De CU in de regering !/?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 dec 2006 12:56

Sabra schreef:Je hebt inderdaad inhoudelijke argumenten gegeven (not).

Ik heb aangegeven (en jij gaf dat zelf ook aan) dat er een aantal terreinen te noemen is waarop je de CU zeker niet als links kunt bestempelen. Dat alleen al sluit m.i. het etiket 'uitgesproken links' uit. In die visie wordt ik m.i. ook gesteund door de positionering die kieskompas aan de partij geeft: ergens tussen de PVDA en het CDA is enigszins aan de linkse kant, maar niet 'uitgesproken links'.

Misschien moet je kieskompas nogmaals doen, dan zie je in hoeverre de CU hetzelfde stemt als de PvdA, SP en GroenLinks hebben gedaan.

En toch geeft diezelfde site de CU geen uitgesproken links etiket.
Daarbij zegt dit niet al te veel over de mate van uitgesprokenheid. Ook een genuanceerd linkse partij stemt wellicht tegen een rechts voorstel.
Daarnaast zijn er ook voldoende gevallen aan te wijzen waarin de CU met CDA/VVD meestemde. Het huidige demissionaire (centrum-rechtse) kabinet was deels mogelijk door de steun van CU op een aantal terreinen.

Op basis daarvan kan ik de CU geen conservatieve partij noemen, maar is het gerechtvaardigd om de CU een uitgesproken linkse partij te noemen.

Volgens mij kun je de CU alleen uitgesproken links noemen als je je ogen sluit voor de werkelijkheid. Noem het dan genuanceerd links, of een centrumpartij met een aantal duidelijk linkse standpunten (en dito rechtse). Voor jouw zwart-wit weergave zie ik geen grond.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 dec 2006 13:29

elbert schreef:Op sociaal-economisch en het milieuvlak kun je de ChristenUnie wel als links bestempelen.
Op buitenlands- en defensievlak echter als rechts.
Op ethisch terrein is de partij weer behoudend-christelijk.
Het is maar net over welk onderwerp je het hebt. Wat dat betreft sluit de CU aan bij wat vroeger de AR partij was: niet zo makkelijk in een hokje in te delen, aangezien het een christelijke partij is en geen klassieke links-rechts partij.

Precies. De CU is niet makkleijk even als links of rechts in te delen.

Overigens, Sabra, wat is precies je moeite met de CU? Inhoudelijk dan he, en niet op basis van waar ze wat te makkelijk door de media en zo ingedeleld worden op de politieke kaart van Nederland.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 dec 2006 14:40

* vreemdelingenbeleid
* milieubeleid
* sociaal beleid
* economisch beleid
* onderwijsbeleid

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 dec 2006 14:43

Sabra schreef:* vreemdelingenbeleid
* milieubeleid
* sociaal beleid
* economisch beleid
* onderwijsbeleid

Je bedoelt dat je tegen het christelijke geluid bent dat de CU op deze gebieden laat horen?

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 19 dec 2006 14:46

Klaas schreef:Je bedoelt dat je tegen het christelijke geluid bent dat de CU op deze gebieden laat horen?
Links en Christelijk zijn ook op deze punten niet persé hetzelfde.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 dec 2006 14:51

Machiavelli schreef:
Klaas schreef:Je bedoelt dat je tegen het christelijke geluid bent dat de CU op deze gebieden laat horen?
Links en Christelijk zijn ook op deze punten niet persé hetzelfde.

Ik provoceer een beetje ;-)
Ik durf trouwens best de stelling aan dat in ieder geval op de 1e drie gebieden de invulling van de CU dichter bij de bijbel staat dan de invulling van de rechtse partijen (inclusief SGP). Zonder overigens een CU-standpunt gelijk te willen stellen aan de bijbel of als lakmoesproef voor je christen-zijn te gebruiken.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 dec 2006 15:44

Mijn definitie van christelijk is wellicht anders dan de jouwe.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 19 dec 2006 18:09

Klaas schreef:
Sabra schreef:Ik schaar de CU onder de linkse partijen.
Tja, als je inhoudelijke argumenten naast je neerlegt moet je dat gewoon blijven doen.

Was het niet Berghuis die zei: "christelijk dus links" ? ;)
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 19 dec 2006 23:48

IK hoop dat ze op het gebied van enkele belangrijke standpunten als abortus geen consessies doen die de geloofwaardigheid van de partij aantasten.

Maar toch mogen we hier ook Gods hand in zin( dat de CU aan het onderhandelen is) en mogen we bidden voor een gezegende samenwerking

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 dec 2006 23:49

Was die hand dan niet zichtbaar toen het CDA weer in de regering kwam?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 dec 2006 04:45

Neuh, voor mij niet in elk geval. Noem eens iets, als je wilt?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 dec 2006 08:37

Kijk even naar het beleid van de regeringen sinds 1919. Daar zaten vrijwel altijd christelijke partijen in (namelijk RKSP/KVP, ARP, CHU, CDA en PPR). De CU heeft nog nooit geregeerd en haar voorgangers ook niet.

Ik vind het overigens sowieso een uiterst merkwaardige zaak om de hand van God in de CU te zien, alsof God ChristenUnie zou stemmen. Ik hoor de voorzitter van het stembureau al zeggen: Uw kiezerspas is niet in orde.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 dec 2006 09:04

De paarse partijen (PvdA, VVD en D66) staan naar eigen zeggen voor hun verworvenheden op het gebied van abortus, euthanasie en homohuwelijk. Dit zeiden ze in het debat over de kabinetsformatie tot nog toe in reaktie op de mogelijkheid dat de CU in de regering komt.

Ik zie het eerder als de paarse verdorvenheden. :?

Tegelijkertijd besef ik ook wel dat realistisch gezien de CU lang niet alles kan terugdraaien, maar wel dat er een aanscherping van de praktijk mogelijk moet zijn. Zo zou het niet meer moeten kunnen dat een zwangere vrouw haar zwangerschap afbreekt, omdat het ongeboren kind een hazelip zou hebben, of omdat ze toevallig al een vakantie heeft geboekt en het nu niet uitkomt om zwanger te zijn. Aan dat soort praktijken zou een halt toegeroepen kunnen worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 20 dec 2006 10:19

De CU wil geloof ik, meer alternatieven bieden om abortus en euthanasie te voorkomen. Beide zaken zijn voor mij nog altijd moord.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 20 dec 2006 10:45

De CU heeft geloof ik aangegeven geen eerder genomen besluiten terug te willen gaan draaien omdat ze mee zouden gaan regeren. (misschien niet precies zo, maar dat was wel zo'n beetje de strekking geloof ik)
Op zich logisch, dat zou natuurlijk ook niet netjes zijn. Wél kan de rest van de kamer van tevoren weten in welke kwesties de CU wel of niet mee zal gaan. En ik denk dat ze daarin ook wel bij hun principes zullen blijven.
Het beleid wat aanscherpen zou inderdaad wel een hele goede zaak zijn.
Maar we kunnen niet verwachten dat NL ineens een land vol christelijke normen en waarden wordt. Hoe mooi dat ook zou zijn, dat werkt nou eenmaal niet zo in een democratie.
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”