Gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 11 mei 2007 07:41

Othello schreef:
tante-tortel schreef:Zoals het voor een man moeilijk is om zijn vrouw lief te hebben. Ja hij houd van haar, maar haar openlijk lief te hebben, is een moeilijk punt voor de man.

Dit volg ik niet helemaal, ben ik bang. Waarom is het moeilijk? Ik vind het persoonlijk niet zo moeilijk; het is meer zo dat ik er in het leven van alle dag regelmatig te weinig bij stilsta om die liefde ook daadwerkelijk te laten voelen. Of bedoel je dat ook?

Gerdien B. schreef:De man in het huwelijk gaat ook een weg maar als het goed is wel in samen spraak/ samen met zijn vrouw. Je gaat iets samen aan en het lijkt mij niet meer dan logisch dat je beide even veel in te brengen hebt.

Daar kan ik me wel in vinden. Ik krijg soms echter wel de indruk dat van mannen verwacht wordt dat zij een soort van voortrekkersrol vervullen. Zij dienen de richting te bepalen die je als gezin inslaat, vooral als het gaat om de invulling van geloof en principes. Maar persoonlijk ervaar ik dat een wisselwerking tussen man en vrouw (d.w.z. beiden hebben een even zware stem) bevredigender is.

Ja, dat is precies wat ik bedoel. Mannen vinden het al snel wel gewoon dat die vrouw er voor hen is. En vergeten dat je de liefde moet voeden. Aangezien vrouwen anders zijn dan mannen, is het voor een vrouw belangrijk om dat te tonen. Door eens een bloemetje mee te nemen, of iets anders. Maar dat is dan weer een nieuw topic onderwerp geloof ik....

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 11 mei 2007 07:56

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt, ja. Er zijn van die dagen waarop je feitelijk gewoon langs elkaar heen leeft, door je werk, je volle agenda. Tijd nemen voor elkaar, een lief gebaar, dat soort dingen zijn wel heel belangrijk.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 11 mei 2007 08:06

Er is een boek dat heet: Meer dan liefde, Gods plan voor je huwelijk.
Van Dirk Lemmers en Jef de Vriese.
Is een mooi boek. Daarin wordt ook beschreven over de onderdanigheid van de vrouw aan de man en de liefde die de man voor je vrouw als opdracht krijgt.
Want dat je onderdanig bent aan je man, hem hoogacht en respect voor hem hebt kan alleen in die liefde van de man tot de vrouw.
Dus daarin zit nooit het slaafse verborgen. Of het overheersen van een man. Want hij moet haar in liefde leiden.
Het is ook niet omdat de man dat nu wil of verdiend. Maar omdat het een afspiegeling is van de gemeente van Christus.

Plaats nog maar even de gehele tekst die daarover gaat:
Ef. 5:
22 Vrouwen, weest aan uw man onderdanig als aan de Here, 23 want de man is het hoofd van zijn vrouw, evenals Christus het hoofd is zijner gemeente; Hij is het, die zijn lichaam in stand houdt. 24 Welnu, gelijk de gemeente onderdanig is aan Christus, zo ook de vrouw aan haar man, in alles.
25 Mannen, hebt uw vrouw lief, evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft, 26 om haar te heiligen, haar reinigende door het waterbad met het woord, 27 en zo zelf de gemeente voor Zich te plaatsen, stralend, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, zó dat zij heilig is en onbesmet. 28 Zo zijn [ook] de mannen verplicht hun vrouw lief te hebben als hun eigen lichaam. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief; 29 want niemand haat ooit zijn eigen vlees, maar hij voedt het en koestert het, zoals Christus de gemeente, 30 omdat wij leden zijn van zijn lichaam. 31 Daarom zal een man [zijn] vader en [zijn] moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en die twee zullen tot één vlees zijn. 32 Dit geheimenis is groot, doch ik spreek met het oog op Christus en [op] de gemeente. 33 Intussen ook gij, laat ieder voor zich zijn eigen vrouw zó liefhebben als zichzelf en de vrouw moet ontzag hebben voor haar man.

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 11 mei 2007 09:41

tante-tortel schreef:Er is een boek dat heet: Meer dan liefde, Gods plan voor je huwelijk.
Van Dirk Lemmers en Jef de Vriese.
Is een mooi boek. Daarin wordt ook beschreven over de onderdanigheid van de vrouw aan de man en de liefde die de man voor je vrouw als opdracht krijgt.
Want dat je onderdanig bent aan je man, hem hoogacht en respect voor hem hebt kan alleen in die liefde van de man tot de vrouw.
Dus daarin zit nooit het slaafse verborgen. Of het overheersen van een man. Want hij moet haar in liefde leiden.
Het is ook niet omdat de man dat nu wil of verdiend. Maar omdat het een afspiegeling is van de gemeente van Christus.

Dat lijkt me dan een mooi boek. Zeker omdat ik toch wel het smaakje in mijn mond had/heb van het slaafse.
Maar ik vind het wel lastig als dat zo van de vrouw wordt verwacht...moet dat niet gewoon wederzijds zijn? En is dat niet een gevolg van de liefde voor elkaar?
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

André

Berichtdoor André » 11 mei 2007 09:47

-petje af- schreef:Maar ik vind het wel lastig als dat zo van de vrouw wordt verwacht...moet dat niet gewoon wederzijds zijn?
Ja
En is dat niet een gevolg van de liefde voor elkaar?
Ja

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 11 mei 2007 10:11

André schreef:
-petje af- schreef:Maar ik vind het wel lastig als dat zo van de vrouw wordt verwacht...moet dat niet gewoon wederzijds zijn?
Ja
Ja

Nee, niet mee eens. Het wordt specefiek van de vrouw geschreven.
Het zou gek worden als de man onderdanig werd aan de vrouw. Zo is het zeker niet bedoeld.
Er hoort wel een liefde tot elkaar te zijn.

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 11 mei 2007 10:11

André schreef:
Ja
Ja

kort maar krachtig :mrgreen:
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 11 mei 2007 10:16

tante-tortel schreef:Het zou gek worden als de man onderdanig werd aan de vrouw.

Inderdaad, dáár gaan we niet aan beginnen heur... 8)

Nee, het is wat tante t. al schreef:

Met andere woorden: een man moet dat respect wel verdienen.

Hoe vinden de vrouwen hier dat mannen dat zouden moeten doen? Concreet?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 11 mei 2007 10:20

Ik denk dat het heel verschillend kan zijn, het is maar net wat de taal van die vrouw is. Is het kadotjes krijgen dan is dat de manier.
Is dat: veel met elkaar praten, dan is dat de manier.
Het is dus maar net welke taal de vrouw spreekt....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2007 10:27

tante-tortel schreef:Want dat je onderdanig bent aan je man, hem hoogacht en respect voor hem hebt kan alleen in die liefde van de man tot de vrouw.

En wat als je daar als man helemaal geen zin in hebt en liever een volkomen gelijkwaardige relatie hebt? En dat er gewoon wederzijds respect is ipv dat je vriendin/vrouw ontzag voor je heeft?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 mei 2007 10:35

Aragorn schreef:
tante-tortel schreef:Want dat je onderdanig bent aan je man, hem hoogacht en respect voor hem hebt kan alleen in die liefde van de man tot de vrouw.

En wat als je daar als man helemaal geen zin in hebt en liever een volkomen gelijkwaardige relatie hebt? En dat er gewoon wederzijds respect is ipv dat je vriendin/vrouw ontzag voor je heeft?

Prima toch?
Volgens mij heb je als het goed is gewoon ontzag (liefde, bewondering, etc) voor elkaar!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 11 mei 2007 10:39

Aragorn schreef:

Het ene sluit het andere toch niet uit? Daarbij heb ik het niet over : ontzag.
Maar over hoogachten en respect.
Bij ontzag moet je denken aan het slaafse en zo is het niet bedoeld in Efeziers.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2007 11:13

Hm ok, ik dacht dat ik het woord ontzag hier een paar keer langs zag komen.

Maargoed, wat houdt dat hoogachten dan in? En als dat hetzelfde is als respect, dan is dat dus iets dat wederzijds moet zijn en hoogacht de man de vrouw evengoed als andersom. In dat geval kun je ook niet meer spreken van onderdanigheid, aangezien dat toch duidt op een verschil in gezagsverhouding.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 11 mei 2007 11:34

Othello schreef:Met andere woorden: een man moet dat respect wel verdienen. Hoe vinden de vrouwen hier dat mannen dat zouden moeten doen? Concreet?

Bijvoorbeeld: door veel voor zijn gezin over te hebben, door er altijd te zijn bij problemen. Door het tonen van zijn liefde voor mij in woorden en daden (knuffels, cadeaus :mrgreen: etc), door mij te laten voelen dat ik het belangrijkste meisje op aarde ben, door verstandige beslissingen te nemen. Door mij in mijn waarde te laten en te steunen in de dingen die ik wil doen/dromen die ik heb. En dat is nog maar een begin :)

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 11 mei 2007 11:46

Aragorn schreef:

Aragorns vraag vind ik best reeel. Ik heb mijn man gevraagd en hij zegt tja onderdanig....doe mij maar gewoon een relatie de gelijkwaardig is. Wederzijds respect dus.
Is dat dan niet goed? Of is dat ook prima in het licht van de Bijbel?

Terug naar “Archief”