Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Kitty
Mineur
Mineur
Berichten: 233
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:33

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Kitty » 06 feb 2009 17:17

Energie is wel voor iedereen aantoonbaar. Als ik de knop omdraai gaat hier het licht zichtbaar branden, zichtbaar voor iedereen! In het lichaam zijn aantoonbare processen bezig die voedsel omzetten in energie daardoor gaat je motor lopen en kun je bewegen en op die manier de energie weer gebruiken.
Trouwens met energie heb ik geen relatie, energie antwoordt niet op vragen. Energie straft niet, oordeelt niet, vergeeft niet, heeft geen spijt, geen verdriet, verheugt zich niet enz.
Aan een God worden allerlei menselijke eigenschappen toebedeeld (logisch van andere eigenschappen weten wij niet) en mensen beweren er een relatie mee te hebben, te horen dat God tot ze spreekt enz. enz. Ik denk dat de vergelijking met energie niet echt opgaat. De vergelijking met Sinterklaas echter wel! Die deed ook van alles en was ook aanwezig, die kon ik zelfs zien! En dat geloof was heel oprecht en echt. Maar die bestond niet.

Als kind was God voor mij echter ook heel echt, natuurlijk! Dat werd me verteld door mijn ouders, en wie gelooft als kind zijn eigen ouders nu niet! Je kan je geen goedgeloviger wezen voorstellen als een kind. En weet je waarom? Omdat geloven wat je ouders zeggen voor een kind een essentieel overlevingsmechanisme is. Als een kind zijn ouders niet zou geloven zou hij zomaar de afgrond inlopen als zijn ouders zouden zeggen, niet bij de rand komen want dan val je! Dus ik ben er van overtuigd dat geloven belangrijk is voor een kind. En ik geloof niet dat religieus geloven zit ingebakken in een kind, wel makkelijk geloven op zich! Dan is het heel makkelijk om die goedgelovigheid van een kind te vullen met wat je maar wil. Dat kan Sinterklaas zijn, de grote boeman of God. Gelukkig wordt van de eerste twee door ouders verteld dat deze niet bestaan, als van de laatste wordt volgehouden dat die wel bestaat zal dat geloof blijven. Dat maakt dat de mens open staat voor religie, dat komt niet door de inhoud van religie maar door het heel belangrijke 'ik geloof alles wat mijn ouders zeggen'-gen wat elk kind als belangrijke overlevingseigenschap in zich heeft. En ook de mens blijft deze goed gelovige eigenschap bij zich dragen indien dit steeds opnieuw gevoed wordt door omgeving en opvoeding.

Het hebben van een relatie met God zoals zoveel zeggen, of dat ze God ervaren in hun leven, of antwoorden krijgen van God, dat overtuigt mij niet van het bestaan van God, dat overtuigt mij alleen van het sterke geloof in God van diegenen die dit beweren. Ik twijfel ook geenszins aan het geloof van mensen in God, laat dat duidelijk zijn. En ik begrijp zelfs ook heel erg goed dat mensen God ervaren in hun leven, juist omdat hun geloof in God zo sterk is. Maar het bewijst geenzins het betaan van God, alleen maar wat het geloof in God met mensen doet. En dat zijn voor mij verschillende zaken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Peter091988
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:36
Locatie: In de buurt van Groningen
Contacteer:

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Peter091988 » 06 feb 2009 20:34

[quote="Kitty"]Energie is wel voor iedereen aantoonbaar. Als ik de knop omdraai gaat hier het licht zichtbaar branden, zichtbaar voor iedereen! In het lichaam zijn aantoonbare processen bezig die voedsel omzetten in energie daardoor gaat je motor lopen en kun je bewegen en op die manier de energie weer gebruiken.
Trouwens met energie heb ik geen relatie, energie antwoordt niet op vragen. Energie straft niet, oordeelt niet, vergeeft niet, heeft geen spijt, geen verdriet, verheugt zich niet enz.
Aan een God worden allerlei menselijke eigenschappen toebedeeld (logisch van andere eigenschappen weten wij niet) en mensen beweren er een relatie mee te hebben, te horen dat God tot ze spreekt enz. enz. Ik denk dat de vergelijking met energie niet echt opgaat. De vergelijking met Sinterklaas echter wel! Die deed ook van alles en was ook aanwezig, die kon ik zelfs zien! En dat geloof was heel oprecht en echt. Maar die bestond niet. [/quote]

Ik ben het er volledig mee eens dat je God en energie niet met elkaar kan vergelijken. Ik probeerde alleen te zeggen dat als je niet weet wat iets is, dat je daaruit (volgens) niet zou moeten concluderen dat je aan dat iets geen eigenschappen moet toeschrijven en/of dat dit niet bestaat. Dat energie aantoonbaar is, betekent nog niet dat we weten wat het is en dus zouden we (volgens jouw redenatie) er nog steeds geen eigenschappen aan toe moeten schrijven.

Hoe kan je er zeker van zijn dat alles wat aangetoond is ook daadwerkelijk bestaat? Je voorbeeld van sinterklaas is misschien een reden om te zeggen dat dit niet kan?

[quote="Kitty"]Als kind was God voor mij echter ook heel echt, natuurlijk! Dat werd me verteld door mijn ouders, en wie gelooft als kind zijn eigen ouders nu niet! Je kan je geen goedgeloviger wezen voorstellen als een kind. En weet je waarom? Omdat geloven wat je ouders zeggen voor een kind een essentieel overlevingsmechanisme is. Als een kind zijn ouders niet zou geloven zou hij zomaar de afgrond inlopen als zijn ouders zouden zeggen, niet bij de rand komen want dan val je! Dus ik ben er van overtuigd dat geloven belangrijk is voor een kind. En ik geloof niet dat religieus geloven zit ingebakken in een kind, wel makkelijk geloven op zich! Dan is het heel makkelijk om die goedgelovigheid van een kind te vullen met wat je maar wil. Dat kan Sinterklaas zijn, de grote boeman of God. Gelukkig wordt van de eerste twee door ouders verteld dat deze niet bestaan, als van de laatste wordt volgehouden dat die wel bestaat zal dat geloof blijven. Dat maakt dat de mens open staat voor religie, dat komt niet door de inhoud van religie maar door het heel belangrijke 'ik geloof alles wat mijn ouders zeggen'-gen wat elk kind als belangrijke overlevingseigenschap in zich heeft. En ook de mens blijft deze goed gelovige eigenschap bij zich dragen indien dit steeds opnieuw gevoed wordt door omgeving en opvoeding..[/quote]

Volgens mij is het wel waar dat geloven in God makkelijker is als je dit van je ouders meekrijgt dan als je het niet in je jeugd hebt meegekregen. Toch denk ik niet dat dit veel zegt over het wel of niet bestaan van God.

[quote="Kitty"]Het hebben van een relatie met God zoals zoveel zeggen, of dat ze God ervaren in hun leven, of antwoorden krijgen van God, dat overtuigt mij niet van het bestaan van God, dat overtuigt mij alleen van het sterke geloof in God van diegenen die dit beweren. Ik twijfel ook geenszins aan het geloof van mensen in God, laat dat duidelijk zijn. En ik begrijp zelfs ook heel erg goed dat mensen God ervaren in hun leven, juist omdat hun geloof in God zo sterk is. Maar het bewijst geenzins het betaan van God, alleen maar wat het geloof in God met mensen doet. En dat zijn voor mij verschillende zaken.[/quote]

Het christelijke geloof werkt inderdaad levensveranderend. Nu zijn er vele mensen die ook op internet schrijven over hun verandering als gevolg van het geloof in God. Een link naar zo`n site is http://www.keerpunt.net/external/onderwerpen.html (hopelijk is het verwijzen naar christelijke internetsites niet in strijd met de regels van dit forum?).

Ik vind sommige verhalen best wel speciaal en dan vraag ik me weleens af: als God nou niet zou bestaan, hoe kan iemand zichzelf zo veranderen? Het is voor mensen namelijk heel moeilijk om te veranderen, denk bijvoorbeeld maar aan de grote aantallen mensen die in eigen kracht willen stoppen met roken en steeds maar falen.

Gebruikersavatar
Kitty
Mineur
Mineur
Berichten: 233
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:33

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Kitty » 06 feb 2009 20:43

Het christelijke geloof werkt inderdaad levensveranderend. Nu zijn er vele mensen die ook op internet schrijven over hun verandering als gevolg van het geloof in God.


Op een andere site, waar ik hier geen link van plaats, maar waar ik ook wel eens af en toe iemand van hier tegenkom, staan verhalen bij wie het leven heel erg ten goede is verandert toen ze afstand konden doen van het geloof. Dat haalt niet de verhalen die jij noemt onderuit, maar geeft aan dat beter worden van geloven of juist niet geloven niets zegt over het bestaan van God.

Volgens mij is het wel waar dat geloven in God makkelijker is als je dit van je ouders meekrijgt dan als je het niet in je jeugd hebt meegekregen. Toch denk ik niet dat dit veel zegt over het wel of niet bestaan van God.


Inderdaad dat zegt niets over het bestaan van God. Dat is ook juist wat ik zeg.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Optimatus » 06 feb 2009 21:00

Ik vind dat Kitty geen verrijking... Dat is net anderhalve week binnen en schopt overal tegenaan. Waarom gaat het niet weg?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor elbert » 06 feb 2009 21:01

Volgens mij voeren we nu een inhoudelijke discussie over het christelijk geloof, terwijl dit topic daar niet over gaat.
Die discussie kunnen jullie mijns inziens beter in Religie-Open Forum voeren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Kitty
Mineur
Mineur
Berichten: 233
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:33

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Kitty » 06 feb 2009 21:40

Dat Kitty en het :mrgreen: Het zegt wel iets over jouw denken. =D>
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Gebruikersavatar
Kitty
Mineur
Mineur
Berichten: 233
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:33

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Kitty » 06 feb 2009 21:42

En elbert misschien wil je deze discussie dan verplaatsen naar het religieforum?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Optimatus » 06 feb 2009 22:01

Daar hoort deze discussie niet thuis. Ga je eerst eens verdiepen in hoe het reilen en zeilen hier gaat en kom dan met bevelen naar onze moderatoren.

Ik hoop niet dat Refoweb nog verder überfremdet raakt door dit soort troelata.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

sela

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor sela » 06 feb 2009 22:08

Optimatus schreef:Ik hoop niet dat Refoweb nog verder überfremdet raakt door dit soort troelata.


:roll: aristocraat.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Optimatus » 06 feb 2009 22:10

Dat heeft niets met aristocratie te maken, dat weet jij ook wel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

sela

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor sela » 06 feb 2009 22:14

Optimatus schreef:Dat heeft niets met aristocratie te maken, dat weet jij ook wel.


=; ik zie een direct verband.
je noemt iemand toch niet behorend tot het troelata.
Laatst gewijzigd door sela op 06 feb 2009 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Optimatus » 06 feb 2009 22:17

Je snapt mijn opmerking niet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

sela

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor sela » 06 feb 2009 22:20

licht toe.

Gebruikersavatar
Kitty
Mineur
Mineur
Berichten: 233
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:33

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Kitty » 06 feb 2009 23:45

Optimatus schreef:Daar hoort deze discussie niet thuis. Ga je eerst eens verdiepen in hoe het reilen en zeilen hier gaat en kom dan met bevelen naar onze moderatoren.

Ik hoop niet dat Refoweb nog verder überfremdet raakt door dit soort troelata.


Opmerking van de moderator:

Volgens mij voeren we nu een inhoudelijke discussie over het christelijk geloof, terwijl dit topic daar niet over gaat.
Die discussie kunnen jullie mijns inziens beter in Religie-Open Forum voeren.


Misschien niet gelezen Optimatus?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

rafaell

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor rafaell » 07 feb 2009 03:24

elbert schreef:Volgens mij voeren we nu een inhoudelijke discussie over het christelijk geloof, terwijl dit topic daar niet over gaat.
Die discussie kunnen jullie mijns inziens beter in Religie-Open Forum voeren.


Inderdaad


















(leuk dat je moderatorkleurtjes kunt kopiëren in deze versie :))


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 111 gasten