MrSokkie schreef:Cisca schreef:Dippie schreef:Ik denk dat alle medicijnen van God komen, maar het ene medicijn wordt verkregen uit Zijn Rechterhand en het andere medicijn uit Zijn Linkerhand.
Wie gaat volgens jou dan bepalen welke medicijnen rechts en welke links zijn?
Ik ken wel links- en rechtsdraaiend melkzuur, maar van linker en rechter medicijnen heb ik nog nooit gehoord.
Dat verschil wordt in de reformatorische kerken wel vaker gemaakt: "zegeningen uit Gods rechterhand of uit Zijn linkerhand". Of m.a.w. "zegeningen in Zijn gunst of uit Zijn toelating". Het idee hierachter: God kan menselijke uitvindingen laten werken omdat Hij ze goed vind of Hij laat het alleen toe... Ik vind dat altijd gevaarlijk: inderdaad, wie bepaalt dat?
Dat gelovige mensen zelf geen euthenasie prefereren is logisch: zij kunnen nog geloven dat hun lijden een bepaald hoger doel heeft. Voor een ongelovige is lijden alleen maar lijden, en waarom zou je dan nog 2 maanden ondraaglijk lijden als dat niet nodig is. Zeker als je weet dat de rest van je leven alleen nog maar uit dat lijden zal bestaan.
Om die reden vind ik het al helemaal moeilijk om tegen ongelovige mensen te zeggen dat euthanasie fout is (nog afgezien van het feit dat ik me ook voor gelovigen kan voorstellen dat er in bepaalde gevallen zodanig ondraaglijk lijden is dat euthanasie wél een optie is).