De bekering en de bijbelse onderbouwing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2008 14:47

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Volgens mij klopt de leer van Jantjes inderdaad niet. Niet voor niets valt in de Catechismus de wet in onder Dankbaarheid. De bekering wordt niet gewerkt door de wet. Genoeg bijbelteksten zijn er al aangehaald om dat duidelijk te maken (waarom leg je die zo naast je neer?)

Nou, als je een bekering volgens het oude schema ellende - verlossing - dankbaarheid laat verlopen, dan begint deze ook volgens de catechismus met de wet : waaruit kent u uw ellende? Uit de Wet van God. Het antwoord had daarom volgens mij beter kunnen zijn : ik ken mijn ellende uit het kruis op Golgotha.

Dat de wet op Christus wijst (we kennen onze zonde en ellende uit de wet en da moet ons bij Hem brengen) is helemaal juist. Het is alleen heel anders dan wat Jantjes zegt, dat de genade vanuit het leven naar de wet gegeven wordt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 11 apr 2008 21:22

Allemaal heel leuk en aardig, maar er wordt weer vervallen in de dogmatiek waarvan juist de vraag is of dat gestoeld is op de bijbel. Kunnen we a.u.b. even on-topic blijven.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Ron60

Berichtdoor Ron60 » 12 apr 2008 12:38

Waarom zou dat niet gestoeld zijn op de bijbel ?Wil je ons het wiel weer laten uitvinden? :wink:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 apr 2008 12:43

omdat er enkel de dogmatiek weerlegd wordt en er geen bijbelteksten komen.

@the Engineer, kon je wel wat met de tekst die ik eerder gepost hebt?
Is dat de soort teksten die je zoekt?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Ron60

Berichtdoor Ron60 » 12 apr 2008 13:07

Nou, hier is er 1, lukas19 vers 8 En Zacheus stond en zei tot de Heere: Zie de helft van mijn goederen, Heere, geef ik de armen;en indien ik iemand door bedrog iets ontvreemd heb, dat geef ik vier dubbel weder.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 12 apr 2008 18:11

Gerdien B. schreef:omdat er enkel de dogmatiek weerlegd wordt en er geen bijbelteksten komen.

@the Engineer, kon je wel wat met de tekst die ik eerder gepost hebt?
Is dat de soort teksten die je zoekt?

Ja daar kan ik wat mee. Zo zie ik het zelf ook. Geloven met heel je hart en geheel je ziel, en volledig op Hem vertrouwen, dat is bekeerd zijn. Aanvullend daarop denk ik niet dat een bekering per sé het riedeltje ellende, verlossing dankbaarheid moet zijn. Maar ik wil graag goed geloven en daarom zoek ik naar andere kanten. Vind ik die niet, dan blijf ik hangen in mijn geloof, vind ik die wel: misschien tijd voor een ommekeer.

Nou, hier is er 1, lukas19 vers 8 En Zacheus stond en zei tot de Heere: Zie de helft van mijn goederen, Heere, geef ik de armen;en indien ik iemand door bedrog iets ontvreemd heb, dat geef ik vier dubbel weder.

Wat heeft dat te maken met de bekering?

Wil je ons het wiel weer laten uitvinden?

Laat jij iemand die eeuwen geleden de bijbel heeft geïnterpreteerd naar zijn visie zomaar de basis zijn van jouw geloof? Een vriend van mij zei ooit: Laat iemand anders geloof of overtuiging slechts een aanvulling zijn op jouw geloof, niet de basis ervan.
Om deze reden zoek ik zelf wat goed is, en aangezien Calvijn en de zijnen beweerden dat geloven zo moet zijn als zij zeiden en veel reformatorischen nog zeggen, wil ik dat zelf ontdekken. En daar kan soms wel eens wat hulp bij gebruiken.

Ron60

Berichtdoor Ron60 » 12 apr 2008 18:29

Hier zie je toch de totale omkeer (bekering) in het leven van Zacheus? Ik denk dat je inderdaad niet alles klakkeloos moet aannemen, maar we hoeven de geschiedenis toch niet over te doen? Van hun inzichten en fouten kunnen we leren, en zover ze in overeenstemming zijn met de bijbel is er niets mis mee, toch? Vele boeken en geschriften kunnen ons een leidraad naast de bijbel zijn?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 apr 2008 07:01

Je weet pas of het in over een stemming met de Bijbel is of niet, als je de Bijbel er op onderzocht hebt. Dat is wat nu gebeurd en onze hulp bij gevraagd wordt.

Ik kan mij helemaal achter de gedachte gang van the Engineer vinden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 13 apr 2008 14:16

Hier zie je toch de totale omkeer (bekering) in het leven van Zacheus?

Dat is een voorbeeld ja, je hebt gelijk. Het is een voorbeeld van bekering, maar niet volgens de allom vertegenwoordigde weg van ellende verlossing, dankbaarheid.

Je weet pas of het in over een stemming met de Bijbel is of niet, als je de Bijbel er op onderzocht hebt. Dat is wat nu gebeurd en onze hulp bij gevraagd wordt.

Ik kan mij helemaal achter de gedachte gang van the Engineer vinden.

Zijn we het ook een keer eens :D

Riska

Berichtdoor Riska » 13 apr 2008 15:09

Fiep schreef:Hier zie je toch de totale omkeer (bekering) in het leven van Zacheus?

Volgens mij niet. Je ziet hier de gevolgen van een totale ommekeer. Daar is de bekering - het omkeren - aan vooraf gegaan.
En voor Zacheüs was dat gevolg totaal anders als dat het voor mij is bv.

Bekeren is maar één ding: "geloven"...
En bekeren is óók: "Ik geloof Heer, kom mijn ongeloof te hulp"...
want daaruit spreekt dat iemand zich bewust is geworden afhankelijk te zijn van de Heer.

Ron60

Berichtdoor Ron60 » 14 apr 2008 14:22

Bekering en geloof zijn 2 verschillende dingen al zijn ze sterk met elkaar verweven. Waarom zou Zacheus blij zijn geweest en zo gereageerd hebben? M.i. omdat hij verlost is van zijn ellende. Ik zeg niet hoe diep dat geweest is en hoeveel zicht hij daar zelf op had, maar Jezus zei niet voor niets: Heden is deze huize zaligheid geschied. Inderdaad zijn het de vruchten (gevolgen) van zijn bekering. Zie Jakobus 3 het geloof en de werken. Geloof en bekering. De bekering is gevolg van het geloof.
Laatst gewijzigd door Ron60 op 14 apr 2008 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 14 apr 2008 14:29

Riska schreef:Bekeren is maar één ding: "geloven"...
En bekeren is óók: "Ik geloof Heer, kom mijn ongeloof te hulp"...
want daaruit spreekt dat iemand zich bewust is geworden afhankelijk te zijn van de Heer.

ik denk dat bekeren en geloven ook 2 verschillende dingen zijn.
je kunt wel geloven in God maar als je je niet bekeert van je zonden...
bekeren is volgens mij je schuld belijden en je best doen om het niet weer te doen.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 apr 2008 14:35

Ik zie bekeren zo:
Bewust aan God zeggen, dat je in Hem gelooft en dat je Hem wilt dienen, met alle lek en gebrek...

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 14 apr 2008 14:36

en je schuld belijden dan?

Riska

Berichtdoor Riska » 14 apr 2008 14:41

Als je Hem wilt dienen, dan houdt dat toch automatisch in dat je weet dat je schuld hebt en dat belijdt?
Niet voor niets zei ik: Hem dienen met alle lek en gebrek... dus volledig onvolkomen...

Terug naar “Archief”