Dirk schreef:
Verschillende redenen.
positief:
- om op God en zijn dienst gericht te zijn. Het is goed om daarbij alle aardse zaken te laten rusten.
- omdat God zelf de rustdag na zes dagen werken in heeft gesteld in de schepping(!). Wie zijn wij dan om van dat ritme af te wijken?
negatief: om wettischer te kunnen zijn dan de buurman (een scheefgroei door de tijd heen, vgl. Calvijn die wel eens op zondagmiddag is gaan zeilen met een vriend)
Ik kan je goed volgen, alleen velen "rechtsen" stellen de zondag in als de sabbat, niet als alleen een dag van samenkomst, maar ook een dag van sabbat.
Je zegt ook dit
b waarom komen de Christen al in de tijd van de Bijbel samen op zondag? Is het dan niet goed om juist die dag apart te zetten? Vasthouden aan de sabbat is een manier om de nieuwe bedeling te ontkennen, maar vasthouden aan de rust die God zelf heeft ingesteld, lijkt me juist heel goed.
De christenen komen inderdaad samen op de eerste dag, maar betekend dan dat gelijk de sabbat en het gebod van niet werken is afgeschaft op de 7e dag en dat alle rituelen en alle zaken van de sabbat ook verplaatst zijn naar de eerste dag?
Of bestond de sabbat toen nog gewoon op zaterdag maar was de eerste dag van de week een herdenking aan Jezus Christus voordat de mensen aan het werk gingen, of misschien wel s'avonds, of misschien wel 1 keer per maand/jaar?
Ik vind het een hele goede zaak dat wij de zondag vieren, zeker met kerkgang, bezinning, meditatie, maar ik zie nog steeds niet in waarom velen de sabbat verhuisd hebben na de zondag, daar zie ik nog geen enkele reden toe.
Mensen die op grond van het sabbats gebod anderen veroordelen omdat ze bijvoorbeeld in de tuin werken of iets anders gaan doen, dat kan toch niet?
God heeft zelf gezegd dat Hij de
7e dag rustte, waarom zouden wij hier vanaf wijken? Alleen om de reden dat er in de bijbel staat dat er Christenen op de eerste dag van de week samenkwamen?
In onze kerk komen we in het winterseizoen ook op woensdagavond samen en worden er sacramenten bediend, wat is het verschil met toen? Hebben we dan op woensdag ook sabbat?
Ik bedoel dit helemaal niet vijandig en aanvallend, maar ik ben gewoon erg in verwarring waarom een mens aan Gods gebod gaat tornen aangaande de 7e dag en dit alles zonder geldige argumentatie overzet naar de 1e dag.
Laat ze dan zeggen dat de 1e dag gewoon een dag van kerkgang is, van bezinning, van ontspanning, van omgang tot/met God, maar niet dat de 1e dag de sabbat is.