Yotam schreef:ik moet hier nog even over nadenken. ik heb het met marnix eens dat de bedoelde zaak hetzelfde is, dus dat we niet echt wezenlijk van elkaar verschillen op dit punt. maar ik zit nog te denken over het verbreken van het verbond...
Elke dag zondig je weer, elke dag verbreek je dus weer het verbond. Maar dankzij Christus is er vergeving en dus verNIEUWING van hetzelfde verbond. maar hoe dat bij adam ging moet ik nog even over lezen en nadenken. Hos 6:7 :...Maar zij hebben als Adam het verbond overtreden...
de vraag is of Adam verder ging met dat verbroken verbond, of dat het een geheel nieuw en dus wezenlijk anders verbond was. je hoort het nog van me.
in ieder geval kun je nooit stellen dat als je 2 of 3 verbonden aanhangt dat je dan niet meer zalig kunt worden. het puntje waar ik mee zit is geen punt waarop de meningen zo verschillen dat het mogelijk is om gruwelijk te dwalen.
maar als men gaat spreken over inwendig en uitwendig verbond, dan gaat men m.i. tegen de belijdenis in, en doet men wezenlijk te kort aan het verbond.
Met dat laatste ben ik het helemaal eens. Ik ben fel tegen een denken dat je bij de doop wel een beetje in het verbond wordt geplaatst maar dat het toch niet helemaal echt is. Uitwendig zou je in het verbond zijn maar inwendig niet. In feite kan je dan stellen dat de doop weinig voorstelt, niet meer dan iets uitwendigs wat in feite nog helemaal niks zegt. En als je dan niet uitverkoren bent zegt God dat Hij zijn verbond met je sluit maar in feite doet Hij dat helemaal niet. Dat wordt Hij tot een leugenaar gemaakt die ja zegt maar nee denkt. Dat is nog erger dan Kuyper z'n "geknoei met water" omdat niet slechts het water verspild zou zijn maar ook de beloften niet waar zouden zijn.
Wat je verhaal over Adam-betreft, we lezen dat God na de zondeval al beloften doet.... en vervolgens sluit Hij een verbond met Abraham, dat dat was wel een nieuw verbond.