Bijbelstudie gevaarlijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 nov 2007 12:43

esra schreef:maar juist t verschil in menselijke gedachten is zo leuk. soms kun je door de andere kijk van mensen ergens totaal anders naar gaan kijken.

En dat is dus het probleem...

Wie overtuigd is van het kloppen van zijn eigen mening (bijvoorbeeld op een belangrijk punt als de rechtvaardiging van de goddeloze,) zal niet graag zien dat een ander een andere mening is toegedaan.

Ik zou later niet graag zien dat mijn kinderen door het doen van Bijbelstudie onder leiding van dwaalleraars aanhangers zouden worden van de alverzoeningsleer, bijvoorbeeld.

Maar om daarom nu meteen alle Bijbelstudie maar te verbieden, nee dank je, dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 30 nov 2007 14:59

Markus 12:30

En gij zult de Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 01 dec 2007 12:26

TheKeimpe schreef:
esra schreef:Ik zou later niet graag zien dat mijn kinderen door het doen van Bijbelstudie onder leiding van dwaalleraars aanhangers zouden worden van de alverzoeningsleer, bijvoorbeeld.

misschien ben ik simpel hoor, maar wat is de alverzoeningsleer. en waarom geef je t zo'n leuke en onbegrijpelijke naam...

en ja je hebt wel een beetje gelijk, want ik zou ook niet willen dat mijn kinderen door "bijbelstudie" veranderen in een soort van tja hoe zullen we het noemen... eh eh ... intolerante christenen...

maar das dan t gevaar van alle studie. en (dis offtopic, weet t) maar vertrouw op de heer en in je kinderen dat ze de goede weg zullen gaan...
Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 01 dec 2007 13:11

Een korte en duidelijke uitleg van de alverzoeningsleer kan ik niet geven.
Misschien iemand anders.

Wel denk ik aan het volgende.
Er is genade voor alle mensen, 1 Joh. 2 : 2, Titus 2 : 11.
Als iemand gelooft, al is het heel oppervlakking, dat God hem/haar genadig aanziet, mag je dat stuk maken?

Anderzijds, als je christelijk bent opgevoed, kun je voor jezelf nauwletterder zijn.
Wat je niet weet, kun je ook niet over ondervraagd worden.
Als je meer weet, heb je ook een grotere verantwoordelijkheid.

Als er op Bijbelstudie een goede leiding is, door "gewone" mensen, ouderling of predikant hoeft het niet gevaarlijk te zijn.
Je kunt zelf er over nadenken of je ook vertrouwen hebt in die persoon.
Zelf heb ik eens deelgenomen aan een Bijbelstudiekring van een studentenvereniging. (CSFR was daar niet.)
De meningen die daar naar voren kwamen kon ik niet mee instemmen, en na een jaar heb ik ervoor bedankt.
Gevaarlijk vond ik het niet, je moet zelf erover nadenken of hetgeen gezegd wordt werkelijk zo in de Bijbel staat, en of het juist wordt uitgelegd.
Als je nog heel jong bent, en dat niet kunt, is het denk ik goed dat de ouders daarin hun verantwoordelijkheid verstaan.
Laatst gewijzigd door Rolf op 22 feb 2008 13:02, 3 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 dec 2007 13:26

'er is verzoening voor alle mensen' dat noemen wij dus algemene verzoening, ook al een klein dwalinkje :P
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Rolf

Berichtdoor Rolf » 01 dec 2007 14:02

Raido schreef:'er is verzoening voor alle mensen' dat noemen wij dus algemene verzoening, ook al een klein dwalinkje :P

Bij nader inzien heb ik het woord verzoening vervangen door genade.

In de Bijbel staan voorbeelden van heling en behoud door het geloof.
Dat kan heel klein beginnen.
En soms vermengd zijn met ongeloof en bijgeloof.

De Bijbel leert ook dat als je verder gaat in de weg van het geloof, dat je behoort tot een kleine minderheid.
Dat er zelfs momenten kunnen komen dat je alleen komt te staan.
Maar Hij is er altijd met Zijn Woord.

Dwalen is de weg kwijt raken.
Het kan best zijn dat je denken niet geheel overeenstemt met wat de Bijbel leert en bedoelt.
Denk eens aan de weerstanden die er leefden in Abraham, in Jacob, en in Mozes.
En in de discipelen van de Heere Jezus, wat moesten zij nog veel leren.

Eén van de fouten die gemaakt kunnen worden is, je bezig houden met dingen die op dat moment te hoog zijn.
Of dat je dingen gaat onderzoeken, die verborgen moeten blijven (Deut. 29 : 29).

Als je de Heere God niet loslaat, en je wilt je meer en meer onderwerpen aan Zijn bedoeling, dan heb je een vast fundament.
Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft (Ps 85 : 3 ber.).

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 02 dec 2007 15:33

Rolf schreef:Als erop Bijbelstudie een goede leiding is, door "gewone" mensen, ouderling of predikant hoeft het niet gevaarlijk te zijn.
Je kunt zelf er over nadenken of je ook vertrouwen hebt in die persoon.
Zelf heb ik eens deelgenomen aan een Bijbelstudiekring van een studentenvereniging. (CSFR was daar niet.)
De meningen die daar naar voren kwamen kon ik niet mee instemmen, en na een jaar heb ik ervoor bedankt.
Gevaarlijk vond ik het niet, je moet zelf erover nadenken of hetgeen gezegd wordt werkelijk zo in de Bijbel staat, en of het juist wordt uitgelegd.
Als je nog heel jong bent, en dat niet kunt, is het denk ik goed dat de ouders daarin hun verantwoordelijkheid verstaan.

maar als mensen "rare dingen" verkondigen op zo'n bijbelstudie, is het dan niet onze taak om hen dan van de andere kant te vertellen, hoe wij geloven dat het za'l moeten zijn...

dat doen we hier op refoweb ook, we wissellen uit.
Afbeelding

Riska

Berichtdoor Riska » 02 dec 2007 17:35

esra schreef:maar als mensen "rare dingen" verkondigen op zo'n bijbelstudie, is het dan niet onze taak om hen dan van de andere kant te vertellen, hoe wij geloven dat het za'l moeten zijn...

Wat is dan 'raar'? Omdat ik het anders geleerd heb, dus mijn uitleg wat anders is dan die van wat jij geleerd hebt? Of bedoel je dat anders?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 dec 2007 15:45

esra schreef:
maar als mensen "rare dingen" verkondigen op zo'n bijbelstudie, is het dan niet onze taak om hen dan van de andere kant te vertellen, hoe wij geloven dat het za'l moeten zijn...

dat doen we hier op refoweb ook, we wissellen uit.

Als gezegd wordt dat je de dingen verkeerd ziet, en er zijn zeer grote verschillen in mening, en in levenswijze, dan is het denk ik beter om te stoppen.
Je kunt proberen "iets mee te geven". maar je moet ook op jezelf letten.

En, als je bent opgevoed met bepaalde normen en waarden,
en mogelijk in je jeugd niet goed begrepen, en in acht genomen, is het denk ik toch goed hier opnieuw over na te denken.
Ze kunnen goed zijn voor geestelijk en lichamelijk welzijn.
Als zo'n groep het wat dat betreft moeilijker maakt, kun je er beter afstand van nemen.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 08 dec 2007 12:02

sorry riska ik had me moeten verduidelijken
ik bedoel met raar dingen die anders zijn dan jij ze ziet en/ of hebt geleerd.

en wat rolf zegt ben ik t ook wel mee eens. zeker als hij het heeft over je niet thuis voelen in een groep. ook omdat mensen andere opvattingen hebben.

ik zat bij mij in de kerk ook op een groep voor jongeren. in het begin was het leuk enzo, maar later heb ik toch meer afstand genomen. ook omdat (net als rolf zegt) je andere meningen hebt. ik werd er echt wel als radicaal gezien omdat ik heel duidelijk zij dat je een keuze moet maken en handen en voeten moet geven aan je geloof. (nu zeg ik t wel heel makkelijk en snel, maar daar gingen meerdere gesprekken en avonden over) iedereen vond me heel dapper enzo omdat ik naar zuid afrika ging, maar toen ik ze vroeg waarom ze zelf niet gingen, ja toen viel het stil. toen ging ik verhuizen en ik heb me bij een andere (meer openere) gemeente aangesloten. ik ben benieuwd of ik daar wel mijn ei kwijt kan.
Afbeelding

gerritse
Mineur
Mineur

Bijbelstudie is goed....bijbelastudie móet...

Berichtdoor gerritse » 14 feb 2008 20:59

Dag allemaal,

1 Petrus 1 v 23 zegt;
"....dat we wedergeboren worden, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en blijvende woord van God".

Toen ik de bijbel echt ging bestuderen, begon het mij geestelijk beter te gaan. Toen ik na de wedergeboorte ook door Gods genade vervuld werd met de Heilige Geest, ging het nog beter. Niet, dat het nu helemaal geweidig gaat, want het leven is soms erg moeilijk, vooral, wanneer je na 62 jaar huwelijk je vrouw toch naar een verpleeghuis moet brengen.

Maar de liefdevol verkregen kennis van de schrfiten is bij de verwerking een grote steun.

En overigens: Handelingen 17 v 11 zegt ook iets leerzaams:
(...In de symnagoge van Beréa onderscheidden de Joden zich gunstig van die in Thessalonica, daar zij het woord met alle bereidwilligheid aannamen en dagelijks de Schriften nagingen, of deze dingen zo waren"....( als Paulus ze vertelde)

Je krijgt hier toch ook een gunstige indruk van schriftbestudering.

Daag
Ger.

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 07 mar 2008 17:00

Rolf schreef:Zelf heb ik eens deelgenomen aan een Bijbelstudiekring van een studentenvereniging. (CSFR was daar niet.)

Dat is meestal het probleem: mensen hebben vaak al een mening voordat ze het bijbelgedeelte gaan bestuderen en bijbelstudie is in veel gevallen dan ook alleen een exercitie om te kijken hoe de inhoud van het bijbelgedeelte met jouw eigen mening in overeenstemming is te brengen.
Bijbelstudie is echter bedoeld om je te laten gezeggen door wat de mening van de Schrift is. Je moet de Bijbel niet willen uitleggen, maar je moet je willen laten onderwijzen door de Bijbel. Het kan maar zo dat je altijd een verkeerde mening hebt gehad...

esra schreef:maar als mensen "rare dingen" verkondigen op zo'n bijbelstudie, is het dan niet onze taak om hen dan van de andere kant te vertellen, hoe wij geloven dat het za'l moeten zijn...

Bijbelstudie is (zie boven) niet een uitwisselen van visies, maar een op zoek gaan naar de bedoeling van de Schrift.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 mar 2008 21:10

jmpauw schreef: Het kan maar zo dat je altijd een verkeerde mening hebt gehad...

Dat is mogelijk.
Maar als je vaak hoort, dat je zaken niet te precies op moet vatten,
en veel ruimer moet zien, dan denk ik dat niet daar het probleem ligt.
Heel concreet, als iemand zegt dat samenwonen best kan, dan wil ik
het er op houden dat die persoon zich (nog) niet de de Bijbel wil laten
gezeggen.

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 08 mar 2008 07:50

Rolf schreef:
jmpauw schreef: Het kan maar zo dat je altijd een verkeerde mening hebt gehad...

Dat is mogelijk.
Maar als je vaak hoort, dat je zaken niet te precies op moet vatten,
en veel ruimer moet zien, dan denk ik dat niet daar het probleem ligt.
Heel concreet, als iemand zegt dat samenwonen best kan, dan wil ik
het er op houden dat die persoon zich (nog) niet de de Bijbel wil laten
gezeggen.

Dat klopt en dus is het de bedoeling van een bijbelstudie om samen te ontdekken welke mening de Bijbel er in dit opzicht op nahoudt. Kijk eens samen eerlijk naar wat de Bijbel over het huwelijk, gezin, samenleven, etc. zegt.
Bijbelstudie moet namelijk voorafgaan aan meningsvorming over de Bijbel.

Bij het bestuderen van de Bijbel gaat het niet zozeer om wat jij van die teksten vindt, maar om wat die teksten zeggen. De volgende stap is: als de Bijbel dít zegt, wat is dan jóúw antwoord? Die vraag mag op een bijbelkring zeker ook aan de orde komen, als de betekenis van de bijbeltekst en allerlei meningen daarover maar niet verward worden.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Renee
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Renee » 08 mar 2008 23:28

Ik zou de vraag boven dit topic wel eens andersom willen stellen:

Is niet aan Bijbelstudie doen gevaarlijk?

Terug naar “Archief”