Sabra schreef:Je hebt inderdaad inhoudelijke argumenten gegeven (not).
Ik heb aangegeven (en jij gaf dat zelf ook aan) dat er een aantal terreinen te noemen is waarop je de CU zeker niet als links kunt bestempelen. Dat alleen al sluit m.i. het etiket 'uitgesproken links' uit. In die visie wordt ik m.i. ook gesteund door de positionering die kieskompas aan de partij geeft: ergens tussen de PVDA en het CDA is enigszins aan de linkse kant, maar niet 'uitgesproken links'.
Misschien moet je kieskompas nogmaals doen, dan zie je in hoeverre de CU hetzelfde stemt als de PvdA, SP en GroenLinks hebben gedaan.
En toch geeft diezelfde site de CU geen uitgesproken links etiket.
Daarbij zegt dit niet al te veel over de mate van uitgesprokenheid. Ook een genuanceerd linkse partij stemt wellicht tegen een rechts voorstel.
Daarnaast zijn er ook voldoende gevallen aan te wijzen waarin de CU met CDA/VVD meestemde. Het huidige demissionaire (centrum-rechtse) kabinet was deels mogelijk door de steun van CU op een aantal terreinen.
Op basis daarvan kan ik de CU geen conservatieve partij noemen, maar is het gerechtvaardigd om de CU een uitgesproken linkse partij te noemen.
Volgens mij kun je de CU alleen uitgesproken links noemen als je je ogen sluit voor de werkelijkheid. Noem het dan genuanceerd links, of een centrumpartij met een aantal duidelijk linkse standpunten (en dito rechtse). Voor jouw zwart-wit weergave zie ik geen grond.