Mening over andere kerkgenootschappen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 jun 2003 21:10

Ik ben bang dat deze orakeltaal mijn verstand te boven gaat...
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 jun 2003 12:23

vertaling: uiteindelijk is je verstand onderworpen aan je geloof. Toch Joris?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

joris

Berichtdoor joris » 25 jun 2003 22:51

Gershwin schreef:vertaling: uiteindelijk is je verstand onderworpen aan je geloof. Toch Joris?

ja.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 jun 2003 22:59

Ik geloof o.a. met mijn verstand. Volgens mij vergelijk je appels met peren als je geloof stelt tegenover verstand. M.i. zijn dat verschillende grootheden.

Ik laat dat wat ik geloof echter niet beperken tot datgene wat ik verstandelijk kan bevatten, als dat soms is wat je bedoelt. Ik snap bar weinig van iemand die zowel God als mens is en ook de drie-eenheid heb ik niet helemaal door. Toch geloof ik wel in deze zaken.

Gerustgesteld?

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 25 jun 2003 23:04

ja Klaas. Je mag blijven. Al zou ik het wel toppie vinden als je dat ook meer zou latne merken. NEt als de meeste anderen. Inplaats van lang ergens over te discussieren gewoon stoppen en zeggen: ik zie dit en dat in de bijbel. Hoe het zit begrijp ik niet, maar ik wil het geloven en God zal het me wel duidelijk maken als dat nodig is.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 jun 2003 23:13

Sorry Joris, maar ik denk dat wij dit forum op een ietwat verschilende wijze benaderen. Ik vind zo'n forum juist de uitgelezen plek om zaken die ik verstandelijk niet (helemaal) kan bevatten eens uit te kauwen met anderen.

Blijkbaar hecht jij aan dit forum een andere waarde. Geen probleem, verschil moet er zijn en je weet het hè: "we zijn allemaal raar, we hebben allemaal wat, maar toch zijn we broertjes en zusjes" ;-)

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 26 jun 2003 08:31

Klaas schreef:Sorry Joris, maar ik denk dat wij dit forum op een ietwat verschilende wijze benaderen. Ik vind zo'n forum juist de uitgelezen plek om zaken die ik verstandelijk niet (helemaal) kan bevatten eens uit te kauwen met anderen.

Blijkbaar hecht jij aan dit forum een andere waarde. Geen probleem, verschil moet er zijn en je weet het hè: "we zijn allemaal raar, we hebben allemaal wat, maar toch zijn we broertjes en zusjes" ;-)

Klaas

ik vind het praten over belangrijke onbegrepen dingen belangrijk ja. Maar het lang doorpraten over onbelangrijke dingen vind ik niet belangrijk. Klinkt logisch he. Evn vooral die heilige missie die ik dan proef in juist die onbelangrijkde dingen vind ik eng. Als het over bekering gaat of leven met GOd dan verstommen de meeste stemmen namelijk. maak ik me best wel beetje zorgen over.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 jun 2003 09:01

Ik ben het met je eens dat er (te) veel over onbeduidende zaken gesproken wordt. Belangrijke zaken blijven naar mijn gevoel ook onderbelicht.
(Overigens zijn het over het algemeen niet die onbeduidende zaken die ik niet kan bevatten en waraover ik dus wel eens door zou willen zagen)

Ik denk dat je twee dingen in je achterhoofd moet houden. Allereerst is dit het froum van Refoweb. Dat houdt logischerwijs in dat hier nogal wat 'refo's' aanwezig zullen zijn. Dat heeft op z'n minst de volgende consequenties: in refo-kringen wordt er over het algemeen (ja, ik generaliseer) weinig open over het geloof of over je geloofsleven gesproken. Daarnaast wordt er in deze kringen (ik generaliseer weer) nogal sterk de nadruk gelegd op uiterlijke zaken. Ik denk dat de discussies die jij wellicht onebeduidend vind een beetje bij de aard van de refo horen. Vooral de jongeren kun je dit dan ook niet helemaal verwijten.

Ten tweede maakt het nogal een verschil waar je je bevindt in je geloofsleven. Ik vind nu b.v. heel andere dingen interessant / belangrijk dan 10 jaar geleden.
Discussie over onbeduidende zaken kan best wel eens normaal onderdeel zijn van het groeien in je geloof. Of misschien hoort het ook wel gewoon bij het volwassenwordingsproces.

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 26 jun 2003 10:04

ja Klaas, ik zie dat wel. Goed dat je het nog even zegt. Iedereen zit in een ander proces. Maar ik denk niet dat je mensen totaal hun gang moet laten gaan in discussies die ze alleen verder van God af brengen. De zwaarte van je argumenten en de woordkeus maken uit of je goed gereformeerd bent lijkt het soms.
En wat dat betrefd mogen we ook wel groeien lijkt mij.

Terug naar “Archief”