Grote gezinnen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 12 jun 2003 12:31

Nu ik spreek over 7 of meer kinderen. Dat vind ik een groot gezin.
Dus als mensen zeggen ik wil ook een groot gezin dan kan dat ook gewoon 4 zijn.
En dat bedoel ik dus niet. Ik bedoel dan ook net zo groot gezin als waar jij uit kwam. 7, 8, 12, maakt me niet uit.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 jun 2003 12:33

Joepie, vertel me nou is heel duidelijk waarom je zo fel bent tegen een groot gezin??

joepie

Berichtdoor joepie » 12 jun 2003 12:41

Wat zijn nu eigenlijk de redenen voor een groot gezin?
Die heb ik dus nog niet gehoord.
Als er goede redenen voor zijn dan zou ik zeggen dat iedereen ze maar moet hebben.
Ik ben zeker niet fel tegen. Maar probeer het nog een beetje nuchter te bekijken. Dingen als dat je goed sociaal met elkaar om leert gaan enz. vind ik geen argumenten voor een groot gezin. Want dat hebben mijn kinderen in een klein gezin(4 Kinderen) ook geleerd. Dat heeft meer te maken met hoe je kinderen opvoed.
En nee het was niet onze keus om maar 4 kinderen te krijgen, maar Gods beslissing om het bij 4 te laten.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 jun 2003 12:45

"Jullie" hebben het er bij 4 gelaten en misschien andere gezinnen laten het erbij 8 of 10 en vinden dat Gods beslissing.
Ik zou niet zo snel oordelen over mensen met een groot gezin!! (niet persoonlijk voor jou bedoeld)
Ik zou het heerlijk vinden om een groter gezin te krijgen, ik hou ontzettend veel van kinderen en mn vriend ook, het zou voor mij een zegen zijn als we meerdere kinderen krijgen!!

Ik heb juist alle respect voor de grote gezinnen, waar het ook nog is allemaal goed gaat en dan kijk ik ook naar het gezin waar mijn vriend uitkomt, 8 kinderen, ze gaan allemaal nog naar de kerk enz enz!!! Ik kan hier alleen maar Gods goedheid in zien!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 jun 2003 12:49

Ik denk dat mensen liever niet zoveel kinderen willen, omdat het zoveel geld kost. Niet iedereen heeft een topbaan en je kunt misschien wel bv kleren krijgen van mensen uit de kerk, maar na vijf kids zijn die ook wel op... Het lijkt me wel gezellig, maar ik vind het ook al gezellig bij ons thuis (met drie kids) en ik vind het heerlijk om soms even alleen thuis te zijn.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 jun 2003 12:52

Lalage ik ben het met je eens, als je zegt dat je het heerlijk vindt om ook eens alleen thuis te zijn. Dit herken ik heel erg bij mn vriend thuis, hij is de enigste die ook een kamer voor zichzelf heeft en hij vindt het heerlijk als we samen weggaan, gewoon even met zn tweeen of alleen zijn, dan heel de tijd met 9 anderen om je heen.
Dit ga je denk vooral merken als je ouder wordt, kleine kinderen hebben daar niet zoveel last van.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 12 jun 2003 13:01

joepie schreef:Wat zijn nu eigenlijk de redenen voor een groot gezin?

moet er dan een speciale reden zijn om een groot gezin te hebben?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 jun 2003 13:02

trijntjejohanna schreef:
joepie schreef:Wat zijn nu eigenlijk de redenen voor een groot gezin?

moet er dan een speciale reden zijn om een groot gezin te hebben?

Blijkbaar wel trijntje :mrgreen:

Ik zie het als een zegening van God!!! Jij dan?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 12 jun 2003 13:03

ja, ik zie het ook als een zegening van God. Dat je kinderen krijgt.. als je een krijgt is het een zegen van God, als je er 10 krijgt ook...

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 jun 2003 13:05

ja precies, zo denk ik er ook over!!! Maar ik denk dat joepie het ouderwets vind, tegenwoordig is kleine gezinnen in de mode :wink:

en om niet met de mode mee te doen, wil ik graag een groot gezin!! :wink:

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 12 jun 2003 13:08

Lalage schreef:Ik denk dat mensen liever niet zoveel kinderen willen, omdat het zoveel geld kost. Niet iedereen heeft een topbaan en je kunt misschien wel bv kleren krijgen van mensen uit de kerk, maar na vijf kids zijn die ook wel op... Het lijkt me wel gezellig, maar ik vind het ook al gezellig bij ons thuis (met drie kids) en ik vind het heerlijk om soms even alleen thuis te zijn.

ik ben ook vaak genoeg alleen thuis hoor!! ik heb een eigen slaapkamer.. kan me terugtrekken wanneer ik wil.. als ik iets niet weet/snap is er altijd wel iemand die het weet. Als ik wil winkelen en niet alleen wil, dan is er altijd wel iemand die mee wil. kortom er zijn genoeg voordelen te noemen van een groot gezin.. er zijn natuurlijk ook wel nadelen, maar die zijn er ook bij een klein gezin

joepie

Berichtdoor joepie » 12 jun 2003 13:16

[quote="Ikke21"]ja precies, zo denk ik er ook over!!! Maar ik denk dat joepie het ouderwets vind, tegenwoordig is kleine gezinnen in de mode :wink:

en om niet met de mode mee te doen, wil ik graag een groot gezin!! :wink:[/quote"Jullie" hebben het er bij 4 gelaten en misschien andere gezinnen laten het erbij 8 of 10 en vinden dat Gods beslissing]

Je moet mijn geschreven reacties beter lezen!
Wij hebben het niet bij 4 gelaten! Ik heb er 5 gekregen, maar 4 in leven. En God heeft het bij deze 4 gelaten. Dat was zeker niet onze beslissing.
Na de geboorte van de jongste raakte ik op 29 jarige leeftijd mijn baarmoeder kwijt.
Eerst goed lezen voor je gaat oordelen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 jun 2003 13:18

hey ho even, ga ook mijn woorden niet verdraaien, ik had "jullie" zo neer gezet en daar bedoelde ik dus mee, hoe jij het daarvoor had gezegd.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 12 jun 2003 13:21

maar joepie, waarom ben je zo negatief over grote gezinnen?? als ik zo lees, krijg ik het gevoel dat je ook graag een groot gezin had gewild, maar dat dat helaas niet mogelijk was....

joepie

Berichtdoor joepie » 12 jun 2003 13:29

Ja precies, het ging over ons, alsof wij zelf hadden besloten dat God bij vier ingegrepen had en bij anderen bij 8 of 10 pas.
Alsof wij daar zelf voor gekozen hadden.
Maar dat is dus niet zo.
En je meet je nogal een oordeel aan over mij, die ik zeker niet kan waarderen. Je kent mijn situatie niet, en ik had al uitgelegt dat ik nogal tamelijk nuchter er tegenaan kijk.
Dus ook de andere kant wil belichten.
Voor alle duidelijkheid, ik ben niet tegen grote gezinnen,
Ik ben niet voor kleine gezinnen, ik ben ook niet tegen kleine gezinnen.
Ik ben voor gezinnen die ieder kind als een zegen van God zien.
En dat het niet altijd zo gezien wordt wilde ik dus toch even laten horen.
Want laten we wel wezen, kinderen krijgen en opvoeden is niet altijd even gemakkelijk. En is zeker niet op een rose wolk leven, maar een grote verantwoordelijkheid die je bij elk kind dat je krijgt weer sterker gaat voelen. Want elk kind heeft recht op een hele ouder en niet op een stukje omdat de andere gedeeltes al in beslag genomen wordt door anderen.
Elk kind hoort opgevoed te worden zoals God dat van ons vraagt.
En dat is niet zomaar ff tussendoor gedaan, maar dat vraagt 24 uur per dag je aandacht.
En ik vraag me af of je dat bij je 10de nog met evenveel energie kunt doen als bij je eerste.

Terug naar “Archief”