Geref. Gem. verloren zestigduizend leden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 16 feb 2008 20:04

Wullimpie schreef:
Denkertje21 schreef:Met alle respect voor jou als persoon, maar ik kots van dit soort dooie godsdienst dat niets ander is dan een aaneenschakeling van dooie woorden! Er is NIETS van je zelf bij en NIETS van je eigen BEVINDING!

En daar leg je nou gelijk de vinger op de zere plek van der Gereformeerde Gemeenten e.a. Het net als goed bier in een droog glas waar nog wat eigen afwasmiddel in zit: Het slaat dood.

Spoel eerst je glas maar eens in fris en levend water en moet je de werking van het schuim eens zien!

Misschien dat dit respect ook wat meer kan doorklinken in je berichten.
Ik ben het met je eens dat er dingen misgaan in de GerGem (waar niet?), maar ik mag gelukkig getuige zijn van het feit dat er ook nog heel wat levend geloof is in dit kerkgenootschap.

Sorry Wullimpie, maar ik ben bang dat je niet helemaal dit topic hebt gelzen. Dan zou je hebben kunnen lezen hoe dierbaar de Gereformeerde Gemeenten mij zijn. Ik ben er gedoopt, ik ben er tot levend geloof gekomen, net als mijn beide ouders, mijn zussen en broers. Dus mij hoor je niet zeggen dat er geen levend geloof is in de GerGem.

Ik reageerde hier op ons aller Jantjes, die bijna exemplarisch lijkt te zijn voor alles wat fout gaat in de GerGem: Hij mept met de wet en zalft niet met de liefde.

Dát is het zwakke punt van de GerGem. Uit angst voor afglijden probeert men te menselijk alle andere standpunten of gezichtspunten af te kappen. Mensen als Bart en Van der Zwaag zijn toch niet de minsten. Maar zo zijn er veel meer. Het gezag dat wordt uitgeoefend neemt bijna paselijke vormen aan.

En dan is het voor mij een groot wonder als ik zie dat God ook in de GerGem nog blijft wereken en Zijn kinderen vergadert. Nog steeds...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2008 20:36

Ik reageerde hier op ons aller Jantjes, die bijna exemplarisch lijkt te zijn voor alles wat fout gaat in de GerGem: Hij mept met de wet en zalft niet met de liefde.
Volgens mij is Ons-Jantjes een zogenoemde thuislezer.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 16 feb 2008 21:43

Nee, Jantjes kerkt bij de Gereformeerde Gemeente.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 16 feb 2008 22:45

Laten we het niet teveel op 1 persoon gaan toespitsen a.u.b.

Jantjes staat niet gelijk aan de hele GerGem.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 feb 2008 23:06

inderdaad, want ik ben ook een Ger.Gemmer en ben het vaker oneens dan eens met Jantjes.

Dat is dan waarschijnlijk ook het punt waarom eht niet botert op moment tussen de GerGem en mij.

Het gaat niet het intelectueel zijn ansich, maar wel, dat er niet verder nagedacht mag worden. Iedereen meot exact eht zelfde denken over de theologie als de kerk. Er is zo goed als geen ruimte om je eigen mening te vormen. Als je dat wel doet, dan zijn er gelijk sancties.

Waarom er zoveel topics heir over de GerGem gaan?
Denk dat dit antwoord voor handen ligt. Mensen lopen daar tegen zaken aan die ze nergens anders kwijt kunnen. In de kerk zelf wordt het gelijk onderdrukt en zo goed als niet over gepraat. Dan blijft het bij mensen zitten en kan het omslaan naar ergenis. Zo krijg je dat er veel gemopperd wordt. je moet je irritatie dan toch ergens kwijt als het niet op de plek kan waar het eigenlijk hoort.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 17 feb 2008 12:54

Gerdien B. schreef:inderdaad, want ik ben ook een Ger.Gemmer en ben het vaker oneens dan eens met Jantjes.

Dat is dan waarschijnlijk ook het punt waarom eht niet botert op moment tussen de GerGem en mij.

Het gaat niet het intelectueel zijn ansich, maar wel, dat er niet verder nagedacht mag worden. Iedereen meot exact eht zelfde denken over de theologie als de kerk. Er is zo goed als geen ruimte om je eigen mening te vormen. Als je dat wel doet, dan zijn er gelijk sancties.

Denk dat dit antwoord voor handen ligt. Mensen lopen daar tegen zaken aan die ze nergens anders kwijt kunnen. In de kerk zelf wordt het gelijk onderdrukt en zo goed als niet over gepraat. Dan blijft het bij mensen zitten en kan het omslaan naar ergenis. Zo krijg je dat er veel gemopperd wordt. je moet je irritatie dan toch ergens kwijt als het niet op de plek kan waar het eigenlijk hoort.

Een sterke overeenkomst met een sekte. Indoctrinatie heet dat.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 17 feb 2008 21:36

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom er zo vaak over één kam geschoren wordt. Ik ben een aantal malen naar een andere plaats verhuisd waardoor ik nu in de 4e ger. gem. kerk zit en ik moet zeggen dat de prediking in elke kerk heel anders was. Natuurlijk zit er een zelfde kern in, maar er zijn ook heel veel verschillen.
In de afgelopen jaren is de ger gem mijns inziens uitgegroeid tot een brede instelling. Ik zou het zelfs willen vergelijken met de hervormde kerk voor de splitsing pkn/ hhk. Er zijn namelijk gemeentes waar er veel meer evangelisch dan wettisch gepreekt wordt en andersom.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 feb 2008 22:14

:lol: Sorry, hierom kan ik echt heel hard lachen. De Gergem mag dan hier en daar verschillen in de manier van preken (taalgebruik) en een aantal plaatselijke gemeentes zijn wat anders, zijn vaak stadsgemeentes (Apeldoorn, Doetichem, Groningen, Vlissingen) om er wat te noemen.

Het gros is echter een slag anders en een aantal zijn twee slagen anders. Het overgrote deel van de predikanten separeerd tot in het oneindige, binnen 'Sion' zijn nog een mega aantal verschillende standen die apart aangesproken dienen te worden. Ik heb weinig reusachtige theologische bezwaren met de Gergem, alleen de manier van prediking staat mij niet aan binnen het grootste gedeelte.

Een beetje verschil is er absoluut, maar zoals in de NHK vroeger... NO WAY

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 17 feb 2008 22:27

Dan zal ik ws wel precies met twee uitersten te maken hebben gehad :roll: .
De prediking in de ene kerk zou zo aan kunnen sluiten bij de leer in de hervormde kerk, terwijl de andere prediking gelijk staat aan de oud gergem. Een behoorlijk verschil lijkt mij.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 feb 2008 10:16

mijn mening is dat jullie beide gelijk hebben ;)

Qua prediking is er niet heel veel verschil tussen de kerken. Ze houden zich allemaal eigenlijk wel aan de richtlijnen van de GerGem. Al viel het mij wel op, dat een emerituspredikant meer 'vrijer' ging preken, dan toen hij nog niet met emiritaat was.

Bloempie heeft gelijk aangaande de regels er om heen. Kledingregels, alles rondom catechesatie, jeugdverenigingen, zangverenigingen en ga zo maar door. Zo zijn er jeugdverenigingen die op kamp wel is een broek aan doen en zo is er ook nog een GerGem gemeente, waar de jeugdvereniging niet bestaat. Dat mag niet, want de jongeren horen die avond thuis te wezen (geen idee of dit echt klopt, maar dat heb ik van de mensen uit die gemeente)

Daarin zie je echt wel behoorlijke verschillen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 feb 2008 10:26

bloempie schreef:Dan zal ik ws wel precies met twee uitersten te maken hebben gehad :roll: .
De prediking in de ene kerk zou zo aan kunnen sluiten bij de leer in de hervormde kerk, terwijl de andere prediking gelijk staat aan de oud gergem. Een behoorlijk verschil lijkt mij.
Ik vind dat dus nogal meevallen ;) Wat je bedoeld met 'de Hervormde Kerk' is in deze context de Gereformeerde Bond, ja daar sluit het wel ongeveer bij aan bij bepaalde predikanten..

Alleen was de NHK heeel wat breder dan de GB alleen.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 18 feb 2008 11:06

Gerdien B. schreef:Het gaat niet het intelectueel zijn ansich, maar wel, dat er niet verder nagedacht mag worden. Iedereen meot exact eht zelfde denken over de theologie als de kerk. Er is zo goed als geen ruimte om je eigen mening te vormen. Als je dat wel doet, dan zijn er gelijk sancties.

Zoals ik al heb aangegeven kan ik me niet voorstellen dat dit het echte breekpunt is. Ik denk dat het vaak ook ligt aan de mensen die met elkaar in discussie zijn. Er kan van beide kanten niet worden toegegeven, waarna beide partijen in onenigheid uit elkaar gaan. Vaak is dit toch de hoofdmoot van de verhalen. Het is jammer dat hier niemand van de GerGem zich komt verdedigen. :wink:

Wat betreft het onderdrukken van: Het is logisch dat jouw mening niet wordt geproclameerd als dat anders is dan zoals het officiële kerkelijke standpunt is. Dit hoeft niet per definitie onderdrukken te worden genoemd. Je kunt het natuurlijk wel zo zien, dat is waar. :roll: :roll:

@The Engineer: Indoctrinatie is iets anders m.i. Wat de GerGem doet is vasthouden aan het eigen standpunt, even kort geredeneerd.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 feb 2008 11:47

Ook al ben je het oneens met elkaar, daarom hoeef je niet gelijk ruzie ofzo te hebben. Ik vind het jammer dat we niet nader tot elkaar zijn gekomen maar kan het ook heel goed accepteren. Ik zoek nu wel een weg waar wel mijn persoonlijk relatie met God alle ruimte krijgt.
Die weg is niet binnen de GerGem.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 18 feb 2008 11:49

Gerdien B. schreef:Ook al ben je het oneens met elkaar, daarom hoeef je niet gelijk ruzie ofzo te hebben. Ik vind het jammer dat we niet nader tot elkaar zijn gekomen maar kan het ook heel goed accepteren. Ik zoek nu wel een weg waar wel mijn persoonlijk relatie met God alle ruimte krijgt.
Die weg is niet binnen de GerGem.

Maar goed, komt dat door de houding van de GerGem of ook door bijvoorbeeld jouw houding?

(Snap dat het gevoelig ligt, vraag het eigenlijk algemeen)
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 feb 2008 11:54

Als zij mij de ruimte niet kunnen bieden, die ik wel nodig heb, dan is het gauw klaar.

Ik ben verschillende gesprekken emt ze aangegaan. De laatste ging nog het meest goed. Die ouderling gaf ook duidelijk aan dat hij begreep dat ik het zo zag, maar dat de gemeente daar niet in mee kon gaan. Ze moeten met nog meer mensen rekening houden.
Dat begrijp ik ook en dan moet je op een gegeven moment goed om samen verder te gaan. Uiteidnelijk ben je beide niet gelukkig met de situatie en het geloof lijdt er eerder onder dan dat het goed is voor je geloof.

Op moment ben ik zover, zodra ik uit de Gergem zal stappen, dan doe ik dat met gemengde gevoelens.
Het is jammer dat ze zo gegaan is, maar toch heb ik daar wel 26 jaar daar gekerkt. Dan voel je je toch met ze verbonden. Ondanks de dingen die mis gaan.

Terug naar “Archief”