Uitslag verkiezingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Uitslag verkiezingen

Berichtdoor Mortlach » 10 jun 2010 23:29

Naar aanleiding van wat Umberto Tan zei in het programma Knevel en vd Brink eens even het PVV-verkiezingsprogramma bekeken. Staat daar toch gewoon zwart op wit (ahaha) op pagina 11 onder het kopje veiligheid behoorlijk enge dingen: "

Etnische registratie van iedereen. Inclusief vermelding ‘Antilliaan’

Doet me een beetje denken aan Israël waar je A-burgers hebt, de Joden, en B-burgers, de Palestijnen.

Ook zijn ze voor preventief fouilleren in het hele land. Dan kom je weer met "als je niks te verbergen hebt, etc, etc" maar ik moet er toch niet aan denken dat een agent mij zomaar mag fouilleren omdat hij toevallig een slechte dag heeft en zich wil afreageren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 jun 2010 13:25

Nog meer leuke punten uit het PVV-verkiezingsprogramma:

TBS afschaffen. Geen idee wat ze van plan zijn met de mensen die dankzij TBS een redelijk normaal en veilig leven kunnen leiden. O wacht, bij recidive volgt al vrij snel levenslang, dus dat komt wel goed.

Volwassenenrecht al toepassen bij 16 jaar ipv 18. Als je 16-jarige kind dus een keer aangeschoten op de brommer stapt en iemand doodrijdt, krijgt ie dus gewoon 8 tot 10 jaar cel, want er komen ook minimum straffen.

Eerste Kamer afschaffen. Dat maakt het makkelijker om je eigen wetten door te drukken namelijk.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 jun 2010 15:32

De PVV kan best punten hebben die niet zo leuk zijn, maar daar heb je dan weer de andere partijen in de coalitie voor om de scherpe randjes daar wat van af te halen.

Een kabinet van VVD, PVV en CDA is tot nu toe genoemd als de eerste optie, heb ik begrepen. (Zie artikel)
Ik heb ook gelezen dat meneer Weisglas daar fel op tegen is. Tja, dat zul je altijd hebben, zodra de PVV in zicht komt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 11 jun 2010 16:14

Boekenlezer schreef:De PVV kan best punten hebben die niet zo leuk zijn, maar daar heb je dan weer de andere partijen in de coalitie voor om de scherpe randjes daar wat van af te halen.

Maar dat is toch geen reden om wel een coalitie te vormen met de PVV? Iedere partij heeft punten die voor een ander niet zo leuk zijn, dus de scherpe kantjes worden er dan ook daar door de andere partijen afgehaald.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 11 jun 2010 20:29

JeeWee schreef:Hoe we ook over Balkenende mogen denken: ik ben bang dat we niet snel meer een regering zullen krijgen met een premier die de God van de Bijbel erkent als zijn Heer.

Als Rutte premier wordt; hij is christelijk; lid van de PKN. Hij hanteert echter een strikte scheiding tussen privé en politiek.

keessie schreef:Als ik de uitslagen per gemeente bekijk maakt de SGP in bijna iedere gemeente een plus. Waarschijnlijk kiezers van de CU? Maar of deze kleine stijging genoeg zal zijn voor een derde zetel betwijfel ik

Bij een lagere opkomst stijgt het percentage stemmen van het totaal sowieso. Volgens mij is de opkomst nu 5% minder dan de vorige keer. SGP-stemmers stemmen altijd, weer of geen weer ;).

Optimatus schreef:Als CDA moeten we snel de oppositie in. Eerst het profiel weer glans geven, de te rechtse partijtop weer naar het midden terughalen en weer voluit christen-democraat worden. Dat zal wellicht niet leiden tot een enorme verkiezingswinst, maar wel tot een degelijke, christen-democratische partij die vanuit christelijk en sociaal perspectief het vaderland kan dienen.

Welke coalitie heb jij voor ogen? Paarsplus dan dus?

Mijn visie (gekopiërd van Facebook, daarom soms telegramstijl):

Er zijn drie opties:
1. minimal distance and minimal parties: VVD-PVV-CDA - echter, dit is net 76, misschien gedoogsteun SGP. Als Hero of een andere (onbekende) PVV'er er uitstapt, dan is er een probleem. Echter, men moet wel praten. Deze optie is niet verstandig voor het internationaal imago. De PVV is een democratisch gekozen partij, echter Wilders is niet vergelijkbaar met Haider en Kjærsgaards omdat die tegen immigratie in het algemeen zijn en dus minder of niet specifiek tegen immigranten uit moslimlanden. Daarom konden die partijen in Oostenrijk en Denemarken wel meeregeren of gedogen. Wilders zal dat standpunt dus moeten laten varen!
2. minimal parties: VVD-PvdA-CDA; drie grote partijen. Grote kans dat dit het alsnog wordt, echter, wil het CDA? De PvdA zal hier nogal ondergesneeuwd worden.
3. Paarsplus: VVD-PvdA-GL-D66; lijkt een grote kans van slagen, onder de laatste drie partijen veel draagvlak. Als die hun poot stijf houden wat deze optie betreft en een coalitie met de PVV onmogelijk is, dan is de kans groot dat dit het wordt.

Conclusie: De VVD is sinds 100 jaar de grootste, maar staat in de moeilijkste formatieronde ooit. Tevens is de grootste partij nog nooit zo klein geweest, dus de VVD-euforie zal flink ingebonden moeten worden, omdat de PvdA in een dergelijk kabinet vrijwel evenveel invloed zal moeten hebben. Ook de PVV ligt 'maar' 7 zetels achter en is dus een senior partner.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 11 jun 2010 20:40

Mortlach schreef:Eerste Kamer afschaffen. Dat maakt het makkelijker om je eigen wetten door te drukken namelijk.

Uhu, de eerste kamer werkt als een soort bescherming, zodat wetten die bijvoorbeeld tegen de grondwet in gaan tegen worden gehouden.
*onderschrift verwijderd door moderator*

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 11 jun 2010 20:45

TKF schreef:Er zijn drie opties:
1. minimal distance and minimal parties: VVD-PVV-CDA - echter, dit is net 76, misschien gedoogsteun SGP. Als Hero of een andere (onbekende) PVV'er er uitstapt, dan is er een probleem. Echter, men moet wel praten. Deze optie is niet verstandig voor het internationaal imago. De PVV is een democratisch gekozen partij, echter Wilders is niet vergelijkbaar met Haider en Kjærsgaards omdat die tegen immigratie in het algemeen zijn en dus minder of niet specifiek tegen immigranten uit moslimlanden. Daarom konden die partijen in Oostenrijk en Denemarken wel meeregeren of gedogen. Wilders zal dat standpunt dus moeten laten varen!

Deze combinatie heeft geen meerderheid in de eerste kamer, dat kan een probleem worden.

2. minimal parties: VVD-PvdA-CDA; drie grote partijen. Grote kans dat dit het alsnog wordt, echter, wil het CDA? De PvdA zal hier nogal ondergesneeuwd worden.

Ik acht deze keuze het meest waarschijnlijk, deze combinatie heeft een meerderheid in de eerste en tweede kamer. En er zit geen pvv bij wat een onstabiele partij kan zijn, denk aan hero brinkman die misschien wel de partij gaat verlaten. niet handig natuurlijk met een kabinet met een krappe meerderheid.

3. Paarsplus: VVD-PvdA-GL-D66; lijkt een grote kans van slagen, onder de laatste drie partijen veel draagvlak. Als die hun poot stijf houden wat deze optie betreft en een coalitie met de PVV onmogelijk is, dan is de kans groot dat dit het wordt.

Deze combinatie heeft geen meerderheid in de eerste kamer dus dat kan problemen gaan geven.

Conclusie: De VVD is sinds 100 jaar de grootste, maar staat in de moeilijkste formatieronde ooit. Tevens is de grootste partij nog nooit zo klein geweest, dus de VVD-euforie zal flink ingebonden moeten worden, omdat de PvdA in een dergelijk kabinet vrijwel evenveel invloed zal moeten hebben. Ook de PVV ligt 'maar' 7 zetels achter en is dus een senior partner.

Ja het gaat heel moeilijk worden. Ik denk ook niet dat het rutte gaat lukken om het voor 1 juli voor elkaar te krijgen.
Laatst gewijzigd door haring op 11 jun 2010 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 jun 2010 21:10

Saskia schreef:Maar dat is toch geen reden om wel een coalitie te vormen met de PVV? Iedere partij heeft punten die voor een ander niet zo leuk zijn, dus de scherpe kantjes worden er dan ook daar door de andere partijen afgehaald.

De reden is inderdaad wat anders: de grote winst voor de PVV.

TKF schreef:Als Rutte premier wordt; hij is christelijk; lid van de PKN. Hij hanteert echter een strikte scheiding tussen privé en politiek.

Ik las vandaag nog een artikel over wat dat in kan houden. Ik kreeg het een beetje koud van dat artikel. Zie Liberaal islambeleid hard nodig.
Dit is dus een echt seculier-liberale visie.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 jun 2010 21:34

Wat ik nooit zo begrijp aan verkiezingsuitslagen, is waarom men vindt dat de partij die het grootste zetelaantal erbij gekregen heeft de/een winnaar is. Zetelgroei is blijkbaar belangrijker dan het absolute aantal zetels dat je hebt.

Het is een prestatie, natuurlijk, maar volgens mij hebben nog steeds méér mensen op de PvdA gestemd dan op de PVV. Maar omdat de PvdA een paar zetels verliest, en de PVV ruim verdubbelt, is de PVV een grotere winnaar dan de PvdA. Dat vind ik vreemd. In dat geval zou D66 de allergrootste winnaar moeten zijn met een zetelgroei van 333%, terwijl de PVV "maar" 260% gegroeid is.

Het vreemde is dat een partij die van 10 naar 20 zetels gaat meer als winnaar beschouwd wordt dan een partij die van 50 naar 30 zetels gaat, hoewel die laatste partij dus gewoon groter is, en er meer mensen op gestemd hebben dan op de eerste partij.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 11 jun 2010 22:06

Bij winnaars gaat het om zetelaantal, niet om procentuele winnaars. Stel dat een partij van 1 naar 5 zetels zou gaan, dan is dat een winst van 500% procent. Dan ben je nog niet direct een factor van betekenis. Dat soort percentages doen er in termen van winnen dus weinig toe in de politiek.

Wat van belang is: wie is de grootste (voortouw formatie) en wie heeft de meeste zetels gewonnen. Een partij die van 50 naar 30 zetels gaat kan dan nog altijd een belangrijke factor zijn.

Wat Rutte betreft reageerde ik op de suggestie dat we geen premier meer zouden hebben die niet geloofde. Dat doet Rutte wellicht wel, maar het is dan een andere discussie wat hij er in de politiek mee doet. Dat is iets anders.

Haring, wat de Eerste Kamer betreft, die wordt in het voorjaar van volgend jaar al verkozen door de Provinciale Staten. Stel dat we in het najaar een coalitie hebben, dan kan die voorstellen doen. Voordat die de Eerste Kamer bereiken gaat er nogal wat tijd overheen. Rutte zal bij een rechtse coalitie zich wel moeten verzekeren van PVV-deelname aan de PS-verkiezingen.

En 1 juli lijkt me inderdaad een utopie. We zullen zien.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jun 2010 12:51

„CDA-prominenten willen niet regeren met PVV”
(Trouw|NRC)
Dat verbaast mij niets. Dat kon je eigenlijk van tevoren al zien aankomen.
Een andere partij vinden zal niet meevallen, want dan zul je hetzelfde krijgen.

Dus de uitkomst zal wel worden: geen regering met de PVV.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jun 2010 08:20

Het CDA is door de PVV vier jaar lang helemaal verketterd. Nu heeft de PVV het CDA nodig om te gaan regeren. Mooi niet, hè. Onze partij is gehalveerd. De kiezer wil het CDA niet - prima, maar dan gaan wij, als het aan mij en blijkbaar aan veel CDA'ers ligt, niet alsnog regeren omdat Geertje dat zo nodig wil. Hij zoekt maar fijn naar andere speelkameraadjes.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 jun 2010 08:29

Ach ja, zo gaat het politieke spel. Oppositiepartijen zijn vrijwel altijd negatief over regeringspartijen. Totdat het moment van formatie komt. Het is een groot spel en na afloop van de toneelstukjes die ze opvoeren in de 2e kamer drinken ze gerust samen een wijntje/biertje/drankje. Daarin is de PVV dus echt niet anders dan de andere partijen.

Dat het CDA niet staat te trappelen om te regeren kan ik me voorstellen. Ook ik heb liever dat ze de komende regeringsperiode oppositie voeren. Ik vraag me dan wel af wie het land dan wel moet gaan regeren....

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jun 2010 11:23

De grootste partijen en de grootste winnaars, zou ik zeggen. Het lijkt er nu al op dat de VVD een pyrrusoverwinning heeft geboekt.

Op paars+ hoop ik niet - dat zou catastrofaal zijn voor zowel studiefinanciering als kinderbijslag als de hypotheekrenteaftrek.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jun 2010 22:32

Optimatus schreef:Op paars+ hoop ik niet - dat zou catastrofaal zijn voor zowel studiefinanciering als kinderbijslag als de hypotheekrenteaftrek.

Nou mag die H-aftrek echt wel op de schop, geleidelijk uiteraard, zodat mensen niet ineens met een dijk van een restschuld blijven zitten, maar het is toch wel een beetje raar dat als je meer verdient je ook meer terugkrijgt (52% ipv 42%).

Terug naar “Archief”