Reformatorische schoonouders: een ramp?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 01 mei 2007 10:59

Heel herkenbaar

mijn ouders zijn ogginned

Ik deed daar al jaren niets meer mee. Was een beetje een shopper.Mijn mas is cgk ( linkse hoek) zijn ouders zijn nog een stuk linkser en moderner dan hij.

Zij snapten mijn ouders niet en mij ouders hun niet.

Ze accepteren ons als persoon maar verder ook niet

Onze trouwedienst eas echt niets in hun ogen licht en dicht.
Ik denk niet dat ze naar een doopdienst zouden komen ( zou me 200% meevallen als t anders was)

Maar goed ik val hun en mijn hypociete andere familieleden niet aan heeft gewoon geen zin.
Weet wel dat wij chr leven dan mijn broertje.zusjes.

Maar dat zien zij niet en weigeren ze te geloven

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 01 mei 2007 11:12

Lalage schreef:@leonardus: wat is overtrouwen?

Je trouwt meestal officieel in het gemeentehuis (dat doet iedereen) en christenen trouwen vaak daarna nog in de kerk. Dat noemt men dan 'overtrouwen'. :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 mei 2007 11:27

Smurffie schreef:
Lalage schreef:@leonardus: wat is overtrouwen?

Je trouwt meestal officieel in het gemeentehuis (dat doet iedereen) en christenen trouwen vaak daarna nog in de kerk. Dat noemt men dan 'overtrouwen'. :)

hmmm, volgens mij wordt het huwelijk alleen ingezegend in de kerk, trouwen doe je op het stadhuis inderdaad. Maar goed, dan snap ik het woord ;) Het is ook maf dat je twee keer ja moet zeggen enzo.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 01 mei 2007 13:37

Leej schreef:Galateia is er niet meer mis tussen de relatie met je schoonouders, dan alleen 'de kerk'. Erg christelijk komen ze idd niet over.....

Ik denk dat het probleem in het verleden ligt: mijn schoonouders hebben vroeger niet van hun zoon (mijn man dus) gehouden, dat hebben we zelfs zwart op wit, in een brief. Mijn schoonvader belde een tijdje geleden zelfs op, omdat hij last had van schuldgevoelens: hij heeft mijn man vroeger te vaak en te hard geslagen uit frustratie. Hij zei erbij, dat hij nooit heeft gezien wat een fantastische zoon hij eigenlijk heeft. Dat ziet hij nu pas.

Dat - en meer kleine dingen - zagen wij als een opening om aan die vreemde relatie een einde te maken en een frisse start te maken. Maar in dat gesprek kwam alleen maar de kerk ter sprake: want ze wilden ons nog eens (voor de 500ste keer) vertellen, hoe erg het is dat wij op zondag werken, winkelen, sporten, autorijden, vliegen, tv kijken, etcetera. Dat is allemaal zo erg, bla bla bla. En dat ze elke dag voor ons bidden... dat we maar weer snel op het rechte pad mogen komen. En waar de kinderen nou toch blijven na 6 jaar huwelijk, want op de vrouwenvereniging vragen ze er elke keer naar...

Elke keer hetzelfde dus: als we eens iets gezelligs plannen of voorstellen dan moet er eerst een preek komen.

Elke keer de kerk. Zo was dat volgens mijn man vroeger ook altijd. Mijn man is nogal 'afwijkend' (waarmee ik bedoel: hij wijkt af van hoe zij hem graag zouden zien) in zijn gedrag en ondernemingen. Hij doet mee aan nationale kampioenschappen als knikkeren en propjesgooien, hij drumt, heeft lang haar, is echt vol energie, reist de hele wereld af, eigenlijk alles wat zijn ouders niet in gedachten hadden voor hem. Hij draagt altijd twee verschillende sokken. Zijn moeder haat deze gewoonte.

Tja, veel is in het verleden begonnen. Mijn man kotste van de kerk en de regels. Hij moest bijvoorbeeld op een jongenskoor, werd er na 10 minuten weggestuurd en mocht nooit meer terug komen. Maar zijn moeder had echt hele andere plannen met hem en was dus enorm teleurgesteld. Hij wilde sporten (om zijn energie kwijt te kunnen), maar dat mocht niet van zijn ouders. Dat soort dingen hebben hem gefrustreerd. Hij kon goed leren, maar zijn ouders vonden de mavo wel goed genoeg, nu pas doet hij de opleiding die hij altijd wilde doen. Als klein kind wilde hij geen kusje of knuffeltje van zijn moeder. Die mocht nooit in de buurt komen. Hij heeft altijd geweten, dat ze hem eigenlijk niet wilde.

Zijn moeder heeft ooit tegen hem gezegd in het verleden, dat ze zich schaamde voor haar zoon. Omdat hij zo anders was.

Als je dit als verleden hebt, tja, dan denk ik dat het inderdaad dieper gaat dan alleen de kerk. Maar eigenlijk komen die problemen uit het verleden ook voort uit de kerk, de regeltjes en de idealen van mijn schoonouders die ze hadden voor hun zoon, gebaseerd op hun tradities en regeltjes. Hij paste en past gewoon niet in hun stramien.

Inmiddels hebben we pas weer een gesprek met ze gehad. Eigenlijk vlak nadat ik dit topic had geopend. Mijn man heeft ze weggestuurd, ze moesten zijn huis uit en ze hoeven niet meer terug te komen. We zullen ze nog wel zien op verjaardagen van broers/zussen en op andere familie-aangelegenheden, maar na het laatste gesprek hoeft hij ze in principe nooit meer te zien.

En ik kan hem geen ongelijk meer geven. Niet na wat er gezegd is.

Dus ik kan alleen maar concluderen, dat het inderdaad een ramp kan zijn om reformatorische (schoon)ouders te hebben.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 01 mei 2007 13:43

Galateia schreef:
Dus ik kan alleen maar concluderen, dat het inderdaad een ramp kan zijn om reformatorische (schoon)ouders te hebben.

Maar dat ligt niet aan het feit dat ze reformatorisch zijn; maar omdat ze hun zoon een leven willen opdringen wat hij niet wil, of omdat ze niet van hem hielden.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 mei 2007 14:25

Galateia schreef: Hij doet mee aan nationale kampioenschappen als knikkeren en propjesgooien, hij drumt, heeft lang haar, is echt vol energie, reist de hele wereld af, eigenlijk alles wat zijn ouders niet in gedachten hadden voor hem. Hij draagt altijd twee verschillende sokken. Zijn moeder haat deze gewoonte.

:mrgreen: Wat een leuke man heb jij! geweldig :)

Maar goed, dat hoeft dus inderdaad niet aan het refo-zijn te liggen, meer aan hoe die mensen in elkaar zitten.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 01 mei 2007 16:11

Hippieblijhoofd schreef:
Galateia schreef:

Maar dat ligt niet aan het feit dat ze reformatorisch zijn; maar omdat ze hun zoon een leven willen opdringen wat hij niet wil, of omdat ze niet van hem hielden.

Ja, daar zit wat in.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 01 mei 2007 16:12

Lalage schreef:
Galateia schreef: Hij doet mee aan nationale kampioenschappen als knikkeren en propjesgooien, hij drumt, heeft lang haar, is echt vol energie, reist de hele wereld af, eigenlijk alles wat zijn ouders niet in gedachten hadden voor hem. Hij draagt altijd twee verschillende sokken. Zijn moeder haat deze gewoonte.

Haha, ja dat vind ik zelf nou ook! (DUH)
Ik snap niet dat zulke mensen zo'n geweldig persoon hebben voortgebracht :)

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 03 mei 2007 15:50

Voor mij niet!

Mijn schoonouders bekeken mij wel met enige schrik, maar toen bleek dat ik niet per definitie losgeslagen en goddeloos was en heel verstandig kon praten :wink: hebben ze me meer dan geaccepteerd.
Het zijn echte lieve schatten. Ze weten dat ik het niet in alles met hen en mijn lieve man eens ben, maar dat is ook goed.

Dat kan ik van mijn eigen ouders niet zeggen...(nu ik lid van de GG ben)
A smile costs nothing, but gives much

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 mei 2007 16:48

Lalage schreef:

Inderdaad. :D

Ik heb ook reformatorische schoonouders (en ook reformatorische ouders) terwijl mijn vriendin en ik dat allebei niet meer zijn. Dat vinden ze natuurlijk niet relaxed, maar die van haar zijn wat dat betreft al wel het nodige gewend en die van mij begrijpen ook wel dat het geen zin heeft om de persoonlijke relatie daardoor te laten beïnvloeden. Ik heb zelf dus weinig problemen met refo(schoon)ouders.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 mei 2007 18:49

Galateia schreef:Hij doet mee aan nationale kampioenschappen als knikkeren en propjesgooien, hij drumt, heeft lang haar, is echt vol energie, reist de hele wereld af, eigenlijk alles wat zijn ouders niet in gedachten hadden voor hem. Hij draagt altijd twee verschillende sokken.

Geweldig! Echt, super gewoon :)
Hoewel ik van die twee verschillende sokken ook gek zou worden geloof ik ;)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 mei 2007 12:08

rosalie83 schreef:
Galateia schreef:Hij doet mee aan nationale kampioenschappen als knikkeren en propjesgooien, hij drumt, heeft lang haar, is echt vol energie, reist de hele wereld af, eigenlijk alles wat zijn ouders niet in gedachten hadden voor hem. Hij draagt altijd twee verschillende sokken.

Welnee! We hebben een grote sokkenmand: daar gaan alle sokken in. We zoeken niks uit. We hebben namelijk zoveel sokken (geintjes van de bruiloft, verjaardagen, enz.), dat ik er echt niet aan ga beginnen. En het is best wel handig: als een sok kapot is, dan heb je er altijd nog eentje over :mrgreen:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 mei 2007 12:30

Galateia schreef:
rosalie83 schreef:

Welnee! We hebben een grote sokkenmand: daar gaan alle sokken in. We zoeken niks uit. We hebben namelijk zoveel sokken (geintjes van de bruiloft, verjaardagen, enz.), dat ik er echt niet aan ga beginnen. En het is best wel handig: als een sok kapot is, dan heb je er altijd nog eentje over :mrgreen:

Lol!!

André

Berichtdoor André » 11 mei 2007 12:39

Het lijkt mij overigens best wel idee een vrouw met Refo ouders.
*Dus kom maar op ouders! (met een vriendelijke dochter)* 8) :P

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 mei 2007 13:18

André schreef:Het lijkt mij overigens best wel idee een vrouw met Refo ouders.
*Dus kom maar op ouders! (met een vriendelijke dochter)* 8) :P

Ik heb nog twee vrijgezelle schoonzusjes :mrgreen:

Terug naar “Archief”