Inenting Mexicaanse griep voor medisch personeel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Inenting Mexicaanse griep voor medisch personeel

Berichtdoor Gerdien B. » 06 nov 2009 00:37

Wij hebben de oproep nu ook binnen met 5 punten waarom we zouden moeten vaccineren.
1. zodat je 70 tot 90% minder kans hebt om ziek te worden (al ben ik benieuwd waar ze aan die percentages komen als de griep nog niet zolang actief is en het vaccin net ontwikkelt is)
2. dan kunnen we de bewoners niet besmetten (wat dus wel kan)
3. dan kunnen we collega's en familieleden niet besmetten (is het zelfde als punt 2)
4. ziekteverzuim tegen te gaan (waarom u wel maar met de gewone griep niet? Ik ga mij niet inenten voor mijn baas)
5. het is gratis (al hebben we daar een ziekte verzekering voor volgens mij)

of te wel... ik ben nog steeds niet overtuigt op deze manier om hem te gaan halen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 06 nov 2009 00:57

bmwijnand schreef:Als je gevaccineerd bent en ook de hygiene regels volgt (handen wassen!), dan is die kans heel klein. Het virus overleeft namelijk niet lang buiten het lichaam.
In ieder geval krijgt het virus niet de kans om te repliceren. Dat kan het alleen op een slijmvlies (in de longen dus).

Excuus dat ik het zo direct zeg, maar hier geef je feitelijk onjuiste informatie. ZOals je het nu zegt ishet alsof alleen in de longen slijmvlies zit. Maar dat zit ook in de neus, ogen en mond. En blijf neerkomen aan het naleven van alle regels. Met en zonder vaccinatie.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 06 nov 2009 10:43

Gerdien B. schreef:Wij hebben de oproep nu ook binnen met 5 punten waarom we zouden moeten vaccineren.
1. zodat je 70 tot 90% minder kans hebt om ziek te worden (al ben ik benieuwd waar ze aan die percentages komen als de griep nog niet zolang actief is en het vaccin net ontwikkelt is)
2. dan kunnen we de bewoners niet besmetten (wat dus wel kan)
3. dan kunnen we collega's en familieleden niet besmetten (is het zelfde als punt 2)
4. ziekteverzuim tegen te gaan (waarom u wel maar met de gewone griep niet? Ik ga mij niet inenten voor mijn baas)
5. het is gratis (al hebben we daar een ziekte verzekering voor volgens mij)

of te wel... ik ben nog steeds niet overtuigt op deze manier om hem te gaan halen.

Deze punten vind ik niet allemaal overtuigend overkomen, het is zo simpel opgesteld. Dit kan iedereen nog wel bedenken. Deze punten gelden ook voor een gewone griep.

Overigens voel ik mij nu wel wat grieperig... 8-[
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

bmwijnand
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bmwijnand » 06 nov 2009 10:54

mw schreef:Ben ik niet helemaal met je eens. Als ik mij strikt aan de hygiene regels houdt dan is de kans dat ik het krijg al heel klein en dat ik het overbreng ook heel klein.
Als ik mij in laat enten dan geld net zo goed dat ik mensen kan besmetten, mist ik mij niet aan de hygiene regels houdt.

Daarnast schrijf je dat de bijwerkingen goed worden geregistreerd. Daar heb ik nu totaal niks aan, want nu zijn niet allemaal bekend.

Nu is het de mex.griep, over 5 jaar is het weer een andere, enz enz. Over 40 jaar (want dat hoop ik toch nog wel in de zorg te werken) sta ik bol van de antistoffen. Nou bedankt =;

1. Het grote verschil is dat het virus a) jou niet ziek maakt en b) zich niet kan repliceren in jouw luchtwegen waardoor je mogelijk nog meer mensen kan infecteren
2. Lees dit http://www.nu.nl/gezondheid/2116933/drie-babys-overleden-inenting.html. Je ziet hoe snel een vaccin al uit de markt wordt gehaald, dat gebeurt dus al als er een verdenking op bijwerking is. Ik neem liever dat vaccin dan dat ik in een vliegtuig stap.
3. Je lichaam staat al lang bol van de antistoffen. Daar moet je juist blij mee zijn. Difterie, Kinkhoest, Tetanus, Bof, Tyfus en ga zo maar door, wil jij dat oplopen?
"Science without religion is lame, religion without science is blind." -- Albert Einstein

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 nov 2009 11:25

Een vaccin pas stop zetten als er eerst mensen dood moeten gaan, vind ik niet snel ingrijpen!!
Daarbij is er dan al veel kwaad geschied, want veel mensen hebben de inenting dan al gehad.

bmwijnand
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bmwijnand » 06 nov 2009 15:34

Kun je sneller ingrijpen dan? Het leven zit vol met onzekerheden. Als je je houding tegenover de mex. griep consequent doortrekt, dan pak je ook je fiets of auto niet meer.
'veel' kwaad is overdreven. Er is tot nu toe veeeeeeel meer kwaad door de mex. griep zelf veroorzaakt.
"Science without religion is lame, religion without science is blind." -- Albert Einstein

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 nov 2009 00:36

Ik wilde hier mee aangeven dat mensen nogal geneigd zijn alleen maar wil ingrijpen als er al doden zijn gevallen. Terwijl er regelmatig van te voren al signalen zijn. daar moet je niet op wachten. Zodra mensen ziek worden van een inenting moet je hem al terug trekken.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 07 nov 2009 14:03

Ik heb ook een uitnodiging gekregen, tot nu toe zijn het twee vaccinaties terwijl er ook
al weer gesproken word dat 1 genoeg zou zijn.
Ik heb tot nu toe besloten om het niet te laten doen.

Alhoewel ik het wel dichtbij vond komen toen ik vorige week een patient
moest verzorgen die verdacht was van mexicaanse griep.

Wat zijn de 'voorzorgs' maatregelen in andere ziekenhuizen bij verdenking of mexiaanse griep?

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 07 nov 2009 14:27

christien schreef:Ik heb ook een uitnodiging gekregen, tot nu toe zijn het twee vaccinaties terwijl er ook
al weer gesproken word dat 1 genoeg zou zijn.
Ik heb tot nu toe besloten om het niet te laten doen.

Alhoewel ik het wel dichtbij vond komen toen ik vorige week een patient
moest verzorgen die verdacht was van mexicaanse griep.

Wat zijn de 'voorzorgs' maatregelen in andere ziekenhuizen bij verdenking of mexiaanse griep?

Gister had ik avonddienst en toen stond ik op de SEH. Komt er een ambu-broeder aan en vraagt hoe hij een patient die verdacht werd van Mex griep aan moest leveren: verpakt in een zakje of onverpakt :lol:
De patient kwam met mondmasker binnen en wij moeten schort/mondmasker/handschoenen dragen bij contact met de patient.
Hoe verder de regels zijn voor verplegend personeel, dat weet ik niet, ik ben geen verpleegkundige namelijk.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 07 nov 2009 16:54

bmwijnand schreef:1. Het grote verschil is dat het virus a) jou niet ziek maakt en b) zich niet kan repliceren in jouw luchtwegen waardoor je mogelijk nog meer mensen kan infecteren

Ik kan wel mensen blijven besmetten. Misschien minder lang dan met vaccinatie. Maar als iemand tegen mij aan loop te hoesten en ik ga vrolijk verder naar het volgende bed, zeker te weten dat ik dan iemand besmet.
Daarnaast blijft met vaccinatie de kans om ziek te worden, nog wel aanwezig, al is deze klein (10 tot 30 % meen ik). Vind ik nog te groot.

2. Lees dit http://www.nu.nl/gezondheid/2116933/drie-babys-overleden-inenting.html. Je ziet hoe snel een vaccin al uit de markt wordt gehaald, dat gebeurt dus al als er een verdenking op bijwerking is. Ik neem liever dat vaccin dan dat ik in een vliegtuig stap.

Mijn applaus zo snel. 3 kinderen overleden. Dat zijn er 3 teveel.
Ik ben wel een van de eersten die gevaccineerd zou worden (volgende week meen ik) als ik dat zou willen. Mochten er dingena an het licht komen dan is het voor mij te laat.

3. Je lichaam staat al lang bol van de antistoffen. Daar moet je juist blij mee zijn. Difterie, Kinkhoest, Tetanus, Bof, Tyfus en ga zo maar door, wil jij dat oplopen?

1) je gaat ervan uit dat ik daarvoor gevaccineerd ben...
2) die keus had ik zelf niet
3) dat zijn ziekten waar men zieker van kan zijn en gevolgen voor het hele leven kan hebben.
Wat ik bedoel: mijn werkgever wil dat ik mij elk jaar laat vaccineren voor de gewone griep. Nu wil zij dat ik mij laat vaccineren voor de mexicaanse. Ik hoop dt 40 jaar te werken, er kunnen nog heel veel epidemiën komen. Ik zit niet te wachten op al die prikken.

Daarnaast: ik ben kerngezond. God heeft mij een ingenieus afweersysteem gegeven die prima werkt! Sinds ik in het ziekenhuis werk is het alleen maar beter geworden. Daarom ben ik niet bang voor de vaccinatie. Dat vertrouwen samen met mijn gezonde verstand, en het strikt navolgen van de leefregels moet er voor zorgen dat het allemaal wel los loopt. (niet dodelijk ziek worden en geen patiënten besmetten).

@christien: bij ons worden die patiënten verdeel in 2 groepen: hoog en laag.
Hoog betekent dat vrijwel zeker is dat het de mex.griep is. Deze worden gelijk in isolatie gelegd.
Laag betekend dat mensen opgenomen zijn voor wat anders, maar meerder sypmtomen van de griep hebben (maar wat ook op wat anders kan wijzen). Deze hoeven niet in isolatie totdat bewezen is dat ze het hebben (kweken).

De mensen liggen op een 1 pers kamer (of bij meerdere grieppatiënten bij elkaar op zaal). De mensen die binnenkomen een kapje en handschoenen + strikte hygiëne.

Zodra wij (personeel) onszelf verdenken van de griep, dan moet een gezond persoon kweekstokken halen van de SEH, deze wegbrengen en 1 of 2 dagen later moeten we zelf bellen voor de uitslag. BIj positieve testen een week thuisblijven.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marin 5
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Marin 5 » 07 nov 2009 18:45

Ik laat mij wel inenten na veel getwijfel je hoort steeds meer nare gevolgen van deze griep en omdat ook ik in een risicogroep behoor neem ik mijn verantwoordelijkheid hier in.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 09 nov 2009 14:49

Ik krijg (vanwege astma) altijd een oproep voor de griepprik, nu ook voor de mexicaanse griep. Ik was niet van plan er een te halen, later wel. Stel dat ik ziek word en het duurt langere tijd dan is het hele huishouden hier ontregelt. Nu hoorde ik weer allerlei spookverhalen over hoe link die prik is. Ik weet het nu ook niet meer. #-o
ja, dat is mijn mening dan he.....

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 09 nov 2009 15:12

Ik zou zeggen ga niet af op spookverhalen. Die duiken de laatste tijd vaak op aangaande vaccins, maar zijn niet wetenschappelijk ondersteund.
Bekijk de site van het RIVM en bijv. http://www.grieppandemie.nl/ goed. Daar staat ook een telefoonnummer bij voor als er nog vragen zijn. Dat lijkt me een betere manier om vast te stellen of je gebruik wil maken van het vaccin dan af te gaan op spookverhalen.
Succes met het maken van een keuze, lijkt me best lastig!

bmwijnand
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bmwijnand » 09 nov 2009 16:13

Het gaat er inderdaad maar om wat je meer vertrouwt:
http://www.despuitblijfteruit.nl
of
http://www.rivm.nl

Nou ik wist het wel :) .

@ MW:

Met een vaccinatie kun je anderen niet meer besmetten door te hoesten. Er bevindt zich geen mexicaanse griep in je longen, want die zijn gedood door het slijmvlies met haar gezonde en gerichte afweer. Het grote verschil is besmettingsrisico. Dat verhoudt zich ongeveer zo: 'besmetting via handen' vs 'besmetting via hoesten' = 1:1000 oid.
Het maakt namelijk nogal uit of een virus zich vermeerdert in je longen, dan heb je namelijk binnen de kortste keren tienduizenden virussen. Op je handen vermeerdert een virus zich niet.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 09 nov 2009 19:02

Uiteraard is het risico groter, maar niet weg. En dat denken de meesten. En met kwetsbare patiënten is zo'n besmetting via de handen net zo gevaarlijk.

Maar goed: de mex.griep is mijn familie binnengedrongen, dus ik zit erop te wachten dat ik het krijg. Hoef ik ook niet verder na te denken over de vaccinatie.
Moet nu temperaturen en boven de 38 graden ben ik een week lang niet welkom op mn werk 8)

Terug naar “Archief”