Thuislezers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 mar 2007 17:33

Elbert schreef:
Het lijkt me dat de tekst hier wel uit z'n verband wordt gerukt om thuislezerij te verantwoorden.

Tja, exegese kan je op verschillende manieren gebruiken.
De één zegt ‘uitzijn verband gerukt’, de ander ‘juist toegepast’.
Ik voer geen pleidooi voor thuislezers hoor maar ik kan ze nog steeds begrijpen.
André schreef:
Hier krijg ik het 'enge' gevoel bij, dat het om de predikant gaat die over God predikt, terwiijl het volgens mij God is die spreekt door de mond v/d predikant.
Fout gevoel André want volgens mij is het alle twee hoewel predikanten vandaag-de-dag toch meer over God spreken dan er uit. In het oud testament sprak God door de mond van de Profeten en dat was doormiddel van 10 woorden het zuiveren bazuingeschal.

GG-er
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GG-er » 09 mar 2007 17:38

André schreef:Ik wil graag nog even terug komen op een quote 1 pagina terug.
Jantjes schreef:Geef mij Wulfert Floor maar de landbouwer van Driebergen met zijn eenvoudige oefeningen. Die kreeg zijn preek overdenkingen achter de koeien, schapen en op het land van zijn boerderij.
Hier krijg ik het 'enge' gevoel bij, dat het om de predikant gaat die over God predikt, terwiijl het volgens mij God is die spreekt door de mond v/d predikant.

En Wulfert Floor leerde geen andere zaken dan de (nadere) reformatoren, ondanks wat andere accenten. Dat een gebrekkige kennis ook niet alles is blijkt wel hier: http://dspieters.refoweb.nl/1882811.htm

En ik zou geen GG-er zijn als ik niet verwees naar de voorman van de GG ds. G.H. Kersten die zich niet voor niets druk maakte om een theologische school. Het was om uitwassen en dwalingen te voorkomen en in te dammen. En dat heeft hij niet voor niets zo hard voor moeten knokken. Er was niet voor niets zoveel weerstand. Een gedegen opleiding wil nog wel eens een hoogmoedige prediker ontmaskeren.

André

Berichtdoor André » 09 mar 2007 17:57

Jantjes schreef:Elbert schreef:
Het lijkt me dat de tekst hier wel uit z'n verband wordt gerukt om thuislezerij te verantwoorden.

Tja, exegese kan je op verschillende manieren gebruiken.
De één zegt ‘uitzijn verband gerukt’, de ander ‘juist toegepast’.
Ik voer geen pleidooi voor thuislezers hoor maar ik kan ze nog steeds begrijpen.
André schreef:
Fout gevoel André want volgens mij is het alle twee hoewel predikanten vandaag-de-dag toch meer over God spreken dan er uit. In het oud testament sprak God door de mond van de Profeten en dat was doormiddel van 10 woorden het zuiveren bazuingeschal.
Iets concreter dan, hier citeer ik je eigen woorden Jantjes.
Als hier geen voorkeur uit af te leiden is......
Geef mij Wulfert Floor maar.....
Ik heb de 'pech' dat ik deel heb uitgemaakt van een familie waar alleen over ouderlingen, predikanten en beroepen werd gesproken, ik heb nooit iets gehoord over de inhoud van de woordverkondiging, wat ik hier mee wil zeggen is dat het niet alleen een 'gevoel' is.(volgens jou zelfs een fout gevoel) Overigens knap om mijn feiten te kunnen beoordelen als zijnde fout, zonder dat je ze kent.
Dit soort zondagse praatjes met een borrel (zo herinner ik me dat) waren en zijn verwoestend voor een gemeente van Jezus Christus. M.i. ook werk van de duivel om leden van Zijn lichaam af te rukken. (De briesende leeuw)

Laat me raden, wsl zie ik nu leeuwen die er niet zijn volgens jou?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 mar 2007 19:24

GG-er schreef:
André schreef:Ik wil graag nog even terug komen op een quote 1 pagina terug.
Jantjes schreef:Geef mij Wulfert Floor maar de landbouwer van Driebergen met zijn eenvoudige oefeningen. Die kreeg zijn preek overdenkingen achter de koeien, schapen en op het land van zijn boerderij.

En Wulfert Floor leerde geen andere zaken dan de (nadere) reformatoren, ondanks wat andere accenten. Dat een gebrekkige kennis ook niet alles is blijkt wel hier: http://dspieters.refoweb.nl/1882811.htm

En ik zou geen GG-er zijn als ik niet verwees naar de voorman van de GG ds. G.H. Kersten die zich niet voor niets druk maakte om een theologische school. Het was om uitwassen en dwalingen te voorkomen en in te dammen. En dat heeft hij niet voor niets zo hard voor moeten knokken. Er was niet voor niets zoveel weerstand. Een gedegen opleiding wil nog wel eens een hoogmoedige prediker ontmaskeren.

Beste GG-er ik kan Kersten gelijk stellen met Wulfert Floor die hadden geen accent verschil. Want Kersten stelde ook dat een gedoopt kind niet in het verbond kwam maar op de erf van het verbond. Ik weet niet of dat ook kwam bij Kersten door gebrek aan kennis zoals jij vermeld van Wulfert Floor maar ik weet zeker van niet. Want Kersten was zo zeker van zijn zaken, dat een gedoopt kind niet in het verbond kwam tijdens de doop, dat hij hierdoor de Gereformeerde Gemeenten heeft gesticht. Dit was in ieder geval één groot punt waarvoor Kersten een theologische school heeft opgericht. Hij noemde het een dwaling en een uitwas (om jou woorden maar te gebruiken) dat een gedoopt kind in het verbond kwam!
Vandaag-de-dag ondervind de gereformeerde gemeenten daar nog altijd een grote tegenstand van buiten en ander kerkgenootschappen en is in de prediking altijd te merken. De gemeente is geen verbond gemeente.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 mar 2007 20:14

Laten we het hier bij het thuislezen houden. De discussie over de GerGem kan in het andere topic.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Thuislezers

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2014 10:59

Een oud topic naar boven geschopt. :D
Sommige forummers die hier gereageerd hebben zijn er nog, maar andere weer niet.
Onder de groep die thans post, zitten ook "thuislezers" en mensen die om wat voor reden dan ook, de kerk de rug hebben toegekeerd, maar niet het geloof. Althans zo beweren zij.

Wat was de reden?
Is er geen alternatief, als je teleurgesteld bent geraakt in je eigen kerkelijke gemeente?
Wat doe je met het gegeven: de gemeenschap der heiligen?
Mis je de samenkomsten niet?
Ik heb een tijdje vanwege ziekte onze kerkdiensten via internet moeten beluisteren, het was fijn dat het mogelijk was, maar ik miste de kerkgang.
Het is toch anders als je meezingt, samen bidt, je de Zegen aan het einde van de dienst ontvangt.
Je maakt geen bijzondere diensten meer mee, als je thuis blijft.
Zoals doop-, belijdenis, avondmaalsdiensten.
En als je een begrafenis moet gaan regelen, heb je dan geen voorganger nodig?
Zomaar een paar vragen die in mij opkomen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 feb 2014 14:39

Twee dingen zijn denk ik wel belangrijk:

1. Open het gesprek in gaan. Het "althans, zo beweren zij" klinkt al wel een beetje alsof je eigenlijk sterk afvraagt of die mensen nog wel geloven.

2. De pijn & problemen die ontstaan als mensen in de kerk ernstig beschadigd worden.

Zonder te zeggen dat het goed is om "thuislezer" te zijn, integendeel, ik denk dat het verre van ideaal is, moeten we niet te makkelijk over wat er gebeurd is heen willen stappen. Het kan een hoop kapot hebben gemaakt bij mensen, er kan angst en gebrek aan vertrouwen zijn ontstaan. De keuze om niet meer naar de kerk te gaan is soms best begrijpelijk, ook al is het totaal niet de gewenste situatie. En het maken van een verkeerde keuze, we doen het allemaal, wil nog niet zeggen dat er geen geloof meer is. Vaak willen mensen nog wel maar zijn ze bang om opnieuw ergens heen te gaan waar een groepje mensen het voor het zeggen heeft, omdat waar ze kwamen daar misbruik van werd gemaakt, mensen werden geïndoctrineerd, met de nek aangekeken, door de gevestigde orde werd veroordeeld enzovoorts. Ik denk dat het dan goed is een nieuwe gemeente te zoeken waar het er christelijker aan toegaat, maar die angst vormt vaak een blokkade en die is niet zo makkelijk overwonnen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2014 14:55

Marnix schreef:Twee dingen zijn denk ik wel belangrijk:

1. Open het gesprek in gaan. Het "althans, zo beweren zij" klinkt al wel een beetje alsof je eigenlijk sterk afvraagt of die mensen nog wel geloven.

2. De pijn & problemen die ontstaan als mensen in de kerk ernstig beschadigd worden.

Zonder te zeggen dat het goed is om "thuislezer" te zijn, integendeel, ik denk dat het verre van ideaal is, moeten we niet te makkelijk over wat er gebeurd is heen willen stappen. Het kan een hoop kapot hebben gemaakt bij mensen, er kan angst en gebrek aan vertrouwen zijn ontstaan. De keuze om niet meer naar de kerk te gaan is soms best begrijpelijk, ook al is het totaal niet de gewenste situatie. En het maken van een verkeerde keuze, we doen het allemaal, wil nog niet zeggen dat er geen geloof meer is. Vaak willen mensen nog wel maar zijn ze bang om opnieuw ergens heen te gaan waar een groepje mensen het voor het zeggen heeft, omdat waar ze kwamen daar misbruik van werd gemaakt, mensen werden geïndoctrineerd, met de nek aangekeken, door de gevestigde orde werd veroordeeld enzovoorts. Ik denk dat het dan goed is een nieuwe gemeente te zoeken waar het er christelijker aan toegaat, maar die angst vormt vaak een blokkade en die is niet zo makkelijk overwonnen.

Hoe open wil je het hebben? Ik ben zelf kind van een tijdelijke thuislezer. Dus ik heb het in mijn jonge jaren meegemaakt.
Het kwam vanwege een principiële kwestie, meer wil ik er niet over kwijt.

En nee, ik heb mijn ouders er nooit over gehoord dat zij beschadigd zouden zijn, ze hebben zelf die stap genomen om het kerkverband te verlaten.
Natuurlijk kostte dat pijn en tranen, maar ze hebben nooit met de vinger naar de ander gewezen maar het in gebed gebracht bij de Heere.
Hij wilde de "thuisdiensten" zegenen en zorgde ervoor dat er op een gegeven moment een kerkdienst op normale afstand mogelijk werd.
In de praktijk kwam het er dus op neer, dat mijn pa een preek las of we luisterden naar een dienst, opgenomen op de band(recorder).
Ook gingen mijn ouders door de weeks naar allerlei avond-kerkdiensten. Die werden toen nog volop georganiseerd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 feb 2014 16:42

schelpje3 schreef:Het kwam vanwege een principiële kwestie, meer wil ik er niet over kwijt.

Zo begint iedere scheuring, toch?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2014 17:51

O nee!
Dat is jouw verdachtmaking.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 feb 2014 18:13

schelpje3 schreef:.... Althans zo beweren zij.

Iets met verdachtmakingen... :lol: :lol: :lol:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 feb 2014 18:45

mealybug, ik meen mij te herinneren dat jij ook een thuislezer bent toch? ( ik bedoel dus mede niet lid van een kerkgemeenschap )

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 feb 2014 21:52

meribel schreef:mealybug, ik meen mij te herinneren dat jij ook een thuislezer bent toch? ( ik bedoel dus mede niet lid van een kerkgemeenschap )

Natuurlijk ben ik geen lid van een menselijk feilbare groep mensen met allemaal weer een andere belijdenisleer, waarbij ik gedwongen wordt iets te ondertekenen.
God ziet het hart aan en kent onze gedachten.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 feb 2014 22:30

mealybug schreef:Natuurlijk ben ik geen lid van een menselijk feilbare groep mensen met allemaal weer een andere belijdenisleer, waarbij ik gedwongen wordt iets te ondertekenen.

Ik ben wel lid van een kerk.
En ik heb helemaal niets hoeven ondertekenen.
Ik kon toen nog niet schrijven. :-oo

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2014 22:34

mealybug schreef:
Natuurlijk ben ik geen lid van een menselijk feilbare groep mensen met allemaal weer een andere belijdenisleer, waarbij ik gedwongen wordt iets te ondertekenen.

Natuurlijk ben ik wel lid van een menselijk feilbare groep, ik ben zelf ook feilbaar nl. En wij onderschrijven allemaal dezelfde belijdenisleer, maar niemand hoeft dit te ondertekenen.
Fijn he?
En wat een dooddoener om je in slaap te sussen, alsof er van binnen alleen maar goede dingen zitten.

Terug naar “Archief”