ADD

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: ADD

Berichtdoor pannenkoek » 25 aug 2010 13:47

haring schreef:Gisteren ben ik er achter gekomen dat er best een kans is dat ik ADD heb. Gisteren ben ik bij een vriend geweest die ADD heeft. Ik wist dat nog niet. Hij vertelde wat het in hield en ik herkende mezelf er zo erg in. Vooral snel afgeleid zijn , hyperfocussen, laag zelfbeeld. Binnenkort maar is naar de dokter.

Dat kan best zo zijn. Van degenen die dyslexie hebben heeft één op de 4 adhd. En add ligt er vlakbij
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 25 aug 2010 13:55

pannenkoek schreef:
haring schreef:Gisteren ben ik er achter gekomen dat er best een kans is dat ik ADD heb. Gisteren ben ik bij een vriend geweest die ADD heeft. Ik wist dat nog niet. Hij vertelde wat het in hield en ik herkende mezelf er zo erg in. Vooral snel afgeleid zijn , hyperfocussen, laag zelfbeeld. Binnenkort maar is naar de dokter.

Dat kan best zo zijn. Van degenen die dyslexie hebben heeft één op de 4 adhd. En add ligt er vlakbij

Ik heb ook een test gedaan op internet. De uitkomst daarvan was, U heeft meer dan 20 vragen met ja beantwoord. Goede kans dat u ADD heeft.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 26 aug 2010 13:00

@Annet: Echt naar he, als je merkt dat je kind niet lekker in z'n vel zit. Dan heb je echt met hem/haar te doen! Hopelijk helpt het jullie als er actie ondernomen wordt. Sterkte ermee!

@The Keimpe: Heb je een bron waar ik meer info kan lezen over die andere vorm ADHD? Ik herken één van onze kinderen er heel erg in en wil er graag wat meer over te weten komen.

TheKeimpe schreef:Overigens zou ik volgens de criteria uit DSM-IV, door mij als leek bekeken, ook veel trekken van ADHD hebben (en het gekke is dat veel mensen dat niet eens vreemd vinden als ze mij een beetje kennen...)

Hier idem!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 aug 2010 15:34

Sophie77 schreef:@The Keimpe: Heb je een bron waar ik meer info kan lezen over die andere vorm ADHD? Ik herken één van onze kinderen er heel erg in en wil er graag wat meer over te weten komen.

Sorry, ik heb mijn studiemateriaal niet meer en zou werkelijk niet weten waar de docent het toen vandaan had.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 26 aug 2010 19:20

TheKeimpe schreef:
Sophie77 schreef:@The Keimpe: Heb je een bron waar ik meer info kan lezen over die andere vorm ADHD? Ik herken één van onze kinderen er heel erg in en wil er graag wat meer over te weten komen.

Sorry, ik heb mijn studiemateriaal niet meer en zou werkelijk niet weten waar de docent het toen vandaan had.

stichting balans digitaal http://www.balansdigitaal.nl/

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 30 sep 2010 19:31

Wie van jullie gebruikt Ritalin bij een kind met ADHD??
Hoe bevalt jullie dat. We zijn vandaag bij de GGZ-arts geweest, en ws kan ik het hier morgen halen. Hoe zijn jullie ervaringen? Bijwerkingen?? ed.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 30 sep 2010 19:38

@Pannenkoek: Mijn broertje gebruikte Ritalin. Dit was in de jaren '90 dus weet niet of de dosis inmiddels is aangepast ofzo. Hij kreeg er groeiachterstand van en slaapproblemen. Daarom moest hij ernaast melatonine slikken. Verder was bij hem de rebound (de periode tussen het uitwerken van de laatste pil en inwerken van de volgende pil) enorm heftig! Hij zei zelf wel dat hij er rustiger van werd in zijn hoofd....

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 30 sep 2010 20:28

pannenkoek schreef:Wie van jullie gebruikt Ritalin bij een kind met ADHD??
Hoe bevalt jullie dat. We zijn vandaag bij de GGZ-arts geweest, en ws kan ik het hier morgen halen. Hoe zijn jullie ervaringen? Bijwerkingen?? ed.

hier zijn de ervaring goed, dl krijgt concerta en zl medikinet, zijn allebij langzaamwerkende ritalin, zodat ze maar 1 keer iets hoefen te slikken en minder rebound hebben, de eerste week had dl buikpijn en een beetje misselijk, verder niks, ze eet wel minder en daar moet je wel op letten. zl was wat erg rustig, en had emotionele buien, maar ook dat ging over.
zonder redt hij het echt niet wat concentratie betreft in de klas

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 30 sep 2010 20:50

Mijn broertje kreeg zelfmoordneigingen van Concerta :?

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 01 okt 2010 06:33

Onze zoon gebruikt Concerta en Ritalin (hij is nog te jong en te licht voor de grootste dosering Concerta, daarom gebruikt hij Ritalin bij een lagere dosering Concerta). Hier zijn de ervaringen goed, zonder medicijnen was hij echt heel pittig en zelfs nu is hij absoluut geen zombie ofzo, integendeel :wink: . Hij heeft geen last van vermindering van eetlust en bloeddrukschommelingen, dat wordt regelmatig gecontroleerd. Wel slikt hij er melatonine en clonidine bij om in slaap te komen, maar ook vóór z'n medicijngebruik had hij al inslaapproblemen.

LauraC schreef:Mijn broertje kreeg zelfmoordneigingen van Concerta :?
Even een serieuze vraag: Hoe kun je weten dat dat echt kwam door de Concerta? En had hij het niet bij de Ritalin (waar dezelfde werkzame stof in zit)?

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 01 okt 2010 10:39

Dat de bijwerkingen effect hebben op de groei hebben ze me ook verteld. Maar mijn man is 1.88 dus als onze zoon dan 1.78 wordt ipv 1.79 of zo is ook niet erg. Ze spreken over een cm of nog minder heb ik begrepen. Het is een spriet, dus wel ff het eten in de gaten houden
Ik heb ze in huis, dus maandag ermee beginnen. We vinden het op zich niet nodig om ze thuis te gaan gebruiken. laat hij zich maar beter concentreren op school.
Hoe doen jullie dat? en in de vakantie of zo?

Het is niet zo dat het nu niet meer te doen is, dus zonder in de vakantie zou denk wel gaan.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 01 okt 2010 12:13

In de vakanties geef ik hem op 'gewone' dagen alleen Concerta. Als we op vakantie zijn of we gaan een dagje weg, dan geef ik allebei de soorten (dus Concerta en Ritalin). Op zaterdag en zondag neemt hij 1 i.p.v. 2 tabletjes Ritalin, dan gaat het ook prima. Helemaal zonder is hier geen optie, dan escaleert er van alles en is het echt niet meer gezellig :mrgreen:. Hij neemt ze zelf ook graag, wordt er idd rustiger van in z'n hoofd en overziet meer de consequenties van bepaald gedrag. Wie weet kan hij later afbouwen ...

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 01 okt 2010 13:12

Sophie77 schreef:
LauraC schreef:Mijn broertje kreeg zelfmoordneigingen van Concerta :?
Even een serieuze vraag: Hoe kun je weten dat dat echt kwam door de Concerta? En had hij het niet bij de Ritalin (waar dezelfde werkzame stof in zit)?

Bij Ritalin had hij het nl niet...en dat slikte hij al een aantal jaar. Toen hij Concerta kreeg was hij een van de eersten en moest hij het b.w.v. 'uitproberen'. Al na een week merkten we een enorm verschil. Natuurlijk had hij daarvoor ook last van depri gedachten maar niet in de trant van: laten we hem maar niet alleen laten.
Dus van de Concerta af en terug op de Ritalin. Nu is hij midden 20 en het gaat een stuk beter met hem overigens.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 01 okt 2010 18:29

Weet iemand of je melatonine gewoon zo zonder doktersvoorschrift kunt (blijven) slikken? Ik gebruik het momenteel voor mijn dochtertje en die zegt dat ze er rustig van wordt in haar hoofd als ze gaat slapen. En idd, sinds ze die dingen slikt hebben we eigenlijk geen problemen meer met het naar bed gaan, terwijl dat eerder echt een drama was! Maar ja, hoe lang kun je zoiets voor een kind (zes jaar) gebruiken? Ik las dat sommigen van jullie dit ook voor de kinderen gebruiken, dus vandaar dat ik het even vraag...

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 01 okt 2010 20:04

Hier verkopen ze bij de drogist geen melatonine (0,1 mg) voor kinderen onder de 12 jaar. Ik heb het wel in huis en geef het af en toe aan één van de jongens (zonder diagnose ADHD of i.d.) en het werkt goed.
De oudste (met wel een diagnose) slikt het al een jaar of 5 a 6. Eerst tabletjes van 3 mg en sinds een half jaar tabletjes van 5 mg. Dat is best een heel hoge dosering volgens mij, zeker omdat hij daarbij ook nog clonidine slikt. (En nog duurt het lang voor hij in slaap valt :mrgreen: .) Omdat hij al zo lang (vanaf z'n 7e ongeveer) zoveel mg slikt, denk ik niet dat het kwaad kan als je dochter een zoveel lagere dosering slikt, maar misschien moet je het eens aan een arts voorleggen. Wel hebben wij het idee dat er op een gegeven moment gewenning optreedt, dus wordt het effect na verloop van tijd misschien minder.

Terug naar “Archief”