Moderator: Moderafo's
tante-tortel schreef:Je kunt o.a. dit lezen: Hoe werkt de morning-afterpil?
De morning-afterpil bevat een hormoon (levonorgestrel) dat het innestelen van een bevruchte eicel in de baarmoeder voorkomt. Hoe eerder je de morning-afterpil neemt hoe beter, uiterlijk binnen 72 uur na het onbeschermde vrijen
bron: http://nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE ... 1214734920
Marnix schreef:tante-tortel schreef:Je kunt o.a. dit lezen: Hoe werkt de morning-afterpil?
De morning-afterpil bevat een hormoon (levonorgestrel) dat het innestelen van een bevruchte eicel in de baarmoeder voorkomt. Hoe eerder je de morning-afterpil neemt hoe beter, uiterlijk binnen 72 uur na het onbeschermde vrijen
Kortom, mijn post is wel relevant Jamilla. De kern was dat de discussie is: Wanneer begint het leven, bij samensmelting van zaadcel en eicel of bij innesteling. Daar is de medische wereld over verdeeld.
jamillah schreef:Marnix schreef:tante-tortel schreef:Je kunt o.a. dit lezen: Hoe werkt de morning-afterpil?
Kortom, mijn post is wel relevant Jamilla. De kern was dat de discussie is: Wanneer begint het leven, bij samensmelting van zaadcel en eicel of bij innesteling. Daar is de medische wereld over verdeeld.
Ik wilde je beargumentatie niet in twijfel trekken heur, maar het verschil tussen de map en 'de pil' was me nog niet helemaal duidelijk, vandaar.
de_bisschop schreef:maar even back to the point:
Buiten alle discussies om van sex voor het huwelijk en soa's enzo. Het gaat mij er niet om wat principieel wel en niet kan, welke gevaren er zijn bij onveilig vrijen oid. Mijn vraag was, vinden jullie of een Morning After Pil kan of niet.
Als ik op internet zoek naar een MAP, staat er bij de pil die je gewoon zo bij de drogist kunt halen niet bij dat het abortus is. Het voorkomt het samensmelten van de eicel en de zaadcel (mits hij binnen 12 uur na de gemeenschap geslikt wordt) En daarbij staat er ook vermeld dat de pil absoluut geen kwaad kan voor de vrucht, wil het geval dat je al zwanger was of dat alsnog zou worden. Dit kan ik dus zelf niet zien als een abortus, of zit ik er dan ver naast? Het lijkt mij dat je deze pil dus kan slikken, zou het fout gegaan zijn.
Ben er ondertussen wel achter dat er ook pillen zijn waarbij het infeite wel om een abortus gaat en deze zou ik dan ook afraden.
(en trouwens, wie zegt dat de persoon die mij dit vroeg een refo is en er dus dezelfde ideeën op na houdt als ik? Zij vroeg alleen hoe ik er vanuit mijn refo-zijn over dacht)
Misschien is het een idee om je te onthouden van gemeenschap als je de verantwoordelijkheid voor de evt. gevolgen daarvan niet onder ogen wilt zien...
Marnix schreef:jamillah schreef:Marnix schreef:tante-tortel schreef:Je kunt o.a. dit lezen: Hoe werkt de morning-afterpil?
Ik wilde je beargumentatie niet in twijfel trekken heur, maar het verschil tussen de map en 'de pil' was me nog niet helemaal duidelijk, vandaar.
OkeBij de Pil noemde ik 3 werkingen, 2 niet verkeerde werkingen en een derde werking die wel discutabel is. Wat de MAP doet ik puur dat derde discutabele punten: Innesteling van een bevruchte eicel voorkomen. En dan kom je dus bij de vraag uit. Begint het leven bij de innesteling in de baarmoeder, of al bij de bevruchting? Mensen die het laatste zeggen zullen tegen de MAP zijn en vaak ook tegen de pil. De andere groep zal aanvoeren dat je op zo'n manier altijd wel van leven kan spreken, een zaadcel is immers ook al een vorm van leven dat ook geen kans krijgt als er bijv. een condoom wordt gebruikt.
een zaadcel is immers ook al een vorm van leven dat ook geen kans krijgt als er bijv. een condoom wordt gebruikt.
tante-tortel schreef:Binnen 8 uur is het zaad bij het eitje en is er de mogelijkheid om tot samensmelting te komen. Vanaf dat moment is er dus een nieuw leven.
Nu is het natuurlijk nog maar de vraag of er ook een eitje was om bevrucht te worden. Maar de mogelijkheid is er.
Als je de map inneemt is het bijna onmogelijk om dat binnen die 8 uur te doen, maar als zou je dat wel doen, dan moet het baarmoederslijmvlies nog ondoordringbaar gemaakt gaan worden door het hormoon wat je hebt geslikt. Dat is niet gelijk zo geregeld. Daar heeft het lichaam tijd voor nodig. Dus het duurt even om het baarmoederslijmvlies zo te maken dat er geen bevrucht eitje kan innestelen. En dan heb je het dus altijd over innestelen. En dat doet alleen een bevrucht eitje.
Want om te zorgen dat het zaad niet bij de eicel kan komen moet je een condoom gebruiken. Anders heeft het gewoon vrij spel
Los van die werking vind ik het schokkend hoe mensen hier over spreken: wel de lusten (sex) maar niet de lasten (kinderen).
Seks is ook een cadeau van God, maar volgens jou moet je daarbij dus automatisch maar een stuk of 13 kinderen op de koop toe nemen. (Jaja, als God het geeft..)
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 21 gasten