reform schreef:Cicero schreef:Je eerste vraag is off-topic. Je tweede vraag is vragen naar de bekende weg.
De eerste vraag is inderdaad offtopic. Die vraag stel ik, omdat ik het idee heb dat jij niet helemaal thuis hoort in het gesloten religieforum. Ik kan mij (gezien jouw reacties) niet voorstellen dat jij de bijbel erkent als onfeilbaar Woord van God/Apostolische geloofsbelijdenis. Mocht ik mij vergissen, vraag ik mij af welke definitie jij hanteert voor het woord 'onfeilbaar'. Dat is de reden waarom ik die vraag stel. Wij hebben namelijk liever niet dat er vrijzinnige ideeen verspreid worden in het gesloten religieforum. Daar hebben we een open forum voor. De redenen waarom wij gekozen hebben voor een gesloten forum, zijn in de onderstaande link te lezen:
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=784687#784687
Ik ben me er niet bewust van dat ik hier "ideeën verspreid", zeker geen "vrijzinnige". Wat ik hier stel is gemeengoed onder academisch opgeleide theologen, zelfs van zeer behoudende snit (ds. A. Troost). Ik begrijp dat de religiefora gesloten zijn voor mensen die met alle geweld niet-christelijke ideeën willen doordrammen. Ik reken mijzelf echter niet onder die groep. Het enige wat ik doe, is (kritische) vragen stellen
bij ons begrip van de Bijbeltekst en proberen te achterhalen wat Bijbelse teksten betekenen op basis van argumenten. Als dat niet meer zou mogen, betekent dat dat een bepaald soort christenen zich liever bezighoudt met hun eigen ideeën en inteelttheologie dan met de Bijbel.
Overigens, de ideeën van reform over letterlijkheid zouden de gereformeerde vaderen spontaan een lachstuip bezorgen. Ik zou me dus maar koest houden, voor je het weet lig je er zelf ook uit...
Maar goed, eigenlijk is dit ook off-topic en je kunt me altijd pb-en.
Jij vind dat ik vraag naar de bekende weg. Ik vind van niet, omdat ik je uitleg vaak onduidelijk vind.
In de aangehaalde tekst van mij poneer ik geen conclusies, maar stel ik wat vragen. Het is dus nog lang geen uitleg.