Nou, nogmaals, hoeveel van die oorlogen uitgelokt zijn door Israel is historisch gezien een twistpunt. Israel speelt sterke politieke kaart. Vergelijk de israelische tactiek bijvoorbeeld met amerikaanse argumenten om irak binnen te vallen. Het een is perfect uitgevoerd, het ander lijkt alsof ze het boek wel gelezen hebben maar totaal geen benul hebben van waar ze mee bezig zijn.
De Jom Kippoeroorlog is volgens mij de enigste oorlog geweest die Israel echt verrast heeft.
Verder lijkt het me dat de spanningen in die oorlogen die gevoerd zijn aan beide kanten opliepen en uitgelokt zijn. Neem bv. de tweede Libanon oorlog, genoeg was genoeg.
Een volk is niet perfect, en je kunt niet alle individueen afrekenen op het gedrag van enkelen. Ook al voelt de rest misschien sympathie. Er zijn Israeliers die verschrikkelijke dingen doen met palestijnen. Maakt dat elke Israelier slecht?
Over het algemeen zijn Arabieren/Palestijnen vriendelijke mensen. Met hen heb ik geen probleem, wel met degene die Israel met geweld belagen en hun kinderen hersenspoelen.
Ik denk dat het conflict in het midden oosten bijzonder rampzalige gevolgen heeft in de wereld. Amerika is Israels grootste sponsor. Arabie weet dat. Dus die wordt boos op Amerika en alles wat daarmee verbonden is. Gekken blazen zich op buiten israel. En dus ook potentieel in mijn achtertuin.
Amerika heeft zichzelf naar Iraq laten lokken, helaas is men daar men open ogen ingetuind en hebben ze daar de doos van Pandora opengetrokken. En is daarmee voor Israel ook niet veiliger geworden.
Verder die mensen die zich opblazen doen dat vanuit religieuze ideologie.
Ik denk dat een strikte naleving van internationaal recht heel belangerijk is. Je ziet dat als mensen dat met voeten gaan treden de volledige structuur begint te wankelen. En dat kost ons allemaal. Israel kost het ook ontzettend veel. Hebben ze Hitler overleefd, krijgen ze deze situatie op hun brood. De gewone Jood zal met die ervaringen niet snel veel vertrouwen in de wereld hebben.
Het valt mij weleens op dat degene die de mond vol hebben van het internationaal recht vaak Israel haar bestaansrecht misgunnen. (jij niet in dit geval).
Ik misgun israel haar bestaansrecht niet. Ik ben niet blij met de staat in haar huidige vorm. En vooral niet met de effecten die dat in de wereld veroorzaakt.
Ik vind het een naieve gedachte te denken dat wanneer er vrede is tussen Israel en de Palestijnen dat dan alle conflicten vanzelf op zullen lossen. Net alsof dit conflict de wortel is van alle andere conflicten in deze wereld.