Mortlach schreef:Omdat de Hebreeuwse samenleving paternalistisch was en de vrouw de bron is/was van alle kwaad...
ja...een vrouw en een vrucht....

Maar om op het startonderwerp terug te komen. Ik werk met pubers en wat mij opvalt bij pubers is dat ze behoefte hebben aan duidelijkheid en openheid. Dus als je bijv. geslachtsgemeenschap wil zeggen, zég dat dat ook,en ga er dan niet een heel verhaal omheen breien om dat woord te omschrijven.
En dat soort dingen zijn dingen die in (veel) reformatorische kringen juist wel gebeuren. Omdat er soms een taboe op seks en alles wat daarbij hoord lijkt te liggen worden de dingen niet bij naam genoemd. En dat gaat er mijns inziens voor zorgen dat kinderen/pubers er lacherig over gaan doen, en het gaan zien als iets vies dan wel iets wat zeer makkelijk te pakken is. Dat is tenminste wat ik zie.
En als je dan zelf het mooie ervan vertel: mijn mening is dat het tussen 1 man en vrouw binnen een huwelijk hoort in liefde, en dat het een mooie bloem overgebleven uit het paradijs is, en je verteld dat op concrete en duidelijke wijze, wordt er soms wel anders naar gekeken. Ik vind het jammer om te zien dat zowel 'hoge'als 'lage' niveaus er steeds makkelijker over gaan denken. En daar helpen bij mij geen excuses uit de bijbel voor, want die mensen waren ook niet zonder fouten.
Maar goed, ik vind het wel fijn om het vertrouwen van jongeren te winnen en dan van hen te horen wat hun mening is over dit soort zaken zodat ik weet wat er in hen leeft. En daar schrik ik soms van.