reizen op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 sep 2008 22:07

ik reis ook met van alles en nog wat (van ov - vliegtuig)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 sep 2008 22:12

Als ik reis op zondag, dan het liefst gewoon met de auto. Als je zondag 's middags in hartje Rotterdam moet wezen kan je net zo goed de metro nemen, want je betaald je daar scheel aan parkeergeld.

Ik probeer er ook altijd op te letten dat ik genoeg benzine in de tank heb om de geplande ritjes te maken.

Het zit er toch ingebakken en gaat er moeilijk uit. Ik weet dat uiteindelijk iedereen zelf beslist of hij of zij op zondag werkt, maar opzich is een dag anders dan anders ook wel is goed om je even stil te zetten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 sep 2008 23:24

Ik kies er voor wel met de auto te reizen (mits de tank vol genoeg zit), maar niet met vliegtuig, veerpont, trein e.d. Een tijdje ben ik met de trein naar mijn toenmalige bijbaantje gereisd, omdat fietsen niet te doen was, en ik toch moest werken. Dat was meer uit noodzaak, maar ik vond het niet fijn. Ik heb vaak het idee dat er niemand voor mij hoeft te werken, als ik met de auto reis. Met het vliegtuig, trein of boot sowieso wel. (al zei ik al eerder volgens mij dat als ik ‚cht enorm principieel zou zijn, de auto ook niet zou pakken, omdat er mensen de snelweg in de gaten houden enzo).
Ik rij sowieso op zondag naar mijn werk. Met auto heb ik echt geen moeite, maar met andere manieren van reizen weer wel. En dat is niet omdat het niet mocht (mijn vader raadde me zelfs aan de trein te nemen naar dat bijbaantje), maar omdat ik het voor mezelf niet fijn vindt, en er een standpunt over ingenomen heb. Al is dat standpunt niet zwart-wit.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 15 sep 2008 16:02

Waar het eigenlijk op neer komt, is inderdaad dat de keuze voor ieder persoonlijk weer anders ligt. Deels uit traditie, deels uit opvoeding en deels uit je eigen keuze.

Voor mij telt bij reizen ook mee of ik er veel moeite voor moet doen. Als ik moet gaan plannen en stressen of zaterdag al opzie tegen het reizen op zondag, dan is mijn rust weg. En dat is voor mij vaak een duidelijk punt om de grens te leggen.
Ging ik naar mijn oma, dan kon ik zelfs met m'n ogen dicht reizen. De ontmoeting stond erg hoog aangeschreven bij mij, dus dan reed ik weleens naar haar toe.
En als het lekker weer is, vind ik het ook fijn om op de fiets te springen en te genieten van de natuur. Met regen in de auto is hetzelfde ritje weer anders... raar hé?!
Er is dus niet echt een duidelijke maatstaf bij mij...! :?

Wij hadden gisteren een preek over zondagsrust, heeft hier ook iets mee te maken, ik zal hieronder een heel kort raapsel van zinnen doorgeven want ik vond het wel weer goed om er wat over te horen!

Op zondag gaat het er om dat we de week beginnen met… rust en… vertrouwen. Nergens in de Bijbel staat dat geloven betekent dat je stopt met werken en naar de hemel gaat zitten turen. Normaal is dat je zes dagen werkt, maar - aan het begin van een nieuwe week werk je niet. De zondag is voordat je gaat werken eerst een oefening in vertrouwen: de Vader zal voor me zorgen.

Wij regelen alles zelf. We hebben alles in de hand. En dan opeens niks doen en vertrouwen? Ontzettend moeilijk…maar elke zondag kan je en mag je het opnieuw proberen: leren geloven.

Hoe zit dat nou met die zondag? Is er niet gewoon een gebod om naar de kerk te gaan, en om de dag in elk geval anders in te vullen dan andere dagen? Ja, dat gebod is er. En het is een gebod van God en het moet daarom wel een goed gebod zijn. Maar het is wel belangrijk om eerst de binnenkant van dat gebod goed te peilen, want anders kom je uit bij een farizeeïstische omgang met de zondag: als ik maar keurig twee keer naar de kerk ga, als ik de wasmachine maar uitlaat en geen ijsjes koop of pilsjes pak in de kroeg om de hoek, zit het met mijn zondag wel goed.

We zullen samen, in christelijke vrijheid, moeten zoeken naar wat de beste invulling is van het rust-aspect van de zondag. En we moeten ons daarbij laten leiden door de Geest, en door Gods verlangen dat wij hier op aarde elke zevende dag rusten zoals Hij. Een aparte dag. Geen verlengstuk van de vrije zaterdag, met als enige verschil dat je nog wel even naar de kerk gaat, maar echt een heilige dag, toegewijd aan de Here, een dag om je te laten inspireren tot de veelkleurige dienst aan Hem.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 15 sep 2008 17:47

Mooie posting, Koeitje, thankx!

Voor mij maakt het ook wel uit met welk doel je op zondag 'op reis' gaat. Vakantie bijv. zal ik niet snel doen, iemand opzoeken in het ziekenhuis is weer een heel ander verhaal (om eens 2 uitersten te pakken).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 15 sep 2008 17:52

't Heeft idd met je gevoel te maken... Ik zou denk ik niet zo snel op zondag op vakantie gaan, maar terug naar huis rijden van een weekendje weg heb ik geen problemen mee.
Mijn ouders hebben er zelfs problemen mee om op zondag uit het ziekenhuis te komen. Bijv. na een bevalling ofzo. Dat snap ik echt niet.

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 21 sep 2008 18:33

Wij reizen ook niet op zondag.. Wel met de auto naar de kerk, terwijl dat eigenlijk ook niet eens nodig is bij ons :wink: De vakantie plannen we meestal van vrijdag tot zaterag o.i.d.. In ieder geval zo dat we op onze vakantiebestemming naar de kerk kunnen gaan. Ook dan houden we onze normale principes van thuis aan. Ik vind wel dat het op vakantie op de een of andere manier moeilijker is om dingen niet te doen dan als je thuis bent.
Ik ga op zondag wel eens naar mn broer toe, omdat hij in dezelfde woonplaats woont. En een x ben ik zondagsavonds terug gekomen van een weekendje omdat ik anders smaandags enorm vroeg uit de veren moest.. maar voor de rest eigenlijk nooit!
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 sep 2008 19:34

jans1 schreef:Wel met de auto naar de kerk, terwijl dat eigenlijk ook niet eens nodig is bij ons :wink:

Met de auto reizen terwijl je ook kan lopen of fietsen vind ik veel zondiger dan op zondag reizen... Dat heb ik dan weer meegekregen van mijn ouders.

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 21 sep 2008 20:32

Lalage schreef:
jans1 schreef:Wel met de auto naar de kerk, terwijl dat eigenlijk ook niet eens nodig is bij ons :wink:

Met de auto reizen terwijl je ook kan lopen of fietsen vind ik veel zondiger dan op zondag reizen... Dat heb ik dan weer meegekregen van mijn ouders.

Daarom ga ik zelf nogal eens lopen of fietsen.. gelijk een stukje beweging wat ik door de weeks mis.. :wink:
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 sep 2008 08:54

Ik reis wel eens per auto of per trein op zondag.

Incidenteel val ik namelijk in als organist in een kerk in de binnenstad van Den Haag, waar parkeren een crime is. Derhalve neem ik de trein.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 22 sep 2008 09:41

Op zondag reizen we niet, we gaan wel eens bij familie koffie drinken met de auto, maar om bijv. op vakantie te gaan of een weekendje weg dat doen we niet op zondag.
Bij ons thuis mogen wij niet op de koffie op zondag omdat we dan met de auto moeten, en de reden is ons nog steeds onbekend, omdat het zondag is.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 26 sep 2008 11:39

Haha mijn vader kwam laatst een ouderling van een behoudende gemeente tegen op zondag in het vliegtuig van Chicago naar Amsterdam, daar was die ouderling niet zo blij mee...

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 26 sep 2008 12:18

CGK<3 schreef:Haha mijn vader kwam laatst een ouderling van een behoudende gemeente tegen op zondag in het vliegtuig van Chicago naar Amsterdam, daar was die ouderling niet zo blij mee...

hysterisch-smile

BTW: Wat deed jouw vader op zondag in het vliegtuig dan? [-X :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 sep 2008 12:54

Voor sommige mensen wil ik wel is een uitzondering maken, maar mijn streven is niet met openbaar vervoer te reizen op zondag en tanken doe ik eigenlijk ook altijd op zaterdag.

Meer uit gewoonte is dit eigenlijk en ook omdat ik wel graag echt zondag hou.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 sep 2008 12:55

CGK<3 schreef:Haha mijn vader kwam laatst een ouderling van een behoudende gemeente tegen op zondag in het vliegtuig van Chicago naar Amsterdam, daar was die ouderling niet zo blij mee...

Als je dat niet wilt, dan moet je het niet doen lijkt mij. Als je het toch doet, dan moet je ook niet bang zijn om anderen tegen te komen. Je maakt toch principes voor jezelf en toch niet voor anderen?

Terug naar “Archief”