Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Berichtdoor SimonT » 07 mar 2008 15:23

joehoe alleen als laatste noodmaatregel bedoel ik he!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 07 mar 2008 15:24

Zow, ik ben blij dat ik niet zulke klassen heb zoals SimonT beschrijft... :|

Als een leerling vervelend is, dan zeg ik gewoon dat hij/zij zich moet gedragen. Maar ik ga niet slaan ofzo. Dan ben ik denk ik meteen mijn baan kwijt...

En wat betreft opvoeding: misschien speelt dat meer op een basisschool dan op een middelbare school. Als ik een leerling een paar uur per week in de klas heb zitten, dan heeft hij/zij zich maar gewoon te gedragen. Ik ga hem/haar dan niet opvoeden. Dat mogen de ouders doen.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 07 mar 2008 15:26

Een goede leraar hoeft nooit straf te geven. Ik had er zoeen, voor geschiedenis. Dhr Toes, heerlijke man daar had je gewoon respect voor. Net als Laheij voor godsdienst of van Groningen voor Nederlands.

Alle andere vakken had ik wel altijd bonje want die vakken interesseerden me niet en dat is erg vervelend voor een leraar.. *heeft soms wel eens spijt*

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 07 mar 2008 15:29

Ik geef ook zelden straf. Ik heb in de 5 jaar dat ik nu voor de klas sta ook nog nooit een leerling eruit gestuurd. Ik zorg er gewoon voor dat mijn lessen zo leuk zijn, dat niemand de sfeer wil verpesten. En het werkt.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 07 mar 2008 15:30

Wat geef je voor les?

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 07 mar 2008 15:31

Grieks, Latijn en KCV
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 07 mar 2008 15:32

Okay, nooit gehad 8)

The Menace
Mineur
Mineur
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:35

Berichtdoor The Menace » 07 mar 2008 16:30

SimonT schreef:joehoe alleen als laatste noodmaatregel bedoel ik he!


:shock: als je zulke dingen nodig hebt ben je niet geschikt voor het vak denk ik.

Heb jij weleens een tik uitgedeeld?
Laatst gewijzigd door The Menace op 07 mar 2008 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 07 mar 2008 16:35

SimonT schreef:Op het moment dat een docent voor de klas staat, is hij/zij een stukje verantwoordelijk voor de opvoeding van het kind, en als zo'n blaag dan denkt het zover door te kunnen drijven dat een docent zich genoodzaakt ziet een tik uit te delen (let op! ik bedoel dus niet dat zoals vroeger een leraar te pas en te onpas met zijn/haar handjes moet wapperen) dan moet dat kunnen en als de ouders dat niet fijn finden goed, maar hoe trekken zij aan de noodrem? Als je de een aan zn arm moet grijpen nummer 2 bij zn kin en weer een ander in zn nek knijpen dan kan je wel een lijst op gaan hangen gewoon 1 lijn trekken en bij een forse overtreding een forse straf uitdelen, veel opvoeders gaan wat mij betreft veel te zacht met hun kroost om, sommigen kunnen dat omdat de kinderen zo makkelijk zijn...

Zachte heelmeesters maken stinkede wonden!


Ehm dit vind ik wel shocking, als leerkracht een leerling een tik geven vind ik echt niet kunnen. Bij de wet is dit toch ook gewoon verboden. Lijkt me ook een hele duidelijke grens, geen lichamelijke straffen dus ook geen tik, kan het ook niet uit de hand lopen.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 07 mar 2008 17:42

Ik ben heel fel voor opvoedcursussen voor aanstaande ouders trouwens.
En ik ben zeer fel tegen slaan en een pedagogische tik (een een tik die geen pijn doet is geen tik, daar begrijpt een kind totaal niks van, dat is een spelletje). En als ik dat al absoluut niet goed vind, en ander slaat mijn kind, dan hebben ze een probleem. Niet dat ik hen iets aan zou doen, maar ik zou wel een fikse discussie aangaan over het slaan en geven van pedagogische tikken en die ander verbieden mijn kind te slaan of te knijpen of te tikken.

Wat mijn opa vroeger al vertelde: een kind snapt best dat als de moeder zegt:' Pietje, je mag niet aan het kopje komen.'
maar even later loopt mama weg, en Pietje zit wel aan het kopje. mama komt terug en is boos. Pietje snapt er totaal helemaal niets van, want hij legt alleen de link tussen kopje en mama en dat dat niet mag als mama er is.

Daarom ben ik fel voor opvoedcursussen waarin ook geleerd wordt wat bij een leeftijd hoort en wat niet, en wat een kind wel begrijpt en wat niet. Want volgens mij wordt dat nogal eens over het hoofd gezien.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 07 mar 2008 18:06

MissF heeft een punt. Op de verplichte adoptiecursus zijn we woensdag compleet doorgezaagd over hoe een kind zich ontwikkelt en wat het op welke leeftijd wel en niet begrijpt. Veel van die info zou voor biologische ouders ook buitengewoon nuttig zijn...

Ik ga mijn kids later nooit slaan (dat vind ik sowieso helemaal niks) of een tik geven. Dat kan gewoonweg niet, want ze hebben waarschijnlijk al een enorm verleden achter de rug... waardoor ze het onderscheid tussen een voorzichtig tikje op de hand en een klap echt niet meer kunnen maken!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 07 mar 2008 19:12

qwast schreef:
Hippieblijhoofd schreef:Ik heb vroeger ook wel eens een pak slaag op m'n billen gehad, en heb er niets aan over gehouden.


Dan ben ik waarschijnlijk een uitzondering als ik het gevoel heb dat ik er wel iets aan over hebt gehouden...
nou je bent niet een uitzondering hoor!! (zie mijn verhaal even hierboven) !! Het is per persoon verschillend of ze er iets aan overhouden. Sommige zijn er gevoelig voor (jij dus blijkbaar ook) en anderen weer niet! Je kan niet zeggen: "Je houdt er niets aan over." want dat is niet zo, iedereen ervaart het verschillend.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 07 mar 2008 19:15

Nu weet ik nog steeds niet welk doel een tik op de vingers van een kind heeft die niet pijn doet...Ik begrijp het namelijk nog steeds niet.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 07 mar 2008 19:16

SimonT schreef:Op het moment dat een docent voor de klas staat, is hij/zij een stukje verantwoordelijk voor de opvoeding van het kind, en als zo'n blaag dan denkt het zover door te kunnen drijven dat een docent zich genoodzaakt ziet een tik uit te delen (let op! ik bedoel dus niet dat zoals vroeger een leraar te pas en te onpas met zijn/haar handjes moet wapperen) dan moet dat kunnen en als de ouders dat niet fijn finden goed, maar hoe trekken zij aan de noodrem? Als je de een aan zn arm moet grijpen nummer 2 bij zn kin en weer een ander in zn nek knijpen dan kan je wel een lijst op gaan hangen gewoon 1 lijn trekken en bij een forse overtreding een forse straf uitdelen, veel opvoeders gaan wat mij betreft veel te zacht met hun kroost om, sommigen kunnen dat omdat de kinderen zo makkelijk zijn...

Zachte heelmeesters maken stinkede wonden!

:mrgreen:

:shock: :|

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 mar 2008 19:19

Als je als leraar dat soort dingen nodig hebt om indruk te maken, ben je een kneus en kan je beter een ander baantje zoeken.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten