over de wil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Re: over de wil

Berichtdoor Jantjes » 27 mei 2010 10:39

henkie schreef:
Jantjes schreef:Ik heb eens een predikant horen zeggen: ‘een mens moet zich eerst dood gewerkt hebben, dan pas kan God zijn genade schenken.’ Is dit niet pelagiaans / semipelagiaans of arminiaans? Nee hoor, dat is de praxis van verlost worden in Christus.


Hoe zit dat dan bij de stokbewaarder, de kamerling en de Sameritaanse vrouw (om een paar voorbeelden te noemen)?

Hoi henkie,

De stokbewaarder was een kind van het verbond en zoals je weet werden die kinderen opgevoed met de Thora. De stokbewaarder wist dus heel goed hoe hij volgens de wet moets leven net als de farizeeën en de schriftgeleerden. Maar waarschijnlijk (ik denk en weet wel zeker) heeft dat toch geen voldoening gegeven aan de stokbewaarder vandaar dat hij uitriep:’ wat moet ik doen om zalig te worden’. Dan geeft Paulus zo’n prachtig antwoord: ‘alleen geloof’. Maar…..let wel de wet gaat daaraan vooraf! Want die kon de stokbewaarder wel!

Je bedoeld de kamerling van Candacé. Nou wat heeft die man al niet gedaan zeg. Hij kwam uit Egypte naar Jeruzalem om te zoeken en te zoeken. Waarin denk je dat hij zocht? In boekrollen natuurlijk die de Thora ook bevatte. De farizeeën en de schriftgeleerden handen waarschijnlijk verteld dat hij de Thora moets onderhouden. Door middel van Filippes werd hij er van bevrijd.

Het verschil tussen de Samaritanen en de Joden was de plaats van aanbidding. Maar de Thora hadden zij net als de Joden het zelfde. Dus de Samaritaanse vrouw onderhield de wet. En daar kwam zei bij het einde van de wet Christus hét levende water.

Heb ik het fout? gaat de wet niet vooraf?
Dát is het enige Bijbelse systeem.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: over de wil

Berichtdoor TheKeimpe » 27 mei 2010 10:50

De stokbewaarder was bekend met de Thora? Volgens mij was het gewoon een heiden, hoor! Waar baseer je je op Jantjes, dat het een Jood/Jodengenoot was?

Jantjes

Re: over de wil

Berichtdoor Jantjes » 27 mei 2010 12:10

TheKeimpe schreef:De stokbewaarder was bekend met de Thora? Volgens mij was het gewoon een heiden, hoor! Waar baseer je je op Jantjes, dat het een Jood/Jodengenoot was?

Dat zeggen de kantekenaren bij Handelingen 16:31 'gij en uw huis'.


En geef jij als Ger.Gem.er je mening is waar het in dit topic over gaat: de wil, de uitverkiezing en genade. Niet je Ger.Gem. mening natuurlijk maar je eigen mening.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: over de wil

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2010 12:21

"Gij en uw huis" slaat op hem en zijn gezin. De cipier was waarschijnlijk gewoon een romein hoor.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jantjes

Re: over de wil

Berichtdoor Jantjes » 27 mei 2010 12:29

Marnix schreef:"Gij en uw huis" slaat op hem en zijn gezin. De cipier was waarschijnlijk gewoon een romein hoor.

Ik geef gelijk toe als ik het fout heb omdat het niet zo duidelijk uitkomt. De kantekenaren zeggen: Dat is, huisgezin, uwe vrouw en kinderen, als kinderen des verbonds.
Het ‘werden’ geen kinderen van het verbond, het ‘waren’ kinderen van het verbond, dus joden of Israëlieten.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: over de wil

Berichtdoor TheKeimpe » 27 mei 2010 15:43

Jantjes, het is niet zonder reden dat ik hier nog niet (veel) geschreven heb. Gun me de vrijheid om als meelezer te fungeren.

En nu over de stokbewaarder:
Naar mijn mening biedt de kanttekening die je aanhaalt geen grond om te zeggen dat de kinderen al kinderen des verbonds waren. De kinderen zijn in het verbond begrepen in hun ouders. Dus als de stokbewaarder in Christus zou geloven, zouden Hij en hij een verbond aangaan, waarin ook de kinderen van de stokbewaarder zijn begrepen.

Pietpiet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 okt 2009 15:18

Re: over de wil

Berichtdoor Pietpiet » 27 mei 2010 17:18

Marnix schreef:Daarin ben ik het met je eens. Maar hoe zit het dan met de wedergeboorte? Niemand kan in Gods rijk komen, of hij/zij moet opnieuw geboren worden. Stel, een baby van gelovige ouders sterft kort na de geboorte. Moeten ze dan onzekerheid zijn over het lot van hun kind, of mogen ze zekerheid hebben? En als je aangeeft dat er zijn die gered zullen worden, kunnen we dus ook stellen dat ze zeer kort na de geboorte wedergeboren zijn? Hoe zit dan, aangezien wedergeboorte doorgaans toch niet aan kinderen wordt toegedacht in gereformeerde kerken? Hoe kan het dan opeens wel zo zijn? Ik snap dat dit heel lastige vragen zijn, maar als je zo stellig aangeeft dat Johannes 3 voor iedereen, zonder uitzondering geldt, moet je dat ook op dit soort punten kunnen verdedigen.

Zoals ik al melde kan het zelfs vanaf dat de baby nog in de moederschoot (buik) is, Johannes is daar een Bijbels voorbeeld daarvan. En laten we eerlijk zijn, de gedachte dat iemand "zelf moet geloven" is veel lastiger te vereenzelvigen met de gedachte dat kinderen voordat ze tot het verstand gekomen zijn behouden kunnen worden. Want hoe kun je stellen dat een baby behouden kan wezen als het zelf eerst een keuze moet maken?
p.s. over die zekerheid of onzekerheid over het lot van zo'n kind, dat is wel iets dat later, door de nadere reformatie is gekomen. Het verbond werd in feite tegenover de wedergeboorte en uitverkiezing gezet. Doop is teken van verbond, mits je uitverkoren bent. Af een jong gestorven kind van gelovige ouders gered wordt hangt er van af of dat kind uitverkoren was. Terwijl in de reformatie zelf verbond / wedergeboorte / uitverkiezing veel meer met elkaar verweven waren en niet in een logisch systeem waarbij de uitverkiezing boven verbond en wedergeboorte gesteld is en, het een gevolg en de rest oorzaak is geworden (alleen uitverkorenen zijn inwendig in het verbond en zullen wedergeboren worden, de anderen slechts uitwendig en zullen nooit wedergeboren worden... )

De drie zaken zijn 100% met elkaar verweven: zonder wedergeboorte niet in het verbond, als er geen verbond (en geen Verbondshoofd) was dan ook geen uitverkiezing en als er geen uitverkiezing was dan ook geen wedergeboorte en zo kunnen we van alle kanten hier naar kijken maar ze horen als een eenheid bij elkaar. Toen God in de nooit begonnen eeuwigheid de vraag stelde: Hoe zal Ik ze (de uitverkorenen) stellen onder de mensenkinderen. Toen bood het tweede Verbondshoofd Zich vrijwillig aan om in het verbond te treden. En de wedergeboorte is bijzonder het werk van de Heilige Geest. De drie zaken die u noemt zijn bijzonder verbonden aan de drie Personen in de Goddelijke drie-eenheid. Ik zou ze nooit willen scheiden of de één boven de ander stellen. Maar ze behoren alle drie gelijke waarde te krijgen. Maar we moeten wel opletten dat hoewel God met heel Israel een verbond maakte toch niet iedereen die onder de wolk was waarlijk in het genadeverbond begrepen was. Of zoals de Heere Jezus dat duidelijk maakt met de dode ranken in de wijnstok.

Maar als het gaat om de volgorde in de eeuwigheid dan was de uitverkiezing eerst daar is de Bijbel ook helder over (zie onder andere de bovengenoemde vraag van God de Vader). Maar dat maakt niet het één meer belangrijk dan het andere. Alleen leert het ons dat de uitverkiezing opkomt uit het welbehagen des Vaders Die ons met een grote liefde heeft liefgehad voor de grondlegging der wereld.

Race406 schreef:En zeg nu niet: "Dat wordt bij ons niet zo gezegd." Dat moge zo zijn (veel vrienden van mij zeggen dat ook namelijk), maar dan is de UITWERKING van die prediking wel dat je eerst je ellende moet leren kennen. En dan is er met de leer iets niet in orde...

Kijk de kenmerken van bekering moeten nooit als een doel opzich gepredikt worden maar het is wel belangrijk om ze te benoemen. Want mensen moeten kunnen onderscheiden of het werk wat ze in zich gevoelen ook waarlijk Gods werk is. Ons hart is bijzonder arglistig en daarom is het nodig dat we bij het licht van Gods Woord laten zien wat de ware kenmerken van het nieuwe leven zijn. En nooit hier op aarde iets gekend van de ellende waarin we liggen dat is bijzonder en zou mij onzeker maken. Want wie wordt er nooit eens onnodig kwaad? Wie spreekt er nooit eens een leugen. En deze zonden zijn directe slagen in het gezicht van de Heere Jezus. En de Heilige Geest is toch ook gekomen om de wereld te overtuigen van zonde en gerechtigheid? Dus wij leren inderdaad in onze kerk dat er kennis van de ellende moet zijn (en deze moet zo diep gaan als dat die ons naar Christus doet leiden), dit is echter geen station waar u langs moet. Ik denk dat veel mensen dit denken omdat de H.C. in die volgorde staat en hij ook altijd in die volgorde gelezen wordt. Daarmee krijgt het een gevoel van traject terwijl het niet zo is.

1a2b3c schreef:Geloven is ook een werkwoord en betekent echt niet verdienen. Het feit dat je ergens moeite voor doet betekent allerminst dat je iets verdient.
Iemand die niet komt/gelooft krijgt het niet, dat klopt helemaal en staat ook duidelijk in de Bijbel.
En ook dat iemand die wel komt het wel KRIJGT,niet verdient maar krijgt. Hij hoeft er niets voor te doen hij hoeft het alleen maar aan te nemen, dat is toch geen verdienste. Als u een cadeau krijgt en u pakt het aan zegt u toch ook niet dat u dat eigenlijk wel een beetje hebt verdient omdat u het hebt aangepakt?

We komen al dichter bij elkaar zie ik.. nu is het een kado en het wordt al in de handen gedrukt! Maar in alle serieusheid, geloven is inderdaad een werkwoord. Maar dat geloven komt op uit het geloof en dat is gave van God. Hoewel vergelijkingen altijd een slechte kant hebben probeer ik het toch: het geloof is de hand die God ons schenkt en dan het geloven is dat wij die hand gebruiken. Maar zonder hand.... geen mogelijkheid tot aannemen.

NB ik ben even niet meer in de gelegenheid om te antwoorden vanwege omstandigheden, ik hoop ergens volgende week weer eens te kijken wat het mensen hart heeft weten voor te brengen.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: over de wil

Berichtdoor 1a2b3c » 27 mei 2010 18:15

Pietpiet schreef: We komen al dichter bij elkaar zie ik.. nu is het een kado en het wordt al in de handen gedrukt! Maar in alle serieusheid, geloven is inderdaad een werkwoord. Maar dat geloven komt op uit het geloof en dat is gave van God. Hoewel vergelijkingen altijd een slechte kant hebben probeer ik het toch: het geloof is de hand die God ons schenkt en dan het geloven is dat wij die hand gebruiken. Maar zonder hand.... geen mogelijkheid tot aannemen.

Nou, eerlijk gezegd sta ik nog steeds op dezelfde plek hoor.;-) Of ik heb me nooit goed uitgedrukt of u hebt het verkeerd begrepen of anders bent u dichterbij gekomen (zeg ik nou iets heel raars???)
In ieder geval nooit iets anders bedoelt dan dat 'HET CADEAU' onverdient is en een genadegave.
En dat het in de handen gedrukt wordt: nabij u is het Woord in uw mond en in uw hart!!
Kan het dichterbij, je hoeft het alleen maar te geloven/aannemen.
Als ik u goed begrijp dan bedoelt u dat je geloof (zelfstandig nw) moet hebben, wat God geeft om vervolgens te gaan geloven(werkwoord)??? Dan is het toch heel makkelijk, geloof (ww) gewoon dan weet je zeker dat je het geloof (zelfst.nw) ook hebt want anders zou je niet kunnen geloven. Net zo zeker als ik weet dat ik ogen heb omdat ik kan zien.
Maar of dat zelfst.nw. en ww. onderscheid nou zo Bijbels is??? Lijkt mij van niet want anders zou je in theorie wel geloof kunnen hebben zonder dat je ooit werkelijk tot geloven komt!! Als u weer eens tijd hebt zou ik graag de Bijbelteksten erbij hebben waarop dit is gebaseerd.

Jantjes

Re: over de wil

Berichtdoor Jantjes » 27 mei 2010 18:34

TheKeimpe schreef:En nu over de stokbewaarder:
Naar mijn mening biedt de kanttekening die je aanhaalt geen grond om te zeggen dat de kinderen al kinderen des verbonds waren. De kinderen zijn in het verbond begrepen in hun ouders. Dus als de stokbewaarder in Christus zou geloven, zouden Hij en hij een verbond aangaan, waarin ook de kinderen van de stokbewaarder zijn begrepen.

Beste TheKeimpe,

Ik zie aan uw antwoord dat ik eerst even wat moet uitleggen.

Aller eerst moet je even de bladzijde dicht slaat over de opvatting zoals veel kerken en de Ger.Gem. dat leren over de doop, dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is.

Dan ga ik er even vanuit dat u in Nederland geboren bent en daardoor bent u dus een Nederlander. Eveneens zo als een Jood in Israël geboren wordt is dat een Israëliet. Zoals je weet is Israël ‘Gods verbondsvolk’. Daarom worden joden in Israel Gods verbondsvolk genoemd. De stokbewaarder was dus zo iemand een Jood in Israel geboren en daardoor een bondeling. Dat bedoeld de kantekenaren te zeggen als zij zeggen: ‘kinderen des verbonds’.

Nu is het waar wat Paulus zegt dat niet al Israel is wat Israel genoemd wordt. Dit had ook betrekking op de stokbewaarder wat blijkt uit zijn roep: ‘wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?’. Hij voelde zich niet zalig met de wettelijke godsdienst. Vandaar dat Paulus en Silas het ontbrekende deel verkondigde namelijk ‘geloof alleen’.

De kantekenaren zeggen dus niet, zoals u het opvat, dat zij al in het verbond waren dus wedergeboren mensen. Nee zeker niet want dat blijkt weer uit het feit dat zij, de stokbewaarder met zijn huis, lieten dopen. Of daar kinderen bij geweest waren dat weet ik niet, het staat er letterlijk in ieder geval niet.


.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: over de wil

Berichtdoor Wullimpie » 27 mei 2010 18:44

Jantjes schreef:
henkie schreef:
Jantjes schreef:Ik heb eens een predikant horen zeggen: ‘een mens moet zich eerst dood gewerkt hebben, dan pas kan God zijn genade schenken.’ Is dit niet pelagiaans / semipelagiaans of arminiaans? Nee hoor, dat is de praxis van verlost worden in Christus.


Hoe zit dat dan bij de stokbewaarder, de kamerling en de Sameritaanse vrouw (om een paar voorbeelden te noemen)?

Hoi henkie,

De stokbewaarder was een kind van het verbond en zoals je weet werden die kinderen opgevoed met de Thora. De stokbewaarder wist dus heel goed hoe hij volgens de wet moets leven net als de farizeeën en de schriftgeleerden. Maar waarschijnlijk (ik denk en weet wel zeker) heeft dat toch geen voldoening gegeven aan de stokbewaarder vandaar dat hij uitriep:’ wat moet ik doen om zalig te worden’. Dan geeft Paulus zo’n prachtig antwoord: ‘alleen geloof’. Maar…..let wel de wet gaat daaraan vooraf! Want die kon de stokbewaarder wel!

Je bedoeld de kamerling van Candacé. Nou wat heeft die man al niet gedaan zeg. Hij kwam uit Egypte naar Jeruzalem om te zoeken en te zoeken. Waarin denk je dat hij zocht? In boekrollen natuurlijk die de Thora ook bevatte. De farizeeën en de schriftgeleerden handen waarschijnlijk verteld dat hij de Thora moets onderhouden. Door middel van Filippes werd hij er van bevrijd.

Het verschil tussen de Samaritanen en de Joden was de plaats van aanbidding. Maar de Thora hadden zij net als de Joden het zelfde. Dus de Samaritaanse vrouw onderhield de wet. En daar kwam zei bij het einde van de wet Christus hét levende water.

Heb ik het fout? gaat de wet niet vooraf?
Dát is het enige Bijbelse systeem.


Volgens mij was de Samaritaanse vrouw bezig aan haar 5e man, schijnbaar trok ze zich dus weinig aan van de wet.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: over de wil

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2010 21:59

Jantjes schreef:
TheKeimpe schreef:En nu over de stokbewaarder:
Naar mijn mening biedt de kanttekening die je aanhaalt geen grond om te zeggen dat de kinderen al kinderen des verbonds waren. De kinderen zijn in het verbond begrepen in hun ouders. Dus als de stokbewaarder in Christus zou geloven, zouden Hij en hij een verbond aangaan, waarin ook de kinderen van de stokbewaarder zijn begrepen.

Beste TheKeimpe,

Ik zie aan uw antwoord dat ik eerst even wat moet uitleggen.

Aller eerst moet je even de bladzijde dicht slaat over de opvatting zoals veel kerken en de Ger.Gem. dat leren over de doop, dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is.

Dan ga ik er even vanuit dat u in Nederland geboren bent en daardoor bent u dus een Nederlander. Eveneens zo als een Jood in Israël geboren wordt is dat een Israëliet. Zoals je weet is Israël ‘Gods verbondsvolk’. Daarom worden joden in Israel Gods verbondsvolk genoemd. De stokbewaarder was dus zo iemand een Jood in Israel geboren en daardoor een bondeling. Dat bedoeld de kantekenaren te zeggen als zij zeggen: ‘kinderen des verbonds’.

Nu is het waar wat Paulus zegt dat niet al Israel is wat Israel genoemd wordt. Dit had ook betrekking op de stokbewaarder wat blijkt uit zijn roep: ‘wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?’. Hij voelde zich niet zalig met de wettelijke godsdienst. Vandaar dat Paulus en Silas het ontbrekende deel verkondigde namelijk ‘geloof alleen’.

De kantekenaren zeggen dus niet, zoals u het opvat, dat zij al in het verbond waren dus wedergeboren mensen. Nee zeker niet want dat blijkt weer uit het feit dat zij, de stokbewaarder met zijn huis, lieten dopen. Of daar kinderen bij geweest waren dat weet ik niet, het staat er letterlijk in ieder geval niet.


Zoals je weet is die periode dat alleen Israel het verbondsvolk was, toen voorbij. Er waren toen al vele niet Joden bij dat verbond ingelijfd, zo ook deze cipier. De kanttekeningen geven dat ook aan, dat hij en zijn gezin, ongeacht of er kinderen bij waren of niet, in dat verbond werden ingelijfd. Het wil dus niet zeggen dat hij al Jood was, dat staat nergens en hebben de kanttekenaren ook niet op een briefje van boven doorgekregen.

Jantjes schreef:
Marnix schreef:"Gij en uw huis" slaat op hem en zijn gezin. De cipier was waarschijnlijk gewoon een romein hoor.

Ik geef gelijk toe als ik het fout heb omdat het niet zo duidelijk uitkomt. De kantekenaren zeggen: Dat is, huisgezin, uwe vrouw en kinderen, als kinderen des verbonds.
Het ‘werden’ geen kinderen van het verbond, het ‘waren’ kinderen van het verbond, dus joden of Israëlieten.


Nee, het slaat op hen die door het geloof bij het verbond zijn gekomen, zoals Paulus later ook aangeeft dat de kinderen van gelovigen heilig zijn. Zo staat het er ook: Geloof en u en uw huisgezin zullen gered worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: over de wil

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2010 22:03

Pietpiet schreef:]Zoals ik al melde kan het zelfs vanaf dat de baby nog in de moederschoot (buik) is, Johannes is daar een Bijbels voorbeeld daarvan. En laten we eerlijk zijn, de gedachte dat iemand "zelf moet geloven" is veel lastiger te vereenzelvigen met de gedachte dat kinderen voordat ze tot het verstand gekomen zijn behouden kunnen worden. Want hoe kun je stellen dat een baby behouden kan wezen als het zelf eerst een keuze moet maken?


Maar waarom is er dan toch veel onzekerheid in rechtse kringen (het moet je wel gegeven worden, hoe weet je of je uitverkoren bent etc?)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jantjes

Re: over de wil

Berichtdoor Jantjes » 28 mei 2010 09:38

Pietpiet schreef:De drie zaken zijn 100% met elkaar verweven: zonder wedergeboorte niet in het verbond, als er geen verbond (en geen Verbondshoofd) was dan ook geen uitverkiezing en als er geen uitverkiezing was dan ook geen wedergeboorte en zo kunnen we van alle kanten hier naar kijken maar ze horen als een eenheid bij elkaar. Toen God in de nooit begonnen eeuwigheid de vraag stelde: Hoe zal Ik ze (de uitverkorenen) stellen onder de mensenkinderen. Toen bood het tweede Verbondshoofd Zich vrijwillig aan om in het verbond te treden. En de wedergeboorte is bijzonder het werk van de Heilige Geest. De drie zaken die u noemt zijn bijzonder verbonden aan de drie Personen in de Goddelijke drie-eenheid. Ik zou ze nooit willen scheiden of de één boven de ander stellen. Maar ze behoren alle drie gelijke waarde te krijgen. Maar we moeten wel opletten dat hoewel God met heel Israel een verbond maakte toch niet iedereen die onder de wolk was waarlijk in het genadeverbond begrepen was. Of zoals de Heere Jezus dat duidelijk maakt met de dode ranken in de wijnstok.

Hier wordt weer een misverstand geponeerd (die ik eerder ook al aan de orde stelde en waar uiteraard niet op werd gereageerd) door Gods geopenbaarde wil te vereenzelvigen met Gods verborgen wil. Alsof God in de nooit begonnen eeuwigheid gezegd zou hebben: ‘nu,… is even kijken of ik een groot deel van de mensen die ik gaat schapen in de hel gooi en een klein deel in de hemel plant’. Heel eenvoudig wordt hier maar even gezegd over Gods verborgen wil: ‘Toen God in de nooit begonnen eeuwigheid de vraag stelde’ als legitimiteit voor de leer van uitverkiezing. Het is eigenlijk den diepste de schuld op God werpen dat Hij daarna dan maar een verbond bedacht heeft omdat hij van te voren wist dat hij de nog ongeschapen mens al reeds in twee groepen verdeeld had. Alsof Romeinen 11:33 maar even verklaart wordt waar staat: O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen! Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?

Ik verwerp hiermee niet de uitverkiezing want Ef.1:4, Rom. 8:30 en Rom. 9:13 enz. is duidelijk genoeg maar als je Gods geopenbaarde wil tegen Gods verborgen wil gaat stellen kom in de valkuil van het atheïsme. Gods geopenbaarde besluiten zijn helder genoeg en zijn onder voorwaarden gesteld. Dus had God besloten Petrus zalig te maken onder voorwaarde van geloof en bekering, maar tegelijk had God besloten, geloof en bekering in de tijd in hem te werken en heeft dat ook daadwerkelijk gedaan maar daar wist Petrus niet van en daar weten wij ook niets van.

Ik wist wel dat het droevig was in de gereformeerde leer maar dat het zo erg was kan ik me bijna niet voorstellen. Ik ga nog weer eens even zoeken of het inderdaad zo erg gesteld is zoals Pietpiet stelt met die gereformeerde leer.


.
Laatst gewijzigd door Jantjes op 28 mei 2010 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: over de wil

Berichtdoor TheKeimpe » 28 mei 2010 09:41

In ieder geval is het niet zo ernstig als jouw interpretatie van de gereformeerde leer.
Leestip: de redelijke godsdienst van Brakel!

Jantjes

Re: over de wil

Berichtdoor Jantjes » 28 mei 2010 09:48

TheKeimpe schreef:In ieder geval is het niet zo ernstig als jouw interpretatie van de gereformeerde leer.
Leestip: de redelijke godsdienst van Brakel!

Ja, maar wist je niet dat bij de Ger.Gem. Brakel als een van de veels-té-veel evangeliesche oudvader geplaatst wordt. En juist bij het hen, Boston, Brakel, en diverse andere oudvaders komen we het sluiten van een verbond met God tegen, als een middel om des te vaster de Heere aan te kleven in de zekerheid van het geloof.

Wat zegt bijvoorbeeld de oudvader Lambertus Myseras in zijn ‘het kabinet van het Genadeverbond’. Dat vrijmachtig, eeuwig welbehagen des Vaders, vloeiend uit Zijn eeuwig besluit, voornemen en verordinering, uit liefde en vrije genade; om verbondsgewijs door de Zoon, de Verbondsmiddelaar, de uitverkorenen te verlossen en door de Heilige Geest te vernieuwen, te leiden, te bewaren, tot Zijn heerlijkheid en hun zaligheid.

Kijk met deze enkele zin is het verbond in evenwicht.

.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten