weinig avondmaalgangers in de gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 16 mei 2007 14:29

Elbert schreef:Je hebt dus niets aan het avondmaal als je zonder geloof en bekering leeft; het getuigt dan juist tegen je.

Die conclusie is buitengewoon voorbarig als je terugleest en ziet dat Boekenlezer vond dat Gerdien en ik dwalen.
Een ieder die durft te zeggen dat wij niet bekeerd zijn of niet gelovig, maar dwalen, moet dan maar eens in het eigen hart kijken...
In ieder geval heeft het mij buitengewoon gegriefd.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Re: weinig avondmaalgangers in de gemeente

Berichtdoor Liarose » 16 mei 2007 14:30

elbert schreef:De catechismus concludeert dit op grond van de Bijbel.

De catechismus is geschreven door mensen die dit zo hebben opgevat vanuit de bijbel.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 16 mei 2007 14:40

Gerdien B. schreef:hoe denk jij dan, hoe het avondmaal gevierd moet worden volgens de Bijbel? (dus even geen H.C.)

De H.C. verwoord toch de bijbel?

Maar goed, het avondmaal moet gevierd worden zoals dat door Jezus en Paulus in de bijbel beschreven wordt.

Wat teksten:
Matthëus 26:26
En als zij aten, nam Jezus het brood, en gezegend hebbende, brak Hij het, en gaf het den discipelen, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam.
27
En Hij nam den drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daaruit;
28
Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.

1 Korinthiërs 10:14
Daarom, mijn geliefden, vliedt van den afgodendienst.
15
Als tot verstandigen spreek ik; oordeelt gij, hetgeen ik zeg.
16
De drinkbeker der dankzegging, dien wij dankzeggende zegenen, is die niet een gemeenschap des bloeds van Christus? Het brood, dat wij breken, is dat niet een gemeenschap des lichaams van Christus?
17
Want een brood is het, zo zijn wij velen een lichaam, dewijl wij allen eens broods deelachtig zijn.
18
Ziet Israel, dat naar het vlees is: hebben niet degenen, die de offeranden eten, gemeenschap met het altaar?
19
Wat zeg ik dan? Dat een afgod iets is, of dat het afgodenoffer iets is?
20
Ja, ik zeg, dat hetgeen de heidenen offeren, zij den duivelen offeren, en niet Gode; en ik wil niet, dat gij met de duivelen gemeenschap hebt.
21
Gij kunt den drinkbeker des Heeren niet drinken, en den drinkbeker der duivelen; gij kunt niet deelachtig zijn aan de tafel des Heeren, en aan de tafel der duivelen.
22
Of tergen wij den Heere? Zijn wij sterker dan Hij?

1 Korinthiërs 11:23 Want ik heb van den Heere ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb, dat de
Heere Jezus in den nacht, in welken Hij verraden werd, het brood nam;
24 En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
25 Desgelijks [nam] Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide:
Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij [dien] zult drinken, tot Mijn gedachtenis.
26 Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.
27 Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren.

Dat dit in sommige kerken is doorgeslagen naar een avondsmaal mijding is niet goed, zoals ook en avondsmaal automatisme niet goed is.
Ik denk trouwens dat het formulier zoals dat in reformatorische kerken wordt gebruikt een goed beeld geeft van de hoe het avondmaal gevierd moet worden, beiden kanten, opdracht tot zelfonderzoek en nodiging komen aan de orde.

En om maar de eindigen met wat een dominee eens zei tijden een avondsmaaldienst.
"Aangaan is een daad, maar blijven zitten is ook een daad."
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 mei 2007 14:45

Riska schreef:
Elbert schreef:Je hebt dus niets aan het avondmaal als je zonder geloof en bekering leeft; het getuigt dan juist tegen je.

Die conclusie is buitengewoon voorbarig als je terugleest en ziet dat Boekenlezer vond dat Gerdien en ik dwalen.
Een ieder die durft te zeggen dat wij niet bekeerd zijn of niet gelovig, maar dwalen, moet dan maar eens in het eigen hart kijken...
In ieder geval heeft het mij buitengewoon gegriefd.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom je dit in mijn post leest.
Ik denk dat zeggen dat iemand dwaalt, nog niet wil zeggen dat zo iemand geen gelovige is of niet bekeerd is. Ook kinderen van God kunnen nl. dwalen (dat had ik eerder al geschreven).

Mijn post was trouwens een antwoord op een vraag van Gerdien B., nl. waarom de catechismus de conclusie trekt dat het avondmaal alleen voor gelovigen is. In m'n antwoord heb ik verwezen naar wat de bijbel erover zegt.

rosalie83 schreef:

De catechismus is geschreven door mensen die dit zo hebben opgevat vanuit de bijbel.

Ja, en? Dan nog zul je met de gegeven bijbelteksten in het reine moeten komen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

André

Berichtdoor André » 16 mei 2007 14:46

wimvers schreef:ik vind het altijd zo verschrikkelijk dat er zo schandalig weinig mensen bij ons aan het avondmaal gaan, terwijl ze wel belijdenis hebben gedaan, hebben ze dan GOD niet gezocht na hun belijdenis! kan iemand mij daar iets meer over vertellen?
Ehm, hoe komt dat het na 8 pagina's over het verschil tussen de viering in de Katholieke kerk cq reformatorische kerk gaat?
Ik vind daar niets van terug in de vraagstelling......... :roll:

André

Berichtdoor André » 16 mei 2007 14:52

elbert schreef:Ik denk dat zeggen dat iemand dwaalt, nog niet wil zeggen dat zo iemand geen gelovige is of niet bekeerd is. Ook kinderen van God kunnen nl. dwalen (dat had ik eerder al geschreven).
Precies, het wil ook niet zeggen dat je niet (reformatorisch) bekeerd bent, geen avondmaal mag vieren.
Het is zelfs een opdracht om het wel te doen.
*Ik val nu ernstig in herhaling*
Vorig jaar/het jaar daarvoor, etc.

André

Berichtdoor André » 16 mei 2007 14:58

Wullimpie schreef:Dat dit in sommige kerken is doorgeslagen naar een avondsmaal mijding is niet goed, zoals ook en avondsmaal automatisme niet goed is.
Ik denk trouwens dat het formulier zoals dat in reformatorische kerken wordt gebruikt een goed beeld geeft van de hoe het avondmaal gevierd moet worden, beiden kanten, opdracht tot zelfonderzoek en nodiging komen aan de orde.
Het evt niet aangaan zou alleen zo kunnen zijn als je bewust doorgaat met een zonde die jezelf zeker als zonde ziet/bestempelt.

En om maar de eindigen met wat een dominee eens zei tijden een avondsmaaldienst.
"Aangaan is een daad, maar blijven zitten is ook een daad."
Ehm, wil/kun jij dit ook uitleggen zodat ik het ook begrijp?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 16 mei 2007 15:04

Die predikant bedoelde dat als je blijft zit je er dus voor kiest om niet aan te gaan, dat is dus ook een daad.
Dit omdat sommigen het blijven zitten zien in het licht van, ik doe niets en kan dan dus ook niets fout doen (onterecht aangaan).
Je doet echter wel wat, je blijft namelijk zitten.

Duidelijk?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 16 mei 2007 15:06

elbert schreef:
rosalie83 schreef:

Ja, en?

Dus zijn sommige dingen op hun manier geinterpreteerd. Dat wil niet zeggen dat het zo in de bijbel staat.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 mei 2007 15:15

Rosalie83 schreef:Dus zijn sommige dingen op hun manier geinterpreteerd. Dat wil niet zeggen dat het zo in de bijbel staat

precies...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 mei 2007 15:17

rosalie83 schreef:Dus zijn sommige dingen op hun manier geinterpreteerd. Dat wil niet zeggen dat het zo in de bijbel staat.

Het wil ook niet zeggen dat het er niet zo staat.
Het gaat om de argumentatie bij de interpretatie. En als er iets aan rammelt, moet je het aan de orde stellen.
Natuurlijk moeten we altijd naar de Bijbel te luisteren.
Maar zomaar roepen dat iemand het fout heeft, omdat het ook maar mensen zijn... tja, jij en ik zijn ook mensen en wij interpreteren ook, dus geldt het net zo goed voor ons.

André schreef:
elbert schreef:Ik denk dat zeggen dat iemand dwaalt, nog niet wil zeggen dat zo iemand geen gelovige is of niet bekeerd is. Ook kinderen van God kunnen nl. dwalen (dat had ik eerder al geschreven).

Precies, het wil ook niet zeggen dat je niet (reformatorisch) bekeerd bent, geen avondmaal mag vieren.

Het hangt ervan af in welk verband je dat bedoelt.
Als je zegt dat iedere ongelovige zondermeer avondmaal moet vieren, dan ben ik het daar niet mee eens.
Als je ermee bedoelt dat de oproep klinkt om ons te bekeren, onze zonden te belijden, op Christus te vertrouwen, ons te beproeven en zo het avondmaal te vieren, dan ben ik het wel met je eens.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

André

Berichtdoor André » 16 mei 2007 16:08

elbert schreef:
André schreef:

Het hangt ervan af in welk verband je dat bedoelt.
Als je zegt dat iedere ongelovige zondermeer avondmaal moet vieren, dan ben ik het daar niet mee eens.
Als je ermee bedoelt dat de oproep klinkt om ons te bekeren, onze zonden te belijden, op Christus te vertrouwen, ons te beproeven en zo het avondmaal te vieren, dan ben ik het wel met je eens.
Oké even iets duidelijker proberen :) Ik heb het nu niet over ongelovigen, maar over mensen die de kerk bezoeken, belijdenis hebben afgelegd van hun geloof en kerkleer, deze mensen horen naar de oproep uit de Bijbel te luisteren, daar heb je zelfs geen avondsmaal formulier voor nodig.
Het enige dat wringt tussen mijn en andere belevingen is dat als je belijdenis van je geloof aflegt, je je ook bekeerd hebt tot God.

Leej
Mineur
Mineur

Re: weinig avondmaalgangers in de gemeente

Berichtdoor Leej » 16 mei 2007 16:29

Gerdien B. schreef:
Leej schreef:Ik denk dat het Avondmaal alleen bestemd is voor Gods kinderen(zie catechismus). Tja en dat er weinig aangaan is heel triest, er zijn veel mensen die God niet écht gezocht hebben.

maar hoe komt de catechismus hier bij?
Ik vraag me dit echt serieus af, want nergens in de Bijbel lees ik dat Jezus die lijn trekt.

Ik lees even verder dat je zegt dat je liever niet hebt dat de cat. erbij betrokken wordt. Toch geloof ik dat de cat. opgebouwd is uit Gods Woord. Dus het spijt me dat ik toch even de catechismus erbij betrek (woorden van onze site-beheerder:
Henkie schreef:Onze site baseert zich op de bijbel als Gods Woord en de drie Formulieren van Enigheid.
)

Lees 1 Kor. 10:16+17 Daar wordt gesproken over de gemeenschap met Christus tijdens het Avondmaal. Wanneer heb je gemeenschap met Christus? Als je bekeerd bent, neem ik aan. Verder vind ik dat het formulier van het Heilig Avondmaal ook heel duidelijk daarin is. En ook die is gebaseerd op de Bijbel.
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 mei 2007 18:37

André schreef:Nee, dan de mensen die niet aan het avondmaal gaan, omdat ze zogenaamd niet de vrijmoedigheid hebben.
Ik vind het mijn plicht als medechristen waar mogelijk deze dwaling onder de aandacht te blijven brengen.

En hoe wil je ze dan ertoe bewegen om toch te gaan? Denk je dat het helpt als je tegen ze roept: "Doe nou niet zo moeilijk, joh! Je moet het gewoon geloven, en verder niet zeuren!"?
Een dergelijke benadering zal ze allerminst overtuigen. Niet onterecht, want het is ook een veel te simpele benadering. (Met zo'n benadering kan ik ook altijd totaal niks beginnen. Het brengt me alleen maar meer in onzekerheid, omdat het zo ontzettend goedkoop klinkt.) De zelfbeproeving van het avondsmaalsformulier houdt bepaald wel wat meer in!
Het zijn nogal tere zaken waar het dan over gaat.
Het is bijvoorbeeld belangrijk dat degene die zulke mensen toespreekt iemand is, die er diepe indrukken van heeft wat het betekent om gezondigd te hebben tegen God. Zo werkt dat bij mij ook. God heeft mij eerst diepe indrukken gegeven van zijn heiligheid, en vandaaruit ging ik ook zien wie ik was: een verloren zondaar voor wie zalig worden een onmogelijkheid was geworden. ("Bij de mensen is dat onmogelijk..." Mattheüs 19:26a) Er zijn van die momenten die ik nooit meer vergeet, toen ik dat zo diep moest inleven. Momenten waarop een diepe droefheid dan zich meester van mij maakte. Maar o, dan het wonder! Als je dan gaat ontdekken, dat er dwars door de onmogelijkheid heen, tòch een weg is om zalig te worden! Waar het voor mij onmogelijk was, daar was het mogelijk buiten mijzelf om! Want voor God is niets te wonderlijk! ("...maar bij God zijn alle dingen mogelijk." Mattheüs 19:26a).
Ook de preek van ds. J.S. van der Net (Ger. Gem., Houten) over 1 Koningen 7:25 is voor mij hierin tot een onvergetelijke ervaring geweest. (Te vinden op http://www.prekenweb.nl/per_bijbelboek.htm). Dat soort preken overtuigen mij om vrijmoedigheid te krijgen, om de verlossing van Jezus Christus zelfs op een hopeloos verloren zondaar als ik toe te durven passen! Maar dan is het ook geen preek in de trant van: "Doe nou niet zo moeilijk, joh! Gewoon geloven, gewoon aannemen!". (Mijn dominee heeft daar helaas ook zo'n handje van. :cry: ) Nee, hier is een man aan het woord die besef heeft van waar hij het over heeft. Besef van Gods onkreukbare heiligheid, besef van onze diepe verlorenheid in Adam en de immense kloof die er daardoor gekomen is tussen God en ons. Dan wordt het geen goedkoop praatje waar ik niks aan heb en wat mij alleen maar onzekerder maakt. Nee, dan word ik tot in het diepste van mijn gemoed getroffen. Deze preek heb ik dan ook opgeslagen op mijn eigen computer, om hem vaker te kunnen beluisteren. Steeds als ik deze preek beluister, word ik er weer diep door getroffen, door dat wonder van zalig te mogen worden uit genade. Dan komen de tranen van diepe ontroering los. Het is een preek die ik niet met droge ogen beluisteren kan.

Hierdoor kan ik het ook met volle overtuiging met Paulus mee uitroepen, omdat het ook voor mij (o onuitsprekelijk wonder!) gelden mag:
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
(Romeinen 8:38-39)

Ken jij dat ook als een wonder?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

André

Berichtdoor André » 16 mei 2007 18:44

Wullimpie schreef:Die predikant bedoelde dat als je blijft zit je er dus voor kiest om niet aan te gaan, dat is dus ook een daad.
Dit omdat sommigen het blijven zitten zien in het licht van, ik doe niets en kan dan dus ook niets fout doen (onterecht aangaan).
Je doet echter wel wat, je blijft namelijk zitten.

Duidelijk?
Dus alle mensen die blijven zitten zijn bezig bewust te volharden in een zonde die ze ook duidelijk onder woorden kunnen brengen?

Terug naar “Archief”