Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annet76
Mineur
Mineur

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Annet76 » 22 jan 2010 20:40

Evelien schreef:Maar ik verbaas me ook helemaal niet waarom mensen maar 1 of 100 rekeningen hebben. Het gaat mij ook helemaal niks aan, laat ik het zo zeggen. Dat moet ieder voorzich weten.

Tja in dat geval kunnen we beter het hele forum dichtdoen toch???
Nee, het gaat me helemaal niks aan waarom jij 3 rekeningen hebt en ik maar één. Daarmee kunnen we elke discussie natuurlijk afkappen, maar dat maakt het wederzijds begrip niet echt groter.
Niet dat ik het nodig moet begrijpen (want dat doe ik nog steeds niet), maar het is toch nooit verkeerd om het daar eens over te hebben?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 jan 2010 20:49

Dan denken we daar verschillend over en dat is op een forum wel vaker zo. :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 jan 2010 23:46

Annet76, fijn dat je nog even nuanceert. Bij mij kwam het ook veroordelend over, alsof wij geen goed huwelijk zouden hebben en elkaar niet vertrouwen omdat we drie rekeningen hebben. We hebben dat zo bedacht, omdat het prettig is te weten hoeveel je aan jezelf 'mag' besteden. De vaste lasten en boodschappen enzo gaan van de gezamenlijke rekening, de eigen rekeningen zijn meer voor de leuke dingen. Begrijp je?
Ik denk trouwens dat dit nog belangrijker is als je niet zo ruim in je geld zit. Dan kan het zelfs handig zijn om meer potjes te maken. Mijn moeder heeft een aantal envelopjes en daar gaat elke maand een vast bedrag in. Zo kan ze precies zien hoeveel te nog te besteden heeft voor verschillende posten.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 jan 2010 15:54

Oei, ik ben denk ik wel heel goed van vertrouwen ;) Ik kan niet bij mijn mans rekening, heb er geen pasje van, geen wachtwoorden, niks. Ik weet ongeveer hoeveel erin/eruit gaat (ik denk dat nu in ons nieuwe huis zijn loon echt op is na alle vaste lasten die eraf gaan), maar dat is het dan wel. Hij heeft ook geen pasje van mijn rekening, al is die tegenwoordig wel op beide namen, maar hij weet echt de pincode niet van die pas. Hij tankt gewoon van zijn rekening, en betaalt zo heel af en toe een boodschap als ik niet thuis eet en hij voor zichzelf en Jurian kookt. Verder koop ik alles van lopende zaken, zoals boodschappen, inrichting, kleding voor Jurian en mezelf, en vaak samen voor hem.

Nu is het wel een goede tijd voor een huis kopen, als je het rond kunt krijgen, omdat de huizenprijzen toch echt makkelijker omlaag te krijgen zijn. En wij verkochten een 'starters' woning, die nog redelijk snel verkopen, en kochten een duurder huis, die lekker veel in prijs omlaag ging. Voor ons ideaal, voor de verkopers iets minder ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 23 jan 2010 18:03

MissF schreef:

Nu is het wel een goede tijd voor een huis kopen, als je het rond kunt krijgen, omdat de huizenprijzen toch echt makkelijker omlaag te krijgen zijn. En wij verkochten een 'starters' woning, die nog redelijk snel verkopen, en kochten een duurder huis, die lekker veel in prijs omlaag ging. Voor ons ideaal, voor de verkopers iets minder ;)

Zeker zeker!!
Als je starter bent met beetje geld is het nu ideaal!
Time flies when you have none!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 23 jan 2010 19:47

Volgens mij valt het wel mee met de financiele crisis. De keren dat ik es in een winkel-centrum of -gebied komt is het er altijd vreselijk druk, kan nergens mijn auto kwijt enz. Denken jullie er anders over?
ja, dat is mijn mening dan he.....

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 23 jan 2010 20:06

Dat idee heb ik ook weleens. Ik denk dat het ook meer de mensen treft die daadwerkelijk hun baan hebben verloren of de zelfstandigen die hun omzet zien teruglopen. Die ken ik dan ook wel weer in mijn omgeving. Daarnaast ken ik ook genoeg gevallen van grotere en kleinere bedrijven die nu echt op het randje draaien: het moet snel beter gaan, anders houdt het op. Misschien dat de grote klap nog moet komen?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 23 jan 2010 21:44

*Annet* schreef:Volgens mij valt het wel mee met de financiele crisis. De keren dat ik es in een winkel-centrum of -gebied komt is het er altijd vreselijk druk, kan nergens mijn auto kwijt enz. Denken jullie er anders over?

Víel het maar mee... :?
Afbeelding

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 23 jan 2010 22:22

Daphne schreef:
*Annet* schreef:Volgens mij valt het wel mee met de financiele crisis. De keren dat ik es in een winkel-centrum of -gebied komt is het er altijd vreselijk druk, kan nergens mijn auto kwijt enz. Denken jullie er anders over?

Víel het maar mee... :?

Ik denk dat het voor de één wat minder opvalt dan de ander, ik merk er op zich weinig van, alleen het werk zoeken avn m'n vriend is hopeloos...Hij werkt nu al een tijdje voor een uitzendbureau, hij heeft wel constant werk, maar hij word er gewoon alels behalve gelukkig van! Hij wil zo graag terug op een truck..Maar dat zit er ws voorlopig nog niet in..Wat dat betreft voel ik de crisis heel goed Helaas!! :(

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 23 jan 2010 23:12

Mijn man zit al sinds augustus thuis op een paar klusjes na en ja, rondkomen van mijn (lage) salaris is behoorlijk pittig, zachtjes uitgedrukt.
Afbeelding

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 24 jan 2010 09:30

Wat ik eigenlijk niet zo goed begrijp, is waarom mensen zo graag meteen een eigen huis willen kopen.... sorry, maar naar mijn mening neem je nogal een risico, zeker als je over 5 tot 6,5 keer je jaarsalaris (!) nadenkt... waarom niet eerst een huis huren, beetje sparen en dan later (voor het restbedrag) een hypotheek nemen? :-k

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 24 jan 2010 11:14

Ik begrijp dat ook niet zo goed. Ben dolblij, dat we nu in een huurhuis zitten.
Afbeelding

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 24 jan 2010 11:21

Je kunt veel meer sparen als je nog bij je ouders woont, je hebt veel minder kosten. Dan steek je het opgespaarde geld in je huis. Wij konden toen nog een, naar de maatstaven van deze tijd, goedkoop huis kopen. Daarbij betaalden we net zoveel aan onze hypotheek als aan de huur van een huurhuis.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 jan 2010 12:57

Mijn ging op z'n 21e het huis uit en heeft een huis gekocht. Toen hij werkloos werd heeft hij z'n huis verkocht en een stacaravan gekocht. Heeft na jaren weer een huis gekocht en een goeie baan. Hij had het geld en om nu jaren te wachten om hier een huurhuis in aanmerking te kunnen komen ben je 7 jaar verder of je moet particulier huren (dat is net zo duur als een hypotheek, soms nog duurder).

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 jan 2010 14:48

Wij kochten ons eerste huis omdat we toch allebei een baan hadden die niet zo snel op de schop zou gaan. MIjn man werkt indirect voor projecten van de overheid, ik werk in de psychiatrie. Beiden blijven (sowieso voorlopig) echt wel bestaan. Toen kochten we wel heel bewust nog een huis op 1 loon, nu hebben we dat niet gedaan, al kunnen we wel alle vaste lasten nog steeds van 1 loon betalen. En voor dit huis hebben we ook flink gespaard, daardoor vallen de maandelijkse lasten ook wat mee. Ik vind zelf huren juist minder slim, als je kunt kopen, dan is kopen in een aantal gevallen voordeliger. Wij hebben ons huis met 6000 euro overwaarde kunnen verkopen (na aftrekking van aankoopbedrag, kosten koper, verf, verbouwingen), dat is mooi verdiend in 2 jaar tijd, dat hadden we met huren niet gehad.

Maar de crisis merk ik hier wel iets meer, ik hoor wel erg veel over bezuinigingen om me heen. Maargoed, ik maak me er zelf niet druk om, maar ik merk wel dat het slechter gaat dan het ging, de Aldi is nog drukker dan eerst ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”