relatie met broer(tjes)/zus(jes)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 26 apr 2007 14:23

Ik ben tweede in een rij van 4. Mijn oudste broer is nu 22, woont sinds december op kamers, dan ik, 17, dan een broertje van 16 (schelen 1,5 jaar) en een broertje wat gisteren 9 is geworden.

Mijn twee jongste broertjes trekken enorm met elkaar op. Echt een band heb ik niet met ze, het zijn gewoon broertjes, af en toe leuk om te verwennen, af en toe mag ik ze uit elkaar trekken, that's it.

Mijn oudere broer en ik konden elkaar wel schieten toen hij nog thuis woonde. Het was altjd ruzie, echt niets konden we van elkaar hebben. Maar nu gaat het echt een stuk beter, we vertellen elkaar af en toe echt dingen (hij over zijn vriendin, ik hem over waar ik mee worstel) Onze thuissituatie is verre van ideaal maar daar hebben we het nooit echt over. We zijn het op bepaalde punten gewoon met elkaar eens, ik weet dat van hem (hij van mij weet ik niet :wink: ) en daar laat ik het bij, bang om de band te verpesten die er begint te komen. En, toen hij nog gen vriendin had (alhoewel dat nu uit is dan) shopten wij wel eens samen :mrgreen: Voor hem dan he, niet voor mij 8)

Ik krijg vaak opmerkingen over het leeftijdsverschil (5 jaar, 1,5 jaar en 7 jaar) maar ik vind dat helemaal niet storend. Soms is het wel jammer omdat ik nooit een maatje had, mijn jongere broertje gedraagt zich als een 12-jarige zegmaar, maar anderzijds ging ik mijn eigen gang wel. Ook opmerkingen, vind je het niet jammer dat je enigst meisje ben, hoor ik vaak. Maar ach, waarom? Ik ben niet anders gewent en... Ik kreeg meer kleding en andere frutseltjes dan mijn broertjes :mrgreen: Mijn jongste broertje mag wel meer dan ons, ik heb wel het gevoel dat hij meer gewaardeerd word en hij kan een hoop meer, hij praatte eerder dan dat de gemiddelde peuter dat doet, hij rekende eerder, hij heeft een groep overgeslagen, maar dat komt natuurlijk ook doordat hij 3 ouderen boven zich heeft.

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 28 apr 2007 02:46

Ik ben de 4e in een rij van 7. Mijn ouders hebben, zeg maar, 2 series. Ik ben de oudste van de tweede serie. Met mijn oudste broer scheel ik 11 jaar, met mijn zus 10 jaar en mijn broer 8 jaar.
Na mij komen nog een broertje (-2) een zusje (-4) en nog een zusje (-9)

Met allemaal heb ik een goede band, mijn oudste broer heeft een gezin dat zo oud is als mijn jongste zusje en wat jonger, en met hem deel ik meer vragen in de zin van goede raad nodig.
Mijn oudste zus is een moederfiguur voor me, heeft ook een gezin, maar we doen regelmatig meidendingen met elkaar.
Met mijn jogere zusjes ga ik winkelen enzo, en die komen bij mji om raad vragen, over hun vriendjes, school etc.

Heel verschillend, maar ik hou van allemaal evenveel!
A smile costs nothing, but gives much

jootje16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jootje16 » 01 mei 2007 20:26

ik ben de oudste van 5 meiden
het zusje wat onder mij komt is heel anders als ik
heel andere interesses enzo
ik kan best goed met haar maar over sommige dingen zou ik met haar nooit over praten.
de rest van mn zusjes zijn nog een beetj jong.
omdat mn moeder een half jaar in het ziekenhuis en in een revalidatiecentrum heeft gelegen is de relatie met mn zusjes heel anders geworden. Omdat ik de oudste ben heb je dan best veel verantwoordelijkheid en vooral de jongsten zijn dan heel aanhankelijk.
Geluk en verdriet liggen dicht naast elkaar...

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 02 mei 2007 09:43

Ik ben de 6e in de rij van 10 kinderen. Ik heb 3 oudere zussen en 2 jongere zusjes. 2 oudere broers en 2 jongere broertjes.

Tussen mijn jongste zusje en oudste zus zit 20 jaar verschil (lekker veel :wink: ). Omdat ik ongeveer in het midden zit in het gezin heb ik met iedereen "contact". Iik vind het heerlijk om ff met mijn zusje te spelen maar ik kan ook heel goed kletsen met mijn oudere familieleden.
Mijn zusje onder mij (17 is ze, ik ben 18) kan ik heel goed opschieten. Met haar doe ik echt ongeveer alles (winkelen, naar de EO-JD, enz). Met mijn zus boven mij kan ik ook heel goed opschieten, met haar heb ik een meer "serieuze relatie". Ik heb tegelijk met haar op belijdeniscath gezeten en we hebben dus ook tegelijk belijdenis gedaan. Met haar zit ik ook op een bijbelstudiegroepje.

Ik kan heel goed opschieten met mijn zwagers en schoonzussen. Lekker stoeien met mn zwagers en kletsen met mn schoonzussen.

Ik ben wel blij met mijn familie.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 mei 2007 12:04

Ik heb geen relatie meer met mijn broers en zussen.
Ben de vijfde in de rij van zeven.
Ze zijn allemaal getrouwd.
Ik ook en mijn man hebben ze nooit geaccepteerd.
Dus nadat mijn moeder was overleden heb ik het nog een jaartje volgehouden en toen had ik er genoeg van.
Heb dus de relatie met hen verbroken.
En moet zeggen dat het mij prima bevalt.

Met mijn schoonfamilie hebben wij een aardig kontakt.
Alleen zien we die bijna nooit dus kun je ook moeilijk ruzie mee krijgen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 mei 2007 12:13

tante-tortel schreef:Ik heb geen relatie meer met mijn broers en zussen.
Dus nadat mijn moeder was overleden heb ik het nog een jaartje volgehouden en toen had ik er genoeg van.

Als ik zie hoe je in andere topics reageert en anderen benadert, sta ik echt te kijken van deze reactie!

Ik ga er maar niet al te inhoudelijk op in, maar hierop wil ik wel reageren:

tante-tortel schreef:Met mijn schoonfamilie hebben wij een aardig kontakt.

Waarom zou je ruzie krijgen?!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 mei 2007 12:22

Tja, vraag het mijn broers en zussen.... Die kunnen het prima.
Aangezien ik daar geen zin meer in had heb ik ze gedag gezegd.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 mei 2007 12:23

rosalie83 schreef:
tante-tortel schreef:Ik heb geen relatie meer met mijn broers en zussen.

Als ik zie hoe je in andere topics reageert en anderen benadert, sta ik echt te kijken van deze reactie!

Ik ga er maar niet al te inhoudelijk op in, maar hierop wil ik wel reageren:

tante-tortel schreef:Met mijn schoonfamilie hebben wij een aardig kontakt.

Waarom zou je ruzie krijgen?!

Je staat weer snel met je oordeel klaar.......

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 mei 2007 12:25

tante-tortel schreef:Je staat weer snel met je oordeel klaar.......

Helemaal niet. Omdat ik dat niet wil, stel ik je juist een vraag!
En verder is het enige wat ik zei dat ik verbaasd stond, het was een ander soort reactie als ik van je gewend ben.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 mei 2007 12:25

tante-tortel schreef:Tja, vraag het mijn broers en zussen.... Die kunnen het prima.

Dit slaat natuurlijk nergens op, ik ken jou niet, laat staan hen, dus ik kan het ze niet vragen :?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 mei 2007 12:36

rosalie83 schreef:
tante-tortel schreef:Tja, vraag het mijn broers en zussen.... Die kunnen het prima.

Dit slaat natuurlijk nergens op, ik ken jou niet, laat staan hen, dus ik kan het ze niet vragen :?

Ik weet het ook niet hoe ze het doen, maar ze kunnen het prima.

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 02 mei 2007 13:04

tante-tortel schreef:
rosalie83 schreef:

Als zij altijd beginnen, dan nog. Het wordt toch pas een ruzie als jij je net zo tegenover hen gedraagt, als zij tegenover jou doen? Of is dat een heel rare gedachtengang?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 mei 2007 13:12

Mariekje88 schreef:
tante-tortel schreef:
rosalie83 schreef:

Als zij altijd beginnen, dan nog. Het wordt toch pas een ruzie als jij je net zo tegenover hen gedraagt, als zij tegenover jou doen? Of is dat een heel rare gedachtengang?

Dat is helemaal geen rare gedachtengang, daarbij, als je 6 broers en zussen hebt, en je hebt met geen van allen contact meer, kun je jezelf ook wel wat afvragen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 mei 2007 13:16

Dat ligt er maar aan. Probeerde er altijd maar overheen te praten of te doen of mijn neus bloedde. Maar om altijd maar negatief benaderd te worden en op alles wat je zegt een negatief antwoordt te krijgen wordt je uiteindelijk zat. Ik was op een gegeven moment zo slim om juist het tegenover gestelde te zeggen dan ik bedoelde en dan was het antwoordt van het altijd precies wat ik eigenlijk bedoelde.
Maar soms moet je gewoon voor je zelf en je relatie kiezen.
Mijn man en kinderen zijn voor mij nummer 2. God staat altijd op de eerste plaats. Als ze dat niet kunnen respecteren dan is het dus gewoon over.
Waarom zou ik met hen een relatie moeten hebben?
Ze kwamen hier bijna nooit.
Heb tig keren lange ziekenhuis opname's gehad en ze namen nog niet eens de moeite om eens langs te komen. Ze hadden zelfs hun oordeel er al over klaar: aanstellerij.
Nee, dank je, zulke broers en zussen kunnen je beter kwijt dan "rijk" zijn.

Heb vele broeders en zusters in de Here, en dat is voor mij voldoende.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 mei 2007 13:18

Cisca schreef:
Mariekje88 schreef:
tante-tortel schreef:
rosalie83 schreef:

Dat is helemaal geen rare gedachtengang, daarbij, als je 6 broers en zussen hebt, en je hebt met geen van allen contact meer, kun je jezelf ook wel wat afvragen.

Het enige wat ik me afvraag is: hoe heb ik het zolang met ze uitgehouden.
Volgens mij ben ik gewoon een geadopteerd kind.

Terug naar “Archief”