Is er ruimte voor geloofsafval binnen het christendom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Is er ruimte voor geloofsafval binnen het christendom?

Berichtdoor 1a2b3c » 01 nov 2011 10:32

Toen schreef:Dan zal ik zeggen waarom ik dit wel belangrijk vind, als je weet dat er geen afval van heiligen mogelijk is geeft dat een stuk zekerheid in het geloof.

Dat is één kant van de waarheid, de andere kant is dat het zorgeloosheid in de hand kan werken. Mij kan niets meer gebeuren want eens gered altijd gered. En zo werkt het niet aan de kant van de menselijke verantwoordelijkheid dat kun je zien aan al die andere teksten die ik genoemd heb.
Toen schreef:Verder zie ik voortdurend een eigen mening bij jou naar voren komen, hetgeen typerend is voor het hedendaagse christendom. Ik vind dit, ik vind dat. Maar als we de bijbel in zijn verband laten spreken dan zien we niet meer wat 'ik vind', maar wat Gods bedoeling/plan met ons is.

Ja kijk, als ik zeg 'ik vind of m.i.' houdt dat niet in dat dat ik daarbij de Bijbel buiten beschouwing laat. Ik geef vrijwel altijd de teksten erbij.
Ik baseer mijn mening op de Bijbel en als ik zeg: 'ik vind' doe ik dat omdat de mogelijkheid bestaat dat ik het verkeerd zie want anders zou ik zeggen 'het is zo'.
Bij feiten kun je zeggen 'het is zo' maar als je uit feiten een conclusie gaat trekken kun je m.i. beter zeggen 'ik denk, of m.i.' ofzo.
Als het hedendaagse christendom weer zelf de Bijbel gaat lezen i.p.v. alles over te nemen van anderen kan ik dat alleen maar toejuichen. We hebben ons verstand niet voor niets gekregen en net als de Bereërs moeten we alles zelf aan de Bijbel toetsen.
Verder lees ik zeker de Bijbel in zijn verband, dat vind ik super belangrijk.

Toen schreef:Als je dan na al deze dingen nog niet je mening hebt bijgesteld en de mogelijkheid van geloofsafval der heiligen hebt uitgesloten, ben je niet zo open-minded als dat ik dacht, je hebt zeer duidelijk je eigen mening. Alleen jammer dat je dat niet onderbouwt met teksten.

Da's natuurlijk onzin, ik heb een heleboel Bijbelteksten genoemd. Ik kom alleen tot een andere conclusie dan jij en je hebt me niet kunnen overtuigen op grond van de Bijbel dat jouw mening juist is.
Dat geeft verder niet want het belangrijkst is dat Jezus als Heer en Verlosser aangenomen wordt, en verder zij een ieder in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 01 nov 2011 14:22

Het laatste is zeker het belangrijkste, dat we Jezus Christus gelovig mogen aannemen als onze Borg.

Het is ook zeker niet de bedoeling dat het leerstuk van volharding der heiligen zorgeloosheid in de hand gaat werken. Daarom staan deze teksten ook in de Bijbel, echter de andere kant is ook gevaarlijk dat we blijven twijfelen en er geen ruimte meer is voor geloofszekerheid.

Vanuit God is het ook zeer zeker, dat er geen 'klauw' van achter blijft en dat Hij kent degenen die de Zijne zijn. Vanuit de mens gezien is het inderdaad mogelijk dat er de vraag oprijst: is het wel Gods werk in mij?

Toch het feit dat de vraag gesteld wordt: Is er ruimte voor geloofsafval binnen het Christendom. Laat zien dat de Dordtse Leerregels nog brandend actueel zijn in deze tijd. Er is een jaar over vergaderd door veel Godvrezende mensen in Nederland, in Engeland, Duitsland, Zwitserland ea landen is de kern van deze leerregels over genomen. Die bestaat uit 5 stukken:
Total depravity
Unconditional election
Limited atonement
Irrisistible grace
Perseverance of the saints

Het laatste gedeelte gaat zoals je wel zult begrijpen gaat over de volharding der heiligen. Het is belangrijk om niet blind op deze formulieren te varen en te onderzoeken in de Bijbel of het klopt. Maar op grond van de Bijbel kan ik toch geen conclusies trekken dat dit niet op waarheid zou berusten.
Als jij tot een andere conclusie komt dan respecteer ik dat, alleen ik zou je willen adviseren om je conclusie eens in overweging te nemen.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 01 nov 2011 18:24

Toen schreef:Het laatste is zeker het belangrijkste, dat we Jezus Christus gelovig mogen aannemen als onze Borg.

Het is ook zeker niet de bedoeling dat het leerstuk van volharding der heiligen zorgeloosheid in de hand gaat werken. Daarom staan deze teksten ook in de Bijbel, echter de andere kant is ook gevaarlijk dat we blijven twijfelen en er geen ruimte meer is voor geloofszekerheid.

Je zult mij ook nooit horen zeggen dat het dat twijfelen acceptabel is, gelukkig kunnen we geloofszekerheid hebben.
Toen schreef:Vanuit God is het ook zeer zeker, dat er geen 'klauw' van achter blijft en dat Hij kent degenen die de Zijne zijn. Vanuit de mens gezien is het inderdaad mogelijk dat er de vraag oprijst: is het wel Gods werk in mij?

Toch het feit dat de vraag gesteld wordt: Is er ruimte voor geloofsafval binnen het Christendom. Laat zien dat de Dordtse Leerregels nog brandend actueel zijn in deze tijd. Er is een jaar over vergaderd door veel Godvrezende mensen in Nederland, in Engeland, Duitsland, Zwitserland ea landen is de kern van deze leerregels over genomen. Die bestaat uit 5 stukken:
Total depravity
Unconditional election
Limited atonement
Irrisistible grace
Perseverance of the saints

Het laatste gedeelte gaat zoals je wel zult begrijpen gaat over de volharding der heiligen. Het is belangrijk om niet blind op deze formulieren te varen en te onderzoeken in de Bijbel of het klopt. Maar op grond van de Bijbel kan ik toch geen conclusies trekken dat dit niet op waarheid zou berusten.
Als jij tot een andere conclusie komt dan respecteer ik dat, alleen ik zou je willen adviseren om je conclusie eens in overweging te nemen.

Ik heb het de afgelopen tijd nog eens nagekeken, maar ben niet van mening verandert.
Ik zie heel duidelijk twee lijnen Gods kant en de kant van de menselijke verantwoordelijkheid.
M.i. doe je één van twee tekort als je zegt dat er wel of geen afval der heiligen is.

Maar dit gaan we niet eens worden denk ik, het blijft een herhaling van zetten.

Groet!

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 01 nov 2011 19:13

Dat denk ik ook, die twee lijnen zie ik ook, mooi dat we het daar in ieder geval over eens zijn!
De Dordtse Leerregels zijn wat dat betreft meer geschreven vanuit Gods kant.

Mvg

TnStefan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TnStefan » 07 dec 2011 11:24

Toen schreef:Dan zal ik zeggen waarom ik dit wel belangrijk vind, als je weet dat er geen afval van heiligen mogelijk is geeft dat een stuk zekerheid in het geloof.

1a2b3c schreef:Dat is één kant van de waarheid, de andere kant is dat het zorgeloosheid in de hand kan werken. Mij kan niets meer gebeuren want eens gered altijd gered. En zo werkt het niet aan de kant van de menselijke verantwoordelijkheid dat kun je zien aan al die andere teksten die ik genoemd heb.

Ik weet niet of het al duidelijk gesteld is omdat ik niet de hele discussie gevolgd heb, maar met de heiligen bedoelen jullie de ware christenen toch?

Daarvan even uitgaande ben ik het wel met Toen eens, er is geen mogelijkheid voor afval. Zie HC zondag 11 v/a 30.

Even inhakend op wat jij zegt 1a2b3c:
Als iemand bekeerd is, geloof ik niet dat deze persoon het afdoet door te zeggen: mooi ik ben er en nu ga ik weer verder met mijn leven. Door de bekering wordt je omgedraaid naar God en wil je juist God eren en dienen. Helaas doen we dat nog zo vaak niet en kan ik met Paulus zeggen wat staat in Rom 7:14-26.

De teksten die gaan over dat God niet laat varen wat Zijn hand begon, staat m.i. niet in de bijbel voor de ongelovigen, maar juist voor de gelovigen. Het is een troost voor hen dat ondanks hun val in de zonden, God hen toch wil vasthouden! Dat is de kracht van het offer van Jezus Christus!

Iemand die oprecht bekeerd is, is ook uitverkoren. Als er dan afval zou zijn, zou God mensen gaan schrappen uit Zijn eeuwige verkiezing en dan gaat Hij tegen Zichzelf in. Zie NGB art. 16. Teksten hierbij:
Rom 9:11: Want toen de kinderen nog niet geboren waren, en niets goeds of kwaads gedaan hadden – opdat het voornemen van God, dat overeenkomstig de verkiezing is, stand zou houden, niet uit de werken, maar uit Hem Die roept –

Rom 11:1-12

Voor het overzicht heb ik de lange stukken tekst uit de bijbel weggelaten, die zullen jullie zelf even moeten opzoeken :wink:
Wie gestorven is voordat hij sterft, zal niet sterven als hij sterft.

Terug naar “Archief”