Gebedsgenezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Gebedsgenezing

Berichtdoor Bambi » 28 feb 2014 16:52

mealybug schreef:Hoe weet jij dat allemaal ? :shock:

Door een relatie met God en een gezond verstand, waarin ik allerlei dingen die ik lees en hoor en meegemaakt heb, bij elkaar voeg.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 feb 2014 16:54

Bambi schreef:Want dan had God hen wel inzicht gegeven en het hen wel aan jou laten vertellen, dat dat de oorzaak was.

God gebruikt weleens gewone niet-gelovige fysiotherapeuten om je wat te vertellen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 feb 2014 16:56

Boerin schreef:God gebruikt weleens gewone niet-gelovige fysiotherapeuten om je wat te vertellen.

Daar had je dus beter gelijk naar toe kunnen gaan, i.p.v. naar die gebedsgenezers, klinkt toch ook wel door in die boodschap, vind je niet? :wink:

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 feb 2014 17:04

Bambi schreef:Daar had je dus beter gelijk naar toe kunnen gaan, i.p.v. naar die gebedsgenezers, klinkt toch ook wel door in die boodschap, vind je niet? :wink:

Ik was veel te lang doorgegaan tot het niet meer ging. Ik ben maanden naar een fysiotherapeut geweest, maar het hielp niet meer. Ze heeft het geprobeerd, maar er was niks meer aan te doen. Ik kon gewoon dingen niet meer met die arm. Ik was al bij de bedrijfsarts geweest en moest de WIA in. Lachen, een paar weken later kwam ik terug, dat zou het laatste gesprek zijn: Nou ik kom weer fulltime werken hoor, ik ben vorige week bij een genezingsdienst geweest. :lol: Jaja zei die man, nou als het niet gaat dan kom je maar weer terug.
Die fysiotherapeut die ik later had was gewoon handig om me te leren hoe het niet meer terug kon komen.
Zach91

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 28 feb 2014 17:09

Het hele idee van 'genezen zijn' tijdens een dienst is puur een placebo-effect. Vergelijk het met een schrikmoment. Iedereen kent het stofje adrenaline wel. Dat komt vrij wanneer je heftig schrikt en zorgt ervoor dat je hartslag omhoog gaat, je heel alert bent en eventuele pijntjes niet voelt. Door de grote spanning en druk op het podium komt er onder andere ook adrenaline vrij. Immers, iedereen kijkt naar je, je hebt hoge verwachtingen want er staat veel op het spel, je komt in de buurt van the great leader, enzovoorts. Door deze lichamelijke reactie wordt de drempel verhoogd om pijn te kunnen voelen en kunnen mensen die in een rolstoel staan plotseling staan, mensen met hoofdpijn hebben geen hoofdpijn meer en mensen met RSI hebben ook geen last meer. Puur placebo.

Er is al duizenden keren doorheen geprikt. Op de camerabeelden en uit vele getuigenverslagen blijkt dat de gebedsgenezer (of diens cornuiten) alleen mensen op het podium toelaten die een 'onzichtbare kwaal' hebben. Ik bedoel daarmee vage klachten waarvan niet iedereen meteen kan zien dat die persoon ze heeft. Befaamd tijdens dat soort diensten zijn de bekkeninstabiliteit, RSI en hoofdpijnen. Mensen die hun leven gebonden zijn aan een rolstoel komen het podium niet op, alleen de mensen die zelfstandig kunnen lopen maar voor de langere afstanden een rolstoel hebben worden toegelaten. Ten eerste zijn dat klachten die niet opvallen: ik kan ook zo het podium oplopen en zeggen dat ik altijd last heb van hoofdpijn. Ten tweede manifesteren dergelijke klachten zich vaak in episoden (dus: je hebt er niet altijd last van). Ten derde zijn ze eenvoudig te maskeren door onder andere het placebo-effect. Ten vierde worden klachten mensen 'aangepraat': ze hebben helemaal geen klacht maar de gebedsgenezer doet een leuk goocheltruucje en doet alsof je genezen bent. Voor diegenen die het Engels machtig zijn raad ik aan eens dit filmpje en dit filmpje te bekijken.

Zolang er geen geamputeerde benen aangroeien hecht ik geen enkele medische noch theologische waarde aan dergelijke gebedsgenezingsdiensten en -predikers.

Over Jan Zijlstra trouwens, die doet het betrekkelijk netjes. Ik ben daar geweest en het valt relatief mee vergeleken met de praktijken in Amerika...
"Een libelle zweeft over het water..."

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 feb 2014 17:34

Pcrtje schreef:Het hele idee van 'genezen zijn' tijdens een dienst is puur een placebo-effect. Vergelijk het met een schrikmoment. Iedereen kent het stofje adrenaline wel. Dat komt vrij wanneer je heftig schrikt en zorgt ervoor dat je hartslag omhoog gaat, je heel alert bent en eventuele pijntjes niet voelt. Door de grote spanning en druk op het podium komt er onder andere ook adrenaline vrij. Immers, iedereen kijkt naar je, je hebt hoge verwachtingen want er staat veel op het spel, je komt in de buurt van the great leader, enzovoorts. Door deze lichamelijke reactie wordt de drempel verhoogd om pijn te kunnen voelen en kunnen mensen die in een rolstoel staan plotseling staan, mensen met hoofdpijn hebben geen hoofdpijn meer en mensen met RSI hebben ook geen last meer. Puur placebo.

Er is al duizenden keren doorheen geprikt. Op de camerabeelden en uit vele getuigenverslagen blijkt dat de gebedsgenezer (of diens cornuiten) alleen mensen op het podium toelaten die een 'onzichtbare kwaal' hebben. Ik bedoel daarmee vage klachten waarvan niet iedereen meteen kan zien dat die persoon ze heeft. Befaamd tijdens dat soort diensten zijn de bekkeninstabiliteit, RSI en hoofdpijnen. Mensen die hun leven gebonden zijn aan een rolstoel komen het podium niet op, alleen de mensen die zelfstandig kunnen lopen maar voor de langere afstanden een rolstoel hebben worden toegelaten. Ten eerste zijn dat klachten die niet opvallen: ik kan ook zo het podium oplopen en zeggen dat ik altijd last heb van hoofdpijn. Ten tweede manifesteren dergelijke klachten zich vaak in episoden (dus: je hebt er niet altijd last van). Ten derde zijn ze eenvoudig te maskeren door onder andere het placebo-effect. Ten vierde worden klachten mensen 'aangepraat': ze hebben helemaal geen klacht maar de gebedsgenezer doet een leuk goocheltruucje en doet alsof je genezen bent. Voor diegenen die het Engels machtig zijn raad ik aan eens dit filmpje en dit filmpje te bekijken.

Zolang er geen geamputeerde benen aangroeien hecht ik geen enkele medische noch theologische waarde aan dergelijke gebedsgenezingsdiensten en -predikers.

Over Jan Zijlstra trouwens, die doet het betrekkelijk netjes. Ik ben daar geweest en het valt relatief mee vergeleken met de praktijken in Amerika...

Voor geamputeerde ledematen moet je bij Guillermo Maldonado zijn volgens een meisje dat op credible zat, die daar geweest is. Ze zag een paar vingers uitgroeien bij een man naast haar die vingers miste, maar ja, weer geen camera meegenomen natuurlijk.
Bij Zijlstra heb ik toen wel mensen van kanker zien genezen, een met röntgenfoto's en dokters die zeiden dat God een wonder had gedaan. Genezingsdiensten in Amerika zou ik eerst behoorlijk checken inderdaad, die vertrouw ik niet allemaal.
Zach91

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2014 17:41

Boerin schreef:God gebruikt weleens gewone niet-gelovige fysiotherapeuten om je wat te vertellen.

Zeker, we kunnen vaak niet eens een christelijke arts of behandelaar uitzoeken. Maar dat geeft helemaal niet. Mijn huisarts is atheïst, hij werkt mee aan euthanasie.
Maar als ik zie hoe hij mensen in de laatste levensfase begeleidt, die hier beslist niet om zullen vragen, kan het nog zijn dat God deze mensen gebruikt om de dokter te bekeren!
Hoe ondergaan wij een ziekte of aandoening? In opstand, klagend en mopperend, over wat we allemaal niet meer kunnen?
Of belijden, zoals in de eerste zondag van de H.C.:

ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet

en in zondag 9 Hij zal mij met alle nooddruft des lichaams en der ziel verzorgen , en ook al het kwaad, dat Hij mij in dit jammerdal toeschikt, mij ten beste keren ; dewijl Hij zulks doen kan als een almachtig God

Dan besef je dat je alles uit Zijn Hand krijgt, ziekte, maar ook genezing als het Hem betaamt. Daar mogen we om bidden, of Hij de medicijnen of behandelingen wil zegenen.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 feb 2014 18:01

De kwestie is dat vergeten wordt dat er van onszelf ook wat wordt verwacht.
Er wordt bij een genezing altijd iets door Jezus opgedragen. "Sta op..." Doe je dat niet, gehoorzaam je niet, dan gebeurt er ook niks.
Aan de tien melaatsen gaf Hij de opdracht zich aan de priester te tonen. Dan pas is de genezing volkomen.
Ik herinner me een opmerking van een dominee, die vertelde van iemand die bad om een partner. Er gebeurde niks. Hij zei: "als je bidt om een partner moet je niet denken dat die voor je voeten neerploft. Je moet er zelf wat aan doen, simpel: zorg dat je mensen ontmoet.

Het is geen eenrichtingsverkeer...

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 feb 2014 18:57

Pcrtje schreef:Zolang er geen geamputeerde benen aangroeien hecht ik geen enkele medische noch theologische waarde aan dergelijke gebedsgenezingsdiensten en -predikers.

Een verdwijnend pukkeltje zou mij al overtuigen :D

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 28 feb 2014 20:28

Tijdens een dienst was er gelegenheid voor gebed, om je leven opnieuw over te geven aan de Heere. Ik verkeerde in een moeilijke periode maar op dat moment kon ik al mijn last kwijt bij Hem. Daarna werd ik doorstraald door warmte in het lichaamsdeel waar ik vaak pijn heb. Dat is niet van mezelf, niet van de voorganger maar dat kreeg ik van Hem, Die mij kracht geeft. Heerlijk een paar weken geen pijn gehad.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 feb 2014 20:37

Jess schreef:Tijdens een dienst was er gelegenheid voor gebed, om je leven opnieuw over te geven aan de Heere. Ik verkeerde in een moeilijke periode maar op dat moment kon ik al mijn last kwijt bij Hem. Daarna werd ik doorstraald door warmte in het lichaamsdeel waar ik vaak pijn heb. Dat is niet van mezelf, niet van de voorganger maar dat kreeg ik van Hem, Die mij kracht geeft. Heerlijk een paar weken geen pijn gehad.

En kwam de pijn na die weken weer terug?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 feb 2014 20:43

Deze paranormale genezeres vertelt hoe haar werkwijze werkt.
Klinkt toch aardig hetzelfde als die van bijv. dhr. Zijlstra:

http://www.annemarie-paragnost.nl/magne ... egging.htm

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 feb 2014 20:55

Bambi schreef:Deze paranormale genezeres vertelt hoe haar werkwijze werkt.
Klinkt toch aardig hetzelfde als die van bijv. dhr. Zijlstra:

http://www.annemarie-paragnost.nl/magne ... egging.htm

Ze legt ook handen op inderdaad. En Jezus legde ook handen op en zei: Op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen. Het verschil zal 'm dan wel in de Naam van Jezus en de Heilige Geest die het doet zitten.
Wij hielden genezingsdiensten in Tiel, Jomanda was er al jaaaaren weg, we waren net een paar weekjes begonnen en raad eens wie er weer terugkwam en 20 meter verderop ging zitten? Het verschil tussen christelijke genezingsdiensten en die van Jomanda is dat mensen thuis geen deuren horen klappen enzo als ze geweest zijn. Zijlstra is kosjer, aan de vruchten ken je de boom. Todd Bentley enzo moet je wel mee oppassen. Zijlstra heeft geen geleide-engel die hem dingen opdraagt hoor, dat is gewoon de Heer.
Zach91

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 feb 2014 21:40

Boerin schreef:Ze legt ook handen op inderdaad. En Jezus legde ook handen op en zei: Op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen. Het verschil zal 'm dan wel in de Naam van Jezus en de Heilige Geest die het doet zitten.
Wij hielden genezingsdiensten in Tiel, Jomanda was er al jaaaaren weg, we waren net een paar weekjes begonnen en raad eens wie er weer terugkwam en 20 meter verderop ging zitten? Het verschil tussen christelijke genezingsdiensten en die van Jomanda is dat mensen thuis geen deuren horen klappen enzo als ze geweest zijn. Zijlstra is kosjer, aan de vruchten ken je de boom. Todd Bentley enzo moet je wel mee oppassen. Zijlstra heeft geen geleide-engel die hem dingen opdraagt hoor, dat is gewoon de Heer.

Ook Zijlstra is niet kosjer.

Dit staat er over de discipelen:
Lukas 9:
1 En Zijn twaalf discipelen samengeroepen hebbende, gaf Hij hun kracht en macht over al de duivelen, en om ziekten te genezen.
2 En Hij zond hen heen, om te prediken het Koninkrijk Gods, en de kranken gezond te maken.
3 En Hij zeide tot hen: Neemt niets mede tot den weg, noch staven, noch male, noch brood, noch geld; noch iemand van u zal twee rokken hebben.
4 En in wat huis gij ook zult ingaan, blijft aldaar, en gaat van daar uit.
5 En zo wie u niet zullen ontvangen, uitgaande van die stad, schudt ook het stof af van uw voeten, tot een getuigenis tegen hen.
6 En zij, uitgaande, doorgingen al de vlekken, verkondigende het Evangelie, en genezende de zieken overal.

Staat er bij dat sommige wel en anderen niet genazen?
Nee, dat gebeurde alleen 1 keer, bij het uitwerpen van een boze geest.
En toen noemde de Heere Jezus als één van de oorzaken, het ongeloof van de discipelen zelf:

Mattheüs 17:19 Toen kwamen de discipelen tot Jezus alleen, en zeiden: Waarom hebben wij hem niet kunnen uitwerpen?
20 En Jezus zeide tot hen: Om uws ongeloofs wil; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn.
21 Maar dit geslacht vaart niet uit, dan door bidden en vasten.

Wat wel steeds terugkomt is dat het genezen samenhangt met prediking van het evangelie.

Dus wat er gebeurd bij bijv. dhr. Zijlstra, dat alle zieken de handen opgelegd wordt, aan de lopende band en er wordt maar een klein deel genezen, dat klopt niet bij wat er in de Bijbel staat over genezen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 feb 2014 21:54

Bambi schreef:[Ook Zijlstra is niet kosjer.
Dus wat er gebeurd bij bijv. dhr. Zijlstra, dat alle zieken de handen opgelegd wordt, aan de lopende band en er wordt maar een klein deel genezen, dat klopt niet bij wat er in de Bijbel staat over genezen.

Tsja, dan is niet een voorganger of dominee kosjer, want nergens geneest iedereen en ik neem aan dat ze in andere kerken de zieken ook met olie zalven en ze dan niet allemaal genezen. Als kerk zitten we nog niet echt op het niveau van Handelingen en Jezus en de discipelen, maar dat wil niet zeggen dat als God iemand wel geneest het God niet is.
Zach91

Terug naar “Archief”