Films...wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 23 sep 2008 19:15

Ja klopt, het ging o.a. over de 'zweedse band'. Er waren voor-en tegenstanders en het ging ook over iemand die naar ik begreep zo'n twee jaar vast had gelegen/gezeten.
Het ging er niet zo heel fel aan toe -er werd redelijk gelegenheid gegeven uit te praten en dat is lang niet altijd het geval bij Rondom 10.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Films...wel/niet?

Berichtdoor jostitosti » 25 sep 2008 11:04

kevertje schreef:Hoi!

Zelf heb ik het soms best moeilijk met consequent zijn.
Films waarin gevloekt wordt, in het Engels of vertaald in de ondertiteling.
Wel of niet uitzetten, terwijl de moraal van de film verder goed is?

Hoe doen jullie dit? Of hoe denken jullie hierover?

Ik geloof dat ik zelf kan kiezen. Juist daarom, geloof ik ook, dat ik kan kijken naar dingen waar ik het niet mee eens ben.
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 25 sep 2008 18:12

Je kiest er dus bewust voor om naar "slechte" dingen te kijken? :|
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 25 sep 2008 21:57

Wat is slecht?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 sep 2008 22:21

En het kan zinvol zijn te kijken naar dingen waar je het niet mee eens bent - je kunt dan in elk geval zeggen WAAROM je het er niet mee eens bent.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 25 sep 2008 22:32

Doordat je kunt kiezen.... weet je na het kijken van iets ook of je daar aan mee wilt doen of niet....
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 sep 2008 09:13

Daar ben ik het mee eens.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 26 sep 2008 13:01

Maar is de mens niet vak geneigd om (onbewust) de verkeerde keuze te maken?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 sep 2008 13:12

Ligt er aan hoe je tot een keuze komt. Daarbij hebben wij hersenen gekregen om over zaken goed na te denken. Die moet je dan ook gebruiken. Je moet ook zelf keuzes maken. Ik denk dat zaken soms ook niet altijd zwart-wit zijn. Niet alles is per definitie goed of fout.

Ook al kijk je een film, daarom hoef je nog niet achter alles te staan wat in die film voor komt. Toch kan het dan ook een goede film wezen.

Voorbeeld: een film over de genocide in Rwanda: je bent het er niet mee eens dat er mensen worden afgeslacht, maar je sluit je niet voor de wreedheid die in de wereld is. Je ziet ook het verleden onder ogen om daarom het heden van het land ook wat beter te begrijpen.
Daarbij kan je het ook hebben over films aangaande de christen vervolging in China
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 20 okt 2008 14:25

Optimatus schreef:En het kan zinvol zijn te kijken naar dingen waar je het niet mee eens bent - je kunt dan in elk geval zeggen WAAROM je het er niet mee eens bent.

Er zijn maar heel weinig films waarin de 10 geboden van God niet worden overtreden dus ik weet heel goed waarom ik niet meer naar films wil kijken.

Als je oprecht van iemand houdt zul je niet naar iets kijken waarin dingen gebeuren die die persoon heel erg vind of waarin de naam van die persoon misbruikt wordt.

Zo zie ik het ook met films, daarin wordt Gods Naam misbruikt, gebeuren dingen die Hij verbiedt in Zijn Woord... en daar gaan wij gezellig naar kijken?
De grens bepalen is moeilijk, je laat onbewust toch meer door dan je zelf wil daarom hebben wij de grens getrokken om geen films meer te kijken.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 20 okt 2008 15:14

lammetje schreef:
Optimatus schreef:En het kan zinvol zijn te kijken naar dingen waar je het niet mee eens bent - je kunt dan in elk geval zeggen WAAROM je het er niet mee eens bent.

Er zijn maar heel weinig films waarin de 10 geboden van God niet worden overtreden dus ik weet heel goed waarom ik niet meer naar films wil kijken.

Als je oprecht van iemand houdt zul je niet naar iets kijken waarin dingen gebeuren die die persoon heel erg vind of waarin de naam van die persoon misbruikt wordt.

Zo zie ik het ook met films, daarin wordt Gods Naam misbruikt, gebeuren dingen die Hij verbiedt in Zijn Woord... en daar gaan wij gezellig naar kijken?
De grens bepalen is moeilijk, je laat onbewust toch meer door dan je zelf wil daarom hebben wij de grens getrokken om geen films meer te kijken.

Voor mij is films kijken een serieuze aangelegenheid. Ik heb geen tijd voor loos entertainment. Toch wil ik je graag de "Dekalog" van Kieslovski aanraden. Tien films over de tien geboden. Juist in deze filmcycles zie dat het het zichtbaar maken van dit overtreden iets zegt.

Ik heb nu de eerste zes geboden gekeken en was diep getroffen. Ik zit nog dagen na te denken. Een goede film wil altijd iets vertellen. Ik begrijp het probleem van films die eigenlijk wienig te vertellen hebben. Ik zou er dus eerder voor pleiten dat we elkaar scherpen door het goede door te geven i.p.v. alles klakkeloos te vermijden.

Als we vermijden hebben we dus ook geen kijk op zaken in de cultuur die juist wel inhoud hebben. Zaken die wel door "anderen gezien worden, waar ook zij over nadenken. Ik ben bang dat we als gelovigen anders verwijten maken die niet kloppen.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 20 okt 2008 19:46

lammetje schreef:

Hanteer jij de norm dat Gods wet niet mag worden overtreden ook voor boeken?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 okt 2008 12:37

ja daar heb je een punt. Ik vind het dus ook moeilijk om te zeggen dat boeken wel kunnen, maar niet ieder boek is 'fout'. Ik neig toch sterk naar de opmerking: alle speelfilms zijn fout... Denk maar eens aan hoe ze gemaakt worden, je kunt niet een gezinnetje filmen wat eerbiedig aan het bidden is, wat fout gaat en midden in het gebed "STOPP! OVERNIEUW" geschreeuwt wordt. Dan is het gebed niet tot God's eer en wordt Zijn Naam dus misbruikt.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 21 okt 2008 15:10

Zelf vind ik het ook lastig om te bepalen wat wel en niet kan.

Ben het met lammetje eens dat er bijna geen 'normale' film te vinden is.

Heb zelf ook moeite mee om naar allerlei zonden te gaan zitten kijken. En dat dan als vermaak. Naast seks, drugs en geweld stoort het taalgebruik mij ook vaak. Zowel vloeken als grove uitspraken.

Ik ben niet tegen speelfilms opzich, maar selecteer wel streng.

Misschien niet helemaal on-topic, maar ik verbaas mij vaak over leeftijdgenoten die geen televisie 'mogen/mochten' kijken, maar wel een rij DVD's in de kast hebben staan. Zelf ben ik met televisie opgegroeid en heb juist moeite met het gros van de DVD's.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 okt 2008 19:01

lammetje schreef:ja daar heb je een punt. Ik vind het dus ook moeilijk om te zeggen dat boeken wel kunnen, maar niet ieder boek is 'fout'. Ik neig toch sterk naar de opmerking: alle speelfilms zijn fout... Denk maar eens aan hoe ze gemaakt worden, je kunt niet een gezinnetje filmen wat eerbiedig aan het bidden is, wat fout gaat en midden in het gebed "STOPP! OVERNIEUW" geschreeuwt wordt. Dan is het gebed niet tot God's eer en wordt Zijn Naam dus misbruikt.

Er zijn toch ook goede films waarin niet gebeden wordt en toch ook niets tegen Gods gebod in gaat?

Wat dan met speelfilms die waargebeurde verhalen weergeven?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”