Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 mei 2008 21:25

Michael:
Nou, nogmaals, hoeveel van die oorlogen uitgelokt zijn door Israel is historisch gezien een twistpunt. Israel speelt sterke politieke kaart. Vergelijk de israelische tactiek bijvoorbeeld met amerikaanse argumenten om irak binnen te vallen. Het een is perfect uitgevoerd, het ander lijkt alsof ze het boek wel gelezen hebben maar totaal geen benul hebben van waar ze mee bezig zijn.

De Jom Kippoeroorlog is volgens mij de enigste oorlog geweest die Israel echt verrast heeft.
Verder lijkt het me dat de spanningen in die oorlogen die gevoerd zijn aan beide kanten opliepen en uitgelokt zijn. Neem bv. de tweede Libanon oorlog, genoeg was genoeg.

Een volk is niet perfect, en je kunt niet alle individueen afrekenen op het gedrag van enkelen. Ook al voelt de rest misschien sympathie. Er zijn Israeliers die verschrikkelijke dingen doen met palestijnen. Maakt dat elke Israelier slecht?

Over het algemeen zijn Arabieren/Palestijnen vriendelijke mensen. Met hen heb ik geen probleem, wel met degene die Israel met geweld belagen en hun kinderen hersenspoelen.

Ik denk dat het conflict in het midden oosten bijzonder rampzalige gevolgen heeft in de wereld. Amerika is Israels grootste sponsor. Arabie weet dat. Dus die wordt boos op Amerika en alles wat daarmee verbonden is. Gekken blazen zich op buiten israel. En dus ook potentieel in mijn achtertuin.

Amerika heeft zichzelf naar Iraq laten lokken, helaas is men daar men open ogen ingetuind en hebben ze daar de doos van Pandora opengetrokken. En is daarmee voor Israel ook niet veiliger geworden.
Verder die mensen die zich opblazen doen dat vanuit religieuze ideologie.

Ik denk dat een strikte naleving van internationaal recht heel belangerijk is. Je ziet dat als mensen dat met voeten gaan treden de volledige structuur begint te wankelen. En dat kost ons allemaal. Israel kost het ook ontzettend veel. Hebben ze Hitler overleefd, krijgen ze deze situatie op hun brood. De gewone Jood zal met die ervaringen niet snel veel vertrouwen in de wereld hebben.

Het valt mij weleens op dat degene die de mond vol hebben van het internationaal recht vaak Israel haar bestaansrecht misgunnen. (jij niet in dit geval).

Ik misgun israel haar bestaansrecht niet. Ik ben niet blij met de staat in haar huidige vorm. En vooral niet met de effecten die dat in de wereld veroorzaakt.

Ik vind het een naieve gedachte te denken dat wanneer er vrede is tussen Israel en de Palestijnen dat dan alle conflicten vanzelf op zullen lossen. Net alsof dit conflict de wortel is van alle andere conflicten in deze wereld.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 08 mei 2008 21:48

johannes1 schreef:
michael schreef:We zien ook bijvoorbeeld dat de Joodse samenleving in Iran (toch wel de grootste in de regio, naast uiteraard Israel zelf, 20 duizend poppetjes) In Iran leeft zonder enige vorm van onderdrukking. En over het algemeen zijn die Joden grappig genoeg ook niet zo blij met Israel en wel trots op Iran. Blijkbaar kunnen Joden en Moslims dus heel goed samen leven en is er geen automatische oorzaak tot conflict.

is maar net wat je wil lezen, een sp-kamerlid zei precies hetzelfde wat jij zegt, misschien heb je haar wel geciteerd. helaas lees je elders

Code: Selecteer alles

Het leven weer opbouwen vanaf niets

Chamedani, een Joodse man van in de veertig, werkte in een textielwinkel in Iran, die hij van zijn vader had geërfd. Zijn zaken gingen goed. Zijn vrouw en hij hadden zes gezonde kinderen. Ze konden het Judaïsme praktiseren, hoewel ze als tweederangs burgers zonder rechten werden behandeld. Maar de laatste jaren werd het steeds moeilijker voor de Joodse gemeenschap, zodat Chamedani besloot, dat de tijd was aangebroken om Iran te verlaten en terug te keren naar het land van zijn voorvaderen. Dit betekende, dat hij alles moest achterlaten, waar hij en zijn vader hun hele leven voor hadden gewerkt, om opnieuw te beginnen met niets. We ontmoetten Chamedani onlangs inJeruzalem en hielpen zijn gezin om hun leven weer op de rails te zetten. Aan immigranten-gezinnen zoals deze verschaffen we waardebonnen, zodat ze basis huishoud-benodigdheden kunnen aanschaffen.

De Joden uit IRAN behoren tot de oudste inwoners van het oude Perzië. De oorsprong van de Joodse diaspora in Perzië wordt beschreven in de Bijbelse geschiedenis van de eerste verbanning van Israël.Zoals is vermeld in de boeken Ezra en Nehemia keerden drie golven Joden terug uit Babylon om de in puin liggende Tempel en de kapotte muren van Jeruzalem te herbouwen. Maar de meesten bleven achter in Babylonische ballingschap. Sommigen van hen werden nog verder verspreid en anderen zijn er tot op heden nog achtergebleven. Nog achtergebleven Joodse gezinnen ontvluchten steeds vaker Iran de laatste jaren, omdat de Joden er vaak van worden beschuldigd, dat ze voor Israël spioneren. Het is de Joden in Iran verboden naar Israël te immigreren. Ze moeten derhalve vaak via ondergrondse organisaties het land uit worden gesmokkeld. [url=http://www.icej.nl/nieuwsbrief/jun2002/zij_zullen_terugkeren.htm]bron[/url]

Dat is essentieel een israelische organisatie die je daar citeert. De Joden in Iran klagen juist dat Israel het leven voor hen gevaarlijk maakt. Aangezien ze joden zijn is elk anti joods sentiment voor hen ook een probleem. Ze hebben ook publiekelijk de som geld die Israel en de VS boden per Jood die zou verhuizen uitgemaakt voor een goedkope politieke omkoop poging. Nou zitten die gasten natuurlijk ook diep in de censuur, En velen zijn toch vertrokken. Maar ze hebben er al eeuwen gewoond, En hun leven is er niet beter op geworden door de woede die Israel in hun omgeving veroorzaakt.

Zo als ik al zei er zijn genoeg problemen met mensen rechten, en ik ben heus niet zo naief aan te nemen dat ze er als koningen behandeld worden. Maar de problemen zijn niet zo groot dat mensen rechten organisaties zonder politieke agenda beginnen te schreeuwen. Ze willen vooralsnog niet allemaal weg zelfs niet als ze er geld voor krijgen. Iets wat je volgens vs/Israelische propaganda eigenlijk zou verwachten.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 08 mei 2008 21:52

Yael schreef:Hoezo land inpikken?
Zie je geen enkele historische band van het Joodse volk met Israel? Of zijn al die musea die je vind in Israel, die, die band bevestigen geschiedvervalsing?
Misschien zou je ook eens kunnen checken hoeveel landen er eigelijk onafhankelijk zijn geworden na de Tweede Wereld oorlog. En dat is echt niet alleen Israel geweest. Daarbij is het ook niet vreemd als er grenzen verschuiven na oorlogen, zoals ook in dit conflict gebeurd is.
Een schone oorlog is er nog nooit geweest.

Ik denk eigenlijk dat internationale wetten een verstandiger richtlijn zijn dan heilige boeken en "wat wel of niet vreemd is"...

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 08 mei 2008 22:05

Yael schreef:Verder lijkt het me dat de spanningen in die oorlogen die gevoerd zijn aan beide kanten opliepen en uitgelokt zijn. Neem bv. de tweede Libanon oorlog, genoeg was genoeg.

Precies, it takes two to tango.

Over het algemeen zijn Arabieren/Palestijnen vriendelijke mensen. Met hen heb ik geen probleem, wel met degene die Israel met geweld belagen en hun kinderen hersenspoelen.

Helemaal mee eens. Alles wat geweld promoveert of produceert heb ik een probleem mee. We hebben genoeg problemen zonder dat we er meer bij maken.

Amerika heeft zichzelf naar Iraq laten lokken, helaas is men daar men open ogen ingetuind en hebben ze daar de doos van Pandora opengetrokken. En is daarmee voor Israel ook niet veiliger geworden.
Verder die mensen die zich opblazen doen dat vanuit religieuze ideologie.

Precies, israel is mede slachtoffer van de amerikaanse politiek. De VS heeft geblundert. Maar ik denk dat ze zich niet hebben laten lokken. Ze zaten er zelf toch al vanwege de kwestie met de russen.

Het valt mij weleens op dat degene die de mond vol hebben van het internationaal recht vaak Israel haar bestaansrecht misgunnen. (jij niet in dit geval).

Ik denk dat ze israel in haar huidige toestand het bestaansrecht misgunnen. Een soort automatische generalisatie maakt dat ze dat vinden van het hele land zorgt voor de rest van de ellende. Menselijk gedrag maar niet onvermijdelijk. Het pad van de minste weerstand lijkt mij oprecht aansturen op vrede. Als het vandaag niet werkt, dan morgen weer.

Ik vind het een naieve gedachte te denken dat wanneer er vrede is tussen Israel en de Palestijnen dat dan alle conflicten vanzelf op zullen lossen. Net alsof dit conflict de wortel is van alle andere conflicten in deze wereld.

Ik ben natuurlijk ook niet zo naief. Maar als we conflicten kunnen vermijden maken we het onszelf wel een stuk makkelijker.

Yoda je weet wel die groene dwerg van star wars zei iets wat zo bizar accuraat is. "Angst leidt tot woede leidt tot haat leidt tot lijden." Neem de angst weg en uiteindelijk zal het lijden minder worden. En als je er over na denkt dan klopt dat. Niet meteen niet automatisch, maar na verloop van tijd wint de aanhouder.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 mei 2008 04:40

Gisteren stonden er twee artikelen in de NRC waarin stond dat Israel als eenheid op de tocht staat. Religieus tegenover niet-religieus, klassiek versus modern - en de armoede neemt toe, veel mensen klagen over racisme (Arabieren, Afrikaanse joden) en werkloosheid.

Heeft Israel nieuwkomers nog iets te bieden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 09 mei 2008 07:14

Michael schreef:Kijk eens naar het land wat palestijns was. Vroeger, en nu... Ook al zijn lappen daarvan opgekocht. Lappen, maar lang niet alles. Dan snap ik nog steeds dat de bewoners die daar geen cent van gehad hebben daar niets over te zeggen hadden en nu ergens anders moeten wonen als tweederangs burgers pissig zijn.
http://www.funhostr.com/p/nab7FZkc/This_explains_a_lot
Dit plaatje ken ik. het wordt ook gebruikt door Meta Floor in haar powerpoint presentatie. Alleen... het kaartje klopt niet. Wel eens gehoord van de Balfour declaration uit 1917, toen het Britse madaatgebied Palestina een stukje groter dan op deze kaartjes aangegeven wordt?
Bovendien was het land niet Palestijns. Er waren toen namelijk nog geen Palestijnen.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 mei 2008 11:50

Optimatus schreef:Gisteren stonden er twee artikelen in de NRC waarin stond dat Israel als eenheid op de tocht staat. Religieus tegenover niet-religieus, klassiek versus modern - en de armoede neemt toe, veel mensen klagen over racisme (Arabieren, Afrikaanse joden) en werkloosheid.

Staan die artikelen ook online? Ik zag het NRC gisteren wel liggen maar had m'n geld niet bij me, helaas. :mrgreen:

Ik vraag me af in hoeverre Israel uberhaupt een eenheid geweest is. Met veel emigranten is het natuurlijk best moeilijk een eenheid te vormen. Vandaar ook dat men wel zegt dat het in het leger gaan daar wel toe bijdraagt. Die dingen die je noemt spelen denk ik inderdaad.

Vraag het aan de nieuwkomers. :)

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 09 mei 2008 13:41

dalethvav schreef:
Michael schreef:Kijk eens naar het land wat palestijns was. Vroeger, en nu... Ook al zijn lappen daarvan opgekocht. Lappen, maar lang niet alles. Dan snap ik nog steeds dat de bewoners die daar geen cent van gehad hebben daar niets over te zeggen hadden en nu ergens anders moeten wonen als tweederangs burgers pissig zijn.
http://www.funhostr.com/p/nab7FZkc/This_explains_a_lot
Dit plaatje ken ik. het wordt ook gebruikt door Meta Floor in haar powerpoint presentatie. Alleen... het kaartje klopt niet. Wel eens gehoord van de Balfour declaration uit 1917, toen het Britse madaatgebied Palestina een stukje groter dan op deze kaartjes aangegeven wordt?

De balfour declaratie, ja heb ik van gehoord. Ik heb hem ook al minstens 3 keer genoemd in de discussie. En dat was een intentie verklaring geen legaal document wat israel onbeperkte rechten op het land geeft.

Bovendien was het land niet Palestijns. Er waren toen namelijk nog geen Palestijnen.

Had ik ook al aangesproken in mijn discussie met Machiavelli. Palestijnen bestonden natuurlijk al wel. Alleen noemde je ze anders. Het is niet zo alsof ze plots ontstaan zijn uit woestijn zand ofzo. De geschiedenis van holland gaat ook verder terug dan Willem de Zwijger.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 09 mei 2008 13:52

Optimatus schreef:Beste Michael, dit heerschap bedient zich vaker van dergelijke methodes. Op de flanken zijn ze niet zo gediend van nuance.

Oh, Nou dan blijf ik het gewoon maar benoemen. Ook al is het misschien zinloos. Het heeft geen zin om de goede manieren maar aan de wilgen te hangen.

Gisteren stonden er twee artikelen in de NRC waarin stond dat Israel als eenheid op de tocht staat. Religieus tegenover niet-religieus, klassiek versus modern - en de armoede neemt toe, veel mensen klagen over racisme (Arabieren, Afrikaanse joden) en werkloosheid.

Ik weet niet. Mijn indruk is dat xenofobie makkelijk gekweekt wordt in de omstandigheden waarin de gemiddelde Israelier leeft.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 09 mei 2008 14:22

Michael schreef:Had ik ook al aangesproken in mijn discussie met Machiavelli. Palestijnen bestonden natuurlijk al wel. Alleen noemde je ze anders. Het is niet zo alsof ze plots ontstaan zijn uit woestijn zand ofzo. De geschiedenis van holland gaat ook verder terug dan Willem de Zwijger.
De Palestijnen zijn wel een beetje vreemd volk natuurlijk.
Bernard Lewis, an American historian, writes:

"Clearly, in Palestine as elsewhere in the Middle East, the modern inhabitants include among their ancestors those who lived in the country in antiquity. Equally obviously, the demographic mix was greatly modified over the centuries by migration, deportation, immigration, and settlement. This was particularly true in Palestine..."
Een Palestijnse munt, taal of koning heeft nooit bestaan. Zelfs het Palestijns 'dagblad' was niet Palestijns. En als je lijstjes oude palestijnen naloopt dan zijn er wel heel erg veel elders geboren Arafat uit Cairo, Izz ad-Din al-Qassam uit Syrie, Faisal Husseini uit Bagdad, Ahmad Shukeiri uit Libanon etc. etc. Ook zitten er veel tussen uit de 1e of 2e generatie waarvan ten minste één ouder van elders komt (veel uit egypte uiteraard).

Wat mij betreft hebben de palestijnen dus geen recht om te zeuren over Israelische immigranten omdat ze zelf ook vaak van allochtonen afstammen (wie niet trouwens).

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 09 mei 2008 15:15

Bovendien heten ze nog niet zo lang palestijnen. Het ligt allemaal ietsjes complexer dan een volk dat een ander volk verdrijft.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 09 mei 2008 15:27

goshen schreef:
Michael schreef:Had ik ook al aangesproken in mijn discussie met Machiavelli. Palestijnen bestonden natuurlijk al wel. Alleen noemde je ze anders. Het is niet zo alsof ze plots ontstaan zijn uit woestijn zand ofzo. De geschiedenis van holland gaat ook verder terug dan Willem de Zwijger.
De Palestijnen zijn wel een beetje vreemd volk natuurlijk.

Ik ga er vanuit dat je gewoon bedoelt dat ze een aparte geschiedenis hebben :) Persoonlijk ken ik geen "normale" volken. We hebben allemaal onze eigenaardigheden :)

Bernard Lewis, an American historian, writes:

"Clearly, in Palestine as elsewhere in the Middle East, the modern inhabitants include among their ancestors those who lived in the country in antiquity. Equally obviously, the demographic mix was greatly modified over the centuries by migration, deportation, immigration, and settlement. This was particularly true in Palestine..."
Een Palestijnse munt, taal of koning heeft nooit bestaan. Zelfs het Palestijns 'dagblad' was niet Palestijns. En als je lijstjes oude palestijnen naloopt dan zijn er wel heel erg veel elders geboren Arafat uit Cairo, Izz ad-Din al-Qassam uit Syrie, Faisal Husseini uit Bagdad, Ahmad Shukeiri uit Libanon etc. etc. Ook zitten er veel tussen uit de 1e of 2e generatie waarvan ten minste één ouder van elders komt (veel uit egypte uiteraard).

Wat mij betreft hebben de palestijnen dus geen recht om te zeuren over Israelische immigranten omdat ze zelf ook vaak van allochtonen afstammen (wie niet trouwens).

Ze wonen er toch? Ze hebben overlast toch? Dat geeft recht om te zeuren. Niet perse recht om te krijgen wat ze willen maar ze mogen best zeggen wat ze denken van de situatie. En waren ze er eerder, of later dan de Joden? Eerlijk is eerlijk. Joden hadden geen aanspraak op dat land. De enige reden dat ze het gekregen hebben is om dat we allemaal opgevoed zijn met hun geschiedenis.

Ik kan een aantal volken noemen die meer rechten hebben op hun land. en daar weggepest/weggejaagd zijn. Nogmaals ik misgun ze Israel niet. Maar ik denk dat je wel realistisch moet blijven.

Lichtelijk off topic voorbeeldje : Een groepje inwoners van een eiland moest plaats maken voor een amerikaans/britsche marine basis. Ze zijn op een afgrijzelijke manier behandeld bedreigd en verjaagd. Velen ervan zijn letterlijk aan verdriet overleden. Alleen zodat s'werelds grootmachten hun militaire invloed in de wereld konden vergroten. Off topic maar ik hoop dat het toch een beetje perspectief biedt.
http://video.google.com/videoplay?docid ... igK5zLWtDA

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 mei 2008 18:46

Feit blijft dat er nogal wat mensen onvrijwillig zijn verplaatst, of ze zich nu Palestijnen, Arabieren, Sudetenduitsers of Molukkers noemen is in deze minder relevant.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 mei 2008 20:00

michael schreef:Dat is essentieel een israelische organisatie die je daar citeert. De Joden in Iran klagen juist dat Israel het leven voor hen gevaarlijk maakt. Aangezien ze joden zijn is elk anti joods sentiment voor hen ook een probleem. Ze hebben ook publiekelijk de som geld die Israel en de VS boden per Jood die zou verhuizen uitgemaakt voor een goedkope politieke omkoop poging. Nou zitten die gasten natuurlijk ook diep in de censuur, En velen zijn toch vertrokken. Maar ze hebben er al eeuwen gewoond, En hun leven is er niet beter op geworden door de woede die Israel in hun omgeving veroorzaakt.

in de eerste plaats is het een christelijke organisatie. even wat citaten van de iraanse joden

De groep reisde om veiligheidsredenen via een ander land. Dat soort emigraties verloopt altijd in het diepste geheim, uit vrees voor de Iraanse autoriteiten

Tot nu toe konden Iraanse joden ongehinderd hun religie praktiseren. Maar recente antisemitische uitlatingen van president Ahmadinejad hebben voor onrust gezorgd.
[/url]

Volgens islamitische studenten in Teheran is het Iraanse staatsbestel, en in het bijzonder president Ahmadinejad, daarvoor verantwoordelijk. Deze studenten zeggen ronduit wat de Iraanse joden niet durven. Volgens één van hen probeert Ahmadinejad bij de Arabieren in het gevlei te komen door zichzelf voor te doen als anti-zionist, hoewel hij in feite anti-joods is. Hij bewees dit met zijn holocaust-conferentie en hij zou het toejuichen als meer Iraanse joden emigreerden.

michael schreef:Zo als ik al zei er zijn genoeg problemen met mensen rechten, en ik ben heus niet zo naief aan te nemen dat ze er als koningen behandeld worden. Maar de problemen zijn niet zo groot dat mensen rechten organisaties zonder politieke agenda beginnen te schreeuwen.

Opgehouden
Volgens hoofdredacteur Mina Sadaadi staat Iran in de top tien van landen waar de persvrijheid aan banden is gelegd. Sadaadi: “Journalisten belanden in de gevangenis als ze iets schrijven waar de overheid niet van gediend is. Kranten die kritisch zijn verschijnen plotseling niet meer. Ook is onlangs een vrouwentijdschrift opgehouden te bestaan. Bij de verschillende redacties merk je dat er weinig persvrijheid is. Iedereen hanteert zijn eigen regels. Mensen leggen elkaar beperkingen op. Over bepaalde onderwerpen kun je niet vrijuit schrijven. Artikelen over politiek , economie, wetgeving en kritiek op de leider van het volk worden bijvoorbeeld niet gewaardeerd.”

Intimidatie
Sadaadi heeft onlangs een artikel gepubliceerd over iemand die gearresteerd was en geëxecuteerd zou worden. De zaak heeft veel aandacht gekregen. Iran heeft toen de site van Shahrzad News tijdelijk geblokkeerd. Sadaadi: “Via de e-mail hebben we onze lezers toch op de hoogte kunnen houden van het laatste nieuws.”
Regelmatig heeft de Iraanse nieuwssite te maken met intimidatie. Sadaadi: “We worden voor prostituee uitgemaakt en voor spionnen. Hier in Nederland valt het wel mee, af en toe krijg ik rare e-mails maar daar blijft het bij. In Iran sta ik op de zwarte lijst. Mijn naam verschijnt regelmatig in de Iraanse kranten. De toegang tot Iran wordt me geweigerd. Ik kom mijn land niet meer in.”

aldus de site voor wereldjournalisten. waarschijnlijk gebeurd er meer dan dat er naar buiten kenbaar wordt gemaakt. misschien verklaard dat de reden dat de mensenrechtenorganisaties niet steigeren.
overigens een intressante site voor jou: amnesty
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 09 mei 2008 20:31

Optimatus schreef:Feit blijft dat er nogal wat mensen onvrijwillig zijn verplaatst, of ze zich nu Palestijnen, Arabieren, Sudetenduitsers of Molukkers noemen is in deze minder relevant.

De schuld voor de 'onvrijwillige verplaatsing van 'palestijnen' ligt niet enkel aan de Israeliers. De Arabische landen die Israel aanvielen riepen Arabieren op 'tijdelijk' te 'verhuizen' zodat zij grote schoonmaak konden houden.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Terug naar “Archief”