Afwachten of verwachten, over de toeëigening van het heil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mei 2007 21:16

Lief... dat is een van de geloofsbelijdenissen van je kerk.. (oud gergem toch?) geloofsbelijdenis van Nicea ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 mei 2007 21:20

Lalage schreef:Even tussendoor: sinds wanneer geloven refo's in vrije wil? Ik dacht dat geloof puur genade is... althans dat geloof ik ;) Je kunt er zelf niets aan doen, je bent uitverkoren of niet.

moeten we dan maar leidzaam toekijken en afwachten of we uitverkoren zijn?
Of moeten we juist alles aanpakken om zo dicht mogelijk bij Hem te leven?
En ja... enkel en alleen genade is de bekering, maar je moet zelf wel actief wezen

zoekt en gij zult vinden
klopt en gij zult open gedaan worden
bidt en u zal gegeven worden.

het zijn alle 3 werkwoorden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 mei 2007 21:25

Raido schreef:Lief... dat is een van de geloofsbelijdenissen van je kerk.. (oud gergem toch?) geloofsbelijdenis van Nicea ;)

:oops: ok weet ik veel maar ik geloof sommige dingen toch al anders dan oud ger gem.
dit kan er ook nog wel bij. :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mei 2007 21:34

Jawel... maar de christelijke kerk onderschrijft deze geschriften al meer dan 1500 jaar, je moet een hele goede reden hebben om ze niet te onderschrijven :)

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 mei 2007 21:45

Heb hem net opgezocht had het nog nooit gelezen die belijdenis.
Toch vind ik het vreemd dat paulus dan zei tot wie van de engelen heeft Hij gezegd Gij zijt Mijn Zoon.
Dat heeft hij ook door de Geest geschreven.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mei 2007 21:54

Dat klopt, maar ik denk dat jij die tekst verkeerd begrijpt/toepast. God heeft nooit tot de engelen gezegt 'Gij zijt mij Zoon', dat klopt, dat blijft staan. Hij deed dat niet, omdat het niet 'nodig was' en niet 'kon'.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 mei 2007 22:00

Nee idd het was niet nodig en helemaal al niet slim.
Een heilige engel is ook een eerrover als hij de kans krijgt.
Een engel met de macht van de Gods Zoon zou omiddelijk zn kans grijpen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mei 2007 22:36

Stel dat God een engel als Zijn Zoon zou aannemen en Hem dus God maakt, dan zou die engel dat alsnog niet kunnen doen omdat God geen fouten 'kan' maken ;)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 mei 2007 09:07

Je moet het denk ik net zo zien al met mensen. Bekeerde mensen worden Gods kinderen maar daarom zijn wij nog niet gelijk aan Jezus.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mei 2007 12:26

Ook onbekeerde (gedoopte) mensen zijn Gods kinderen, alleen 'bevinden' ze dat niet :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2007 14:23

goofy1978 schreef:Nee idd het was niet nodig en helemaal al niet slim.
Een heilige engel is ook een eerrover als hij de kans krijgt.
Een engel met de macht van de Gods Zoon zou omiddelijk zn kans grijpen.

Hoe kom je daar nou weer bij?!

:shock:

Een heilige engel is dat niet. Er zijn engelen die in zonde gevallen zijn in het verleden, dat klopt, maar dat waren geen heilige engelen. Of geloof je ook in de afval der heiligen? Dan gooi je wel de hele leer van de christelijke kerk, van de reformatie etc. overboord op basis van een paar losse flodders die, als je de context zou lezen, een hele andere inhoud hebben. Lees de context van je vers uit Heb 1 maar even.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 mei 2007 15:03

goofy1978 schreef:Als je in Jezus gelooft ben je niet perse gered kijk maar naar judas.
judas was het niet gegeven uit de hemel met zn verstand wist hij het.

Joh 3,27
Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij.

Mat 16,17
En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-Jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Judas preekte ook dat Jezus de Christus was het onschuldig bloed zei hij voor hij zich verhing, en hij was de zoon des verderfenis volgens Jezus.

Joh 17,12
Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze in Uw Naam. Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat de Schrift vervuld worde.

Je kan elke zondag 3 keer over Jezus horen vertellen als de Vader je het niet uit de hemel geeft gebeurt er gewoon helemaal niets.

Mat 19,26
En Jezus, hen aanziende, zeide tot hen: Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.

Judas was geen waar kind van God. Jezus zegt ergens: "Doch een uit u is een duivel" En dat slaat op Judas. Een duivel kan Gods kind niet zijn. Judas was dus geen kind van God. Afval der heiligen bestaat namelijk niet, dat is een grove dwaling! God verlaat niet wat Zijn Hand begon.....! En jij zegt dat Judas een kind van God was, en alsnog verloren ging. Ken je het kinderliedje nog? Lees je Bijbel bid elke dag, dat je groeien mag. Groeien in kennis van onze dieënige God, Vader, Zoon en Geest. Maar ook in kennis van Gods Woord. Dat bidt ik je toe. Dan halen we geen teksten meer uit z'n verband, maar dan laten we ons leiden door Hem :!:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 29 mei 2007 15:32

De duivel is toch echt een heilige engel geweest, God heeft de duivel niet slecht geschapen.
Dat is hij geworden omdat hij God naar de kroon stak.
en nee ik geloof ook niet dat er afval der heiligen is, maar daar worden wel mensen mee bedoelt geen engelen.
Zo Hij adam valbaar heeft gemaakt in het paradijs heeft hij ook de engelen die duivelen zijn geworden valbaar gemaakt.
ze hoefden het niet te doen maar ze hebben het wel gedaan dus eigen schuld.
Adam was in het paradijs ook een heilige zonder zonde dat is hij net als de duivel niet gebleven.
Maar als je wederomgeboren bent val je onder het genadeverbond en dat is onwankelbaar dus is er geen afval meer.
Ik heb nergens geschreven dat judas een kind van God was, hij was de zoon der verderfenis en zeker geen heilige.
Laatst gewijzigd door goofy1978 op 29 mei 2007 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 mei 2007 15:40

is het een idee dat er een topic komt over engelen en dat we hier verder gaan over: het toeëigenen van het geloof?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2007 15:51

goofy1978 schreef:De duivel is toch echt een heilige engel geweest, God heeft de duivel niet slecht geschapen.
Dat is hij geworden omdat hij God naar de kroon stak.
en nee ik geloof ook niet dat er afval der heiligen is, maar daar worden wel mensen mee bedoelt geen engelen.
Zo Hij adam valbaar heeft gemaakt in het paradijs heeft hij ook de engelen die duivelen zijn geworden valbaar gemaakt.
ze hoefden het niet te doen maar ze hebben het wel gedaan dus eigen schuld.
Adam was in het paradijs ook een heilige zonder zonde dat is hij net als de duivel niet gebleven.
Maar als je wederomgeboren bent val je onder het genadeverbond en dat is onwankelbaar dus is er geen afval meer.
Ik heb nergens geschreven dat judas een kind van God was, hij was de zoon der verderfenis en zeker geen heilige.

En als engelen nou ook uitvekoren zijn? Dan kunnen ze niet allemaal vallen. Zouden Michael en Gabriel kunnen vallen? Wat denk je?

Aan de andere kant, blijkbaar zijn engelen idd wel zo geschapen dat ze ook een vrije wil hadden en hebben sommigen daar misbruik van gemaakt, dat klopt. Alleen waren dat dan geen heilige engelen, want net als bij mensen zijn alleen heilig wie in Hem geloven en daarin volharden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”