Hoort roken nog wel bij een Christelijke levensstijl?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 05 jun 2003 07:03

Nu zou het dan nog maar eens navragen als ik jou was Pim.
Want probeer maar eens een hypotheek te nemen, voor je inboedel verzekring geld het, voor je brand verzekering en tegenwordig zeker voor je gewone ziekenfonds of partikuliere verzekering.
Er wordt wel degelijk naar gevraagt.

Ab

Berichtdoor Ab » 05 jun 2003 12:48

joris schreef:i

De versie van Freud vind ik ook leuk: een sigaret is de plaatsvervanger van de moedertepel. Ieder verlangt naar liefde en wil zijn lurkreflex behouden want dat geeft veiligheid.

Waarom steek je hem dan aan (of deed je dat vroeger bij je moeders tepel ook)

joris

Berichtdoor joris » 05 jun 2003 12:53

Ab schreef:
joris schreef:i

De versie van Freud vind ik ook leuk: een sigaret is de plaatsvervanger van de moedertepel. Ieder verlangt naar liefde en wil zijn lurkreflex behouden want dat geeft veiligheid.

Waarom steek je hem dan aan (of deed je dat vroeger bij je moeders tepel ook)

tja, omdat je toch volwassen bent gewordne ondertussen. je lurkt immers ook niet mere aan de borst van je moeder? dus er is wel iets veranderd in de praktijsche uitvoering. maar de intentie verschilt niet veel.

joepie

Berichtdoor joepie » 05 jun 2003 13:45

Zei het al: Domme redenatie die freud had, zou hem dus ook niet geloven.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 06 jun 2003 10:52

mini schreef:Iedereen weet dat roken slecht is. Voor mij is nog altijd het grootste argument tegen roken dat je lichaam de tempel van de Heilige Geest is.

Die tempel van de Heilige Geest wordt volgens mij wel heel vaak uit zijn veband gerukt. Wat betekent dit nu eigenlijk? Ik haal er geen rookverbod uit hoor. Volgens mij schreef Paulus dit stukje in een heel ander perspectief. Verder ben ik het ermee eens dat je niet verslaafd mag zijn aan roken net zoals je niet verslaafd mag zijn aan alcohol. Alcohol heeft ook enorm destructieve gevolgen op je lichaam. Verslaafd zijn aan roken is slecht. Zo af en toe een sigaartje opsteken... sorry hoor maar ik zie hier geen zonde in.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

joepie

Berichtdoor joepie » 06 jun 2003 11:29

Jij ziet er geen zonde in.
Maar is het ook geen zonde?
Daarmee besmet je een ander met jouw rook. En 1 inhalatie van een sigaar is al net zo schadelijk als zo een 25 sigaretten.
En jij rookt het misschien niet over de longen, maar hoe moet ik ademhalen zonder dat over mijn longen te doen?
De uitgeblazen rook van jouw kan de dood van een ander betekenen.
Kun je dan nog wel zeggen dat het geen zonde is?
Eigenlijk speel je russische roulette, en kun je door het roken jezelf en anderen ernstige schade toebrengen. Dat kan niet anders ingaan tegen Gods gebod: Je zult niet doodslaan!

joris

Berichtdoor joris » 06 jun 2003 11:49

ik ben het met je eens, dudehimself.Roken is slecht.
Maar het argument dat je een tempel bent van de heilige Geest vind ik ook wat bijzonder. Dat gaat namelijk over iets geestelijks en roken gaat over het lichaam. Maar je kan wel zeggen: past het bij een christleijke levenstijl om moedwillig je lichaam te molesteren.

Aan de andere kant: dan moeten we ook niet meer autorijden en zonnebaden e.d. Je krijgt immers overal kanker van tegenwoordig of je gaat dood aan een ander sterfgeval.

joepie

Berichtdoor joepie » 06 jun 2003 11:59

Weten jullie dat doodsoorzaak nummer 1 in Nederland Roken is?

En de opmerkingen dan moet je ook geen auto rijden en niet te lang in de zon liggen vind ik eigenlijk te kinderachtig voor woorden.
Dat deed je toen je klein was, dan zei je tegen je moeder als ze zij dat je iets niet mocht: Ja maar hij doet het ook , of hij doet dat.

Voor verantwoordt auto rijden zijn regels gegeven. Snelheidsbeperkingen, verkeerslichten, verkeersregels, loodvrije benzine.
En als Christen laat je zien dat je je daar aan houd. Dus verantwoordt auto rijden.
Maar verantwoordt roken bestaat dus niet.
Zelfs bij het roken van 1 sigaret per dag breng je schade in je lichaam aan. En wie weet ook bij je naaste.
En dat wil je toch niet op je geweten hebben dat je naaste door jouw rookgedrag ziek wordt?

joris

Berichtdoor joris » 06 jun 2003 12:05

Roken is slecht, daar is iedereen het over eens volgens mij.
In de bijbel staat: oordeel niet over de knecht van een ander. Nu is iedereen in zekere zin knecht van God dus blijf ik daar met mijn pootjes van af.
ik zal kijken naar de vragen die ik hier eerder stelde:
- waarom wil je roken?
- wat mis je als je niet rookt?
- hoe kijk je aan tegen leven en dood?
- hoe kijk je aan tegen het feit dat je een kind van God bent?

joepie

Berichtdoor joepie » 06 jun 2003 12:12

Ik heb als vraag voor deze topic: Hoort roken nog wel bij een Christelijke levensstijl?
En als jij daar andere vragen aan wil verbinden, zou zeggen begin een andere topic.
Want het is helemaal niet belangrijk waarom iemand dat is gaan doen.
Is het zonde en past dat bij een Christelijke levensstijl.
Ik denk dus niet.
Net zoals stelen. Waarom iemand gaat stelen is eigenlijk niet belangrijk, wel dat stelen je tot een dief maakt en niet past bij een Christelijke levensstijl.
Pas als je daar met elkaar over eens bent kunt je gaan kijken hoe je dat dan uit kunt gaan bannen.
En volgens mij is de eerste stap door het gewoon zonde te noemen.
Niet alleen maar dat het slecht is, maar zonde.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 06 jun 2003 12:24

Even over die tempel: Roken is slecht en dat terwijl je je lichaam wel moet onderhouden. Of het nu de tempel is of niet... Dat doet er niet toe: je moet je lichaam GOED onderhouden en niet afbreken. Verder zou ik graag reacties zien op dit gedeelte van mijn vorige reply:

Met roken dood je jezelf en anderen... stoppen dus zou ik zeggen... Er zijn veel refo's tegen zelfdoding (die kunnen volgens velen niet in de hemel komen (waar ik het niet mee eens ben).. Roken IS zelfdoding. dus wat nu??

En Napoleon: niet grappig

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 jun 2003 12:26

kurtyo schreef:En Napoleon: niet grappig

het was ook een beetje flauw, maar die opmerking over die schoorsteen van jou was ook flauw (gelukkig zette je er dat zelf bij). als god had gewild dat we konden vliegen had hij ons wel vleugels gegeven.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 06 jun 2003 12:37

ja weet ik wel: maar ik zie roken als een serieuser probleem dan vliegen. Ik ben zwaar tegen roken... Vind het nog erger dan SOFTdrugs.... Dat zegt wel wat. Het is trouwens ook verslavender dan SOFTdrugs. Het ging mij erom dat roken gewoon niet goed te praten is...

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 jun 2003 12:42

kurtyo schreef:ja weet ik wel: maar ik zie roken als een serieuser probleem dan vliegen. Ik ben zwaar tegen roken... Vind het nog erger dan SOFTdrugs.... Dat zegt wel wat. Het is trouwens ook verslavender dan SOFTdrugs. Het ging mij erom dat roken gewoon niet goed te praten is...

owkee :mrgreen: overigens zie ik het niet als erger als softdrugs, 1 sigaret met cannabis is ongeveer 8 keer zo slecht voor je als 1 "gewone" sigaret, wat weer niet wil zeggen dat ik voor roken ben. ik doe het wel af en toe, heb het afgelopen jaar ongeveer 10 sigaren gerookt, ben gelukkig niet verslaafd :D .
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

joris

Berichtdoor joris » 06 jun 2003 13:29

joepie schreef:Ik heb als vraag voor deze topic: Hoort roken nog wel bij een Christelijke levensstijl?
En als jij daar andere vragen aan wil verbinden, zou zeggen begin een andere topic.
Want het is helemaal niet belangrijk waarom iemand dat is gaan doen.
Is het zonde en past dat bij een Christelijke levensstijl.
Ik denk dus niet.
Net zoals stelen. Waarom iemand gaat stelen is eigenlijk niet belangrijk, wel dat stelen je tot een dief maakt en niet past bij een Christelijke levensstijl.
Pas als je daar met elkaar over eens bent kunt je gaan kijken hoe je dat dan uit kunt gaan bannen.
En volgens mij is de eerste stap door het gewoon zonde te noemen.
Niet alleen maar dat het slecht is, maar zonde.

Het waarom is zeker wel dé vraag die ene christen zich moet stellen. We leven in vrijheid, ook in christelijke vrijheid. En de intensies zijn dus erg belangrijk, want die laten zien of je God wel of niet kent namelijk.
als je zou zeggen: ik blijf roken omdat ik dat lekker vind, dan zou dat kunnen betekenen dat het je niets kan verotten wat GOd er van vindt.
En als je zegt: roken is slecht omdat het slecht is, dan heeft dat ook geen geestelijke achtergrond maar aardse redenaties.

We leven voor God en alles wat we doen moet tot eer van God zijn. Dus intenties zijn zeker wel belangrijk.

Terug naar “Archief”