JeeWee schreef:Hoe we ook over Balkenende mogen denken: ik ben bang dat we niet snel meer een regering zullen krijgen met een premier die de God van de Bijbel erkent als zijn Heer.
Als Rutte premier wordt; hij is christelijk; lid van de PKN. Hij hanteert echter een strikte scheiding tussen privé en politiek.
keessie schreef:Als ik de uitslagen per gemeente bekijk maakt de SGP in bijna iedere gemeente een plus. Waarschijnlijk kiezers van de CU? Maar of deze kleine stijging genoeg zal zijn voor een derde zetel betwijfel ik
Bij een lagere opkomst stijgt het percentage stemmen van het totaal sowieso. Volgens mij is de opkomst nu 5% minder dan de vorige keer. SGP-stemmers stemmen altijd, weer of geen weer

.
Optimatus schreef:Als CDA moeten we snel de oppositie in. Eerst het profiel weer glans geven, de te rechtse partijtop weer naar het midden terughalen en weer voluit christen-democraat worden. Dat zal wellicht niet leiden tot een enorme verkiezingswinst, maar wel tot een degelijke, christen-democratische partij die vanuit christelijk en sociaal perspectief het vaderland kan dienen.
Welke coalitie heb jij voor ogen? Paarsplus dan dus?
Mijn visie (gekopiërd van Facebook, daarom soms telegramstijl):
Er zijn drie opties:
1. minimal distance and minimal parties: VVD-PVV-CDA - echter, dit is net 76, misschien gedoogsteun SGP. Als Hero of een andere (onbekende) PVV'er er uitstapt, dan is er een probleem. Echter, men moet wel praten. Deze optie is niet verstandig voor het internationaal imago. De PVV is een democratisch gekozen partij, echter Wilders is niet vergelijkbaar met Haider en Kjærsgaards omdat die tegen immigratie in het algemeen zijn en dus minder of niet specifiek tegen immigranten uit moslimlanden. Daarom konden die partijen in Oostenrijk en Denemarken wel meeregeren of gedogen. Wilders zal dat standpunt dus moeten laten varen!
2. minimal parties: VVD-PvdA-CDA; drie grote partijen. Grote kans dat dit het alsnog wordt, echter, wil het CDA? De PvdA zal hier nogal ondergesneeuwd worden.
3. Paarsplus: VVD-PvdA-GL-D66; lijkt een grote kans van slagen, onder de laatste drie partijen veel draagvlak. Als die hun poot stijf houden wat deze optie betreft en een coalitie met de PVV onmogelijk is, dan is de kans groot dat dit het wordt.
Conclusie: De VVD is sinds 100 jaar de grootste, maar staat in de moeilijkste formatieronde ooit. Tevens is de grootste partij nog nooit zo klein geweest, dus de VVD-euforie zal flink ingebonden moeten worden, omdat de PvdA in een dergelijk kabinet vrijwel evenveel invloed zal moeten hebben. Ook de PVV ligt 'maar' 7 zetels achter en is dus een senior partner.