Verzekeringen en Gods voorzienigheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2009 11:31

Joepie Meloen schreef:Bij inenten maak je jezelf ziek, met groente en fruit over het algemeen niet. Dus dat is al een verschil.
Wat betreft de rest: Stel dat ik nooit een operatie krijg, dan heb ik heel mijn leven betaald voor een operatie die niet kwam.

Bij inenten maar je jezelf ziek... wat een onzin. Je voorkomt er juist ziekten mee.

En tja, als je nooit een operatie krijgt heb je geluk. Maar als je je niet verzekert en je krijgt op je 20e opeens wat ernstigs, zit je je leven lang financieel in de problemen.

Op het moment dat ik me verzeker, dan ga ik vooruit lopen op zaken waarvan ik niet weet of ze komen. Ik ga iets bestrijden wat er niet is.

Zoals het dragen van autogordels dus. Misschien krijg je helemaal geen ongeluk. Maar aan je veiligheid denken kan blijkbaar pas op het moment dat er een onveilige situatie is ontstaan. En dan is het vaak al te laat. Denk maar aan de zieken en doden die er bij de laatste polio-epidemien zijn geweest bijvoorbeeld.

Het opzij zetten van spaargeld kan het motief hebben om toekomende kosten te dekken, dat hoeft niet. Ik kan er ook een ander motief voor hebben. Op het moment dat ik me verzeker, dan zet ik doelbewust geld opzij voor iets waarvan ik niet weet dat het me overkomt.

Je gezonde verstand gebruiken heet dat. Nogmaals, ga nou eens vanuit de Bijbel aantonen dat het nemen van preventieve maatregelen tegen zaken die mogelijk plaatsvinden maar waarvan het niet vaststaat, niet geoorloofd is.

Overigens zegt de Bijbel dat je alle verzekeringen die er bestaan mag afsluiten, er staat immers geschreven:

Een ieder zij in zijn gemoed, ten volle verzekerd :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 jan 2009 12:56

Bij inenten maar je jezelf ziek... wat een onzin. Je voorkomt er juist ziekten mee.

Dat is niet helemaal onzin. Je krijgt namelijk wel een kleine hoeveelheid van de ziekmakende stoffen ingespoten, zodat je er weerstand tegen kunt opbouwen. Ik zou het geen ziek maken willen noemen, maar helemaal onzin is het nou ook weer niet. Het is wel een grandioos handige manier om erger te voorkomen.

En ik ben ook wel benieuwd naar een bijbelse onderbouwing om niet te verzekeren, behalve het inspelen op 'puur vertrouwen'.
Hizkia vertrouwde ook op God, maar liet wel de muren van zijn steden steviger maken om zich te beschermen tegen eventuele vijanden. En extra waterbassins aanleggen Was hij dan toch niet gelovig genoeg?
pobody's nerfect

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jan 2009 13:05

Verzekeren is gewoon een methode om te voorkomen dat je failliet gaat bij ongelukken of ziekte.

Je stort geld op een bepaalde rekening en als je wat overkomt, krijg je van die rekening geld terug. Het is feitelijk een soort spaarrekening, die wordt beheerd door een verzekeraar.

Ik begrijp echt niet waarom hier mensen op tegen zijn. Dat is net alsof een vegateriër, die bijna geen eten meer heeft, een sukadelapje niet wil hebben omdat het vlees is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 28 jan 2009 14:18

Optimatus schreef:Ik begrijp echt niet waarom hier mensen op tegen zijn. Dat is net alsof een vegateriër, die bijna geen eten meer heeft, een sukadelapje niet wil hebben omdat het vlees is.

Ik snap dat dus in alle oprechtheid dus ook niet. Naar ik hoop, is er een echte gewetensbezwaarde die het mij/ons eens uit wil leggen. Ik weet niet meer dan dat zondag 10 van de HB als grondslag ervoor wordt gebruikt. Uit zondag 10 kan ik het persoonlijk niet uitlezen...
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 jan 2009 18:20

Marnix schreef:En tja, als je nooit een operatie krijgt heb je geluk. Maar als je je niet verzekert en je krijgt op je 20e opeens wat ernstigs, zit je je leven lang financieel in de problemen.
Nou, dat hoeft dus niet: of ze kloppen aan bij de diaconie van de kerk (ook een vorm van verzekeren?) of ze kunnen wellicht gebruik maken van de WSNP (schuldsanering) - 3 jaar zuinig aan doen en daarna ben je i.b. schuldenvrij... (en de crediteuren krijgen doorgaans slechts een klein deel van hun vordering).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 28 jan 2009 19:23

Jo'tje schreef:

Dat is niet helemaal onzin. Je krijgt namelijk wel een kleine hoeveelheid van de ziekmakende stoffen ingespoten, zodat je er weerstand tegen kunt opbouwen. Ik zou het geen ziek maken willen noemen, maar helemaal onzin is het nou ook weer niet. Het is wel een grandioos handige manier om erger te voorkomen.

En ik ben ook wel benieuwd naar een bijbelse onderbouwing om niet te verzekeren, behalve het inspelen op 'puur vertrouwen'.
Hizkia vertrouwde ook op God, maar liet wel de muren van zijn steden steviger maken om zich te beschermen tegen eventuele vijanden. En extra waterbassins aanleggen Was hij dan toch niet gelovig genoeg?

En eerlijk is eerlijk, er is een zeer kleine kans dat je daadwerkelijk ziek wordt van de prik.
Zeer klein, maar het moet wel genoemd worden, al worden de vaccins wel steeds beter.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2009 12:34

LeChat schreef:
Marnix schreef:En tja, als je nooit een operatie krijgt heb je geluk. Maar als je je niet verzekert en je krijgt op je 20e opeens wat ernstigs, zit je je leven lang financieel in de problemen.
Nou, dat hoeft dus niet: of ze kloppen aan bij de diaconie van de kerk (ook een vorm van verzekeren?) of ze kunnen wellicht gebruik maken van de WSNP (schuldsanering) - 3 jaar zuinig aan doen en daarna ben je i.b. schuldenvrij... (en de crediteuren krijgen doorgaans slechts een klein deel van hun vordering).

Ja precies, en de kerk heeft voor dat soort dingen weer geld achter de hand. Kortom, het is ook een verzekering, de verzekering dat je geen grote problemen hebt als je opeens wat ernstigs krijgt. What's the difference. In beide gevallen vertrouw je evenveel op een collectief potje geld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2009 12:36

Jo'tje schreef:

Yup. Dat je van vaccins ziek kan worden weet ik wel maar daarmee is de opmerking "bij inenten maak je jezelf ziek" gerechtvaardigd. De kans dat je ziek wordt als je niet ingeeent ben is vele malen groter dan wanneer je wel ingeent wordt dus door inenting voorkom je ziekte en plaats van dat je jezelf ziek zou maken.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 30 jan 2009 08:16

Marnix schreef:Bij inenten maar je jezelf ziek... wat een onzin. Je voorkomt er juist ziekten mee.

En tja, als je nooit een operatie krijgt heb je geluk. Maar als je je niet verzekert en je krijgt op je 20e opeens wat ernstigs, zit je je leven lang financieel in de problemen.

Dat kan, maar hoeft niet.

Marnix schreef:Zoals het dragen van autogordels dus. Misschien krijg je helemaal geen ongeluk. Maar aan je veiligheid denken kan blijkbaar pas op het moment dat er een onveilige situatie is ontstaan. En dan is het vaak al te laat. Denk maar aan de zieken en doden die er bij de laatste polio-epidemien zijn geweest bijvoorbeeld.

Autogordels zijn gekomen nadat er een ongeluk is geweest volgens mij. Bovendien liggen autogordels sowieso totaal anders, omdat dit wettelijk verplicht is. Anders droegen gemoedsbezwaarden misschien geen gordels.

Juist, daarbij bleek dat bij niet ingeënte personen het niet vaker voorkwam dan bij ingeënte personen.

Marnix schreef:Je gezonde verstand gebruiken heet dat. Nogmaals, ga nou eens vanuit de Bijbel aantonen dat het nemen van preventieve maatregelen tegen zaken die mogelijk plaatsvinden maar waarvan het niet vaststaat, niet geoorloofd is.

Jo'tje schreef:En ik ben ook wel benieuwd naar een bijbelse onderbouwing om niet te verzekeren, behalve het inspelen op 'puur vertrouwen'.

Allereerst is het denk ik van belang om te kijken waarom Hizkia dat deed. In de context genomen blijkt dat hij net van de Assyriërs was afgevallen, waardoor hij een oorlog over zich riep, wat ook gebeurde. Vermoedelijk heeft Hizkia dat zonder problemen op kunnen maken.

Het gaat om teksten die de strekking van het vertrouwen Gods hebben, zoals de tekst dat er geen haar van ons hoofd vallen zal, zonder de wil van onze hemelse Vader e.d.

Marnix schreef:Overigens zegt de Bijbel dat je alle verzekeringen die er bestaan mag afsluiten, er staat immers geschreven:

Een ieder zij in zijn gemoed, ten volle verzekerd :D

Ik ben blij dat mijn gemoed niet mijn leidraad is. :lol:

Optimatus schreef:Verzekeren is gewoon een methode om te voorkomen dat je failliet gaat bij ongelukken of ziekte.

Je stort geld op een bepaalde rekening en als je wat overkomt, krijg je van die rekening geld terug. Het is feitelijk een soort spaarrekening, die wordt beheerd door een verzekeraar.

Ik begrijp echt niet waarom hier mensen op tegen zijn. Dat is net alsof een vegateriër, die bijna geen eten meer heeft, een sukadelapje niet wil hebben omdat het vlees is.

Vreemd voorbeeld. Het voorbeeld gaat uit van een bepaalde als-gedachte. Eerst moet de vegetariër dan geen eten meer hebben, eerder is er schijnbaar niks aan de hand. Of de vegetariër dit ooit zal meemaken is de vraag.

Marnix schreef:
LeChat schreef:

Ja precies, en de kerk heeft voor dat soort dingen weer geld achter de hand. Kortom, het is ook een verzekering, de verzekering dat je geen grote problemen hebt als je opeens wat ernstigs krijgt. What's the difference. In beide gevallen vertrouw je evenveel op een collectief potje geld.

Als je op die manier niet verzekert, ben je ook niet gemoedsbezwaard. Dan heb je inderdaad een verzekering achter de hand. Maar als je die redenering gaat toepassen op alle gemoedsbezwaarden, dan ben je een karikatuur aan het schetsen die totaal niet klopt.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 30 jan 2009 10:35

Het gaat om teksten die de strekking van het vertrouwen Gods hebben, zoals de tekst dat er geen haar van ons hoofd vallen zal, zonder de wil van onze hemelse Vader e.d.

Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik heb eens een preek gehoord dat in jouw geciteerde stukje niet staat:"Zonder dat God het wil," maar, "Zonder dat God het weet".

Als je op die manier niet verzekert, ben je ook niet gemoedsbezwaard. Dan heb je inderdaad een verzekering achter de hand. Maar als je die redenering gaat toepassen op alle gemoedsbezwaarden, dan ben je een karikatuur aan het schetsen die totaal niet klopt.

Nee JM, jouw redenering is een karikatuur. Het staat vast dat je in beide gevallen vertrouwd op een collectief potje geld. Of je dat nou aanvult door een kerkcollecte of door een deel in te houden van je loon is rationeel gezien 100% gelijk.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jan 2009 15:33

Joepie Meloen schreef:Dat kan, maar hoeft niet.

Dus? Dat dat zo is klopt. Ik zeg ook: ALS het gebeurt DAN. En dat kan ook christenen overkomen. Ik snap alleen niet precies waarom je lijkt aan te geven dat zolang niet vaststaat dat iets gebeurt, je geen maatregelen mag nemen om iets op te vangen als het wel gebeurt.

Autogordels zijn gekomen nadat er een ongeluk is geweest volgens mij. Bovendien liggen autogordels sowieso totaal anders, omdat dit wettelijk verplicht is. Anders droegen gemoedsbezwaarden misschien geen gordels.

Juist, daarbij bleek dat bij niet ingeënte personen het niet vaker voorkwam dan bij ingeënte personen.

Bron? Ik heb hele andere dingen gelezen, is laatst nog een wetenschappelijke studie naar geweest. Wat de gordels betreft, als verzekeren verplicht wordt zijn we dus van de discussie af, dan mag het wel, moet het zelfs omdat het wettelijk verplicht is?

Natuurlijk zijn autogordels er gekomen nadat er een ongeluk is geweest. Inenten is er ook gekomen nadat er mensen aan allerlei ziekten overleden of blijvend letsel hadden gekregen.

Allereerst is het denk ik van belang om te kijken waarom Hizkia dat deed. In de context genomen blijkt dat hij net van de Assyriërs was afgevallen, waardoor hij een oorlog over zich riep, wat ook gebeurde. Vermoedelijk heeft Hizkia dat zonder problemen op kunnen maken.

Precies. En dan kon Hizkia op God vertrouwen en ook de muren versterken. Dan kunnen wij op God vertrouwen en een verzekering afsluiten en een gordel dragen in de auto.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 30 jan 2009 22:39

The Engineer schreef:Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik heb eens een preek gehoord dat in jouw geciteerde stukje niet staat:"Zonder dat God het wil," maar, "Zonder dat God het weet".

Tja, misschien dat ik met die Schriftuitleg niet door één deur kan. :wink:

The Engineer schreef:Nee JM, jouw redenering is een karikatuur. Het staat vast dat je in beide gevallen vertrouwd op een collectief potje geld. Of je dat nou aanvult door een kerkcollecte of door een deel in te houden van je loon is rationeel gezien 100% gelijk.

Typisch een karikatuurredenering. Als je voorgaande reacties hebt gelezen, gaat het totaal niet om het vertrouwen op een collectief potje geld, maar juist om het vertrouwen op God.

Marnix schreef:Dus? Dat dat zo is klopt. Ik zeg ook: ALS het gebeurt DAN. En dat kan ook christenen overkomen. Ik snap alleen niet precies waarom je lijkt aan te geven dat zolang niet vaststaat dat iets gebeurt, je geen maatregelen mag nemen om iets op te vangen als het wel gebeurt.

Zolang het een vooruit blikken is naar iets, waarvan je totaal niet weet of het ooit gebeurd, zolang kan het ook niet vreemd zijn dat je er niets tegen doet.

Marnix schreef:Bron? Ik heb hele andere dingen gelezen, is laatst nog een wetenschappelijke studie naar geweest. Wat de gordels betreft, als verzekeren verplicht wordt zijn we dus van de discussie af, dan mag het wel, moet het zelfs omdat het wettelijk verplicht is?

Natuurlijk zijn autogordels er gekomen nadat er een ongeluk is geweest. Inenten is er ook gekomen nadat er mensen aan allerlei ziekten overleden of blijvend letsel hadden gekregen.

Er zijn verschillende dingen over gepubliceerd. Uit verschillende onderzoeken bleek dat het aantal ziektes op de biblebelt niet groter was dan daarbuiten.

Trouwens, heb je een link naar die wetenschappelijke studie? Ben best benieuwd eigenlijk.

Wat betreft de gordel: Dat is eigenlijk een dilemma. Waarschijnlijk zou een gemoedsbezwaarde geen gordel dragen als het niet verplicht was. Maar omdat de overheid gehoorzaamd dient te worden dragen zij een autogordel.

Bovendien is het wel of niet dragen van een autogordel een minder vergaande beslissing dan een verzekering afsluiten.

Marnix schreef:Precies. En dan kon Hizkia op God vertrouwen en ook de muren versterken. Dan kunnen wij op God vertrouwen en een verzekering afsluiten en een gordel dragen in de auto.

Vreemde conclusie. Het één vloeit voort uit een gedane verrichting, het andere totaal niet.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 31 jan 2009 15:10

Marnix schreef:
LeChat schreef:

Dat laatste ben ik toch niet met je eens... Ik vind het best een groot verschil. Natuurlijk zal de kerk je uiteindelijk wel helpen, maar dan sta je zelf eerst op het randje van de financiele afgrond. Dat lijkt me toch niet zo makkelijk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2009 13:08

cire schreef:
Marnix schreef:
LeChat schreef:

Dat laatste ben ik toch niet met je eens... Ik vind het best een groot verschil. Natuurlijk zal de kerk je uiteindelijk wel helpen, maar dan sta je zelf eerst op het randje van de financiele afgrond. Dat lijkt me toch niet zo makkelijk.

De essentie is het zelfde, dat het een misschien wat makkelijker is dan het andere zou kunnen. Maar het ging me er om dat je toch altijd wel een stok achter de deur hebt, of het nou de kerk is of een andere instantie.

Joepie Meloen schreef:Er zijn verschillende dingen over gepubliceerd. Uit verschillende onderzoeken bleek dat het aantal ziektes op de biblebelt niet groter was dan daarbuiten.

Ligt er aan wat je onderzoekt. Nu misschien niet, maar tijdens de polioepidemieen was dat wel een ander verhaal, die zorgden daar voor slachtoffers doordat men niet ingeent was en de epidemie verspreidde zich daardoor ook snel.

Trouwens, heb je een link naar die wetenschappelijke studie? Ben best benieuwd eigenlijk.

Ik zal morgen even zoeken of ik hem op internet kan vinden.

Wat betreft de gordel: Dat is eigenlijk een dilemma. Waarschijnlijk zou een gemoedsbezwaarde geen gordel dragen als het niet verplicht was. Maar omdat de overheid gehoorzaamd dient te worden dragen zij een autogordel.

Bovendien is het wel of niet dragen van een autogordel een minder vergaande beslissing dan een verzekering afsluiten.

Je moet God meer gehoorzamen dan de overheid. Maar goed, daar gaat het me uiteindelijk niet om, het gaat me er om dat je je dan ook beschermt tegen iets wat niet per se hoeft te gebeuren. En daar is niks mis mee. Als het gebeurt ben je er op voorbereid. Ik snap werkelijk waar niet waarom je daar zoveel moeite mee hebt. Het hele leven zit vol met dat soort dingen. Je huis heeft een stevig fundament voor het geval er noodweer of een aardbeving komt. Je auto heeft een antikreukelzone voor het geval je een aanrijding krijgt. Aan boord van vliegtuigen en boten heb je reddingsvesten, reddingssleopen enzovoorts, voor het geval je een ongeluk krijgt. Je maakt een testament voor het geval je iets overkomt, enzovoorts enzovoorts. Vooruitdenken en je beschermen tegen dingen die mogelijk kunnen gebeuren is totaal niet verkeerd.

Vreemde conclusie. Het één vloeit voort uit een gedane verrichting, het andere totaal niet.

Hoezo vreemd. In beide gevallen bescherm je je tegen iets wat mogelijk kan gaan gebeuren. En daarnaast, je hebt 0,0 onderbouwing gegeven waarom je je niet financieel mag voorbereiden op mogelijke tegenvallers zoals ziektekosten, schade aan bezit etc.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 01 feb 2009 20:13

Joepie Meloen schreef:
Marnix schreef:Bron? Ik heb hele andere dingen gelezen, is laatst nog een wetenschappelijke studie naar geweest. Wat de gordels betreft, als verzekeren verplicht wordt zijn we dus van de discussie af, dan mag het wel, moet het zelfs omdat het wettelijk verplicht is?

Er zijn verschillende dingen over gepubliceerd. Uit verschillende onderzoeken bleek dat het aantal ziektes op de biblebelt niet groter was dan daarbuiten.

Wat wil je hieruit concluderen?

Terug naar “Archief”