Morning After Pil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 11 sep 2007 20:42

Thanks TT, vooral voor je bron 8) :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2007 21:23

tante-tortel schreef:Je kunt o.a. dit lezen: Hoe werkt de morning-afterpil?
De morning-afterpil bevat een hormoon (levonorgestrel) dat het innestelen van een bevruchte eicel in de baarmoeder voorkomt. Hoe eerder je de morning-afterpil neemt hoe beter, uiterlijk binnen 72 uur na het onbeschermde vrijen

bron: http://nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE ... 1214734920

Kortom, mijn post is wel relevant Jamilla. De kern was dat de discussie is: Wanneer begint het leven, bij samensmelting van zaadcel en eicel of bij innesteling. Daar is de medische wereld over verdeeld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 11 sep 2007 22:34

Marnix schreef:
De morning-afterpil bevat een hormoon (levonorgestrel) dat het innestelen van een bevruchte eicel in de baarmoeder voorkomt. Hoe eerder je de morning-afterpil neemt hoe beter, uiterlijk binnen 72 uur na het onbeschermde vrijen

Kortom, mijn post is wel relevant Jamilla. De kern was dat de discussie is: Wanneer begint het leven, bij samensmelting van zaadcel en eicel of bij innesteling. Daar is de medische wereld over verdeeld.

Ik wilde je beargumentatie niet in twijfel trekken heur, maar het verschil tussen de map en 'de pil' was me nog niet helemaal duidelijk, vandaar.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 sep 2007 22:38

Daar is de medische wereld over verdeeld.

Hm, eerder de meningen tussen ethische en medische wereld, vermoed ik..
De medische wereld doet een foetus van 24 weken nog af als oud vuil, als het moet.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 sep 2007 06:14

Die niet alleen ook de regering. Ik hoorde onlangs een kamerlid over een foetes zeggen: het is nog maar een klompje cellen!

Maar wel blijft de vraag: noemen wij het leven vanaf het allereerst begin?
Want daar spreek je over bij het nemen van de map.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2007 07:36

jamillah schreef:
Marnix schreef:

Ik wilde je beargumentatie niet in twijfel trekken heur, maar het verschil tussen de map en 'de pil' was me nog niet helemaal duidelijk, vandaar.

Oke :) Bij de Pil noemde ik 3 werkingen, 2 niet verkeerde werkingen en een derde werking die wel discutabel is. Wat de MAP doet ik puur dat derde discutabele punten: Innesteling van een bevruchte eicel voorkomen. En dan kom je dus bij de vraag uit. Begint het leven bij de innesteling in de baarmoeder, of al bij de bevruchting? Mensen die het laatste zeggen zullen tegen de MAP zijn en vaak ook tegen de pil. De andere groep zal aanvoeren dat je op zo'n manier altijd wel van leven kan spreken, een zaadcel is immers ook al een vorm van leven dat ook geen kans krijgt als er bijv. een condoom wordt gebruikt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 12 sep 2007 07:37

de_bisschop schreef:maar even back to the point:
Buiten alle discussies om van sex voor het huwelijk en soa's enzo. Het gaat mij er niet om wat principieel wel en niet kan, welke gevaren er zijn bij onveilig vrijen oid. Mijn vraag was, vinden jullie of een Morning After Pil kan of niet.
Als ik op internet zoek naar een MAP, staat er bij de pil die je gewoon zo bij de drogist kunt halen niet bij dat het abortus is. Het voorkomt het samensmelten van de eicel en de zaadcel (mits hij binnen 12 uur na de gemeenschap geslikt wordt) En daarbij staat er ook vermeld dat de pil absoluut geen kwaad kan voor de vrucht, wil het geval dat je al zwanger was of dat alsnog zou worden. Dit kan ik dus zelf niet zien als een abortus, of zit ik er dan ver naast? Het lijkt mij dat je deze pil dus kan slikken, zou het fout gegaan zijn.
Ben er ondertussen wel achter dat er ook pillen zijn waarbij het infeite wel om een abortus gaat en deze zou ik dan ook afraden.
(en trouwens, wie zegt dat de persoon die mij dit vroeg een refo is en er dus dezelfde ideeën op na houdt als ik? Zij vroeg alleen hoe ik er vanuit mijn refo-zijn over dacht)

De algehele lijn in refoland is dat de MAP wordt afgewezen vanwege de aborterende werking.

Los van die werking vind ik het schokkend hoe mensen hier over spreken: wel de lusten (sex) maar niet de lasten (kinderen).

De opmerking van Machiavelli vond ik wijs:

Misschien is het een idee om je te onthouden van gemeenschap als je de verantwoordelijkheid voor de evt. gevolgen daarvan niet onder ogen wilt zien...
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 sep 2007 08:27

Marnix schreef:
jamillah schreef:
Marnix schreef:

Oke :) Bij de Pil noemde ik 3 werkingen, 2 niet verkeerde werkingen en een derde werking die wel discutabel is. Wat de MAP doet ik puur dat derde discutabele punten: Innesteling van een bevruchte eicel voorkomen. En dan kom je dus bij de vraag uit. Begint het leven bij de innesteling in de baarmoeder, of al bij de bevruchting? Mensen die het laatste zeggen zullen tegen de MAP zijn en vaak ook tegen de pil. De andere groep zal aanvoeren dat je op zo'n manier altijd wel van leven kan spreken, een zaadcel is immers ook al een vorm van leven dat ook geen kans krijgt als er bijv. een condoom wordt gebruikt.

Ik denk dat wij als Christenen nooit kunnen zeggen dat het niet vanaf het eerst begin al leven is.
We hoeven er alleen maar de Bijbel op na te slaan en dan lees ik in
Psalm 139:

13 Want Gij hebt mijn nieren gevormd,
mij in de schoot van mijn moeder geweven.
14 Ik loof U, omdat ik gans wonderbaar ben toebereid,
wonderbaar zijn uw werken;
mijn ziel weet dat zeer wel.
15 Mijn gebeente was voor U niet verholen,
toen ik in het verborgene gemaakt werd,
gewrocht in de diepten van het aardrijk;
16 uw ogen zagen mijn vormeloos begin;
in uw boek waren zij alle opgeschreven,
de dagen, die geformeerd zouden worden,
toen nog geen daarvan bestond.
17 Hoe kostelijk zijn mij uw gedachten, o God,
hoe overweldigend is haar getal.
18 Wilde ik ze tellen, zij zijn talrijker dan het zand;
als ik ontwaak, dan ben ik nog bij U.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 12 sep 2007 09:38

een zaadcel is immers ook al een vorm van leven dat ook geen kans krijgt als er bijv. een condoom wordt gebruikt.

Dat zijn dus een paar honderduizend abortussen per keer :roll:

Als je de map binnen een bepaald aantal uur neemt, kun je m.i. niet spreken van een abortus. Je voorkomt een bevruchting, niet een innesteling.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 sep 2007 09:51

Binnen 8 uur is het zaad bij het eitje en is er de mogelijkheid om tot samensmelting te komen. Vanaf dat moment is er dus een nieuw leven.
Nu is het natuurlijk nog maar de vraag of er ook een eitje was om bevrucht te worden. Maar de mogelijkheid is er.
Als je de map inneemt is het bijna onmogelijk om dat binnen die 8 uur te doen, maar als zou je dat wel doen, dan moet het baarmoederslijmvlies nog ondoordringbaar gemaakt gaan worden door het hormoon wat je hebt geslikt. Dat is niet gelijk zo geregeld. Daar heeft het lichaam tijd voor nodig. Dus het duurt even om het baarmoederslijmvlies zo te maken dat er geen bevrucht eitje kan innestelen. En dan heb je het dus altijd over innestelen. En dat doet alleen een bevrucht eitje.
Want om te zorgen dat het zaad niet bij de eicel kan komen moet je een condoom gebruiken. Anders heeft het gewoon vrij spel ;-)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 12 sep 2007 10:06

tante-tortel schreef:Binnen 8 uur is het zaad bij het eitje en is er de mogelijkheid om tot samensmelting te komen. Vanaf dat moment is er dus een nieuw leven.
Nu is het natuurlijk nog maar de vraag of er ook een eitje was om bevrucht te worden. Maar de mogelijkheid is er.
Als je de map inneemt is het bijna onmogelijk om dat binnen die 8 uur te doen, maar als zou je dat wel doen, dan moet het baarmoederslijmvlies nog ondoordringbaar gemaakt gaan worden door het hormoon wat je hebt geslikt. Dat is niet gelijk zo geregeld. Daar heeft het lichaam tijd voor nodig. Dus het duurt even om het baarmoederslijmvlies zo te maken dat er geen bevrucht eitje kan innestelen. En dan heb je het dus altijd over innestelen. En dat doet alleen een bevrucht eitje.
Want om te zorgen dat het zaad niet bij de eicel kan komen moet je een condoom gebruiken. Anders heeft het gewoon vrij spel ;-)

Oke, als ik het goed begrijp voorkomt de map niet een bevruchting maar een innesteling. Ik dacht altijd dat het een bevruchting voorkomt. :) Dat maakt het meteen een stuk moeilijker ook.

Maar, waarom is het bijna onmogelijk om binnen 8 uur de map te nemen?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 12 sep 2007 10:11

Los van die werking vind ik het schokkend hoe mensen hier over spreken: wel de lusten (sex) maar niet de lasten (kinderen).

Dat pleit dus voor een algeheel verbod op voorbehoedsmiddelen.
Dus, alle getrouwde stellen moeten er maar op los 'fokken'?
Daar zit ook een behoorlijk stuk (on)verantwoordelijkheid aan vast!

Seks is ook een cadeau van God, maar volgens jou moet je daarbij dus automatisch maar een stuk of 13 kinderen op de koop toe nemen. (Jaja, als God het geeft..)

Allemaal wat zwart-wit gezegd natuurlijk, maar dat was de gequotete stelling ook...
pobody's nerfect

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 12 sep 2007 13:05

"Kan Norlevo ook een zwangerschap afbreken?
Nee. Norlevo kan alleen zwangerschappen voorkómen.
Mocht je al ongemerkt zwanger zijn geweest toen je onbeschermde seks had, dan heeft Norlevo geen effect op die zwangerschap."
http://www.norlevo.nl/pagina8.html

http://www.norlevo.nl/Bijsluiter_NorLevo_1.5_mg_Site.pdf
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 sep 2007 20:05

Calvin schreef:

Dus jij hebt enkel sex teneinde zwangerschap te bewerkstelligen? Doe niet zo naïef. Trouwens heb je überhaupt wel sex?

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 12 sep 2007 20:06

Seks is ook een cadeau van God, maar volgens jou moet je daarbij dus automatisch maar een stuk of 13 kinderen op de koop toe nemen. (Jaja, als God het geeft..)

Idd. Daar komt nog bij dat veel refo's geloven dat God alles regelt en dat jij zelf eigelijk niet zoveel te zeggen hebt. Dus weet hij van tevoren al dat jij de MAP neemt.

Als je zo denkt is gelijk elk argument om geen voorbehoedsmiddelen te nemen ontkracht.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Terug naar “Archief”