De christelijke ban of de trappen van censuur.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 mar 2008 13:12

Het lijkt wel rooms... eerst een poosje lijden voordat je vergeven bent. Schandalig dat dit soort dingen kunnen gebeuren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 05 mar 2008 13:46

Marnix schreef:
tante-tortel schreef:Ik heb het echt wel gelezen. Maar omdat ik het niet je eens ben wil nog niet zeggen dat ik kortzichtig ben. Dat vind jij maar wie ben jij nu eigenlijk?

Ook al zijn die mensen er in opgegroeid, dan is dat nog geen vrijstelling om maar gewoon de regels aan je laars te lappen. Dan is het juist zaak om je aan die regels te houden.
En de reden waarom je het niet bij de kerkenraad zou aankaarten vind ik overdreven.
Iedereen is vrij om te gaan als hij/zij het niet met die regels eens is.
En als je blijft dan stem je met die regels in en zul jij je eraan moeten houden.

Dit is natuurlijk wel erg simplistisch. Wat je stelt is dit:

- Een kerkverband heeft zo zijn regels
- Daar moet je je aan houden,anders had je niet in dit kerkverband moeten zitten.
- Als je het hier niet mee eens bent moet je weggaan of je er aan houden.

Kortom: Je wordt geboren, je ouders zitten in een kerkverband, daar word je dan gedoopt. Je groeit er op. Je wil er belijdenis doen want je gelooft in God en in Jezus als Verlosser. Maar de kerkenraad heeft verzonnen dat je geen lid mag zijn van een tennisvereniging. Of dat je per se met groene regenlaarzen naar de kerk moet. Doe je dat niet, dan moet je niet zeuren als je onder censuur komt en geen belijdenis mag doen, dit zijn nou eenmaal de regels. Dat het niet Christus' regels zijn maakt blijkbaar niets uit, de kerk mag verzinnen wat ze wil en daar moet je je aan houden of gewoon vertrekken. Als het zo zou gaan, zou ik iedereen oproepen om snel te vertrekken... want Christus en de Bijbel hebben dan geen waarde, de kerk is een autocratie die naar eigen goeddunken regels kan verzinnen en op basis daarvan tucht toepassen. En zo werkt de tucht niet, de kerk heeft geen macht om naar eigen inzicht te handelen maar naar de inzichten die Christus ons geeft en die de Bijbel ons leert. Zie de NGB:

Intussen geloven wij, hoewel het nuttig en goed is dat die regeerders der Kerk zijn onder zich zekere ordinantie instellen en bevestigen tot onderhouding van het lichaam der Kerk, dat zij nochtans zich wel moeten wachten af te wijken van hetgeen ons Christus, onze enige Meester, geordineerd heeft. En daarom verwerpen wij alle menselijke vonden, en alle wetten die men zou willen invoeren, om God te dienen, en door deze de consciënties te binden en te dwingen, in wat manier het zou mogen zijn. Zo nemen wij dan alleen aan hetgeen dienstig is om eendrachtigheid en enigheid te voeden en te bewaren, en alles te onderhouden in de gehoorzaamheid Gods; waartoe geëist wordt de excommunicatie of de ban, die daar geschiedt naar den Woorde Gods, met hetgeen daaraan hangt.

Wat je dus niet noemt maar wat bepalend is of de kerk het recht heeft die regel op te leggen is dit: Is het een regel die in de Bijbel staat, die Christus ons leert.... of is het een menselijk verzonnen regel waarmee men God wil dienen? Als het het tweede is mag en moet de kerkenraad juist terechtgewezen worden en is de menselijke regel onwettig en ongeldig.

Als je mijn reacties had gelezen dan had je kunnen lezen dat ik dat ook heb gezegd.
En dat je het kenbaar moet maken bij de kerkenraad. Het dus gewoon aanvechten. Maar zolang daar niets uitkomt zul jij je gewoon aan die regels moeten houden. Want je hebt je onder opzicht en tucht van die kerkenraad gesteld. Dat zij kunnen dwalen is juist. En dat ze dat zwaarder zal worden aangerekend omdat ze de taak hebben om over de gemeente te waken.

En als je dat niet wilt of kunt, zul je gewoon de gevolgen van het niet nakomen van die regels moeten dragen en er zeker niet over zeuren.
Als je wel zo flink bent om een tv te nemen en de confrontatie daarover aan te gaan dan ben je toch ook zo flink om het aan te kaarten of de kerk te zoeken die wel voldoet naar jouw inzichten?

Riska

Berichtdoor Riska » 05 mar 2008 13:55

Als ik om absoluut onbijbelse redenen van het Avondmaal zou worden geweerd, zou ik a: een brief schrijven aan de gehele kerkenraad en als ik daar geen reactie op kreeg, of alleen maar: die regels bestaan nou eenmaal in onze kerk, dan zou ik b: de classis informeren en een klacht indienen. Binnen de PKN is er mogelijkheid tot visitatie, zeker als er problemen zijn. Dan kunnen zaken uitgesproken worden, ook door de 'gewone' gemeenteleden.
Wanneer iemand opgegroeid is binnen een bepaald kerkgenootschap dan is het vaak moeilijk elders je draai te vinden. Vooral ook omdat, zeker binnen de orthodoxe kerken, hele families ertoe behoren, vrienden en alles. Die stap is dus extra groot. Die mag niet afgedaan worden met: het is nou eenmaal zo hier met de regels, dan zoek je maar wat anders. Dat is volstrekt onnodig mensen het extra zwaar maken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 mar 2008 14:16

tante-tortel schreef:
Marnix schreef:
tante-tortel schreef:Ik heb het echt wel gelezen. Maar omdat ik het niet je eens ben wil nog niet zeggen dat ik kortzichtig ben. Dat vind jij maar wie ben jij nu eigenlijk?

Ook al zijn die mensen er in opgegroeid, dan is dat nog geen vrijstelling om maar gewoon de regels aan je laars te lappen. Dan is het juist zaak om je aan die regels te houden.
En de reden waarom je het niet bij de kerkenraad zou aankaarten vind ik overdreven.
Iedereen is vrij om te gaan als hij/zij het niet met die regels eens is.
En als je blijft dan stem je met die regels in en zul jij je eraan moeten houden.

Dit is natuurlijk wel erg simplistisch. Wat je stelt is dit:

- Een kerkverband heeft zo zijn regels
- Daar moet je je aan houden,anders had je niet in dit kerkverband moeten zitten.
- Als je het hier niet mee eens bent moet je weggaan of je er aan houden.

Kortom: Je wordt geboren, je ouders zitten in een kerkverband, daar word je dan gedoopt. Je groeit er op. Je wil er belijdenis doen want je gelooft in God en in Jezus als Verlosser. Maar de kerkenraad heeft verzonnen dat je geen lid mag zijn van een tennisvereniging. Of dat je per se met groene regenlaarzen naar de kerk moet. Doe je dat niet, dan moet je niet zeuren als je onder censuur komt en geen belijdenis mag doen, dit zijn nou eenmaal de regels. Dat het niet Christus' regels zijn maakt blijkbaar niets uit, de kerk mag verzinnen wat ze wil en daar moet je je aan houden of gewoon vertrekken. Als het zo zou gaan, zou ik iedereen oproepen om snel te vertrekken... want Christus en de Bijbel hebben dan geen waarde, de kerk is een autocratie die naar eigen goeddunken regels kan verzinnen en op basis daarvan tucht toepassen. En zo werkt de tucht niet, de kerk heeft geen macht om naar eigen inzicht te handelen maar naar de inzichten die Christus ons geeft en die de Bijbel ons leert. Zie de NGB:

Intussen geloven wij, hoewel het nuttig en goed is dat die regeerders der Kerk zijn onder zich zekere ordinantie instellen en bevestigen tot onderhouding van het lichaam der Kerk, dat zij nochtans zich wel moeten wachten af te wijken van hetgeen ons Christus, onze enige Meester, geordineerd heeft. En daarom verwerpen wij alle menselijke vonden, en alle wetten die men zou willen invoeren, om God te dienen, en door deze de consciënties te binden en te dwingen, in wat manier het zou mogen zijn. Zo nemen wij dan alleen aan hetgeen dienstig is om eendrachtigheid en enigheid te voeden en te bewaren, en alles te onderhouden in de gehoorzaamheid Gods; waartoe geëist wordt de excommunicatie of de ban, die daar geschiedt naar den Woorde Gods, met hetgeen daaraan hangt.

Wat je dus niet noemt maar wat bepalend is of de kerk het recht heeft die regel op te leggen is dit: Is het een regel die in de Bijbel staat, die Christus ons leert.... of is het een menselijk verzonnen regel waarmee men God wil dienen? Als het het tweede is mag en moet de kerkenraad juist terechtgewezen worden en is de menselijke regel onwettig en ongeldig.

Als je mijn reacties had gelezen dan had je kunnen lezen dat ik dat ook heb gezegd.
En dat je het kenbaar moet maken bij de kerkenraad. Het dus gewoon aanvechten. Maar zolang daar niets uitkomt zul jij je gewoon aan die regels moeten houden. Want je hebt je onder opzicht en tucht van die kerkenraad gesteld. Dat zij kunnen dwalen is juist. En dat ze dat zwaarder zal worden aangerekend omdat ze de taak hebben om over de gemeente te waken.

En als je dat niet wilt of kunt, zul je gewoon de gevolgen van het niet nakomen van die regels moeten dragen en er zeker niet over zeuren.
Als je wel zo flink bent om een tv te nemen en de confrontatie daarover aan te gaan dan ben je toch ook zo flink om het aan te kaarten of de kerk te zoeken die wel voldoet naar jouw inzichten?

Een beetje theoretisch... als je in een kerk bent opgegroeid kan ik me goed voorstellen dat je je met die kerk en dat kerkverband verbonden voelt. Als je dan wel een tv hebt en men wil je weigeren aan het avondmaal zou ik dat zeker aanvechten.... maar men heeft er natuurlijk al wel over nagedacht dus ik vraag me sterk af of men dat teurg wil draaien. Doet men dat niet, dan ben je inderdaad helaas genoodzaakt de kerk te verlaten... maar ik vind dat je wel heel makkelijk praat over het zoeken van een andere kerk. Dat doe je alleen als men dwaalt in je kerk. Mijn kritisch vorige reactie gaat daar dan ook over, over het dwalen van een kerk en dat dat niet kan. Maar zoals je kan zien uit voorbeelden hier helaas regelmatig voorkomt. Dan moet je maar snel de kerk verlaten, dat is beter dan je ondergeschikt blijven stellen aan regels die niet van God komen. Je onderwerpt je immers aan God en als de kerk zich niet aan Hem onderwerpt maar eigen koers kiest en je zou je daaraan blijven onderwerpen, onderwerp je je aan mensen.

Dan zijn we het blijkbaar eens, maar ik baenadrukte gewoon nog even dat de kerk geen eigen regels mag stellen en op basis daarvan de tucht bedienen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 05 mar 2008 14:17

Riska schreef:Als ik om absoluut onbijbelse redenen van het Avondmaal zou worden geweerd, zou ik a: een brief schrijven aan de gehele kerkenraad en als ik daar geen reactie op kreeg, of alleen maar: die regels bestaan nou eenmaal in onze kerk, dan zou ik b: de classis informeren en een klacht indienen. Binnen de PKN is er mogelijkheid tot visitatie, zeker als er problemen zijn. Dan kunnen zaken uitgesproken worden, ook door de 'gewone' gemeenteleden.
Wanneer iemand opgegroeid is binnen een bepaald kerkgenootschap dan is het vaak moeilijk elders je draai te vinden. Vooral ook omdat, zeker binnen de orthodoxe kerken, hele families ertoe behoren, vrienden en alles. Die stap is dus extra groot. Die mag niet afgedaan worden met: het is nou eenmaal zo hier met de regels, dan zoek je maar wat anders. Dat is volstrekt onnodig mensen het extra zwaar maken.

Zo is het ook de kerkelijke weg.

En dat het moeilijk is omdat je hele familie e.d. bij dat kerkgenootschap zitten kan ik over meepraten. Maar dat mag je nooit weerhouden om toch te breken met onbijbelse praktijken. Zo wil de Here dat.
En wie wil je nu dienen?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 06 mar 2008 16:59

Marnix schreef:(.......)

Een beetje theoretisch... als je in een kerk bent opgegroeid kan ik me goed voorstellen dat je je met die kerk en dat kerkverband verbonden voelt. Als je dan wel een tv hebt en men wil je weigeren aan het avondmaal zou ik dat zeker aanvechten.... maar men heeft er natuurlijk al wel over nagedacht dus ik vraag me sterk af of men dat teurg wil draaien. Doet men dat niet, dan ben je inderdaad helaas genoodzaakt de kerk te verlaten... maar ik vind dat je wel heel makkelijk praat over het zoeken van een andere kerk. Dat doe je alleen als men dwaalt in je kerk. Mijn kritisch vorige reactie gaat daar dan ook over, over het dwalen van een kerk en dat dat niet kan. Maar zoals je kan zien uit voorbeelden hier helaas regelmatig voorkomt. Dan moet je maar snel de kerk verlaten, dat is beter dan je ondergeschikt blijven stellen aan regels die niet van God komen. Je onderwerpt je immers aan God en als de kerk zich niet aan Hem onderwerpt maar eigen koers kiest en je zou je daaraan blijven onderwerpen, onderwerp je je aan mensen.

Dan zijn we het blijkbaar eens, maar ik baenadrukte gewoon nog even dat de kerk geen eigen regels mag stellen en op basis daarvan de tucht bedienen.

Je kunt natuurlijk ook de TV de deur uit doen. :wink:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 mar 2008 17:34

waarom?

Enkel omdat anderen dat willen?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 06 mar 2008 19:26

Gerdien B. schreef:waarom?

Het is een optie die nog ontbrak, vandaar....

Iets doen alleen om dat een ander het wil is niet echt een goede basis inderdaad.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 mar 2008 19:44

Tja... dat was ook de reactie van de Ger. Gem.
Andere reden hadden ze er niet voor.

Inderdaad een zwak argument.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 06 mar 2008 19:51

Waarom niet? De tv houden enkel omdat jij dat wilt? Is een tv dermate belangrijk?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 mar 2008 20:30

Als anderen in de sloot gaan springen, ga jij er dan ook achter aan omdat zij dat zouden willen?

Je moet dingen doen voor jezelf, want als je keuzes maakt voor anderen, kan je nog wel is heel erg spijt gaan krijgen.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 06 mar 2008 20:50

Gerdien B. schreef:Als anderen in de sloot gaan springen, ga jij er dan ook achter aan omdat zij dat zouden willen?

Nee, maar ik zou in de sloot springen niet met een tv willen vergelijken.

Gerdien B. schreef:Je moet dingen doen voor jezelf, want als je keuzes maakt voor anderen, kan je nog wel is heel erg spijt gaan krijgen.
Je hoeft dingen niet voor jezelf tedoen. Je maakt deel uit van een gemeenschap en daar mag je best wat offers voor brengen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 mar 2008 21:31

In de kerk wil ik best offers brengen en mij aanpassen, maar in mijn prive leven beslis ik en niet de gemeente. Dat gaat echt te ver. Die scheideing zouden ze is beter moeten leren trekken.

De tv heeft niets met gemeente zijn te maken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2008 12:17

Wullimpie schreef:

Het is een optie die nog ontbrak, vandaar....

Iets doen alleen om dat een ander het wil is niet echt een goede basis inderdaad.

Precies. Ik zou echt niet mijn sport opgeven omdat mensen een regel hebben verzonnen dat je als christen niet mag sporten. Of de tv daarom het huis uit doen. Je zou daarmee alleen maar het verzinnen van eigen wetjes steunen... en dat moeten we denk ik juist niet doen. Het hoort in de kerk immers om God te draaien en niet om mensen.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 mar 2008 14:46

Marnix schreef:Precies. Ik zou echt niet mijn sport opgeven omdat mensen een regel hebben verzonnen dat je als christen niet mag sporten. Of de tv daarom het huis uit doen. Je zou daarmee alleen maar het verzinnen van eigen wetjes steunen... en dat moeten we denk ik juist niet doen. Het hoort in de kerk immers om God te draaien en niet om mensen.

Wat is het verschil tussen een tv in huis en een abonnement op de playboy, die ik uiteraard alleen lees voor de interviews? Of is dat ook geen bezwaar?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Terug naar “Archief”