Toen schreef:Dan zal ik zeggen waarom ik dit wel belangrijk vind, als je weet dat er geen afval van heiligen mogelijk is geeft dat een stuk zekerheid in het geloof.
Dat is één kant van de waarheid, de andere kant is dat het zorgeloosheid in de hand kan werken. Mij kan niets meer gebeuren want eens gered altijd gered. En zo werkt het niet aan de kant van de menselijke verantwoordelijkheid dat kun je zien aan al die andere teksten die ik genoemd heb.
Toen schreef:Verder zie ik voortdurend een eigen mening bij jou naar voren komen, hetgeen typerend is voor het hedendaagse christendom. Ik vind dit, ik vind dat. Maar als we de bijbel in zijn verband laten spreken dan zien we niet meer wat 'ik vind', maar wat Gods bedoeling/plan met ons is.
Ja kijk, als ik zeg 'ik vind of m.i.' houdt dat niet in dat dat ik daarbij de Bijbel buiten beschouwing laat. Ik geef vrijwel altijd de teksten erbij.
Ik baseer mijn mening op de Bijbel en als ik zeg: 'ik vind' doe ik dat omdat de mogelijkheid bestaat dat ik het verkeerd zie want anders zou ik zeggen 'het is zo'.
Bij feiten kun je zeggen 'het is zo' maar als je uit feiten een conclusie gaat trekken kun je m.i. beter zeggen 'ik denk, of m.i.' ofzo.
Als het hedendaagse christendom weer zelf de Bijbel gaat lezen i.p.v. alles over te nemen van anderen kan ik dat alleen maar toejuichen. We hebben ons verstand niet voor niets gekregen en net als de Bereërs moeten we alles zelf aan de Bijbel toetsen.
Verder lees ik zeker de Bijbel in zijn verband, dat vind ik super belangrijk.
Toen schreef:Als je dan na al deze dingen nog niet je mening hebt bijgesteld en de mogelijkheid van geloofsafval der heiligen hebt uitgesloten, ben je niet zo open-minded als dat ik dacht, je hebt zeer duidelijk je eigen mening. Alleen jammer dat je dat niet onderbouwt met teksten.
Da's natuurlijk onzin, ik heb een heleboel Bijbelteksten genoemd. Ik kom alleen tot een andere conclusie dan jij en je hebt me niet kunnen overtuigen op grond van de Bijbel dat jouw mening juist is.
Dat geeft verder niet want het belangrijkst is dat Jezus als Heer en Verlosser aangenomen wordt, en verder zij een ieder in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.