Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 dec 2007 11:28

Harm-J schreef:Reken op minimaal 5.000 euro voor een simpele begrafenis pp!!

Daar stemmen wij ons spaartegoed dus ook op af. Voor een bruiloft schijn je ook 10.000 euro te moeten rekenen, dat hebben wij er niet aan uitgegeven. Je kunt ook voor minder luxe kiezen. Ik hoef niet perse in zo'n zware houten kist begraven te worden.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 29 dec 2007 11:42

zelf persoonlijk vind ik juist al die verzekeringen overal voor de meeste geldtrekkers...

verzekering voor d emobiel.. eentje voor de pc.. ga zo maar door!! tel dat geld allemaal dan maar eens bij elkaar op.. negen van de tien kee zijn dat toch behoorlijke bedragen.. je moet et er gewoon op gokken!! altijd zorgenv oor voldoende spaarcenten voor zulke dingen..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 dec 2007 12:03

inderdaad, net zoals dat je wat spaargeld bewaart voor als de wasmachine stuk gaat of voor als je door je bed zakt ;)

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 29 dec 2007 12:22

Een andere vraag die bij mij op komt, hoeveel besteden jullie per maand/ per jaar aan giften voor kerk en andere goede doelen?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 dec 2007 12:33

Ik vind een uitvaartverzekering ook onzin, je moet jonger dan 65 jaar overlijden wil je het geld 'eruit' hebben. Misschien erg lomp gezegd hoor, en de kans is en blijft heel erg groot dat je eerder overlijd, maar dan nóg vind ik zo'n verzekering nog duur ook! Wij zorgen ook gewoon voor veel spaargeld waar we niks vanaf halen! Alle dure apparaten die we nu hebben hebben we nog 2 jaar garantie op dus mocht daar wat mee gebeuren hoeven we niks nieuws te kopen. En anders is het jammerdan, net als bij de vaatwasser, stopt die ermee, dan gaan we afwassen omdat ik geen uitbouwvaatwasser ga kopen en over 3 jaar een nieuwe keuken aan wil schaffen 8)

HOeveel we precies per maand aan de kerk en goede doelen geven weet ik niet uit mn hoofd, we kijken wat we over hebben en daarnaast is het donateurschap van de meeste doelen bij ons per jaar dus hoeven we ook niet elke maand 'naar om te kijken'. Al die accepgiro's die we krijgen gaan meteen weg, we kiezen per jaar een 'goed doel' uit en die sponsoren we dan voor een jaar, het volgende jaar weer een ander, net zo eerlijk verdeeld.
En de mensen langs de deur krijgen altijd net wat we in huis hebben.

André

Berichtdoor André » 29 dec 2007 12:50

lammetje schreef:Ik vind een uitvaartverzekering ook onzin, je moet jonger dan 65 jaar overlijden wil je het geld 'eruit' hebben. Misschien erg lomp gezegd hoor
Misschien ook een beetje lomp gezegd, stel je overlijd wel beiden door bijvoorbeeld een verkeersongeval. Wie mag dan de 2 x € 6500,= betalen?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 29 dec 2007 13:17

André schreef:
lammetje schreef:Ik vind een uitvaartverzekering ook onzin, je moet jonger dan 65 jaar overlijden wil je het geld 'eruit' hebben. Misschien erg lomp gezegd hoor
Misschien ook een beetje lomp gezegd, stel je overlijd wel beiden door bijvoorbeeld een verkeersongeval. Wie mag dan de 2 x € 6500,= betalen?

dan wordt vast et huis verkocht... omdat zo klein kindje als sarah.. daar nog niet kan wonen!!

wij ehbben hier collectebonnen dus eenmalig in het jaar wordt er voor groot ingekocht.. aan de deur krijgen ze 50 cent... als ik dat in huis heb anders is dat dikke pech...

verder zijn we op dit moment met de kerk bezig een nieuwe kerk te bouwen.. en dat is op dit moment ons enige goede doel!!

K vind dat je ook realistisch moet zijn.. als ik heel erg luxe zou leven zou ik ook meer willen geven aan mensen die veel minder bedeeld zijn.. wij leven zelfd.. vind ik.. vrij sober... tja.. je moet ook aan je eigen toekomst denken..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 dec 2007 13:35

Er gaat hier best wel wat geld naar goede doelen, maar 1/10 komen we denk ik niet aan. Maar goed, een brief aan je sponsorkinderen kost niet veel geld, maar heeft toch ook waarde. Het gaat erom dat je van harte geeft, niet omdat het moet ofzo. Ik heb wel van mijn ouders meegekregen dat als je geld weggeeft, dat God je helpt om rond te komen als je financieel wat krapper zit. Dat is ook altijd hun ervaring geweest.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 29 dec 2007 13:39

Wij proberen ons voor giften etc. ongeveer aan 10 % van ons inkomen te houden. Met 2 salarissen ging dit prima, nu moet het even wat minder. Scheelt wel dat ik alle giften via de bank doe en in de kerk hebben we collectebonnen, dan krijgen we later nog weer wat terug van de belasting.

Overlijdensverz. vind ik onzin, het is niet anders als een vorm van sparen. Als je niet genoeg hebt ingelegd heb je kans dat ze je alsnog een bedrag zelf laten betalen. Dan kan ik ook gewoon zorgen dat ik zelf wat geld achter de hand heb, daar hebben we geen verzekering voor nodig.

Levensverz. bij de hypotheek hebben we wel, maar wel zo minimaal als mogelijk was. Dat betekent nu dus dat als één van beiden overlijdt ongeveer de helft van de hypotheek afgelost wordt, wat dus betekent dat de maandlasten dan flink dalen. We vonden het niet nodig dat dan meteen de hele hypotheek afgelost zou zijn, dat kost alleen maar erg veel premie per maand extra.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 dec 2007 13:52

Mochten wij overlijden komt al ons spaargeld vrij voor de begrafenis. Sarah houdt dan genoeg over om onderhouden te worden als het huis verkocht wordt en de hypotheek ervan af gehaald wordt.
We hebben wel een levensverzekering bij de hypotheek zodat ik niet hoef te verhuizen als vlieger komt te overlijden of andersom. Deze keert ook geld uit aan de kinderen dus ze komt niks te kort en hoeft echt geen schulden te maken.
Daarnaast zal de kerk bijspringen als er mensen zijn die het niet kunnen betalen, de diaconie betaald volgens mij vaak genoeg gedeeltes voor een uitvaart, maar ik verwacht dat het bij ons niet nodig zal zijn.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 29 dec 2007 13:55

Even tussendoor, voor een baby moet het overdag en met name met het badje 20 á 21 graden zijn. Slaaptemperatuur 16-18 graden.
Anders is dit echt te koud en dat redt je niet met alleen een kruik.
Dit gaat met name om de eerste maand.

Uitvaartverzekering is helemaal niet duur, kost ons 7,50 per maand ofzo.
Vind ik een veel fijner idee.
Wij moesten ook een levensverzekering bij onze hypotheek, voelt ook wel zo fijn en veilig, want je weet nooit als een van ons wat overkomt.

André

Berichtdoor André » 29 dec 2007 13:57

lammetje schreef:Mochten wij overlijden komt al ons spaargeld vrij voor de begrafenis. Sarah houdt dan genoeg over om onderhouden te worden als het huis verkocht wordt en de hypotheek ervan af gehaald wordt.
We hebben wel een levensverzekering bij de hypotheek zodat ik niet hoef te verhuizen als vlieger komt te overlijden of andersom. Deze keert ook geld uit aan de kinderen dus ze komt niks te kort en hoeft echt geen schulden te maken.
Daarnaast zal de kerk bijspringen als er mensen zijn die het niet kunnen betalen, de diaconie betaald volgens mij vaak genoeg gedeeltes voor een uitvaart, maar ik verwacht dat het bij ons niet nodig zal zijn.
Oké, ik begrijp je keuze. Als je spaargeld hebt kun je het idd zonder verz. doen.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 29 dec 2007 14:02

*|Scatie schreef:Even tussendoor, voor een baby moet het overdag en met name met het badje 20 á 21 graden zijn. Slaaptemperatuur 16-18 graden.
Anders is dit echt te koud en dat redt je niet met alleen een kruik.
Dit gaat met name om de eerste maand.
.

et zal dit tijd zeker wel iets warmer worden in huis.. daar be ik me ook wel vn bewust.. maar boven bij ons op de slaapkamer blijft et echt koud.. daarom ga ik ook voeden straks in de slaapkamer van de baby.. die ligt als allse goed gaat nl niet bij ons maar gewoon int eigen ledikantje..

sorry.. mods.. .tis offtopic...

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 29 dec 2007 14:37

Uitvaartverzekering hebben we niet. André, je hebt wel een punt inderdaad dat als we allebei komen te overlijden.. Begraven word ook steeds duurder. Ik neem het mee als we om de tafel gaan voor de begroting van 2008..

Giften verschild per maand bij ons. Buiten dat er vaste giften gaan naar Artsen zonder grenzen, VBOK en Alzheimer geven we altijd wat aan elke collecte. Als ik eens geen 50 cent heb gaat er gerust 2 euro in. Niets geven vind ik zo vervelend, daar kom je vooral achter als je zelf met een bus gaat lopen 8) Als ze met een actie aan de deur komen koop ik ook altijd wel wat. Behalve dan als het een stel studenten zijn die een pak koeken voor 5 euro aan willen smeren die 60 cent kost in de winkel..

De kerk krijgt gewoon wat in de zak, 3 collectes, in elke zak evenveel. Met de extra collecte geef ik een briefje.
Met allerlei acceptgiro's bij het kerkblad ben ik nogal selectief. Ligt een beetje aan mn stemming. Net als acceptgiro's van allerlei doelen die ik niet ken. Het houd wel een keer op.

Ik denk ook niet dat wij 10 procent van ons inkomen weggeven, ben niet zo goed in procenten ook

8)

Oja, dat wij aan 400 euro aan boodschappen zitten dat komt denk door de kinderen. Olvarit, voeding (nu niet meer trouwens) en luiers heb ik daar bij getelt namelijk. En het meeste vlees koop ik bij de slager en we zijn dol op goed beleg. Dat kost wat. Ik geef liever wat meer uit aan de boodschappen dan dat ik veel op vakantie ga of veel kleding koop. Je moet keuzes maken toch?

Afgelopen maand was overigens een dramamaand qua financieeen. Ik durf niet meer terug te kijken naar wat ik allemaal heb weggesmeten met de Sint cadeaus, verjaardagen en een gourmetje voor 10 personen 8)

En mn man zat ook al te klagen dat ik wat moest dimmen want die zit de komende twee maanden binnen en maakt dus geen overuren, hellup!!! :mrgreen:

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 dec 2007 15:13

haha ja daarom vind ik sint ook zo'n onzin voor Sarah, nu nog dan hé... ze snapt er niks van dus waarom zouden we een kado geven. Ze is bijna jarig :)

als je 7,50 per maand betaald voor een uitvaartverzekering, hoeveel wordt er dan uitgekeerd? Heb het een keertje uitgerekend, maar soms red je het daar niet eens mee.... Ligt natuurlijk wel aan welke verzerking je kiest, er zijn natuurlijk dure en goedkopere.

Gera; tis geen offtopic hoor, tgaat ook over gezin :P

Terug naar “Archief”