euthenasie bij uitzichtloos en ondraagelijk lijden? (Betoog)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 dec 2006 14:59

MrSokkie schreef:
Cisca schreef:
Dippie schreef:Ik denk dat alle medicijnen van God komen, maar het ene medicijn wordt verkregen uit Zijn Rechterhand en het andere medicijn uit Zijn Linkerhand.

Wie gaat volgens jou dan bepalen welke medicijnen rechts en welke links zijn?

Ik ken wel links- en rechtsdraaiend melkzuur, maar van linker en rechter medicijnen heb ik nog nooit gehoord.
Dat verschil wordt in de reformatorische kerken wel vaker gemaakt: "zegeningen uit Gods rechterhand of uit Zijn linkerhand". Of m.a.w. "zegeningen in Zijn gunst of uit Zijn toelating". Het idee hierachter: God kan menselijke uitvindingen laten werken omdat Hij ze goed vind of Hij laat het alleen toe... Ik vind dat altijd gevaarlijk: inderdaad, wie bepaalt dat?

Dat gelovige mensen zelf geen euthenasie prefereren is logisch: zij kunnen nog geloven dat hun lijden een bepaald hoger doel heeft. Voor een ongelovige is lijden alleen maar lijden, en waarom zou je dan nog 2 maanden ondraaglijk lijden als dat niet nodig is. Zeker als je weet dat de rest van je leven alleen nog maar uit dat lijden zal bestaan.
Om die reden vind ik het al helemaal moeilijk om tegen ongelovige mensen te zeggen dat euthanasie fout is (nog afgezien van het feit dat ik me ook voor gelovigen kan voorstellen dat er in bepaalde gevallen zodanig ondraaglijk lijden is dat euthanasie wél een optie is).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Riska

Berichtdoor Riska » 19 dec 2006 17:10

MrSokkie schreef:Dat gelovige mensen zelf geen euthenasie prefereren is logisch: zij kunnen nog geloven dat hun lijden een bepaald hoger doel heeft. Voor een ongelovige is lijden alleen maar lijden, en waarom zou je dan nog 2 maanden ondraaglijk lijden als dat niet nodig is. Zeker als je weet dat de rest van je leven alleen nog maar uit dat lijden zal bestaan.

Ik beschouw mijzelf als gelovig, maar zie niet in hoe ik lijden moet zien in relatie tot een hoger doel... ik heb wat dat betreft alleen maar vraagtekens...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 19 dec 2006 18:22

Riska schreef:
Wullimpie schreef:Ik werk zelf in een verzorgingshuis, nu is er een bewoner (94 jaar, lichaamelijk zeer zwak) die met longontsteking naar het ziekenhuis is gebracht. Een paar dagen later komt ze terug met een sonde in haar maag en ligt ze de rest van haar leven weg te kwijnen op bed.

Dippie schreef:Mijn zus heeft al weet ik hoeveel jaar een PEG-sonde. Ik zou niet durven zeggen dat zij vanaf die tijd weg ligt te kwijnen op bed.

Het grote verschil zit in beide gevallen in de leeftijd. Iemand van 94 mag van mij 100 worden, daar niet van, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat zo iemand een vorm van levensmoeheid kent. Dan ligt ze inderdaad alleen maar weg te kwijnen.
De zus van Dippie zal - menselijkerwijs gesproken - nog een heel leven voor zich hebben en dan ligt de zaak geheel anders.
Ik denk dat er geen één geval vergelijkbaar is met de andere...
Dus: voor de een is een peg-sonde levensreddend, voor de ander levvensrekkend...

Hier sluit ik me bij aan.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 dec 2006 21:29

Wullimpie schreef:
Riska schreef:
Wullimpie schreef:Ik werk zelf in een verzorgingshuis, nu is er een bewoner (94 jaar, lichaamelijk zeer zwak) die met longontsteking naar het ziekenhuis is gebracht. Een paar dagen later komt ze terug met een sonde in haar maag en ligt ze de rest van haar leven weg te kwijnen op bed.

Dippie schreef:Mijn zus heeft al weet ik hoeveel jaar een PEG-sonde. Ik zou niet durven zeggen dat zij vanaf die tijd weg ligt te kwijnen op bed.

Het grote verschil zit in beide gevallen in de leeftijd. Iemand van 94 mag van mij 100 worden, daar niet van, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat zo iemand een vorm van levensmoeheid kent. Dan ligt ze inderdaad alleen maar weg te kwijnen.
De zus van Dippie zal - menselijkerwijs gesproken - nog een heel leven voor zich hebben en dan ligt de zaak geheel anders.
Ik denk dat er geen één geval vergelijkbaar is met de andere...
Dus: voor de een is een peg-sonde levensreddend, voor de ander levvensrekkend...

Hier sluit ik me bij aan.

Dat is dus juist niet waar. Menselijkerwijs gesproken heeft zij juist GEEN heel leven voor zich.
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 dec 2006 23:03

In dat geval zou je een en ander in overweging kunnen nemen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 dec 2006 23:08

Optimatus schreef:In dat geval zou je een en ander in overweging kunnen nemen.

Pardon? :shock: :shock:
Afbeelding

Cisca

Berichtdoor Cisca » 19 dec 2006 23:11

Dippie, misschien kun je beter even uitleggen hoe de situatie is, kun je nog met je zus praten of ligt ze in coma...anders krijg je logischerwijs reacties die je niet wilt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 dec 2006 23:12

Ik bedoel hiermee te zeggen dat ik me zou kunnen voorstellen dat er in gevallen van levensrekking zonder enige medische kans op herstel door mensen gedacht kan worden over de mogelijkheden van het laten gaan van mensen. Met nadruk op kan worden.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 dec 2006 23:24

En toch...het leven is van God gegeven, wij hebben het recht NIET om in te grijpen!
Het klint standaard, maar in m'n werk heb ik er enorm veel mee te maken!

Wat ook ondraaglijk lijden is is psychisch lijden....hoe zien jullie euthanasie daarin...en hoe is dat meetbaaar???

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 dec 2006 23:28

Cisca schreef:Dippie, misschien kun je beter even uitleggen hoe de situatie is, kun je nog met je zus praten of ligt ze in coma...anders krijg je logischerwijs reacties die je niet wilt.

Mijn zus ligt niet in coma, maar er is geen enkel contact meer mogelijk van twee kanten. Hiermee bedoel ik dus dat ik nooit meer een reactie terug kan krijgen. Ze kan me niet meer zien. Het enige wat ik kan is tegen haar praten en haar aanraken.
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 dec 2006 23:40

Maar kan ze leven zonder apparatuur? Of is haar leven voorbij als er één machine wordt stilgezet?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 dec 2006 23:47

Raido schreef:Maar kan ze leven zonder apparatuur? Of is haar leven voorbij als er één machine wordt stilgezet?

Om het zo maar te zeggen: Ze leeft niet aan apparatuur, maar met apparatuur. Snap je wat ik bedoel? Ze ligt dus niet heel de dag aan de zuurstof, maar er zijn momenten dat het dus wel nodig en dus ook noodzakelijk is. Ze heeft een paar dagen aan de beademing gelegen, wat dus (gelukkig nog) als noodzakelijk werd gezien. Maar thuis heeft ze alleen zuurstof op zn tijd.
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 dec 2006 23:53

Is een dergelijke situatie nog te bestempelen als leven?

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 20 dec 2006 00:18

Optimatus schreef:Is een dergelijke situatie nog te bestempelen als leven?

Wat bedoel je hiermee???
Afbeelding

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 dec 2006 07:06

essieee schreef:En toch...het leven is van God gegeven, wij hebben het recht NIET om in te grijpen!

Alle artsen en chirurgen maar ontslaan dan? Brandweermannen die alleen een brand mogen blussen als het pand leeg is?

Wat ook ondraaglijk lijden is is psychisch lijden....hoe zien jullie euthanasie daarin...en hoe is dat meetbaaar???

Fysieke pijn kan je ook niet meten, je kunt alleen afgaan op wat de patient je vertelt. Ik denk dat professionele psychiaters zo'n beoordeling wel kunnen maken mocht het nodig zijn.

Terug naar “Archief”