2 of 3 verbonden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2008 09:36

Yotam schreef:ik moet hier nog even over nadenken. ik heb het met marnix eens dat de bedoelde zaak hetzelfde is, dus dat we niet echt wezenlijk van elkaar verschillen op dit punt. maar ik zit nog te denken over het verbreken van het verbond...
Elke dag zondig je weer, elke dag verbreek je dus weer het verbond. Maar dankzij Christus is er vergeving en dus verNIEUWING van hetzelfde verbond. maar hoe dat bij adam ging moet ik nog even over lezen en nadenken. Hos 6:7 :...Maar zij hebben als Adam het verbond overtreden...
de vraag is of Adam verder ging met dat verbroken verbond, of dat het een geheel nieuw en dus wezenlijk anders verbond was. je hoort het nog van me.
in ieder geval kun je nooit stellen dat als je 2 of 3 verbonden aanhangt dat je dan niet meer zalig kunt worden. het puntje waar ik mee zit is geen punt waarop de meningen zo verschillen dat het mogelijk is om gruwelijk te dwalen.
maar als men gaat spreken over inwendig en uitwendig verbond, dan gaat men m.i. tegen de belijdenis in, en doet men wezenlijk te kort aan het verbond.

Met dat laatste ben ik het helemaal eens. Ik ben fel tegen een denken dat je bij de doop wel een beetje in het verbond wordt geplaatst maar dat het toch niet helemaal echt is. Uitwendig zou je in het verbond zijn maar inwendig niet. In feite kan je dan stellen dat de doop weinig voorstelt, niet meer dan iets uitwendigs wat in feite nog helemaal niks zegt. En als je dan niet uitverkoren bent zegt God dat Hij zijn verbond met je sluit maar in feite doet Hij dat helemaal niet. Dat wordt Hij tot een leugenaar gemaakt die ja zegt maar nee denkt. Dat is nog erger dan Kuyper z'n "geknoei met water" omdat niet slechts het water verspild zou zijn maar ook de beloften niet waar zouden zijn.

Wat je verhaal over Adam-betreft, we lezen dat God na de zondeval al beloften doet.... en vervolgens sluit Hij een verbond met Abraham, dat dat was wel een nieuw verbond.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 feb 2008 17:15

Ik ben fel tegen een denken dat je bij de doop wel een beetje in het verbond wordt geplaatst maar dat het toch niet helemaal echt is.
Het is heel erg echt hoor, punt is alleen dat het verbond (de verdienste van Christus) door de Heilige Geest aan je hart moet worden toegepast. Dat gebeurd niet door de doop met het water, maar door de doop in de Heilige Geest (het bad der wedergeboorte).

Daarom zeggen sommige theologen (en niet alleen Gergemmers ;)) dat een mens 'fysiek' in het verbond zit (onder de bediening van het Woord), maar dat dit niet met hun ziel hoeft te zijn, niet wezenlijk dus. Daar is helemaal niets mis mee, dat vind ik zelfs een aardige manier van Schriftuitleg. Het gevaar komt daar om de hoek kijken dat er daarna allerlei dingen komen die mij te ver gaan. Dat de genade niet aangebonden mag worden aan alle mensen die in de kerk (fysieke verbondsleden) en dergelijke. Alleen is dat een andere zaak.

Uitwendig zou je in het verbond zijn maar inwendig niet. In feite kan je dan stellen dat de doop weinig voorstelt, niet meer dan iets uitwendigs wat in feite nog helemaal niks zegt.
De doop is inderdaad ook uitwendigs, hiermee wordt voor ogen gesteld dat God een verbond heeft gesloten met de mensen, alleen door een paar druppeltjes water ben je niet wedergeboren of iets dergelijks. (Ja, ik weet dat de Gergem nog wat meer dingen zegt, alleen als het gaat over doop en fysiek of wezenlijk, daar kan ik me nog wel in vinden, ook in andere visies overigens).

En als je dan niet uitverkoren bent zegt God dat Hij zijn verbond met je sluit maar in feite doet Hij dat helemaal niet.
Volgens de Gergem zegt hij dat dus ook niet :P

Dat wordt Hij tot een leugenaar gemaakt die ja zegt maar nee denkt. Dat is nog erger dan Kuyper z'n "geknoei met water" omdat niet slechts het water verspild zou zijn maar ook de beloften niet waar zouden zijn.
Mja, anders heb je weer een probleem met als je door de doop dus wezenlijk in het verbond zit, die beloften in dat verbond ook waar gemaakt zullen moeten worden, of je moet het verbond weer verbreekbaar maken. Wat ook lang niet door alle gereformeerden zo maar gedeeld wordt. Dan zou God wel een verbond sluiten, maar zou het gewoon verbreekbaar zijn door de mens. Ook iets om bij stil te staan.

P.S. ik heb momenteel niet echt een duidelijke visie, misschien gewoon een baptistische visie, en ben ik niet zo'n verbondsdoper.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2008 22:40

Raido, ik stel ook niet dat een gedoopte dus wedergeboren is. Weest niet bevreesd voor een visie in de richting van verbondsautomatisme ;) Ik denk dat mijn ideeen voor de rechtse hoek wel wat moeilijk zijn, want het lijkt haaks te staan met Gods soevereiniteit en almacht en alwetendheid. Ik denk niet dat dat ook echt zo is maar dat dat idee ontstaat is op zich begrijpelijk. Even de uitwerking: Een verbond heeft een belofte en een eis. God sloot zijn verbond met Abraham en zijn hele huis. Ook met de baby's. Hij belooft dingen maar koppelt daar tegelijkertijd een eis aan. Maar God zegt niet: Het verbond gaat pas in op het moment dat je hebt laten zien dat je je aan de eis wilt houden. God zegt tegen Abraham al: Ik sluit een verbond met jou en je nageslacht tot in alle generaties die komen, een eeuwigdurend verbond. Moet je nagaan.... ook met hen die nog niet eens geboren waren. Hoezo "verbondautomatisme door de doop", het verbond is er al voor je geboren bent. Tegelijkertijd koppelt God er een eis aan. Dat zien we bij het volk Israel bijvoorbeeld. God sluit er zijn zijn verbond mee en zegt dan: Maar als je in het land van de belofte bent gekomen, loop dan geen andere goden achterna.

En in Jesaja en Jeremia komt dan telkens het verwijt: Jullie hebben het (eeuwig) verbond verbroken door andere goden achterna te lopen, door mijn wetten in de wind te slaan. En tegelijkertijd dat Hij het daar niet bij laat zitten, dat het verbond niet over is. De beloften gaan alleen in vervulling als God gediend wordt.... maar het verbond van Gods liefde is daar niet afhankelijk van. Maar stellen dat de eis eigenlijk niet bij ons ligt maar bij God (in de zin van dat het verbond uitwendig is en alleen echt voor wie hij nog meer geeft dan dat), dus voor uitverkorenen uitwendig en uiteindelijk slechts uiterlijk omdat Hij niet meer geeft, is denk ik wat te makkelijk... als gedoopte krijg je wel een verantwoordelijkheid zoals we uit de geschiedenis van Israel kunnen leren.... en bijvoorbeeld uit heel Mattheus 25.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 feb 2008 01:02

Ik weet dat je zo denkt, ik weet niet hoe ik denk, alleen weet ik dat verbondstheologie iets enorm complex is vooral als het gaat over de eisen, de beloften, de toepassing van het heil en dat allemaal in de context van het verbond. Ik ben er absoluut nog niet uit.

Kortom, ik weet het niet en ik weet het ook weer wel, alleen hoe misschien niet exact. Ik ben overigens wel benieuwd naar de verschillen tussen b.v. de verbondsvisie van de Hervormden (GB) en die van de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt). Ze lijken zoals jij het verwoord namelijk hetzelfde, maar volgens mij zitten er nog wel wat haakjes en oogjes aan :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2008 09:47

Ik denk dat dat de laatste tijd wel meevalt en dat de verbondvisie redelijk hetzelfde is. Alleen zijn sommigen nog wel eens wat te makkelijk... als je gedoopt bent en gelooft komt het wel goed.... het verschil zit hem dan niet zozeer in de definitie van het verbond als wel in de definitie van geloof.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 feb 2008 12:06

Marnix schreef:Ik denk dat dat de laatste tijd wel meevalt en dat de verbondvisie redelijk hetzelfde is. Alleen zijn sommigen nog wel eens wat te makkelijk... als je gedoopt bent en gelooft komt het wel goed.... het verschil zit hem dan niet zozeer in de definitie van het verbond als wel in de definitie van geloof.
Een van de redenen dat Kuyper ooit uit de Hervormde Kerk vertrok was toch verbondsvisie? Schilder vertrok uit de GKN ook vanwege een verbondsvisie (en nog wat andere zaken) ik gok dus dat er toch wezenlijke verschillen zullen zijn ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2008 12:51

Raido schreef:
Marnix schreef:Ik denk dat dat de laatste tijd wel meevalt en dat de verbondvisie redelijk hetzelfde is. Alleen zijn sommigen nog wel eens wat te makkelijk... als je gedoopt bent en gelooft komt het wel goed.... het verschil zit hem dan niet zozeer in de definitie van het verbond als wel in de definitie van geloof.
Een van de redenen dat Kuyper ooit uit de Hervormde Kerk vertrok was toch verbondsvisie? Schilder vertrok uit de GKN ook vanwege een verbondsvisie (en nog wat andere zaken) ik gok dus dat er toch wezenlijke verschillen zullen zijn ;)

Volgens mij is men op dit punt de laatste decennia wel wat meer op 1 lijn gekomen hoor.

Jantjes

Re: 2 of 3 verbonden?

Berichtdoor Jantjes » 25 mei 2011 20:10

Marnix schreef:Volgens mij is men op dit punt de laatste decennia wel wat meer op 1 lijn gekomen hoor.

Tsja dat kun je wel denken maar niets is minder waar.
Tot vandaag valt een CGK dominee C.P. de Boer dominee J.J. van Eckeveld aan uit de G.G. over de drie en/of twee verbondenleer.
Zie hier de boer: http://www.refdag.nl/boeken/boekennieuw ... n_1_564672
zie hier van Eckeveld: http://www.refdag.nl/opinie/verbondsvis ... g_1_565463
zie hier de boer: http://www.refdag.nl/opinie/vragen_over ... e_1_565757
Kan me wel wat indenken bij ds. de Boer maar toch….?
Waar kom je terecht als je zo de verbondsleer steld?

.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 29 nov 2012 11:02

viewtopic.php?f=30&t=26147

Pas heb ik een topic geopend met de vraag hoe nu de 2 en 3 verbondenleer in elkaar steekt, omdat mij dat helemaal niet duidelijk is.
Misschien kan dat onderwerp beter hier voortgezet worden.

Ik heb oude mails hier gelezen, maar heb het niet helder. Wie kan hier meer duidelijkheid over verschaffen?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 29 nov 2012 16:37

Ik heb het topic niet gelezen dus ik weet niet of dit er al staat, maar hier kun je er meer over lezen: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/223 ... bondenleer

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 29 nov 2012 19:16

@ 1a2b3c: bedankt voor je antwoord.
Echter, de predikant schrijft een boel, maar onderbouwt nauwelijks.

Waar wordt in de Bijbel geschreven over 'het verbond der verlossing', of 'de raad des vredes'? Naar welk verbond verwijst de predikant dan? Het 'Nieuwe Verbond', uit Jeremia 31:31?

En dan het 'verbond der werken', dat God met Adam zou hebben gesloten.. sinds wanneer heeft God een verbond met Adam? Ik lees er niets over in de Bijbel. Gaan we nu elke opdracht ide God geeft een verbond noemen? Dan is het einde zoek!

Wat is dan het 'verbond der genade'? Of wordt hier verwezen naar Jer. 31:31?

Ik weet niet of jij (1a2b3c) kerkt of bent opgegroeid in een kerk die een 2 of 3 verbondenleer aanhangt, maar zou jij me kunnen duidelijk maken waar men bovengenoemde verbonden op baseert?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 30 nov 2012 10:10

Boaz schreef:@ 1a2b3c: bedankt voor je antwoord.
Echter, de predikant schrijft een boel, maar onderbouwt nauwelijks.
Helaas, dat gebeurt meer ... :-k
Boaz schreef:Waar wordt in de Bijbel geschreven over 'het verbond der verlossing', of 'de raad des vredes'? Naar welk verbond verwijst de predikant dan? Het 'Nieuwe Verbond', uit Jeremia 31:31?

Zoals ik het begrijp word de belofte van verlossing door geloof in Jezus een verbond genoemd. De raad des vredes is een soort van overleg tussen God de Vader en God de Zoon.
Vaak wordt dan Ps.40 aangehaald waarin staat: Zie, Ik kom, in de boekrol is over Mij geschreven. 9 Ik vind er vreugde in, Mijn God, om Uw welbehagen te doen ...
Boaz schreef:En dan het 'verbond der werken', dat God met Adam zou hebben gesloten.. sinds wanneer heeft God een verbond met Adam? Ik lees er niets over in de Bijbel.
Ik geloof dat daarmee word bedoelt dat Adam op eigen kracht (werken) er voor kon zorgen dat hij eeuwig met God in vrede kon leven. Voorwaardelijk 'verbond' dus.
Boaz schreef:Gaan we nu elke opdracht ide God geeft een verbond noemen? Dan is het einde zoek!
Dat vind ik ook.
Boaz schreef:Wat is dan het 'verbond der genade'? Of wordt hier verwezen naar Jer. 31:31?

Hier bedoelen ze mee dat de genade aan elk mens mag worden aangeboden. De verlossing (een soort sub-verbond) is alleen voor de uitverkorenen. Het nieuwe verbond vloeit daar wel uit voort, maar word er niet mee bedoelt.
Boaz schreef:Ik weet niet of jij kerkt of bent opgegroeid in een kerk die een 2 of 3 verbondenleer aanhangt, maar zou jij me kunnen duidelijk maken waar men bovengenoemde verbonden op baseert?

Ja ik ben met de verbondenleer opgevoed, en naar mijn mening kan er in de praktijk met die leer best goed het evangelie van verlossing gepreekt worden, maar in theorie klopt het niet want een belofte of opdracht is geen verbond. (nog afgezien van het feit dat de verbonden met Israël gesloten zijn)
Dat er meer verbonden zijn wordt niet ontkent, maar er wordt gezegd dat er in de Bijbel twee of drie verbonden zijn DIE TE MAKEN HEBBEN MET DE VERLOSSING VAN MENSEN.
Het is verwarrend als er een 'verkeerd' woord wordt gebruikt voor een goede inhoud, maar in dat 'gestoei' met de verbonden-leer speelt de uitverkiezing een grote rol.
De ergste vorm daarvan is dat de belofte (verlossing door geloof in Jezus) in wensende zin gepreekt wordt, omdat het alleen voor de uitverkorenen is en men niet weet wie er uitverkoren is.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 30 nov 2012 11:11

Ja ik ben met de verbondenleer opgevoed, en naar mijn mening kan er in de praktijk met die leer best goed het evangelie van verlossing gepreekt worden, maar in theorie klopt het niet want een belofte of opdracht is geen verbond. (nog afgezien van het feit dat de verbonden met Israël gesloten zijn)
Dat er meer verbonden zijn wordt niet ontkent, maar er wordt gezegd dat er in de Bijbel twee of drie verbonden zijn DIE TE MAKEN HEBBEN MET DE VERLOSSING VAN MENSEN.
Het is verwarrend als er een 'verkeerd' woord wordt gebruikt voor een goede inhoud, maar in dat 'gestoei' met de verbonden-leer speelt de uitverkiezing een grote rol.

De ergste vorm daarvan is dat de belofte (verlossing door geloof in Jezus) in wensende zin gepreekt wordt, omdat het alleen voor de uitverkorenen is en men niet weet wie er uitverkoren is.

Bedankt voor je uitleg 1a2b3c.

Tjonge, daar moet iemand toch erg op hebben gezweet om zo'n schemaatje op te stellen. Deze zin (Dat er meer verbonden zijn wordt niet ontkent, maar er wordt gezegd dat er in de Bijbel twee of drie verbonden zijn DIE TE MAKEN HEBBEN MET DE VERLOSSING VAN MENSEN.) biedt me een hoop duidelijkheid.

Dit: (De ergste vorm daarvan is dat de belofte (verlossing door geloof in Jezus) in wensende zin gepreekt wordt, omdat het alleen voor de uitverkorenen is en men niet weet wie er uitverkoren is.) is me nu ook duidelijker. Is daar die theorie van 'inwendige en uitwendige verbondskinderen' voor in het leven geroepen?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 30 nov 2012 15:16

Boaz schreef:Tjonge, daar moet iemand toch erg op hebben gezweet om zo'n schemaatje op te stellen.
Het is vaak ook zweten om uit dat schemaatje te komen. :wink: En niet te vergeten: al die kerkscheuringen die daardoor zijn ontstaan.
Boaz schreef: Is daar die theorie van 'inwendige en uitwendige verbondskinderen' voor in het leven geroepen?
Ja, dat heeft er zeker mee te maken. Maar er zijn ook veel gereformeerde kerken waar je dat vaak niet terug vindt in de preek, hoewel de officiële kerkleer wel zo is. M.n. in de rechterflank van de gerf. gezindte wordt daar sterk de nadruk op gelegd. Dat schept nogal eens verwarring en onzekerheid, want de uitwendige roeping komt tot iedereen (in het gunstigste geval).
Maar je bent dan zo gefocust op het inwendige, dat je zit te wachten op 'iets' waardoor je weet dat je inwendig geroepen wordt. Trieste zaak!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 nov 2012 15:19

Ik ben een rechterflanker, maar tot een paar jaar geleden had ik er nog nooit van en over gehoord!
Dus de term als maatstaf waar de prediking aan moet voldoen.

Terug naar “Archief”