Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Re: Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

Berichtdoor Jerommel » 27 okt 2009 23:34

Tja, ik kan ook wel een heel verhaal gaan copy/pasten, maar daarom gaf ik een link naar een studie over de sabbat, gebaseerd op wat de Bijbel er over zegt.
Verder kennen we toch wel de geschiedkundige argumenten die juist laten zien dat er lang gelee besloten werd de zondag te houden, zonder daar 'christelijke' redenen voor te hebben.
Heldere geesten kunnen pagina's met 'apologie' schrijven, maar daar verandert de werkelijkheid geen mm mee.
Jammer eigenlijk dat dit niet in het sabbat-topic wordt gezet... (Ja, dat bestaat)

Overigens is het niet eens zo duidelijk of Jezus nou op zondag wederopstond.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 okt 2009 17:55

Jerommel schreef:Tja, ik kan ook wel een heel verhaal gaan copy/pasten, maar daarom gaf ik een link naar een studie over de sabbat, gebaseerd op wat de Bijbel er over zegt.

Jij noemt een a4tje tekst studie? Dat zal bijzonder op je CV staan, zeker al vele 'studies' gevolgd?
Verder kennen we toch wel de geschiedkundige argumenten die juist laten zien dat er lang gelee besloten werd de zondag te houden, zonder daar 'christelijke' redenen voor te hebben.

Plaats ze maar en dan zien we wel of 'we' het kennen. Vreemde theorieën over dat Christus niet op zondag is opgestaan wordt overigens over het algemeen niet serieus genomen in het Christendom. Dan Brown's Da Vinci Code kennen we ook allemaal wel, wil niet zeggen dat het waar is. Ik daarentegen heb daadwerkelijk geschiedkundige bronnen gegeven waarin naar voren komt dat de vroege christenen al de zondag vierden. Daar ga je vervolgens niet op in en doet het af met een belediging op de persoon. Kan hoor, maar het kost mij dan nog bijzonder veel moeite om je serieus te nemen.
Heldere geesten kunnen pagina's met 'apologie' schrijven, maar daar verandert de werkelijkheid geen mm mee.

Als we de regel van gelijke criteria gebruiken, wat toch wel makkelijk is in zo'n gesprek dan is jouw aangedragen 'studie' met dezelfde door jou geproduceerde bovenstaande regel af te schieten.
Jammer eigenlijk dat dit niet in het sabbat-topic wordt gezet... (Ja, dat bestaat)

Overigens is het niet eens zo duidelijk of Jezus nou op zondag wederopstond.

Ook dat onderbouw je niet. Je roept vele in het luchtledige maar onderbouwen ho maar.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 28 okt 2009 18:48

Laten we bij het onderwerp blijven en niet op de man gaan spelen!!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 28 okt 2009 19:04

Het is de keuze tussen het volgen van de Bijbel en het volgen van de traditie.
Die link naar de 3e pagina van een beknopte maar duidelijke 'studie' over sabbat en zondag laat m.i. duidelijk zien dat het niet Bijbels is om de zondag te houden. Tja, blijkbaar is daar maar 1 A4-tje voor nodig. Ruimer bemeten teksten zullen er ook zijn. :wink:
Sterk ook weer dat je dat het 3e gebod noemt... [-X :^o

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 okt 2009 19:31

Jerommel schreef:Het is de keuze tussen het volgen van de Bijbel en het volgen van de traditie.

De keuze voor het volgen van de Bijbel is ook een keuze voor de traditie. De Bijbel is namelijk een onderdeel van de christelijke traditie. Een ieder die oorzaak gevolg kan onderscheiden zal dat inzien. Je plaatst een valse tegenstelling. Wat was er immers eerder, de Bijbel of het geloof? Het christelijke geloof was er eerder dan de Bijbel.
Die link naar de 3e pagina van een beknopte maar duidelijke 'studie' over sabbat en zondag laat m.i. duidelijk zien dat het niet Bijbels is om de zondag te houden. Tja, blijkbaar is daar maar 1 A4-tje voor nodig. Ruimer bemeten teksten zullen er ook zijn. :wink:
Sterk ook weer dat je dat het 3e gebod noemt... [-X :^o

Die link geeft enkel aan dat het volgens een bepaalde interpretatie van de Bijbel de zondag onderhouden niet 'bijbels' is. Bijbels tussen haakjes omdat de term bijbels en de manier waarop jij daarmee omgaat op zichzelf al niet bijbels is, maar een onderdeel van een traditie die bij Calvijn begon. Waar Calvijn overigens zelf al aangeeft dat er voor die (toen nieuwe) traditie geen bijbelse grondslag is schijn jij dat nog niet te beseffen.

Maar goed, wij zijn uitgepraat. Jij kan je slechts bedienen van beledigingen. En dat voor een volwassen persoon van 38 jaar....

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 28 okt 2009 23:11

Familie Bos :
Allereerst lees ik de volgende opmerking :
In de katholieke Kerk is de zondag de dag des Heren waarop wij de verrijzenis van Christus vieren.

Dat kan wel zo wezen, maar dat hebben dus de mensen verzonnen. God heeft echter de opdracht gegeven om sabat/zaterdag te vieren.

Faramir :
Dat hebben de vroege christenen zo gedaan onder leiding van de Heilige Geest. Dat kun jij door mensen verzonnen noemen, maar dan is ook zoiets als de Bijbel verzonnen door mensen.

" de vroege christenen zo gedaan onder leiding van de Heilige Geest"

Gods Woord een drievoudige bron: God, de eeuwige Vader, de Heilige Geest, en Jezus Christus.

God, de Eeuwige, verklaart dat Hij de Alpha (de eerste letter van het Griekse alfabet) en de Omega (de laatste letter) is. of met andere woorden: de A en de Z, het begin en het einde van alle dingen. Hij is de Bron van alle openbaring. de Bron van alle leven, de Schepper en Volmaker. Volgens Openbaring 22:13. 16 is Jezus Christus ook de Alpha en de Omega.

Gods Woord kan nooit in tegenstrijd zijn met Zichzelf, de Heilige Geest kan nooit in tegenstrijd met Gods Woord.
Elke letter in Gods Woord komt vanaf de Bron, elke verandering (door "christenen") die niet in overeenstemming is met Gods Woord moet terzijde worden gesteld, dat is wel een keus, je gaat dwars door traditie's heen, vaak ontmoet je "koude harten", zie maar naar de antwoorden.

Iedereen zal antwoord moeten ge­ven op de doorslaggevende vraag: Zal ik God of de mensen gehoorza­men? Staan we op de rots van Gods onveranderlijk Woord? Zijn we bereid de geboden Gods en het geloof van Jezus te verdedigen?

De mensen hebben elk diep respect voor de wet verloren, omdat zij de oorsprong van alle gerechtigheid en gezag zijn vergeten.
In bijna alle hedendaagse kerkgenootschappen bestaat de neiging God te 'moderniseren' en te 'democratiseren' en Hem Zijn bevoegdheid te ontnemen te heersen over de schepping en ons.

Afgoderij is ook: een beeld maar zeker ook een "andere voorstelling" maken om u daarvoor neer te buigen, afgoderij is dat de eigenzinnige en opstandige mens weigert zich over te geven om de ware God te aanbidden op de wijze die Hij gebiedt.

Ik blijf liever God trouw in alles, en vier elke week sabbat (zaterdag), God zegt: om dat te doen is een bewijs dat je mij lief hebt, en dat is merkbaar in alles wat je doet, een kind van God te zijn, daar ben ik nooit in teleurgesteld.

marin
Laatst gewijzigd door marin op 29 okt 2009 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 29 okt 2009 00:30

De keuze voor het volgen van de Bijbel is ook een keuze voor de traditie.
Ik wist dat je dat ging schrijven.
Je plaatst een valse tegenstelling. Wat was er immers eerder, de Bijbel of het geloof? Het christelijke geloof was er eerder dan de Bijbel.
Ja, de canonisering kwam later, althans, werd later beklonken.
Maargoed, dan nog, de traditie kwam na de Bijbelboeken, na het eerste geloof en daarmee kwamen er tegenstellingen.
Ach, jij denkt natuurlijk dat Petrus de 1e paus was... Ja, dan begrijp ik je standpunt wel beter.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 29 okt 2009 00:41

Die link geeft enkel aan dat het volgens een bepaalde interpretatie van de Bijbel de zondag onderhouden niet 'bijbels' is.
Die "bepaalde interpretatie" noemen we "in de context". Dat is inderdaad anders dan bevestiging van je dwalingen zoeken in de Bijbel.
Bijbels tussen haakjes omdat de term bijbels en de manier waarop jij daarmee omgaat op zichzelf al niet bijbels is, maar een onderdeel van een traditie die bij Calvijn begon. Waar Calvijn overigens zelf al aangeeft dat er voor die (toen nieuwe) traditie geen bijbelse grondslag is schijn jij dat nog niet te beseffen.
Dus het is niet Bijbels om de verzen te lezen in haar context? ...

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 29 okt 2009 02:11

Marin:

Tja, tegenwoordig valt het niet mee als je vast houd aan de bijbel.
Als je niet mee gaat met de kerk/traditie, dan wordt je tegenwoordig al snel uitgekotst.

Maar liever dat dan Gods eigen woord terzijde schuiven of verdraaien naar eigen gemak.

Ik geloof immers alleen in God, De Here Jezus en Zijn woord de Bijbel.
Ik geloof niet in kerkgeschiedenis, door mensen geschreven toevoegingen (vaak achter in de bijbel geplaatst zoals cathechismus, formulieren, enz...) en ook niet direct in preken zonder ze te toetsen aan de bijbel.
Er zijn tegenwoordig zoveel verdraaiingen, valse leringen, tradities, onderzochte feiten, enz... dat je maar beter enkel en alleen letterlijk de bijbel kan geloven.

Ach, het staat al in de bijbel dat we gehaat zullen worden om Zijn woord en om Zijn naam.
Het is voor mij een eer.

Met vriendelijke groet,
Familie Bos
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 29 okt 2009 02:25

Wat betreft de zondags rust staat op wikipedia het volgende:

De invoering van de zondag als rustdag in plaats van de zaterdag vond plaats onder de Romeinse keizer Constantijn de Grote (Constantius). Door Constantijn werd in een edict in 321 zowel aan zijn heidense als aan zijn christelijke onderdanen de zondag aanbevolen als de ’eerbiedwaardige dag voor de verering van de Zon'. Het was zijn manier om de tegenstrijdige religies van het Rijk samen te brengen door iets gemeenschappelijks onder hen in te stellen.

Ingevoerd door een mens dus, en ook nog eens om een afgod te vereeren, de zon

zondagsheiliging wordt gebaseerd op het vierde gebod uit de Tien geboden. Dat luidt als volgt (Nieuwe Bijbelvertaling):

Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag.
Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten,
maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen.
Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.

De sabbatdag is de zaterdag. Dat men nu de zondag als rustdag ziet, heeft te maken met het geloof dat Jezus Christus op de eerste dag van de week is opgestaan uit de dood. Op zondag wordt dit herdacht. Er is echter voor christenen geen rechtstreeks argument uit de Bijbel om op die dag te rusten.

In de bijbel geen reden te vinden om op zondag te rusten ???
Tja, en Gods gebod gaf toch echt een RUSTDAG aan (op zaterdag).
Nog een aanwijzing dus dat de zondag helemaal niet bijbels is.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 29 okt 2009 08:16

Tjoh, wat een sterke onderbouwing, wikipedia als bron in een theologische discussie...

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 29 okt 2009 08:51

Familie Bos schreef:Ik geloof niet in kerkgeschiedenis, door mensen geschreven toevoegingen (vaak achter in de bijbel geplaatst zoals cathechismus, formulieren, enz...) en ook niet direct in preken zonder ze te toetsen aan de bijbel.

Vergeet niet dat je niet de eerste bent die gelooft, en dat je ook niet de eerste bent die de Bijbel leest en uitlegt. Je kan van de geschiedenis leren.

Er zijn tegenwoordig zoveel verdraaiingen, valse leringen, tradities, onderzochte feiten, enz... dat je maar beter enkel en alleen letterlijk de bijbel kan geloven.

Verdraaiingen, valse leringen en dergelijke zijn er altijd al geweest. Juist ook daar waar mensen de Bijbel te absoluut gingen gebruiken: juist een gezonde verhouding tussen je eigen uitleg van de Bijbel en de uitleg van de Bijbel in de traditie van de Kerk kan je behoeden voor dwalingen.

Ach, het staat al in de bijbel dat we gehaat zullen worden om Zijn woord en om Zijn naam.
Het is voor mij een eer.

Pas op dat dit geen 'self fulfilling prophecy' wordt.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 okt 2009 09:57

Mod: Graag een HEEL GROOT hangslot op dit topic, want hier schiet men elkaar alleen maar af.
Broederlijke/zusterlijke liefde..... =D>
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 29 okt 2009 10:26

We kunnen beter onze tijd besteden aan onze ziel, dan te kijken welke kerk zich letterlijk aan de Bijbel houdt.

Elke kerk denkt dat hij het 'beste' is en het dichtst bij de Bijbel leeft. Maar iedereen ziet de inhoud van een tekst weer anders. Kijk maar naar de discussie broek/rok. De één zegt ja, de andere zegt nee. Het is mannenkleding, maar er zijn ook vrouwenbroeken.

Dit is net als de broek een onderwerp zonder einde
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 29 okt 2009 13:03

TheKeimpe schreef:Tjoh, wat een sterke onderbouwing, wikipedia als bron in een theologische discussie...

Flauw hoor. Alsof ineens alles wat in wiki staat onzin is, en alsof dit een theologisch discussiepunt is.
Het klopt toch? Het is gewoon geschiedenis.
Verdraaiingen, valse leringen en dergelijke zijn er altijd al geweest.
Dat klopt, maar er wordt herhaaldelijk expliciet voor gewaarschuwd in de Bijbel, dus zal het wel belangrijk zijn.
Juist ook daar waar mensen de Bijbel te absoluut gingen gebruiken: juist een gezonde verhouding tussen je eigen uitleg van de Bijbel en de uitleg van de Bijbel in de traditie van de Kerk kan je behoeden voor dwalingen.
Volgens mij zijn de 10 geboden niet minder dan absoluut. Eigen of kerk mening mag daar toch niet aan tornen?
Goed, je kan niet de H. Geest "sommeren" om je de juiste implicaties te doen inzien waar dat niet duidelijk is, maar dan nog is er in de Bijbel zelf wel weer uitleg te vinden over e.e.a.
Wie bevestiging van een mening of visie zoekt in de Schrift zal ze wellicht vinden, maar zo moet je het ook niet lezen. (Dat klinkt helaas gemakkelijker dan het is...)
hamlap schreef:
Familie Bos schreef:Ach, het staat al in de bijbel dat we gehaat zullen worden om Zijn woord en om Zijn naam.
Het is voor mij een eer.

Pas op dat dit geen 'self fulfilling prophecy' wordt.
Sinds wanneer is een Bijbelprofetie een "selffulfilling prophecy"??
Of geloof je in 'the law of attraction'? Ja, dan houden christenen nog 'de spirituele evolutie van de mens' tegen... :(

Terug naar “Archief”