met veel meeleven en met pijn in mn hart zit ik mee te lezen. Maar ook: wat goed dat mensen zichzelf durven uiten. Wat kan de duivel toch aan ons trekken!
Veel mensen denken wel eens: van mij hoeft het allemaal niet meer. In feite betekent dit een stille schreeuw om hulp. (bijv: 'zien jullie dan niet dat het niet goed met me gaat? Nou, als ik er niet meer ben dan zullen jullie beseffen hoe moeilijk het voor me geweest moet zijn.)
Maar als iemand zo ver is dat hij gaat fantaseren hóe hij/zij een einde aan zijn leven kan maken is het verstandig om hulp in te schakelen!
Het is goed om inzicht in jezelf te krijgen hoe je tot zulke negatieve gedachten over jezelf kan komen. Hiervoor heb ik misschien een tip. zelf werk ik in de hulpverlening en ik gebruik dan vaak de RET (rationeel emotie therapie) methode. Deze gaat zo:
wat voel ik (boos / blij / bang / bedroefd)
wat denk ik
zijn deze gedachten reeel
wat kan ik beter denken
Je zult zien als je een stroom van negatieve emoties over je heen krijgt, en je gaat de situatie eens omschrijven a.d.h.v bovenstaande rijtje, je veel inzicht in je (vaak negatieve) gedachtenpatroon kan krijgen.
als je je depressief voelt heb je ws helemaal geen zin om hier wat mee te gaan doen. maar bedenk dat het de moeite waard is te proberen! Ik heb hierdoor al heel wat mensen zien veranderen.
En knabbel: bedenk dat jou hulpverlener er is om naar jou hulpvraag te luisteren. Als jij die niet verteld, dan zal ze er ook niet achter komen. Jij bent degene die moet aangeven waar je mee geholpen moet worden. Dit kan voor jou ook een proces zijn. Het vergt nog al wat van jezelf om eerlijk naar jezelf, en daarna ook aan anderen toe te geven dat het zover met je is dat je aan suicide denkt. Dat begrijp ik goed. Maar weet je: één moeilijk moment waarop je het bespreekt kan je zo ontzettend veel verder helpen dat je er de rest van je leven blij mee bent. Weet je, hulpverleners zijn ook gewoon mensen, en de meesten hebben niet de gaven dwars door je heen te kijken. ze zullen op jou verhaal (verbaal en nonverbaal) af moeten gaan. Veel sterkte, je ga op dit moment ws door een diep dal, hoop dat je er weer uit kom. Maar bedenk dat er handen zijn die je omhoog kunnen trekken. Maak dan gebruik van die handen.