Werken in de zorg... (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 28 feb 2008 15:44

Zo echt heftig. Ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen Kwebbel. Je moet er zelf aan toe zijn om iemand af te leggen en de familie te begeleiden. En als je heel emotioneel bent, wat echt niet erg is, is het juist professioneel om te zeggen, sorry maar ik doe het niet. Want als je emotioneel bent, is het juist moeilijker om de nabestaanden te begeleiden. En het komt vast nog wel een keer voor. Sterkte

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 29 feb 2008 13:35

vandaa mijn vuurdoop gehad in de thuiszorg! Moest naar een client toe om de benen te smeren en steunkousen aan te doen. (groot oud huis en overal heel donker)
Ik belde aan dan gaat altijd gelijk haar hondje blaffen dat was nu ook zo maar de deur werd niet open gedaan terwijl die client er altijd heel snel is.
ik nog poosje gewacht en toen ben ik achterom gelopen kijken of er een deur open was gelukkig wel!
Maar dan kom je in een mega donkere keuken ik met lampje van mijn gsm licht knop gezocht. Hondje was helemaal hyper dus die naar buiten laten gaan. En toen kwam ik in de achterkamer die client lag met der hoofd op tafel en gaf geen enkele reactie licht aangedaan zag ik een scheve mond arm was helemaal dik geworden (heeft er van gisteravond zo bij gelegen) en pols kon ik na lang zoeken vinden heel zwak. ondertussen 112 gebeld en die waren er na ongeveer 15 min(durfden niet naar binnen omdat dat hondje er liep (mega klein beest)
Ze is mee genomen en heeft een cva gehad denk niet dat ze nog thuis komt wel heel triest gelukkig alles goed afgehandeld familie was erg tevreden en teamleidtser belde me nog voor complimentje doet een mens altijd goed.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 29 feb 2008 13:57

Zo,heftig liefie!!

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 29 feb 2008 21:20

@Liefje, dat is echt heftig, sterkte er mee. Hopen dat het weer goed mag komen.

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 04 mar 2008 13:49

mw schreef:Siloah
Koningskind (van de GKV)
Helpende handen
Philadelphia

niet allemaal refo, maar wel christelijk

jan10e schreef:Adullam

Haai schreef:Of kijk eens op www.mijnzorg.nl

Gerdien B. schreef:Wil je echt perse in een refo instelling, of is christelijk ook goed?

Ben trouwens ook wel benieuwd naar de rednen waarom mensen voor die bepaalde instelling kiezen qua achtergrond

Bedankt voor de instellingen! Nu werk ik (tijdelijk) in een niet christelijke instelling. Heb het er erg naar me zin, aantal cliënten/personeel is wel christelijk. Meeste is vrijgemaakt o.i.d. Iedereen laat ik vrij in die keuze, maar hoe er soms gepraat word over de Heere dan voel ik me er niet tussen thuis. Het is nu voor tijdelijk, wil weer gaan leren, en vind het prima zo, heb het er super naar me zin. Maar voor een vaste baan wil ik wel in een christelijke instelling, ben refo opgevoed, wil dat ook 'meenemen'. Of het perse refo moet wezen, dat hangt even van de situatie af. En waar ik me op dat moment het beste in thuis zou voelen. Vind het n beetje lastig om m'n reden uit te leggen, waarom ik kies voor een instelling met een christelijke achtergrond.

Heftig Liefie! Wat raar dat het ambu personeel niet naar binnen durfde voor z'n klein hondje! Hopelijk mag het goed aflopen!

Voor jou ook heftig Kwebbel! Maar als jij er niet aan toe bent, dan moet je het ook niet doen!
Wat de toekomst brengen moge........

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 mar 2008 22:09

Had vandaag een soll.gesprek en kan volgende week aan de slag. Ik ga een aantal dagen in de week van 4-6 werken (de maaltijden bij de mensen verzorgen (eten opwarmen en ze aanbieden).

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 05 mar 2008 10:52

Gefeliciteerd Evelien

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 05 mar 2008 12:20

Gefeliciteerd!

Over je geloof en je werk... Ik werk bij een openbare instelling. Alles moet ongeveer kunnen. Vind het soms wel moeilijk om daar als christen te werken. BV als het gaat om vloeken, zondagsrust, seksualiteit. Maar ik heb het er goed naar m'n zin en het is super leerzaam om buiten het christelijke wereldje te zijn. Ik kan het iedere christen/refo aanraden om dat eens een poosje te doen!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 05 mar 2008 13:15

gefeliciteerd evelien

Die mevrouw die ik gevonden heb is overleden :(

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 05 mar 2008 14:37

Sterkte Liefje

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 05 mar 2008 18:30

sterkte liefje!!

Ik moet zeggen dat ik een refo bedrijf niet altijd even prettig vind werken. Maar 2 weken terug moest ik dus 3 nachten werken bij een oude man die niet meer verder kon en wilde leven. Ik moest hem dus medicatie geven, maar ik wist niet precies waarom. niemand kon mij dit nu precies vertellen, hij was terminaal en kon niet meer. Kreeg dus slaapmedicatie wat ik moest geven. Tijdens de 2de nacht kwam ik er dus achter dat meneer een euthanasiewens had. Waar ik het dus niet mee eens ben, al heb ik hem nu wel een beetje geholpen... door de medicatie was hij in slaap en rustig (werd nml onrustig) maar daardoor kon hij ook niet meer eten en drinken, wat dus leidt tot de dood. Eten en drinken deed hij zowieso weinig, maar tot hij die medicatie kreeg ging het nog wel. Vind dit dan toch weer zo'n dilemma, heb er aan mee gewerkt, maar eigenlijk heb ik er geen goed gevoel bij. Ga de volgende keer dus niet meer zomaar naar iemand toe, vraag wel even wat voor medicatie en waarom dat gegeven wordt...

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 05 mar 2008 18:48

lammetje schreef:sterkte liefje!!

Ik moet zeggen dat ik een refo bedrijf niet altijd even prettig vind werken. Maar 2 weken terug moest ik dus 3 nachten werken bij een oude man die niet meer verder kon en wilde leven. Ik moest hem dus medicatie geven, maar ik wist niet precies waarom. niemand kon mij dit nu precies vertellen, hij was terminaal en kon niet meer. Kreeg dus slaapmedicatie wat ik moest geven. Tijdens de 2de nacht kwam ik er dus achter dat meneer een euthanasiewens had. Waar ik het dus niet mee eens ben, al heb ik hem nu wel een beetje geholpen... door de medicatie was hij in slaap en rustig (werd nml onrustig) maar daardoor kon hij ook niet meer eten en drinken, wat dus leidt tot de dood. Eten en drinken deed hij zowieso weinig, maar tot hij die medicatie kreeg ging het nog wel. Vind dit dan toch weer zo'n dilemma, heb er aan mee gewerkt, maar eigenlijk heb ik er geen goed gevoel bij. Ga de volgende keer dus niet meer zomaar naar iemand toe, vraag wel even wat voor medicatie en waarom dat gegeven wordt...

Hee Lammetje, ik vind dit geen euthanasie. Ik vind dit gewoon palliatief begeleiden. Je maakt de man rustig en een beetje slaperig zodat ie langzaam zonder pijn, lijden en spanning weg kan zakken. Je kunt iemand wel oneindig in leven houden maar iemand moet ook wel mogen sterven als het moment er toch al bijna is denk ik. Lastig punt.
Dit verschil noem je overigens: sedatie vs euthanasie. Je kunt op internet ws het verschil vinden. Sedatie is niet levensbeeindigend maar sluit verder medisch handelen (overbodig) uit. Het is in feite ook reversibel en verkort het leven niet itt euthanasie.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 05 mar 2008 19:49

Inderdaad Lorijntje, na het lezen van de posting van Lammetje dacht ik ook meteen dat dit geen euthanasie is.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 05 mar 2008 20:11

nee het is geen euthanasie, dat weet ik ook wel, maar de sedatie was zover ik begreep uit de verhalen van zijn vrouw, niet direct nodig. hij was 'op' en kon bijna niet meer de trap op en af. Maar het lukte nog wel 1x op een dag. Hij at en dronk nog wel, hield zichzelf hiermee in leven. Werd een beetje onrustig omdat hij telkens erg moe was. Dat was het enige wat ik eigenlijk een punt vond voor de sedatie. Natuurlijk mag die man rustig sterven, maar zo wordt het wel versnelt omdat hij niet meer eet en drinkt, wat hij nog wel kon en deed. Maarja, het blijft een moeilijk punt, wanneer begin je met dit soort medicatie. Als hij pijn had gehad, was het al eerder met morfine bestreden en was hij waarschijnlijk eerder overleden.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 mar 2008 20:27

Ik denk ook niet dat dit euthanasie is.

Als je geen slaap medicatie had gegeven was hij onrustig geworden en was hij misschien wel onrustig gestorven.
Je weet niet hoe het gelopen zou zijn als...

Is de kans er ook niet in dat de man zelf al was gestopt met eteen omdat hij niet meer kon?

Ik zie het vanuit jou gezien niet als mee werken aan euthanasie

@Evelien: gefeliciteerd

@Liefie: sterkte

Zelf wil ik niet in een reformatorische omgeving werken. Heb wel in een refoteam gewerkt maar vond het drukkend. Ik werk nu in een christelijke instelling maar een zo goed als onchristelijk team. Ik voel mij hier heerlijk en hier is nog meer openheid aangaande geloof dan in het refo team.

Ik ga waarschijnlijk in april starten met wekelijks 7 uurtjes oppassen bij een gezin met 2 kinderen waarvan 1 ppd nos en ADHD. Dan ook nog 1 avondje in de maand er bij. Heb er erg veel zin in. Wordt waarschjijnlijk wel pittig en zeker in het begin, maar dat is juist voor mij een grote uitdaging.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”