op jonge leeftijd sexueel contact.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 20 dec 2008 11:42

Mortlach schreef:Omdat de Hebreeuwse samenleving paternalistisch was en de vrouw de bron is/was van alle kwaad... :roll:

ja...een vrouw en een vrucht.... :roll:

Maar om op het startonderwerp terug te komen. Ik werk met pubers en wat mij opvalt bij pubers is dat ze behoefte hebben aan duidelijkheid en openheid. Dus als je bijv. geslachtsgemeenschap wil zeggen, zég dat dat ook,en ga er dan niet een heel verhaal omheen breien om dat woord te omschrijven.
En dat soort dingen zijn dingen die in (veel) reformatorische kringen juist wel gebeuren. Omdat er soms een taboe op seks en alles wat daarbij hoord lijkt te liggen worden de dingen niet bij naam genoemd. En dat gaat er mijns inziens voor zorgen dat kinderen/pubers er lacherig over gaan doen, en het gaan zien als iets vies dan wel iets wat zeer makkelijk te pakken is. Dat is tenminste wat ik zie.
En als je dan zelf het mooie ervan vertel: mijn mening is dat het tussen 1 man en vrouw binnen een huwelijk hoort in liefde, en dat het een mooie bloem overgebleven uit het paradijs is, en je verteld dat op concrete en duidelijke wijze, wordt er soms wel anders naar gekeken. Ik vind het jammer om te zien dat zowel 'hoge'als 'lage' niveaus er steeds makkelijker over gaan denken. En daar helpen bij mij geen excuses uit de bijbel voor, want die mensen waren ook niet zonder fouten.
Maar goed, ik vind het wel fijn om het vertrouwen van jongeren te winnen en dan van hen te horen wat hun mening is over dit soort zaken zodat ik weet wat er in hen leeft. En daar schrik ik soms van.
Psalm 25:2 (ber.)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 20 dec 2008 16:03

als ik op m'n werk zeg dat ik gewacht heb met sex tot ik ging trouwen word ik heel raar aangekeken :? zoiets is "uit de tijd" vindt men.
Sommige vinden het ook wel "knap" en begrijpen het op zich wel ook waarom ik er voor gekozen heb. En ik leg het ook uit waarom ik het doe.

Maar het blijft voor mijn collega's onbegrijpelijk.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 20 dec 2008 17:21

Heb ooit weleens iemand tegen een ander horen zeggen die ook geen sex voor het huwelijk wilde dat diegene die het niet wilde dan wel niet van haar vriend zou houden, dus als je van iemand houd 'moet' je sex hebben gehad voor je huwelijk anders houd je niet van die ander zeg men :roll:

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 20 dec 2008 22:38

MissF schreef:Tja, beetje begrijpelijk vind ik het wel. Thuis wordt gezegd:'Dat mag gewoon niet. Waarom niet? Gewoon, dat mag niet van God.' Wat heeft een puber daar nou aan?

En dat het verboden is maakt het het alleen maar extra spannend om te doen.
*onderschrift verwijderd door moderator*

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 20 dec 2008 22:41

Saskia schreef:Het vervelende van op jonge leeftijd sex hebben vind ik dat (vooral de meiden) niet beseffen of zich niet realiseren of ze dat wel willen en er later best last van gaan krijgen. Zeker als zo'n eerste keer niet helemaal is wat je je er van voorgesteld had, laat dat heel wat nare sporen achter voor later.
Ik merk het hier veel bij de meiden met wie ik werk. Kijk, ik kan niemand tegenhouden, maar je kan die tieners wel bewust maken van wat ze doen, dat ze weten waar ze mee bezig zijn en dat het in ieder geval veilig gaat.
Hier in de stad hadden we in 2007 96 tiener-zwangerschappen (meisjes onder de 18), daar zit ook niemand op te wachten...

Zorg er voor dat mensen bewust worden van veilige sex. Als je sex hebt gebruik een condoom. Dat voorkomt ook geslachtsziekten.
*onderschrift verwijderd door moderator*

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 21 dec 2008 00:15

MissF schreef:En ik geloof dus ook niet in dat wat je zegt 'worden sneller volwassen'.
Niemand wordt nooit sneller volwassen, dat is onzin. Ze moeten zich soms eerder als volwassenen gedragen, wat dus mijns inziens absoluut niet goed is voor de ontwikkeling van een mens.
Ik denk dat het beter is om pubertijd te zien als iets wat erbij hoort, wat moet. Niet perse negatief, mijn broertje en vooral zusje zijn echt wel pubers, maar ze zijn zo tof! En zo lief en leuk, meestal. Maar ook met alles wat erbij komt kijken. Tenminste, mijn zusje wel, lekker onzeker enzo. Ik geloof dat het erbij hoort en dat je zoiets door moet maken voor je echt een stabiele volwassene kan worden.

Ik ben het niet met je eens. In onze maatschappij kennen kinderen de puberteit. Kinderen in oorlogslanden en zeker in ook in ons land toen er nog echte armoede was waren kinderen al op heel jonge leeftijd volwassen. Kinderen beslissen mee in heel moeilijke zaken. Kinderen werken al omdat dat moet. Zij hebben geen tijd en zin om opstandig te zijn. En wat er bij jouw gebeurt, staat natuurlijk niet tot de rest van de kinderen. Wij willen graag zelf dat kinderen mondiger worden en o wee als zij niet denken zoals pa en ma dan krijgt de puberteit de schuld.
Nosce te ipsum

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 21 dec 2008 08:03

haring schreef:
Saskia schreef:Het vervelende van op jonge leeftijd sex hebben vind ik dat (vooral de meiden) niet beseffen of zich niet realiseren of ze dat wel willen en er later best last van gaan krijgen. Zeker als zo'n eerste keer niet helemaal is wat je je er van voorgesteld had, laat dat heel wat nare sporen achter voor later.
Ik merk het hier veel bij de meiden met wie ik werk. Kijk, ik kan niemand tegenhouden, maar je kan die tieners wel bewust maken van wat ze doen, dat ze weten waar ze mee bezig zijn en dat het in ieder geval veilig gaat.
Hier in de stad hadden we in 2007 96 tiener-zwangerschappen (meisjes onder de 18 ), daar zit ook niemand op te wachten...]

Zorg er voor dat mensen bewust worden van veilige sex. Als je sex hebt gebruik een condoom. Dat voorkomt ook geslachtsziekten.

Daar werk ik dus ook aan, aan die bewustwording ;)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 21 dec 2008 11:21

ostrogoot schreef:
MissF schreef:En ik geloof dus ook niet in dat wat je zegt 'worden sneller volwassen'.
Niemand wordt nooit sneller volwassen, dat is onzin. Ze moeten zich soms eerder als volwassenen gedragen, wat dus mijns inziens absoluut niet goed is voor de ontwikkeling van een mens.
Ik denk dat het beter is om pubertijd te zien als iets wat erbij hoort, wat moet. Niet perse negatief, mijn broertje en vooral zusje zijn echt wel pubers, maar ze zijn zo tof! En zo lief en leuk, meestal. Maar ook met alles wat erbij komt kijken. Tenminste, mijn zusje wel, lekker onzeker enzo. Ik geloof dat het erbij hoort en dat je zoiets door moet maken voor je echt een stabiele volwassene kan worden.

Ik ben het niet met je eens. In onze maatschappij kennen kinderen de puberteit. Kinderen in oorlogslanden en zeker in ook in ons land toen er nog echte armoede was waren kinderen al op heel jonge leeftijd volwassen. Kinderen beslissen mee in heel moeilijke zaken. Kinderen werken al omdat dat moet. Zij hebben geen tijd en zin om opstandig te zijn. En wat er bij jouw gebeurt, staat natuurlijk niet tot de rest van de kinderen. Wij willen graag zelf dat kinderen mondiger worden en o wee als zij niet denken zoals pa en ma dan krijgt de puberteit de schuld.
Natuurlijk hoort pubertijd erbij, ik ben het met MissF eens :)
In onze maatschappij is puberteit er ingeburgerd. Vroeger waren kinderen ook wel eens 'baldadig' maar lang niet zo erg als tegenwoordig (vind ik dan). In de derde wereld moeten kinderen werken omdat de ouders niet kunnen werken omdat ze ongeneeslijk ziek zijn, omdat de ouders niet goed verdienen, omdat de ouders voor de baby's moeten zorgen of omdat ....... (vul zelf in)
Hier hebben we hulp !!!! Als de ouders ziek zijn bij ons in Europa dan worden ze opgenomen in het zh, en/of komt thuiszorg. Opa en oma of een tante / zus nemen de kinderen op in het gezin.
Daar KAN het niet, simpelweg omdat de voorzieningen er gewoonweg niet zijn. Is heel erg, absoluut. Maar je kan ze niet vergelijken.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 21 dec 2008 13:22

Inderdaad, het is moeilijk vergelijken. Zie mijn stukje hierboven over de lichamelijke/geestelijke ontwikkeling. Die is namelijk overal hetzelfde. Natuurlijk geven we hier wel meer ruimte aan ontwikkeling... maar het lijf is ook nog echt wel in ontwikkeling hoor!
Verder ben ik benieuwd wat jullie van mijn pro-actieve oplossingen vinden...

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 21 dec 2008 15:25

Kinderen in oorlogslanden en zeker in ook in ons land toen er nog echte armoede was waren kinderen al op heel jonge leeftijd volwassen. Kinderen beslissen mee in heel moeilijke zaken. Kinderen werken al omdat dat moet. Zij hebben geen tijd en zin om opstandig te zijn.

Okee, het is hier dan wel geen oorlog, maar ik werk wel heel veel met gezinnen waar nog echte armoede heerst en iki ben het niet eens met bovenstaand stukje. Ook als kinderen al op jonge leeftijd hard moeten werken of veel verantwoordelijkheid moeten dragen zitten ze echt wel in de puberteit en zijn ze echt wel opstandig. Wel of geen puberteitsfase kun je echt niet koppelen aan materiele / sociale omstandigheden, ik denk alleen dat het zich hier iets minder heftig of minder lang manifesteert.

Blijft staan dat sommigen veel eerder 'volwassen' worden, maar dan nog kunnen ze op 14-jarige leeftijd niet ten volle overzien waar ze mee bezig zijn. Daarom ben ik het ook zeker eens met Elvira: dat aan jongeren vertelt moet worden dat sex niet alleen een bevredigen van je lusten is, maar ook iets dat je wilt delen met iemand die veel van jou houdt en jij van de ander. Sex is geen 'transactie', niet in de zin van "ik bewijs jou een dienst, dus jij mij ook". En dat kun je aan jongeren heel goed duidelijk maken!

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 21 dec 2008 23:06

Saskia schreef:
Kinderen in oorlogslanden en zeker in ook in ons land toen er nog echte armoede was waren kinderen al op heel jonge leeftijd volwassen. Kinderen beslissen mee in heel moeilijke zaken. Kinderen werken al omdat dat moet. Zij hebben geen tijd en zin om opstandig te zijn.

Okee, het is hier dan wel geen oorlog, maar ik werk wel heel veel met gezinnen waar nog echte armoede heerst en iki ben het niet eens met bovenstaand stukje. Ook als kinderen al op jonge leeftijd hard moeten werken of veel verantwoordelijkheid moeten dragen zitten ze echt wel in de puberteit en zijn ze echt wel opstandig. Wel of geen puberteitsfase kun je echt niet koppelen aan materiele / sociale omstandigheden, ik denk alleen dat het zich hier iets minder heftig of minder lang manifesteert.

Blijft staan dat sommigen veel eerder 'volwassen' worden, maar dan nog kunnen ze op 14-jarige leeftijd niet ten volle overzien waar ze mee bezig zijn. Daarom ben ik het ook zeker eens met Elvira: dat aan jongeren vertelt moet worden dat sex niet alleen een bevredigen van je lusten is, maar ook iets dat je wilt delen met iemand die veel van jou houdt en jij van de ander. Sex is geen 'transactie', niet in de zin van "ik bewijs jou een dienst, dus jij mij ook". En dat kun je aan jongeren heel goed duidelijk maken!

Hier in Nederland is geen echte armoede. Hier overlijden geen kinderen aan ondervoeding of gebrek aan medicatie. Daarvoor moet je naar Afrika.In nederland zijn zoveel voorzieningen dat niemand dood gaat van de honger of een eenvoudige ziekte. Wanneer is er voor het laatst een hele provincie verhongerd en wanneer is een grote stad door de cholera onbewoonbaar geworden???? Daarvoor moet je naar Darfur en Zimbabwe.
Ik weet niet wat jij onder sex verstaat maar het doel van sex is voortplanting. Bij de man is dat sterker dan bij de vrouw. Bij dieren is dat ook zo en eigenlijk zijn wij biologisch gezien ook dieren. Het zijn geen diensten maar zorgdragen voor nakomelingen. Geestelijk kan op zo'n moment in vervoering raken maar je lichaam wil gewoon wat anders en dan hebben de hormonen de overhand. Hoe jonger je bent des te groter de kans op sterk nageslacht. Maar wij hebben te maken met normen en waarden. De hele biologische wereld is er groot van geworden. Vroeger was het gebruikelijk op o.a. boerenbedrijven om een voorkind te hebben. Dit werd oogluikend toegestaan alleen uit materieel oogpunt, het voortzetten van een bedrijf.
Trouwens uit onderzoek blijkt dat vroege sex geen nadelen oplevert voor later. Dat wil niet zeggen dat ik voor een ruime opvatting over sex op vroege leeftijd en voor het huwelijk ben.
Nosce te ipsum

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 dec 2008 23:43

Tuinfluiter schreef:Heb ooit weleens iemand tegen een ander horen zeggen die ook geen sex voor het huwelijk wilde dat diegene die het niet wilde dan wel niet van haar vriend zou houden, dus als je van iemand houd 'moet' je sex hebben gehad voor je huwelijk anders houd je niet van die ander zeg men :roll:

Tja, als mijn toekomstige partner (de cynicus in mij: mijn toekomstige ex) zou zeggen dat ze geen seks voor het huwelijk wil, dan zou ik mij toch behoorlijk afvragen of we wel geschikt voor elkaar zijn. Niet omdat het één beter is dan het ander, en niet omdat er getwijfeld wordt aan het houden van elkaar, maar omdat de beleving dan wel zo van elkaar verschilt dat een samengaan misschien geen goed idee is.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 22 dec 2008 00:12

ostrogoot schreef:
Hier in Nederland is geen echte armoede.

Dat dacht ik toch écht wel! Kijk maar eens in steden als Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Hoeveel gezinnen er daar niet zijn die van 20 euro per week rond moeten komen en dagelijks naar de Voedselbank moeten...!
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 dec 2008 16:52

MissF schreef:Waarom gezonder?
Daar vind ik niks gezonds aan. Net als kinderen van een jaar die opeens al zindelijk moeten zijn.
God heeft ons zo mooi gemaakt, dat je pas op je 21e volwassen bent, da's echt niet voor niks hoor. Je moet een pubertijd doormaken, en een adolescentie. In 9 van de 10 gevallen zie je bij vroegrijpe pubers dat ze dit later toch op de een of andere manier in moeten halen. Zo zijn we nou eenmaal gemaakt, of die 14 jarige dat nou leuk vindt of niet

Waarom trouwden ze in de tijd van de Bijbel dan vaak al veel jonger? Volgens mij was dat vaak ruim voor je 21e. Vermoedelijk was Maria maar een jaar of 16 toen ze zwanger werd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 22 dec 2008 17:14

@Marnix: ik denk om verschillende redenen:
1. met 16 is een meisje lichamelijk uitgegroeid
2. aangezien de (doorgaans veel) oudere man in alle opzichten haar 'heer'/de leidende figuur moest zijn (tijden veranderen, gelukkig!), maakte het (denk ik) blijkbaar niet zoveel uit, dat ze geestelijk misschien nog niet zo ver was...
3. bij uithuwelijking zie je wel vaker dat het belangrijker is, dat het huwelijk zo snel mogelijk gesloten wordt (om allerlei familietechnische/sociale/politieke redenen), waarschijnlijk ook om zeker te zijn dat zo snel mogelijk wettige nakomelingen komen. Ook hier werd het blijkbaar belangrijker geacht dat het lichaam zo ver was dan de geestelijke groei...

Terug naar “Archief”