Raido schreef:Of ze God dienen of willen dienen? (als je het Bijbels bekijkt wil niemand God dienen, maar wil een mens dat pas na ontvangen genade echter staan er ook erg veel waarschuwingen in de Bijbel van overtuigde christenen die het goede liefhadden en het kwade haatten die naar de hel gingen. Daarom is het ook belangrijk om jezelf te beproeven en te kijken of jou ‘geloof’ inderdaad wel gewerkt is door de Heilige Geest en dat werk kun je herkennen aan
Uiteraard. Ik ken een hoop mensen die God willen dienen. Hoe kan dat als niemand dat wil? Omdat de Geest mensen verandert. Het avondmaal symbolsieert niet alleen de dood en opstanding van Christus maar ook dat wij daardoor met Hem mogen sterven en opstaan en zo andere mensen worden die wel bereid zijn God te dienen. (niet voor niets wordt die vraag bij de belijdenis overigens al gesteld, niet dat dat alles zegt maar als het goed is maak je daar al wel die keuze... Elke keer je leven weer tegen het licht van Christus houden is natuurlijk belangrijk, vandaar ook idd. de voorbereiding.
k volg het nog niet helemaal. Schrijf je nu dat iemand mag aangaan met ‘enkel’ een verlangen naar de gemeenschap aan Christus?
Verder gaat het niet zozeer om verlangen of om daden in het Christelijke geloof. Wij christenen hoeven niet te laten zien dat wij zulke goede christenen te zijn door maar allemaal goede dingen te gaan doen, vanuit een christelijke overtuiging mensen soep geven bij wijze van spreken Het gaat om de gemeenschap aan Christus, hoe meer je van Hem zult leren hoe meer Hij in jou openbaar komt. Hoe meer ‘ oefeningen in de genade (ofwel: groeien in het geloof)’ hoe meer Christus openbaar komt. (uiteraard zul je daar achter staan )
Volstrekt niet. Ik heb aangegeven dat het verlangen ook moet worden omgezet in daden... maar dat er daarmee nog wel sprake van verlangen is. Maar niet alleen maar verlangen

at zullen de Ger.Gem ook nooit ontkennen, nooit en te nimmer. Er is geen Ger.Gemdominee (en als ze er zouden zijn, conflicteerd dat met de leer van de Ger.Gem) die jou zal oproepen om af te wachten of om te wachten tot je zeker weet dat je uitverkoren bent.
Het gaat inderdaad om het geloof in de Heere Jezus Christus die ons wast én reinigd van onze zonden alleen moeten wij dat zelf (en ook je medechristenen) dat beproeven (om het goede te bewaren en het kwade uit te spugen) er is namelijk nogal wat verschil in geloof en geloof. Daar is de zelfbeproeving dus voor. Wanneer je jou geheiligd mag weten in het bloed van Christus is er geen enkele reden te verzinnen waarom je niet aan zou mogen gaan (tenzij er geen vrijmoedigheid is of wanneer iemand ‘openbare’ zonden gedaan heeft).
Weet ik, hoewel de praktijk in mijn ogen soms tegenstrijdig lijkt aan deze theorie. Want als we als gkv'er en gg-er hierin het zo met elkaar eens zijn en blijkbaar als kerken ook nog dezelfde leer hebben, vanwaar dan de grote verschillen aan het avondmaal?
Er zijn meerde vormen van verkiezing hè? Ook dat zul je wel weer onderschrijven Petrus mag de mensheid dan een uitverkoren geslacht noemen, toch is Christus niet voor het gehele mensenlijke geslacht gestorven (anders zou ook de hele mensheid zalig worden).
Petrus zegt niet "hele menselijke geslacht" maar "geslacht". Hij heeft het hier dus tegen een gemeente die hij "uitverkorenen" noemt. Waar tegenwoordig de tendens is in sommige kerken om dit slechts tegen een enkeling binnen dat geslacht te zeggen.
'God zal niet laten varen wat Zijn hand begon', waar het om draait is het weten (bevinden) dat God inderdaad met Zijn hand in jou begonnen is.
Mee eens. Het Hem willen dienen is daar een gevolg van.