Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 12 dec 2006 10:46

zuivere leer = volgen van Christus?

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 12 dec 2006 10:47

scape schreef:zuivere leer = volgen van Christus?

Nee, ik heb het misschien niet goed verwoord. Omdat feitelijk alle kerkgenootschappen er eigen interpretaties van de Schrift op nahouden, bestaat er geen "zuivere leer". Om die dan ook toe te schrijven aan de GG is onzin.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 12 dec 2006 11:05

GKN'er schreef:Met grote verbazing lees ik sommige reacties als dat de GG de meest "zuivere leer" zou verkondigen. Maar ook een reactie als "Wel durf ik te beweren dat de GerGem een zuivere leer preekt, maar daarin niet de enige is", stuit mij tegen de borst. Hiermee wordt immers aangegeven dat er ook kerken zouden zijn waar geen "zuivere" leer zou worden verkondigd.

Er zijn idd kerken waar geen zuivere leer verkondigd wordt. Hierbij kun je denken aan kerken dier leren dat Jezus niet eens de Zoon van God is of bijvoorbeeld aan de Jehova's getuigen (als je ze als kerk beschouwt).
Afbeelding

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 12 dec 2006 11:07

Daphne schreef:Er zijn idd kerken waar geen zuivere leer verkondigd wordt. Hierbij kun je denken aan kerken dier leren dat Jezus niet eens de Zoon van God is of bijvoorbeeld aan de Jehova's getuigen (als je ze als kerk beschouwt).

Okee, als je dat als definitie van zuivere leer hanteert, dan kan ik me daar in vinden.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 dec 2006 11:11

Zolang je aan kan tonen, dat het geen wat je geloofd, terug te vinden is in Gods Woord, dan zal ik het zeker niet verwerpen.
Maar de GerGem is niet de enige kerk die hun leer op de Bijbel hebben gegrond. Ik durf zelfs te beweren dat er regels binnen de GerGem zijn die op het luchtledige zijn gegrond. Daarmee is de kerk niet gelijk afgeschreven, maar zou het wel fijn zijn als alle regels is een keer goed nagekeken worden.
Dit geldt trouwens niet alleen voor de GerGem, maar voor meerdere kerken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 12 dec 2006 11:13

Gerdien B., dat is dus ook wat ik bedoelde. ;)

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 12 dec 2006 11:27

GKN'er schreef:
scape schreef:zuivere leer = volgen van Christus?

Nee, ik heb het misschien niet goed verwoord. Omdat feitelijk alle kerkgenootschappen er eigen interpretaties van de Schrift op nahouden, bestaat er geen "zuivere leer". Om die dan ook toe te schrijven aan de GG is onzin.

Ik doelde niet zo zeer op jou hoor. Meer over de algemene noodzaak van deze discussie. In mijn opinie is een kerk een plaats waarin alle aspecten van het volgen van Christus bij elkaar komen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 dec 2006 11:47

De reactie van GKN'er kan ik in grote lijnen wel onderschrijven. Zelf beschouw ik het Apostolicum, de Geloofsbelijdenis van Nicaea en de Geloofsbelijdenis van Athanasius als samenvattend, met de drie Formulieren van Enigheid kan ik soms totaal niet uit de voeten, omdat ik deze, gelijk de Rooms-Katholieke Cathegismus, niet samenbindend, maar juist seperatistisch vind.

De drie oude geloofsbelijdenissen (Apostolicum, Nicaea en Athanasius) hebben door de eeuwen heen altijd weerklonken in zeer, zeer veel kerken (zowel in het Oosten als in het Westen) en daarom zijn deze mij dierbaar. Het is overigens jammer dat de belijdenis van Athanasius zo weinig wordt gelezen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 12 dec 2006 11:50

Zou de topic-titel niet aangepast kunnen worden?
Het lezen van de titel roept bij velen direct al negatieve reacties op.
En, dat lijkt me niet de bedoeling.. Toch? :)
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 12 dec 2006 12:07

Gerdien B. schreef:
Dit is 1 punt binnen het geloof.
Wat doe jij dan met de oproepen van Jezus (dus van Jezus zelf en niet van mensen die Hem volgen, want die hebben de psalmen gemaakt) om je aan Jezus over te geven, Hem te volgen, Hem te zoeken (dus niet afwachten tot het ooit nog is misschien zo ver mag komen). Eigenlijk vraagt Jezus maar 1 ding:GELOOF!!!! en niet wacht maar

Dat moeten wij gegarandeerd doen! met nadruk op doen! Jezus vraag inderdaad van ons Hem te volgen!
Maar… hoe doe je dat? Hem volgen? Door te geloven? Nee!
De eerste plaats is Hem te volgen en ten tweede is in Hem te geloven, wat wij niet uit ons zelf kunnen, geloven wordt gegeven uitgenade om niet.
Kunnen wij niet eerst in hem geloven? en dan Hem volgen? Nee dat kunnen wij niet, dat kunnen wij nooit namelijk niet buiten de wet om, want als Jezus van ons vraag om Hem te volgen en Zijn voetstappen te drukken moet wij ook doen wat Hij deed namelijk de wet vervullen. Het enige uitsluitend wat Christus op aarde gedaan heeft is het vervullen van de wet en Christus vraagt van ons dat ook te doen. Maar…. wonder der genade, Christus wil ons in het volbrengen van de wet te hulp komen als wij struikelen in onze vaste treden Hem te volgen. Hier treed het genadeverbond in werking maar niet door onze werken uitsluitend van Gods zijde vandaan, het geloof wordt ons hier geschonken.
Dit grondbeginsel moeten wij wel zuiver houden en dat wordt in de Ger.Gem. gedaan en echt niet alleen daar ook in andere, hier niet genoemde gemeente, is dit zuiver.

Dit is de spagaat die A. Karens ons wil uitleggen in de recensie van het boek ‘Pastorie online’.

Nog even een voorbeeld hierin. Ik was kerst/nieuwjaarskaarten aan het schrijven en toe schoot mijn een voorbeeld door het hoofd in vergelijking van het boven staande. Wij kunnen een groet of wens schrijven op een kaart en die versturen naar vrienden, kennissen enz. Maar wij weten niet of die kaart wel aan komt. Dat kunnen we pas weten als wij de persoon spreken naar wie wij de kaart verzonden hebben, dan komt de bevestiging. Zo is het ook met geloven. Wij worden pas bevestigd in het geloof als wij antwoord gekregen hebben van God.

Eén belangrijke vraag voor ons zelf is namelijk wiens wil we doen in de praktijk van ons leven: de wil van God of van de boze. Tijdens ons leven moeten we daarom zorgen dat we met onze geest voortdurend in de aanwezigheid en nabijheid van Gods Geest zijn en Hem aanbidden in geest en waarheid. In de grote wereld waarin alle mensen leven heersen namelijk ook Gods geboden. De demonen willen deze geboden echter niet uitvoeren, zijn ver van God verwijderd in hoogmoed, angst, haat, leugen, boosheid, afbraak en willen ieder mens in deze tegen/anti geboden meeslepen. De vraag is dus aan welke kant we staan in de geestelijke wereld: leven we dichtbij God in Zijn vreugde, vrede, goedheid, heiligheid of leven we in overtreding? Het leven is een constante oefening om zo dichtbij mogelijk bij God te wonen. Dat kan gelukkig en alleen door de genade die God zelf geeft!! door het verzoenend offer van Zijn Zoon, De Christus. Daardoor kunnen we bevrijd van gebondenheid en slavernij aan zonde en satan leven.
Welzalig is de mens, wien 't mag gebeuren,Dat God naar recht hem niet wil schuldig keuren,En die in 't vroom en ongeveinsd gemoed; Geen snood bedrog maar blank' oprechtheid voedt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 dec 2006 12:10

PeterD schreef:Het lijkt me hier niet de plaats om Jantjes aan te vallen op zijn geloof en zijn staat voor God.
Een kind van God kan bij tijden zware tijden hebben, maar kan ook het Licht zien. Er zijn standen in het genadeleven. De één mag er meer van kennen dan de ander. Daarom is het niet goed de "jongelingen in de genade" te minachten of te verguizen.

Klopt, hoewel terechtwijzen me wel op zijn plaats lijkt... maar dan wel liefdevol en niet afwijzend.

Als je achter de leer staat, mooi. Ik denk alleen dat we in dit topic niet alleen maar naar de leer moeten kijken maar ook naar de praxis, dat geldt voor iedereen hier. Het gaat namelijk niet alleen om de leer. Dat is denk ik zo sterk dat je niet op basis van de leer een kerk als waar of niet waar kan indelen, en dat je niet van een kerk waar de leer niet helemaal goed is dat het geen ware kerk is, want het kan toch nog wel zijn dat die kerkleden Hem oprecht willen volgen en dienen, alleen de Bijbel anders interpreteren? Het gaat er om of men de Bijbel ziet als Gods Woord en daarnaar wil leven, en dan kunnen er best wel onderlinge verschillen zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 12 dec 2006 12:49

Daphne schreef:
rosalie83 schreef:
Dippie schreef:
Bij mijn weten zijn er weinig andere landen in de wereld waar een gergem gesetteld is. Wel zijn er miljoenen Christenen. En zij zouden allen dwaalwegen volgen? Ja, ja, God is er zeker alleen voor Nederland en dan ook nog alleen voor GerGemmers???

Waarschijnlijk moet Lijntjuh zich meer verdiepen in de GerGem voordat ze wat zegt. Je wilt niet weten hoeveel GerGems er (gelukkig) nog zijn buiten ons kleine kippenlandje. Kweet niet precies hoeveel landen en hoeveel kerken, maar waarschijnlijk meer dat zij denkt..

Naast Nederland alleen nog een paar in Canada toch?

tussen de 10 en 15 kerken denk ik en nog 1 in zuid-afrika en in Nieuw-Zeeland. Maar hoeveelheid maakt niets uit.

Pardon Dippie, het mag wel iets vriendelijker...
Overigens geef je zelf aan ook niet te weten hoeveel kerken in hoeveel landen er zijn, dus heb je je er ook niet echt in verdiept. En waarom meer dan ik denk? :idea:
Zowiezo is het niet waar het echt om gaat, hoeveel gergem's er zijn. Dat was alleen als voorbeeld. Ik moest even denken aan vervolgde christenen in Azie. Bij mijn weten hebben ze daar geen gergem.

Net wat ik al zei, het was ter illustratie. Ik ben het gewoon totaal niet eens met mensen die een bepaalde kerk (of leer :!: ) als 'de ware' betitelen.
Laatst gewijzigd door Lijntjuh op 12 dec 2006 13:01, 3 keer totaal gewijzigd.
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 dec 2006 12:57

Ik vind het een heel gevaarlijke uitspraak te melden dat jouw kerk DE zuivere kerk (of woorden van gelijke strekking) is. Dat zou namelijk kunnen betekenen dat jij en jouw groep de waarheid, lees: God, in pacht hebben. God is veel te groot en veel te veelzijdig voor één kerkgenootschap en ik vraag me zelfs af of Christenen het alleenrecht op God hebben.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 dec 2006 13:00

Dit grondbeginsel moeten wij wel zuiver houden en dat wordt in de Ger.Gem. gedaan en echt niet alleen daar ook in andere, hier niet genoemde gemeente, is dit zuiver.

Dit is al iets genuanceerder dan dat je eerst zei Jantjes!

Weetje... we kunnen nu wel over gaan op: hoe je tot God moet komen, maar daar is dit topic niet voor. Dus vandaar dat ik daar even niet op reageer
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 12 dec 2006 13:03

Dat is ook een gevaarlijke uitspraak. Zulke uitspraken mogen we ook niet doen. En, die uitspraak heb ik ook nog nergens gelezen. Jantjes is duidelijk genoeg (geweest), we weten nu hoe hij het bedoeld..
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Terug naar “Archief”