elbert schreef:Waarom is dit negatief? Als iemand zegt: ik denk dat ik straks ook nog om genade kan vragen, dan kun jij toch antwoorden: "als je het nu doet, hoef je het straks niet meer te doen. Je kunt nu al zeker zijn van je behoud. Je kunt nu je verlost weten. Je kunt nu al weten waar je straks zult zijn.". Is dat negatief? Helemaal niet, het is juist troostvol.
Waarom ik het als negatief opvat?
Om het volgende wat jij stelde, nl: '
In dit geval: stel nu je vertrouwen op de Heere Jezus, dan hoef je straks niet om genade te smeken. Dan zeg je precies zoals het is en wijs je die persoon ook de weg die nu bewandeld moet worden'
Zoals jij schrijft:
en wijs je die persoon ook de weg die nu bewandeld moet worden van uit de gereformeerde leer, daar kan ik mij nog wel in vinden. Deze weg geldt imho voor een gereformeerde. (breed genomen) Die persoon is niet gereformeerd, maar katoliek.
Zoals het er nu staat komt het er op neer dat ik mijn leer boven zijn leer zou moeten stellen. Ofwel mijn leer is de ware leer, en jij volgt een foute leer. Eigenlijk stel je dan: 'bekeer je voor het te laat is... Wie alleen dan God mag stellen dat het te laat is ? Dat kan ik alleen maar stellen vanuit de Gereformeerde leer.
Het zelfde gebeurt er nu wat de Dl eigenlijk doet, alle gereformeerden hebben gelijk, anders gelovigen hebben ongelijk.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.