Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Optimatus » 16 jun 2008 23:21

cornelis schreef:H
Gods Zegen meegeven,dan ook maar aan moordenaars,dieven,overspelers,enz enz.

Als dit soort schandaligheid in onze gemeente de overhand zou krijgen - het gelijkstellen van moordenaars aan twee mensen die van elkaar houden - dan ben ik meteen vertrokken. Als dit tijdens een dienst zou worden verkondigd, zou ik tijdens de dienst al weggaan - organist of niet.

Bij ons is de Gereformeerde Bond bezig met een soort sluipmoord op de gemeente die er al sinds 1572 kerkt, met als gevolg een vervelende stagnatie van het kerkelijk leven. Ik heb al meermaals overwogen om op te stappen als dirigent van de cantorij (ons kerkkoord) en als organist om een signaal af te geven, maar nogal wat gesprekken met diverse kerkenraadsleden later heb ik met deze stap nog even gewacht.

Echter, als de GB alsnog het schip kaapt, vertrek ik alsnog (en met mij 2/3 van het ledenbestand) en dan zinkt het schip, want financieel overleven ze het niet zonder ons.

Emplooi als organist is snel gevonden...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Ron60

Berichtdoor Ron60 » 17 jun 2008 07:57

Volgens mij wil Cornelis niemand beledigen of gelijkstellen met een moordenaar, maar is zijn verzuchting: Wat kunnen we nog meer verwachten als dit er door komt, en dan noemt hij diverse openbare zonden op en onder die openbare zonden vallen dieverij , praktiserende homofilie, moord en dergelijke. Twee mensen die van elkaar houden, zeg je. Mijn buurman gaat er met een ander vandoor, ze houden veel van elkaar, maar toch blijft het overspel.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 17 jun 2008 08:32

Inderdaad.
Ik wil niemand beledigen of wat dan ook.
het was inderdaad een soort van gedachten,zo van,als je 2 mensen van hetzelfde geslacht "normaal"vind om dat in te zegenen,hoe ver gaat men in de toekomst dan nog?

Ik had het er met mijn vrouw over weten jullie wat die zei??

Als geert Wilders pagina's uit de koran wil scheuren,laat de kerkeraad dan die pagina's maar uit de bijbel scheuren waar staat dat ook God tegen 2 mensen van hetzelfde geslacht is die absoluut niet mogen trouwen,laat stil staan ingezegend worden.
Want de kerkeraad slaat blijkbaar dát stukje in de bijbel blijkbaar over,dus ook er maar uitscheuren??
Nogmaals dat was het antwoord van mijn vrouw en ik vond het eigenlijk wel waar.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jun 2008 09:54

Ron60 schreef:Volgens mij wil Cornelis niemand beledigen of gelijkstellen met een moordenaar, maar is zijn verzuchting: Wat kunnen we nog meer verwachten als dit er door komt, en dan noemt hij diverse openbare zonden op en onder die openbare zonden vallen dieverij , praktiserende homofilie, moord en dergelijke. Twee mensen die van elkaar houden, zeg je. Mijn buurman gaat er met een ander vandoor, ze houden veel van elkaar, maar toch blijft het overspel.

Juist ja. Maar overspel is iets anders dan dat twee vrijgezelle mensen besluiten samen verder te gaan en ik hoop dat je dat subtiele verschil ook uit mijn eerdere bijdrage hebt weten te destilleren.

tante-tortel

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor tante-tortel » 17 jun 2008 10:38

Optimatus schreef:
cornelis schreef:H
Echter, als de GB alsnog het schip kaapt, vertrek ik alsnog (en met mij 2/3 van het ledenbestand) en dan zinkt het schip, want financieel overleven ze het niet zonder ons.

Emplooi als organist is snel gevonden...

Wat hebben die organisten toch een verbeelding zeg :? Denk je nu echt dat een gemeente niet zonder organist kan? En is het zo een kleine gemeente dat als jij vertrekt er meteen 2/3 vertrokken is?
Ik zou zeggen: ga en doe wat je niet laten kunt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jun 2008 10:48

Tweederde zal een kaping door de GB niet accepteren en derhalve vertrekken (waaronder vier organisten).

Ron60

Berichtdoor Ron60 » 17 jun 2008 11:16

Het gaat hier om wat zonde is, en niet het verschil tussen de ene en andere zonde. Het ging er hier om dat als de kerk het ene toestaat , wat zouden ze dan met de andere doen. Gr. Ron.

Riska

Berichtdoor Riska » 17 jun 2008 14:54

Ron60 schreef:Het gaat hier om wat zonde is, en niet het verschil tussen de ene en andere zonde. Het ging er hier om dat als de kerk het ene toestaat , wat zouden ze dan met de andere doen. Gr. Ron.

Het zou ook nog wel eens een zonde kunnen blijken te zijn dat wij op grond van een bepaalde uitleg van Bijbelteksten de ander niet aanvaarden, zoals hij/zij is.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 17 jun 2008 15:56

Ik lees dat het ook nog wel eens zonde zou kunnen zijn als wij op grond van een bep.uitleg van Bibelteksten de ander niet aanvaarden zoals hij/zij is.(riska)

ik kan je zeggen dat ik iedereen aanvaard zoals hij/zij is.
Alleen moeten we dan maar net doen alsof God er Voor is?
Ik bedoel dus,God is TEGEN dat 2 mensen van hetzelfde geslacht zouden trouwen.
Of moeten we doen wat wij persoonlijk goed vinden,en niet kijken en lezen wat God ons daarover te vertellen heeft?

ps.dit is door mijn vrouw geschreven,zij had het ook met haar eigen naam kunnen doen maar dit is net zo makkelijk anders moeten we elke keer uit en inloggen.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.

Psalm 9 vers 11.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 17 jun 2008 16:01

Riska schreef:
Ron60 schreef:Het gaat hier om wat zonde is, en niet het verschil tussen de ene en andere zonde. Het ging er hier om dat als de kerk het ene toestaat , wat zouden ze dan met de andere doen. Gr. Ron.

Het zou ook nog wel eens een zonde kunnen blijken te zijn dat wij op grond van een bepaalde uitleg van Bijbelteksten de ander niet aanvaarden, zoals hij/zij is.

Er is nog wel een groot verschil tussen iemand als persoon aanvaarden (dat is de chr. naastenliefde) en het eens zijn met de daden van die persoon.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 jun 2008 16:01

We mogen dat soort dingen inderdaad niet accepteren, hoe groot de druk van buitenaf ook is, hier moeten we God meer gehoorzaam zijn dan de mensen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 17 jun 2008 16:22

Wullimpie schreef:We mogen dat soort dingen inderdaad niet accepteren, hoe groot de druk van buitenaf ook is, hier moeten we God meer gehoorzaam zijn dan de mensen.

Absoluut mee eens. Hoewel dat af en toe wel hele moeilijke situaties op kan leveren. Toch ben ik bang dat dit (God meer gehoorzaam zijn dan de mensen) veel te weinig gebeurt.
(en nu ga ik off-topic :wink:)

Ron60

Berichtdoor Ron60 » 17 jun 2008 16:43

Heeft inderdaad niets te maken of ik een persoon wel of niet accepteerd. Kan me verder heel goed inleven in de pijn van mijn homofilie medemens, maar dat heeft niets te maken met het afkeuren van het in de praktijk brengen. Gr. Ron

cornelis
Kapitein
Kapitein

Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor cornelis » 17 jun 2008 19:18

Hallo.

Ik wil even recht zetten,dat tante Tortel de woorden van Optimatus op mijn naam zet.
Ik wou,dat ik orgel kon spelen,heerlijk om zo onze God groot te maken,maar helaas.
Ik vind het best allemaal best moeilijk,want bijna 40jaar zet je zo maar niet aan de kant.
En ik heb hier in de Gemeente al een hele dicussie gehad over het voor gaan van een homo predikant.
Van colega,s weet ik,dat deze man goed preekt.
Maar ik heb geen moeite met de man,maar puur met de daad.
Ieder mens hetero of homo is uniek,geschapen door onze Grote God.
Ik hoop,dat we op een gegeven moment weer rust moge krijgen.
En we hebben hier ook best goede jaren gehad,anders hou je het nooit zo lang uit.
Ik heb,daar prachtige liederen geleerd en ook hier is de liefde geboren voor de verloren mens.
Want buiten Christus is iedereen hopeloos verloren.
Maar Door Hem is er voor iedereen Redding en Verlossing.
Hem zij de glorie nu en immer en tot in Eeuwigheid.

Psalm 9 vers 11.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jun 2008 20:01

Ik wil je best de beginselen bijbrengen, hoor. Ik ben geen supergetalenteerd musicus, maar een kerkdienst begeleiden en een klein concertje geven lukt me wel. Dus als je belangstelling hebt, ben je welkom.

Terug naar “Archief”