Kraamtijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lisette.V

Re: Kraamtijd

Berichtdoor Lisette.V » 20 apr 2010 14:52

Ik ben nu zelf 8 maanden kraamverzorgster bij de RST en heb al een borstvoedingscursus gevolgd van 3 keer die krijgt iedere kraamverzorgster als ze begint bij ons! En daarna nog een keer een herhaling dus kan wel zeggen dat er wel zeker bijscholing is en niet alleen voor borstvoeding!

Het is net wie je treft maar bijna alle kraamverzorgsters bij ons staan helemaal achter de borstvoeding en zullen daar ook alles aan doen om te laten slagen!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 apr 2010 15:07

Wordt het vaker herhaalt? per jaar?

Ik weet dat mijn moeder, die ook kraamverzorgster is, dat zij bijna elk jaar bijscholing krijgt. Niet alleen over borstvoedingn ook andere onderwerpen kom aan bod.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 20 apr 2010 15:33

Schipje schreef:Ben helemaal verbaast! Dat wist ik niet!
Mijn informatie baseerde ik op 2 jaar geleden en toen hadden ze dat nog niet.
Ik neem mijn woorden terug en dan hoop ik voor mijn familielid die nu zwanger is dat ze deze keer dan wel goede hulp krijgt :)

Ik heb het even voor je nagekeken. Sinds 2002 hebben ze dat certificaat.

@Evelien, wat ik er van weet is dat ze regelmatig bijscholing hebben. Is denk ik ook verplicht om hun certificaat te kunnen houden.

@ppm, natuurlijk is het fijn dat de kraamverzorgsters veel kunnen doen maar iedereen weet, hoop ik, dat ze er niet zijn om alles maar eens goed te doen. Ik verbaasde mij wel eens dat ze de meeste was wegwerkten en eten kookten en het huis ook nog netjes was. Naast alle begeleiding en verzorging die wij kregen.

Wij hebben 3 keer een stagiare in de kraamtijd gehad en 1 keer ook een stagiare bij de bevalling. Wie heeft dat ook gehad en hoe vonden jullie dat?

Lisette.V

Berichtdoor Lisette.V » 20 apr 2010 18:41

Evelien schreef:Wordt het vaker herhaalt? per jaar?

Het was bij mij toevallig hetzelfde jaar dat iedereen weer bijscholing kreeg maar het is niet elk jaar volgens mij!
Ik heb nou weer mail gehad over Rouw en Verwerking voor overleden kindjes die moet ik eerst gaan volgen voordat ik daarheen mag dus dat is ook goed vind ik!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 apr 2010 21:02

Over stagiaires:
Ik had aangegeven dat ik een stagiaire tijdens de kraamdagen best vond, maar tijdens de bevalling liever niet. Het was de eerste, ik wilde het het liefst gewoon met mijn man doen, dat leek me ideaal ;)
Kwam ik toch in het ziekenhuis terecht, moest eerst stagiaire 1 voelen, toen stagiaire 2, toen de verloskundige zelf, later de gyneacoloog nog.
Uiteindelijk waren er volgens mij wel 6 mensen naast mijn man bij de geboorte van Jurian, en het kon me niks schelen. Dus een eventuele volgende keer mag een stagiaire best meekijken hoor, hoe ons kindje geboren wordt :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 20 apr 2010 22:38

Memmem, ik geloof je graag al kan ik het op de site zo gauw even niet vinden. Ik vind het nu extra triest dat al 3 borstvoedingen slecht tot niet zijn begeleid... dat creeert bij mij geen rooskleurig beeld, maar als bij jouw al 4 keer goed gegaan is......

Ik wilde geen stagiaire, maar bij een eventuele volgende denk ik wel. Bij ons was alleen de vk omdat mijn collega het niet meer haalde, heerlijk rustig vond ik het, moet er niet aan denken... 6 man aan m'n bed, terwijl het op het moment zelf het je waarschijnlijk niks kan schelen? -als dat kindje maar komt!-

Lidia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Lidia » 21 apr 2010 10:15

Bij ons wel een stagiaire. Ik dacht dat het bij ons niet veel zin had, omdat het de eerste was, maar bij het intakegesprek zeiden ze juist dat dat veel handiger is, omdat ze dan echt iets met moeder en kind doen. In de praktijk blijkt, dat als stagiaires bij grote gezinnen ingezet worden, ze veel in het huishouden moeten doen. Dat leek me ook wel weer logisch, dus hebben we gezegd dat, als er eentje was, we het prima vonden.
Wij zijn heel positief over de kraamhulp. Het was gezellig met 2 meiden, maar ze deden ook echt goed werk. Bij de eerste kennismaking hebben we doorgenomen wat handig was. Mijn man kan goed koken, dus aan het eten hoefden ze niets te doen, maar ze werkten wel lekker de was weg, iedere dag (ook die van mijn man).
Ze verschoonden de eerste paar dagen ons bed en daarna om de andere dag (wel in overleg).

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 21 apr 2010 11:43

wij hadden aangegeven dat een stagiaire prima was, maar kregen er uiteindelijk geen. ook goed.
kwam misschien ook doordat onze kraamverzorgende zelf net klaar was met de opleiding en nog niet alleen een bevalling mocht doen (dus eigenlijk was zij de stagiaire) want alleen tijdens de bevalling kwam er dus nog iemand bij die wel meer ervaring had.
maar uiteindelijk ook naar het ziekenhuis dus nog meer andere mensen.
kwam daar samen met de verloskundige ook een co-assistent mee, dezelfde die nog niet zolang geleden (net voor ik met verlof ging) bij ons op de afdeling werkte! :oops:
ze keek alsof ze zichzelf ongemakkelijk voelde, maar het maakte mij echt niet meer uit wie er allemaal bij waren.. inderdaad, als het kindje maar geboren wordt!
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 21 apr 2010 13:01

Een stagiaire zou mij ook niets uitmaken. Ik ben beide keren bevallen in het ziekenhuis en omdat onze oudste nogal te vroeg was stond er ook een heel legertje om m'n bed heen: kinderarts, gyn, verloskundige in opleiding, verloskundige, verplegend personeel van de afdeling, ik weet het al niet eens precies meer. Dus het heeft blijkbaar niet echt (negatief) indruk gemaakt :mrgreen:

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 21 apr 2010 13:08

Ik heb destijds als vk in opleiding nooit meegemaakt dat vrouwen het vervelend vonden dat er een extra iemand bij was. Op een gegeven moment stonden er 2 vk's en 2 vk-stagiares (waaronder ik) bij een vrouw omdat het net wisseling van de wacht' was ;) Dat lijkt me dan wel weer vervelend...

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 21 apr 2010 13:10

Leek mij van te voren verschrikkelijk.. Allemaal mensen erbij.
Maar dat er een gynacoloog, co-ass, verpleegkundige en op het nippertje ook nog een kinderarts erbij waren boeide me gewoon niet meer. Als dat meisje er maar levend uitkwam.

Zou bij een volgende kraamtijd wel stagiaire willen maar bij de eerste wilde ik het niet.
Zoveel is er dan niet te doen.
Time flies when you have none!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 21 apr 2010 13:22

Hier geen stagiaire gehad, we hebben maar een klein huisje dus dan loop je elkaar zo snel in de weg. Ik wilde er bij de bevalling ook verder niemand bij hebben. Bij Sylke was zelfs de kraamzorg er nog niet, we hadden een beetje te laat gebeld 8-[
Het kan best zijn dat het uiteindelijk bij een bevalling niet zoveel uitmaakt wie er aanwezig zijn, maar ik denk dat ze zich bij mij dan toch maar verdekt op moeten stellen en geen woord moeten zeggen, ik ergerde me echt aan alles tijdens m'n bevallingen :oops:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 apr 2010 13:41

Haha, dat heb ik ook wel gezegd ja tijdens het bevallen: jongens, allemaal even stil nu!
En dan kon ik weer lekker in mezelf de wee langs laten komen :) En ze luisterden gelukkig allemaal goed :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 21 apr 2010 18:39

Leuk om te lezen hoe de kraamtijd wordt ervaren. Jammer dat het toch niet altijd zo lekker loopt.
Zelf ben ik ook al ruim 21 jaar een kraamverzorgende. Nadat ik zelf kinderen mocht krijgen, ben ik wel minder gaan werken.
Meestal roepen ze me 's nachts op, of in de weekenden.
Zelf vind ik het wel eens erg jammer dat ik niet de hele kraamtijd kan blijven.

Wat ik zeer positief aan de SHG vind, is dat er daar nauwelijks wisselingen plaatsvinden.
Je kraamtijd start met een kraamverzorgende, en als het goed klikt blijf je alle dagen, zelfs tot dag 10 dezelfde kraamverzorgende houden.
(Mits ze niet ziek is of om persoonlijke redenen een dagje vrij is)

Hoe ervaren jullie eventuele wisselingen in je gezin?

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 21 apr 2010 20:38

bij de eerste had ik een hele fijne kraamhulp en een stagiare , en een piepkleinhuisje :mrgreen: ,dus alles glom en blonk, ze hebben zelfs kaartjes gevouwen en in de envelop gedaan, dat was wel grappig, ze waren echt op zoek naar werk zeg maar.
prettig waren ze en rustig en niet te opdringerig.
van een gewoon buro in de woonplaats, ik heb de hele week dezelfde hulpen gehad

bij de tweede, hadden we 2 hulpen 1 ste was er bij de bevalling en de dag er na, daarna een andere dame, opzich prima, maar ze bemoede zich de hele tijd met het gesprek van de visite, dat vond ik niet echt prettig, ze kon gelukkig wel goed met peuter nr1 opschieten (want vrienden van ons hadden ook net een baby gehad, en die hulp was erg raar en peuterbroer, heeft de kraamtijd bij moeder op bed doorgebracht, omdat hij bang was voor de hulp :roll: )

nr 3 was een erge aardige leuke vrouw, prettig in gesprek, behulpzaam, respect voor chritendom, allleen hadden we helaas de pech om door drukte erg weinig uren te krijgen.

nr 4 waren we net particulier verzekerd, dus hebben we gekozen voor een kraambedrag, daarvoor hadden we 5uur hulp ingekocht en de bevalling, de dame die we kregen was een echt oude stomp in het vak, ze zag het aan en zag dat het prima ging en ging weer weg, we wilden eigenlijk helmaal geen kraamhulp maar dat mocht niet van de vk.
en de rest is mijn moeder geweest, heerlijk, ze was vertrouwd met de kinderen, kookte haalde de kids uit school :mrgreen:
echt genieten

Terug naar “Archief”