Gedrag in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 02 sep 2008 19:01

Riska schreef:Wij gaan ook staan, dan wordt afgekondigd dat het gemeentelid is overleden en dan wordt er een lied gezongen, op voorspraak van de familie.
Is altijd weer een indrukwekkend moment.

Bij ons ook.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 sep 2008 19:45

wij staan met z'n allen alleen bij het 1e gebed en de zegen. (tijdens de aanbidding staan we ook en als je niet kan staan of geen zin hebt om te gaan staan blijf je gewoon zitten).

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er iemand uit onze gemeente is overleden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 sep 2008 19:52

Wij staan:

* bij het intochtslied
* bij de lezing van het evangelie
* bij het slotlied
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 03 sep 2008 20:15

Evelien schreef:Ik heb nog nooit meegemaakt dat er iemand uit onze gemeente is overleden.

Kleine gemeente? Nog niet zo lang lid?
Baksteen

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 03 sep 2008 21:09

Bij het overlijden van een gemeentelid is sinds een jaar ingevoerd dat ter herdenking een psalm, staande wordt gezongen aan het begin van de dienst.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 03 sep 2008 21:56

Bij ons wordt na het overlijden van een gemeentelid de eerste psalm daar speciaal voor gekozen, Gelijk het gras... of een dergelijke psalm. Staan is er niet bij.

Overigens vind ik het ook altijd een indrukwekkend moment als op oudejaarsavond alle overledenen van dat afgelopen jaar worden voorgelezen, met hun leeftijd erbij. Dan is het echt muisstil in de kerk (zijn we meteen weer terug bij het gedrag..)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Riska

Berichtdoor Riska » 03 sep 2008 22:28

Op de laatste zondag van het kerkelijk jaar (dus de laatste zondag voor de eerste Advent) worden in onze kerk de namen genoemd van de gemeenteleden die overleden zijn en wordt er een lichtje aangestoken aan de Paaskaars. Daarna, onder orgelspel, mogen gemeenteleden die iemand uit de naaste omgeving verloren hebben en niet behoort tot de gemeente, een lichtje ontsteken en die naam noemen. Zo heb ik dat twee jaar geleden nu bijna, de naam van mijn broer genoemd en zal ik dit jaar de naam noemen van mijn tante die jaren en jaren als een moeder voor mij was.
Dat is een moment in de dienst waar ook bij ons iedereen stil is...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 sep 2008 06:08

appelflap schreef:
Evelien schreef:Ik heb nog nooit meegemaakt dat er iemand uit onze gemeente is overleden.

mwah een gemeente van zo'n 200/300 mensen. En zit er al 1,5 jaar in die gemeente.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 sep 2008 06:37

Evelien schreef:
appelflap schreef:

mwah een gemeente van zo'n 200/300 mensen. En zit er al 1,5 jaar in die gemeente.

Het is ook een gemeente met veel jonge mensen, dat maakt natuurlijk ook uit ;)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 sep 2008 07:54

Lalage schreef:
Evelien schreef:
appelflap schreef:

Het is ook een gemeente met veel jonge mensen, dat maakt natuurlijk ook uit ;)

dat is waar. Maar er is wel een van die jonge mensen heel ernstig ziek (ongeneeslijk ziek).

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 04 sep 2008 09:14

Hoe wordt daar binnen jullie gemeente mee omgegaan? (of is dat offtopic, het lijkt wel een beetje op gedrag in de kerk of niet?)

wordt het voor kennisgeving aangenomen, of word er actief voor gebeden?
Laat je leiden door Hem!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 sep 2008 09:48

Bij ons worden elke week de namen van de (langdurig) zieken genoemd. Een paar mensen al 3 jaar lang, elke zondag minimaal 1 keer. Ik zelf probeer eens in de twee weken die mensen een kaartje te sturen, en ik geloof absoluut dat er al die tijd door veel gemeenteleden gebeden wordt. Ik ken een aantal van hen niet eens, maar toch is er wel veel meeleven.

Bij ons overlijdt er ook zelden iemand in de gemeente, heel af en toe een oud iemand, maar da's ook amper. Dat wordt genoemd, er wordt niet gestaan, geen rouw in de kerk gebracht, geen lied ofzo. Ik denk ook omdát het gewoon amper voorkomt.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 sep 2008 15:42

Rouw in de kerk brengen vind ik juist iets mooi's.

De zondag na de begrafenis komt de familie van de overledene ruow in de kerk brengen. Als ware leg je dan je verdriet voor aan God en de gemeente draagt de familie dan ook op in gebed. Bij mijn ouders in de kerk gebeurd dat. Na de begrafenis van mijn oma en opa's hebben wij het ook gedaan en ik vond dat fijn.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 04 sep 2008 15:44

Dat is het ook - een mooie gewoonte, waarbij familie en naasten iets van troost ervaren. (als het goed is!)

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 04 sep 2008 19:11

Bij ons in de gemeente staan we alleen bij het uitspreken van de zegen en een aantal keren per jaar bij het zingen van het Wilhelmus en tijdens de oudjaarsdienst bij het opnoemen van de overledenen. De kerkeraad staat alleen bij het gebed voor de dienst.

Zo'n 20 jaar geleden waren er af en toe nog mannen die stonden tijdens het gebed, maar dat is tijdens de 'normale' diensten volledig verdwenen. Vreemd genoeg gaan sommige mannen na het avondmaal wel staan, de reden daarvan begrijp ik niet echt.

Vrijwel elke week zijn er afkondigingen van overlijden en geboorten. Soms meerdere tegelijk. De gemeente is niet vergrijsd, 5 of 6 dopelingen komt ook regelmatig voor.
Nu hebben wij ook zo'n grote gemeente dat we 2 diensten achter elkaar hebben omdat we niet met z'n allen in de kerk passen. (Er kunnen toch zo'n 900 mensen in denk ik)
Er wordt bij overlijden niet gestaan, geen lied gezongen oid. Wel gebeden voor de nabestaanden.

Terug naar “Archief”