Werk kiezen en op zondag werken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Werk kiezen en op zondag werken?

Berichtdoor boer » 28 aug 2011 12:30

Nergens staat in de bijbel dat de opstandingsdag de zondag is, en dat we deze nu maar moeten heiligen als zodanig, de ''Dag des Heeren'' is de oordeelsdag, die komt.(Openb 1:10)
Het samenkomen kan en mag op iedere dag.
In tegenstelling tot het houden van een dag, de zondag in dit geval, staat er verscheiden keren in het NT dat de christen niet meer te oordelen is op het punt van een dag, (sabbat, feestdag etc)
Wie zich aan een dag houdt doet het voor de Heere, en wie het niet doet, doet het ook voor de Heere.

Maar als je wettisch de sabbth gaat houden, doe het dan ook op de sabbat en niet op de zondag, want de funktie van opstandingsdag is een heel andere dan die van de rustfunktie der sabbat.
Jezus Zelf zegt dat Hij heer is van de sabbath en dat Zijn Vader ook werkt op de sabbath.
Vreemd dan eigenlijk toch, nietwaar? want het OT zegt toch dat Hij rustte van Zijn werk op de 7de dag.....

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 29 aug 2011 08:09

Maar wat is dan de reden dat de "zwaardere" kerken zo enorm drukken op de zondag als sabbat?
Niet werken, niet telefoneren, niet wassen/stofzuigen/huishouden doen/fietsen/wandelen/computeren/internetten en al wat dan niet meer?
Ik verzin dit niet, want dit is echt te sprake in de (oud)ger gem (in ned).

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 29 aug 2011 08:53

janneke7337 schreef:Maar wat is dan de reden dat de "zwaardere" kerken zo enorm drukken op de zondag als sabbat?
Niet werken, niet telefoneren, niet wassen/stofzuigen/huishouden doen/fietsen/wandelen/computeren/internetten en al wat dan niet meer?

Omdat ze geen afstand kunnen nemen van de vervangingsleer, waarbij wij de rol van ''israel'' hebben overgenomen, en in het oude verbond zijn, gestoeld op het O.T.
''Het oude is voorbij'', hebben ze uit hun bijbel gescheurd, denk ik.
Alsmede een paar andere teksten, met name die over het opleggen van gewilde nederigheid in Col 2 en het houden van dagen.
De wet is nog steeds een Tuchtmeester voor deze mensen.

galaten 4:10
Dagen, maande, vaste tijden en jaren neemt gij waar, Ik vrees dat ik mij wellicht tevergeefs voor u ingespannen heb.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 29 aug 2011 13:16

boer schreef:1) Nergens staat in de bijbel dat de opstandingsdag de zondag is, en dat we deze nu maar moeten heiligen als zodanig,

2) de ''Dag des Heeren'' is de oordeelsdag, die komt.(Openb 1:10)

Boer, ik heb even nummertjes toegevoegd.

Wat betreft 1:
a wil je nu ontkennen dat de Heere Jezus op zondag opgestaan is?
b waarom komen de Christen al in de tijd van de Bijbel samen op zondag? Is het dan niet goed om juist die dag apart te zetten? Vasthouden aan de sabbat is een manier om de nieuwe bedeling te ontkennen, maar vasthouden aan de rust die God zelf heeft ingesteld, lijkt me juist heel goed.

Wat betreft 2:
je verwijst naar openbaring 1:10. Maar gaat het in deze tekst wel om de oordeelsdag? Kun je dit aantonen?
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 29 aug 2011 13:26

janneke7337 schreef:Maar wat is dan de reden dat de "zwaardere" kerken zo enorm drukken op de zondag als sabbat?

Verschillende redenen.
positief:
- om op God en zijn dienst gericht te zijn. Het is goed om daarbij alle aardse zaken te laten rusten.
- omdat God zelf de rustdag na zes dagen werken in heeft gesteld in de schepping(!). Wie zijn wij dan om van dat ritme af te wijken?

negatief: om wettischer te kunnen zijn dan de buurman (een scheefgroei door de tijd heen, vgl. Calvijn die wel eens op zondagmiddag is gaan zeilen met een vriend)

O ja, en laat je niet te veel leiden door wat Boer zegt. Die is namelijk doe-het-zelf-Christen!

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 29 aug 2011 14:50

vgl. Calvijn die wel eens op zondagmiddag is gaan zeilen met een vriend)

ter info

http://www.refdag.nl/opinie/andere_kijk_op_calvijn_1_304949
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 30 aug 2011 10:35

Dirk schreef:
Verschillende redenen.
positief:
- om op God en zijn dienst gericht te zijn. Het is goed om daarbij alle aardse zaken te laten rusten.
- omdat God zelf de rustdag na zes dagen werken in heeft gesteld in de schepping(!). Wie zijn wij dan om van dat ritme af te wijken?

negatief: om wettischer te kunnen zijn dan de buurman (een scheefgroei door de tijd heen, vgl. Calvijn die wel eens op zondagmiddag is gaan zeilen met een vriend)

Ik kan je goed volgen, alleen velen "rechtsen" stellen de zondag in als de sabbat, niet als alleen een dag van samenkomst, maar ook een dag van sabbat.
Je zegt ook dit
b waarom komen de Christen al in de tijd van de Bijbel samen op zondag? Is het dan niet goed om juist die dag apart te zetten? Vasthouden aan de sabbat is een manier om de nieuwe bedeling te ontkennen, maar vasthouden aan de rust die God zelf heeft ingesteld, lijkt me juist heel goed.

De christenen komen inderdaad samen op de eerste dag, maar betekend dan dat gelijk de sabbat en het gebod van niet werken is afgeschaft op de 7e dag en dat alle rituelen en alle zaken van de sabbat ook verplaatst zijn naar de eerste dag?
Of bestond de sabbat toen nog gewoon op zaterdag maar was de eerste dag van de week een herdenking aan Jezus Christus voordat de mensen aan het werk gingen, of misschien wel s'avonds, of misschien wel 1 keer per maand/jaar?

Ik vind het een hele goede zaak dat wij de zondag vieren, zeker met kerkgang, bezinning, meditatie, maar ik zie nog steeds niet in waarom velen de sabbat verhuisd hebben na de zondag, daar zie ik nog geen enkele reden toe.
Mensen die op grond van het sabbats gebod anderen veroordelen omdat ze bijvoorbeeld in de tuin werken of iets anders gaan doen, dat kan toch niet?
God heeft zelf gezegd dat Hij de 7e dag rustte, waarom zouden wij hier vanaf wijken? Alleen om de reden dat er in de bijbel staat dat er Christenen op de eerste dag van de week samenkwamen?
In onze kerk komen we in het winterseizoen ook op woensdagavond samen en worden er sacramenten bediend, wat is het verschil met toen? Hebben we dan op woensdag ook sabbat?

Ik bedoel dit helemaal niet vijandig en aanvallend, maar ik ben gewoon erg in verwarring waarom een mens aan Gods gebod gaat tornen aangaande de 7e dag en dit alles zonder geldige argumentatie overzet naar de 1e dag.
Laat ze dan zeggen dat de 1e dag gewoon een dag van kerkgang is, van bezinning, van ontspanning, van omgang tot/met God, maar niet dat de 1e dag de sabbat is.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 30 aug 2011 23:21

Dirk schreef:
Boer, ik heb even nummertjes toegevoegd.

Wat betreft 1:

Wat betreft 2:
je verwijst naar openbaring 1:10. Maar gaat het in deze tekst wel om de oordeelsdag? Kun je dit aantonen?

Wat betreft 1>
nergens in de bijbel staat dat de opstandimg ook maar iets heeft te maken met het opschuiven van 1 dag van de joodse sabbath.
de ''eerste dag'' begon trouwens op zaterdagavond, volgens de bijbelse kalender, vandaar ook de samenkomst 's avonds tot middernacht, waarbij de jongeman uit het raam viel.
betreft 2.
Overal in de Bijbel waar staat Dag des Heeren, gaat het over de Oordeelsdag, of de periode die dit beslaat.(Want een dag is als 1000 jaren, b.v)
Ook de vermelding van de bazuin (altijd een teken van een oordeel! en/of een ingrijpend voorval)) in Op 1:10 laat dit zien. ten derde is natuurlijk het hele Boek openbaring een beschrijving van deze Oordeelsdag-periode.
Johannes was in den geest in deze toekomstige tijd.
Op welke dag dit gebeurde is totaal onbelangrijk, want meerdere keren staat er dat dagen , maanden en dat soort herdenkingen oude schaduwen waren, die vooruitwezen naar Jezus.
Ook moet een christen niet langer geoordeeld worden op het punt van dagen en sabbatten etc.
Ik hoef de bijbelteksten er niet bij te geven he?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 01 sep 2011 13:35

Ik zal toch geen gelijk hebben?
geen tegenargumenten!

Niet dat er ook maar iemand een haarbreed toe zal geven, natuurlijk ;-)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 01 sep 2011 14:37

@boer , excuses dat ik niet reageer, echter het is m.i. niet waar het topic over gaat, en dan voer je op een bepaald moment een discussie ín een discussie.

Ik vroeg me zelf het volgende af:

Dirk schreef:
Noch de vreemdeling die in uw stede woont: hier gaat er om dat je verantwoordelijk bent voor de mensen waar jij invloed op uit kunt oefenen. Als ik mijn werknemer of slaaf op zondag laat werken, terwijl dat niet nodig is, dan ben ik verkeerd bezig. Ik heb deze tekst altijd gelezen als iedereen die op de sabbat onder mijn dak verkeerd.

meribel schreef:dat mensen waar jij invloed op kan uitoefenen ben ik mee eens. Vandaar dat ik moeite heb om bijv altijd een zondagsdienst weg te ruilen voor een zaterdagdienst, want ik heb invloed dat die ander ook op zondag rust, ongeacht of hij wel of niet gelooft.
Ik heb die tekst altijd juist als toevoeging gezien:
U zult geen werk doen, gij nog uw zoon nog uw dochter, nog uw dienstknecht nog uw dienstmaagd ( díe zie ik als degene die onder je dak verkeren ), nog uw rund nog uw ezel, nog de vreemdeling die in uw steden woont ( ik denk daarbij aan niet-gelovigen die wel bij je in je stad wonen ) .

hoe interpreteren mensen het gedeelte "noch de vreemdeling die in uw stede woont" , wat voor toepassing heeft dat in je dagelijkse leven, wie wordt daar precies mee bedoelt?

( @boer, ik begrijp voor jou dat die gehele wet is vervallen...maar misschien zijn er mensen met andere ideeën )

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 01 sep 2011 15:54

meribel schreef:@boer , excuses dat ik niet reageer, echter het is m.i. niet waar het topic over gaat, en dan voer je op een bepaald moment een discussie ín een discussie.

Ik vroeg me zelf het volgende af:

[quote=Dirk]
Noch de vreemdeling die in uw stede woont: hier gaat er om dat je verantwoordelijk bent voor de mensen waar jij invloed op uit kunt oefenen. Als ik mijn werknemer of slaaf op zondag laat werken, terwijl dat niet nodig is, dan ben ik verkeerd bezig. Ik heb deze tekst altijd gelezen als iedereen die op de sabbat onder mijn dak verkeerd.

[quote=meribel]
dat mensen waar jij invloed op kan uitoefenen ben ik mee eens. Vandaar dat ik moeite heb om bijv altijd een zondagsdienst weg te ruilen voor een zaterdagdienst, want ik heb invloed dat die ander ook op zondag rust, ongeacht of hij wel of niet gelooft.
Ik heb die tekst altijd juist als toevoeging gezien:
U zult geen werk doen, gij nog uw zoon nog uw dochter, nog uw dienstknecht nog uw dienstmaagd ( díe zie ik als degene die onder je dak verkeren ), nog uw rund nog uw ezel, nog de vreemdeling die in uw steden woont ( ik denk daarbij aan niet-gelovigen die wel bij je in je stad wonen ) .

hoe interpreteren mensen het gedeelte "noch de vreemdeling die in uw stede woont" , wat voor toepassing heeft dat in je dagelijkse leven, wie wordt daar precies mee bedoelt?

( @boer, ik begrijp voor jou dat die gehele wet is vervallen...maar misschien zijn er mensen met andere ideeën )

@Meribel. De uitleg die jij geeft over 'de vreemdeling dien uw steden woont' is een andere dan ik altijd voor ogen had: ik ging uit van iedereen die onder mijn dak woont. Echter volgens de bijbelverklaring van Dächsel staat er in de grondtekst een woord waardoor het laatste stukje wijst op iedereen in de stad waar ik woon. Dit betekent mijns inziens dan ook dat ik er aan moet bijdragen dat er niemand werkt of hoeft te werken op zondag. Stemmen op een politieke partij die sluiting van winkels op zondag voorstaat is dus hier mee in overeenstemming, evenals het gesprek met de mensen om mij heen. De handhaving van de wet is niet mijn taak (die ligt op de schouders van de overheid), maar wij mogen dus wel alle middelen gebruiken die wij hebben om dit gebod ten uitvoer te brengen.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 01 sep 2011 16:31

boer schreef:Boer, ik heb even nummertjes toegevoegd.

Wat betreft 1:

Wat betreft 2:

Wat betreft 1:
3) nergens in de bijbel staat dat de opstandimg ook maar iets heeft te maken met het opschuiven van 1 dag van de joodse sabbath.
de ''eerste dag'' begon trouwens op zaterdagavond, volgens de bijbelse kalender, vandaar ook de samenkomst 's avonds tot middernacht, waarbij de jongeman uit het raam viel.
Wat betreft 2.
Overal in de Bijbel waar staat Dag des Heeren, gaat het over de Oordeelsdag, of de periode die dit beslaat.(Want een dag is als 1000 jaren, b.v)
Ook de vermelding van de bazuin (altijd een teken van een oordeel! en/of een ingrijpend voorval)) in Op 1:10 laat dit zien. ten derde is natuurlijk het hele Boek openbaring een beschrijving van deze Oordeelsdag-periode.
4) Johannes was in den geest in deze toekomstige tijd.
Op welke dag dit gebeurde is totaal onbelangrijk, want meerdere keren staat er dat dagen , maanden en dat soort herdenkingen oude schaduwen waren, die vooruitwezen naar Jezus.
Ook moet een christen niet langer geoordeeld worden op het punt van dagen en sabbatten etc.
5) Ik hoef de bijbelteksten er niet bij te geven he?

3) Ik heb even zitten zoeken:
- waarom moet er volgens 1 Kor 16:2 op de eerste dag van de week iets apart worden gelegd door de leden van de gemeente?
- hoe zie jij in deze dan handelingen 20 : 7? Deze tekst lijkt geen aanleiding te geven om te denken dat dit op onze zaterdagavond is gebeurt! Het lijkt juist op zondagavond te zijn gebeurd als je verder leest!
- verder wil ik niet stellen dat de zondag een opgeschoven Joodse sabbat is. De zondag is onderdeel van de nieuwe bedeling, waarin wij Gods geboden houden uit dankbaarheid. De sabbat is een dag die valt onder de wet en waar de joden nog een schepje boven op gedaan hebben. De zondag is een dag van rust, een Godsgeschenk, om God te dienen en de overwining van Christus op dood hel en graf te overdenken en te vieren.
- een vraag: hanteert het nieuwe testament en dan met name Handelingen de Joodse of de heidense (=Griekse) tijdrekening?
4) Dit is slechts een uitleg die jij hier geeft. Het lijkt mij er meer op dat het hier om de zondag gaat, waarop Johannes een visioen van de toekomst krijgt.
- Wat betreft de dagen en de sabbaten: moet de christen niet meer geoordeeld worden op de offers die dan gebracht worden of op het gehele gedenken van de dag?
5) Graag wel, waarbij ik je dringend wil vragen om ook naar de context te kijken.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 01 sep 2011 16:52

Dirk schreef:@Meribel. De uitleg die jij geeft over 'de vreemdeling dien uw steden woont' is een andere dan ik altijd voor ogen had: ik ging uit van iedereen die onder mijn dak woont. Echter volgens de bijbelverklaring van Dächsel staat er in de grondtekst een woord waardoor het laatste stukje wijst op iedereen in de stad waar ik woon. Dit betekent mijns inziens dan ook dat ik er aan moet bijdragen dat er niemand werkt of hoeft te werken op zondag. Stemmen op een politieke partij die sluiting van winkels op zondag voorstaat is dus hier mee in overeenstemming, evenals het gesprek met de mensen om mij heen. De handhaving van de wet is niet mijn taak (die ligt op de schouders van de overheid), maar wij mogen dus wel alle middelen gebruiken die wij hebben om dit gebod ten uitvoer te brengen.

natuurlijk, hard maken voor zondagssluiting, christelijke partij stemmen die dat ook voor ogen hebt, helemaal eens.
Maar daarnaast; juist dít is de reden dat ik een zondagsdienst op mijn werk niet altijd duik en ruil, juist zodat een ongelovige ook af en toe de zondag als rustdag heeft. Want of ík nu zelf werk, of iemand vóór mij laat werken ( door zelf de dienst niet te doen ) , das geen verschil dan lijkt me.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 01 sep 2011 16:57

janneke7337 schreef:A) Ik kan je goed volgen, alleen velen "rechtsen" stellen de zondag in als de sabbat, niet als alleen een dag van samenkomst, maar ook een dag van sabbat.

B) De christenen komen inderdaad samen op de eerste dag, maar betekend dan dat gelijk de sabbat en het gebod van niet werken is afgeschaft op de 7e dag en dat alle rituelen en alle zaken van de sabbat ook verplaatst zijn naar de eerste dag?
Of bestond de sabbat toen nog gewoon op zaterdag maar was de eerste dag van de week een herdenking aan Jezus Christus voordat de mensen aan het werk gingen, of misschien wel 's avonds, of misschien wel 1 keer per maand/jaar?

C) Ik vind het een hele goede zaak dat wij de zondag vieren, zeker met kerkgang, bezinning, meditatie, maar ik zie nog steeds niet in waarom velen de sabbat verhuisd hebben na de zondag, daar zie ik nog geen enkele reden toe.
Mensen die op grond van het sabbats gebod anderen veroordelen omdat ze bijvoorbeeld in de tuin werken of iets anders gaan doen, dat kan toch niet?
God heeft zelf gezegd dat Hij de 7e dag rustte, waarom zouden wij hier vanaf wijken? D) Alleen om de reden dat er in de bijbel staat dat er Christenen op de eerste dag van de week samenkwamen?
E) In onze kerk komen we in het winterseizoen ook op woensdagavond samen en worden er sacramenten bediend, wat is het verschil met toen? Hebben we dan op woensdag ook sabbat?

F) Ik bedoel dit helemaal niet vijandig en aanvallend, maar ik ben gewoon erg in verwarring waarom een mens aan Gods gebod gaat tornen aangaande de 7e dag en dit alles zonder geldige argumentatie overzet naar de 1e dag.
G) Laat ze dan zeggen dat de 1e dag gewoon een dag van kerkgang is, van bezinning, van ontspanning, van omgang tot/met God, maar niet dat de 1e dag de sabbat is.

A) Dat er veel wetticisme bij komt kijken is helaas waar. Maar toch wil ik niet stellen dat de zondag een sabbat is. De sabbat was vol van rituelen die heen wijzen naar het lijden en sterven van Christus, er MOEST geofferd worden. En dat is voorbij, wij mogen in alle rust samen komen om de overwinning van Christus te herdenken. Zonder opstanding is het geloof te vergeefs. De opstanding maakt de eerste dag tot een speciale dag.
B) Nee, niet alle rituelen zijn verplaatst naar de eerste dag, zie mijn uitleg bij A. Maar mag je dan als niet gelovige de zondag niet houden? Ik denk het niet, want daarmee ontken je in mij ogen de waarde van het offer van Christus.
C) Mensen veroordelen mag nooit. Daden veroordelen wel. Verder: er zit een bepaalde speelruimte in die voor iedereen verschillend is. Maar laat in ieder geval je dagelijkse werk helemaal los. En of tuinieren daar wel of niet bijhoort? Ik zal het zelf niet doen, en iemand die de ganse dag in zijn tuin bezig is heeft geen tijd meer om aan God te denken. Maar een plant dood laten gaan door op zondag 'em geen water te geven, lijkt me ook niet goed.
D) Reden 1 is dat op deze dag de Heere Jezus is opgestaan. Daarom zijn de Christen (uit de heidenen; de messiasbelijdende Joden mogen denk ik ook een andere keus maken) op de eerste dag van de week gaan samenkomen.
E) Nee. Sabbat is Joods c.q. oud-testamentisch, want deze lag onder de wet. De zondag is een dag van in vrijheid en uit dankbaarheid samenkomen. Verder heeft de week zes dagen gekregen om te werken, soms kan zo'n dag apart worden gezet (biddag en dankdag bijvoorbeeld).
F) Dat snap ik, die verwarring ken ik ook. Domweg terugvallen op het oudtestamentische gebod kan ik niet: de zondag is de opstandingsdag. Dit is een goede argumentatie. De tweede is dat al vanaf de tijd van de apostelen de heiden-Christenen op de eerste dag van de week samenkomen. Sla hier niet alleen de Bijbel op na (die geeft redelijk summier informatie) maar kijk ook gewoon naar de geschiedschrijving vanuit de periode totdat het Romeinse Rijk door een keizer werd gekerstend. Maar het is een groot goed dat wij de 1e dag als rustdag hebben, een rust die door God zelf is geschapen bij de schepping!
G) Wie stelt dit? Staat dit in 1 van de drie formulieren van enigheid? Staat dit in een kerkelijke document? De enige aanwijzing die ik kan vinden is in de Heidelbergse Cathechismus waar gesproken wordt over de rustdag. En dat is in de eerste plaats geen gebod, maar een gave! Dat van de gave weer heel snel een gebod wordt gemaakt, weet ik. En dat er een bepaalde traditie is, ook heel goed. Die traditie is al heel erg oud.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 01 sep 2011 17:00

meribel schreef:natuurlijk, hard maken voor zondagssluiting, christelijke partij stemmen die dat ook voor ogen hebt, helemaal eens.
Maar daarnaast; juist dít is de reden dat ik een zondagsdienst op mijn werk niet altijd duik en ruil, juist zodat een ongelovige ook af en toe de zondag als rustdag heeft. Want of ík nu zelf werk, of iemand vóór mij laat werken ( door zelf de dienst niet te doen ) , das geen verschil dan lijkt me.

Eensch. Maar weten collega's dit ook? Met andere woorden, snappen ze het getuigenis van je keuze? Uiteindelijk ligt ons doel niet op deze wereld maar bij God.

Terug naar “Archief”