Christus gestorven voor alle zonden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Re: Christus gestorven voor alle zonden?

Berichtdoor tante-tortel » 15 mar 2009 18:01

En die leer van de remonstranten wordt hier maar gewoon nog steeds aangehangen blijkbaar.
En ik kan inderdaad heel de DL hier neer zetten.
Maar je zegt precies wat het is: de mens kan uit zichzelf niet geloven.
Dat moet hem/haar van God gegeven zijn.
Verder kom je weer met het tegenwordige stokpaardje : interpretatie.

Ik kan hier geen interpretatie uit lezen:
Ik heb uw naam geopenbaard aan de mensen die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt (Joh. 17:6). En: allen die bestemd waren ten eeuwigen leven, kwamen tot geloof (Hand. 13:48). En: Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren voor de grondlegging van de wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht (Ef. 1:4).
die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt (Rom. 8:30).
Die ons behouden heeft en geroepen met een heilige roeping, niet naar onze werken, maar naar zijn eigen voornemen en de genade, die ons in Christus Jezus gegeven is voor eeuwige tijden. (2 Tim. 1:9).
Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme (Ef. 2:3-9).
Opdat het verkiezend voornemen van God zou blijven, niet op grond van werken, maar op grond daarvan, dat Hij riep (Rom. 9:11); en allen die bestemd waren ten eeuwigen leven, kwamen tot geloof (Hand. 13:48); Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren voor de grondlegging van de wereld, opdat wij heilig zouden zijn (Ef. 1:4); niet gij hebt Mij, maar Ik heb u uitgekozen (Joh. 15:16); indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken (Rom. 11:6); hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft (1 Joh. 4:10).

En zo kan ik nog wel even door gaan. Dat heeft niets met interpretatie te maken als wel met het lezen van de Bijbel!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 15 mar 2009 18:09

tante-tortel schreef:En zo kan ik nog wel even door gaan. Dat heeft niets met interpretatie te maken als wel met het lezen van de Bijbel!

Het heeft alles van doen met interpretatie, als er maar één van was, was er ook maar één kerk!

Ik zou al een beetje blijer zijn, als mensen eens wat meer samen naar Christus op zouden willen of kunnen zien, zonder dat zij de of een ander (proberen) weg te zetten, als een aanhanger van een valse leer.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 mar 2009 18:13

tante-tortel schreef:Als je het hele stukje leest zul je nergens lezen dat hij gestorven is voor het behoud van heel de wereld. Er staat voor velen, maar niet voor de hele wereld. Als er dan later staat voor alle, dan slaat dat op die velen. En niet op de hele wereld.

Johannes 3:17:
"Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde..."
Niet: de wereld behalve die en die.... maar de hele wereld.
De keuze is aan ons - Hij wil dat we voor Hem kiezen.

tante-tortel schreef:Hier dus maar een aantal van de zo mooie DL die over deze zaken gaan en over de dwalingen die ook hier verteld worden.

Dus jij behoort toch tot de ware kerk, wij dwalen... so be it...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 mar 2009 21:31

tante-tortel schreef:Maar je kunt het alleen aannemen als God het je geeft. Want wat moet je anders aannemen als het niet eerst gegeven wordt?

Gisteren sprak ik daar een predikant over. Die zei, dat Christus sprak: "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven."

Hij zegt dus niet "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, EN DEWELKE IK UITVERKOREN HEB en Ik zal u rust geven."
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 15 mar 2009 23:15

Thomas Boston schrijft in één van zn boeken over Jes.55 "allen" die vermoeid en belast zijn.. dat 'allen' betekend dat iedereen vermoeid en belast is, alleen weet niet iedereen dat hij belast is (met zonde), de nodiging tot het Heil komt tot iedereen al zal niet iedereen van die nodiging gebruik maken.
alleen diegene die door en uit genade die nodiging aannemen worden zalig.
een mens zal uit zichzelf nooit die keuze maken, ook is er geen vrije wil meer in een mens om het goede te kiezen. door de val is onze wil alleen nog in staat om verkeerd te kiezen. een mens kan nog geen milimeter aan zijn zaligheid toedienen.
de zaligheid is voor honderd % God's werk. alleen door het allesomvattende werk van de Heere Jezus, lijden, kruis en opstandig is het mogelijk dat mensen zalig kunnen worden.
dan blijft de vraag: Hoe kan ik zalig worden?
God werkt door de middelen, en dat zijn bidden, luisteren naar zijn Woord in de prediking en zelf bestuderen wat Hij zegt in dat Woord. in die middelen werkt Hij door Zijn heilige Geest, die zorgt dat er plaats komt in je hart voor Christus.
Bestorm de hemel met je gebeden, God laat geen bidder staan, al zijn je gebeden geen reden voor God om jouw zalig te maken. God is souvereign, Hij is onafhankelijk en niets aan welk mens dan ook verplicht maar heeft wel beloftes gedaan waar Hij zich aan zal houden.

over de uitverkiezing, ik hoorde eens iemand zeggen dat het maar goed is dat we niet weten of we uitverkoren zijn of niet vóórdat we tot geloof komen.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 15 mar 2009 23:37

columbus schreef:alleen diegene die door en uit genade die nodiging aannemen worden zalig.
een mens zal uit zichzelf nooit die keuze maken, ook is er geen vrije wil meer in een mens om het goede te kiezen. door de val is onze wil alleen nog in staat om verkeerd te kiezen. een mens kan nog geen milimeter aan zijn zaligheid toedienen.

Niet aan zijn zaligheid nee, dat is verkregen door de genade. Wel aan de wil om voor het goede te kiezen, zelf ongelovigen doen dit. Mensen die de leer van het verbondserf aan hangen zullen het bovenstaande niet onderschrijven vermoed ik....

Probleem in dit topic zal blijven denk ik, het verschil in opvatting van de of een leer... Zolang men niet in staat is er overheen te kijken, zal er van benadering van elkaar geen sprake zijn....

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 mar 2009 10:19

Dwalen we alleen niet een klein beetje van het onderwerp af?

Het gaat niet over uitverkiezing maar of Jezus voor alle zonden gestorven is.
Ik geloof dat Jezus dat heeft gedaan. Alleen aan ons de keus of wij dat geloven en Jezus willen gaan volgen. Als wij onze zonden belijden aan God, dan zal Hij je echt niet wegsturen zonder het je te vergeven.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2009 12:10

tante-tortel schreef:Toch droeg Jezus Christus alleen de zonden voor wie uitverkoren zijn.
Het is genoeg voor de zonde van iedereen maar geld alleen voor die uitverkoren zijn.
Aangezien wij niet weten wie Hij heeft uitverkoren en voor ons de zendigsopdracht geld: gaat dan heen en verkondig alle volken, zullen wij het evangelie van Gods verlossingswerk aan iedereen moeten brengen.
Marcus 16:16
15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.

Dan brengt Hij tot geloof wie Hij wil!
Niet wij brengen iemand het geloof.
Gods Geest werkt door allerlei middelen en kan ons gebruiken om het geloof te werken in iemands hart.
Maar heeft ons er niet voor nodig.

Romeinen 8: 28 Wij weten nu, dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn. 29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; 30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Hm je maakt onderscheid tussen het dragen van de zonde en het betalen voor de zonden. Alleen wie geloven zullen behouden worden... maar tegelijkertijd is Jezus offer toereikend om de zonden van de hele wereld te vergeven. De Bijbel zegt alleen dat wie geloven, dat ook ontvangen. Hoe leg je anders 1 Johannes 2 vers 1 en 2 uit? Daar staat zwart op wit: Het offer van Jezus Christus is toereikend voor de zonden van de hele wereld. Het is dus niet zo dat als er meer mensen gered zouden worden, Jezus meer slagen had gekregen, nog meer lastering, langer aan het kruis had moeten hangen, meer bespotting had moeten verdragen, het 4 uur donker was geworden in plaats van 3 en hij langer in het graf zou zijn gebleven. Zijn lijden en sterven zoals het was is toereikend om de zonden van de hele wereld te vergeven. Dat is wat anders dat iedereen gered wordt of zo, of dat we de uitverkiezing nu zomaar overboord kunnen zetten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 16 mar 2009 21:20

Marnix, ik kan er alleen maar "Amen" op zeggen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mar 2009 23:41

Lam Gods, Dat draagt de zonden der wereld.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 17 mar 2009 02:40

tante-tortel schreef:En zo kan ik nog wel even door gaan. Dat heeft niets met interpretatie te maken als wel met het lezen van de Bijbel!

Net als jij lees ik de Bijbel. En naast jouw citaten kom ik ook Titus 2:11 tegen: "Want verschenen is Gods genade tot redding van alle mensen." Hoe rijm je deze verzen met elkaar?
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 17 mar 2009 16:19

Marnix schreef:
tante-tortel schreef:Toch droeg Jezus Christus alleen de zonden voor wie uitverkoren zijn.
Het is genoeg voor de zonde van iedereen maar geld alleen voor die uitverkoren zijn.
Aangezien wij niet weten wie Hij heeft uitverkoren en voor ons de zendigsopdracht geld: gaat dan heen en verkondig alle volken, zullen wij het evangelie van Gods verlossingswerk aan iedereen moeten brengen.
Marcus 16:16
15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.

Dan brengt Hij tot geloof wie Hij wil!
Niet wij brengen iemand het geloof.
Gods Geest werkt door allerlei middelen en kan ons gebruiken om het geloof te werken in iemands hart.
Maar heeft ons er niet voor nodig.

Romeinen 8: 28 Wij weten nu, dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn. 29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; 30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Hm je maakt onderscheid tussen het dragen van de zonde en het betalen voor de zonden. Alleen wie geloven zullen behouden worden... maar tegelijkertijd is Jezus offer toereikend om de zonden van de hele wereld te vergeven. De Bijbel zegt alleen dat wie geloven, dat ook ontvangen. Hoe leg je anders 1 Johannes 2 vers 1 en 2 uit? Daar staat zwart op wit: Het offer van Jezus Christus is toereikend voor de zonden van de hele wereld. Het is dus niet zo dat als er meer mensen gered zouden worden, Jezus meer slagen had gekregen, nog meer lastering, langer aan het kruis had moeten hangen, meer bespotting had moeten verdragen, het 4 uur donker was geworden in plaats van 3 en hij langer in het graf zou zijn gebleven. Zijn lijden en sterven zoals het was is toereikend om de zonden van de hele wereld te vergeven. Dat is wat anders dat iedereen gered wordt of zo, of dat we de uitverkiezing nu zomaar overboord kunnen zetten.

Ik heb niet anders gezegd! Het is genoegzaam voor de hele wereld, er hoefd niet nog eens bij betaald te worden, maar het is voor wie door Hem zijn uitverkoren.
Dus de pot om te betalen is zo vol dat de hele wereld er door behouden kan worden, maar Hij betaald voor wie in Hem geloven! En dat geloof moet Hij werken in de harten van de mensen.
En dat doet Hij bij wie Hij wil.
Laatst gewijzigd door tante-tortel op 17 mar 2009 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 17 mar 2009 16:31

Riska schreef:
tante-tortel schreef:Als je het hele stukje leest zul je nergens lezen dat hij gestorven is voor het behoud van heel de wereld. Er staat voor velen, maar niet voor de hele wereld. Als er dan later staat voor alle, dan slaat dat op die velen. En niet op de hele wereld.

Johannes 3:17:
"Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde..."
Niet: de wereld behalve die en die.... maar de hele wereld.
De keuze is aan ons - Hij wil dat we voor Hem kiezen.

tante-tortel schreef:Hier dus maar een aantal van de zo mooie DL die over deze zaken gaan en over de dwalingen die ook hier verteld worden.

Dus jij behoort toch tot de ware kerk, wij dwalen... so be it...

Ik begrijp niet waar je nu weer de conclusie vandaan haalt dat ik zeg bij de ware kerk te horen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 17 mar 2009 16:36

Harm-J schreef:

Het heeft alles van doen met interpretatie, als er maar één van was, was er ook maar één kerk!

Ik zou al een beetje blijer zijn, als mensen eens wat meer samen naar Christus op zouden willen of kunnen zien, zonder dat zij de of een ander (proberen) weg te zetten, als een aanhanger van een valse leer.

Ook hier weer een interpretatie van mijn woorden die ik niet gezegd heb. Misschien moet je eens beginnen met niet iemand woorden te interpreteren op een verkeerde manier, maar gewoon lezen wat die ander zegt. Dat zou al een hoop schelen.

Zo zou ik ook de Bijbel willen aanbevelen om te lezen. Gewoon lezen wat er staat en dan de Bijbel in zijn geheel!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 17 mar 2009 17:37

T.T. Jij bent toch echt de gene die de woorden schreef:

Het zijn die woorden die m.i. uitdoen schijnen, dat hoe jij dingen in de bijbel leest correct zijn. Als een anders ze anders interpreteert, zijn die dingen, uitleggingen incorrect. Of in het kort omschreven als: Wat jij leest in de bijbel leest is goed, een andere opvatting is niet goed.

Misschien dat het niet e.a. de intentie van jouw postings is geweest? Zo ja, beschouw het hier boven geschrevene, dan maar als niet geschreven. Of leg mij duidelijk wat jij wel exact bedoelt met de hier bovenstaande quote van jouw hand.

Terug naar “Archief”