MrSokkie schreef:Mooi voorbeeld van het integreren van heidense gebruiken in de kerk. Je houdt dezelfde symbolen maar geeft er een andere betekenis aan. Werkt als een speer.
Inderdaad:
In de Heidense tijd, net voor de kerstening (In Nederland 800 na chr.), is Wodan de oppergod, en zijn feest (het Joelfeest) is het belangrijkste gebeuren van het jaar.
Als de Franken in opdracht van de paus het christelijk geloof in de Nederlanden gaan verbreiden, gaat dit met grote problemen gepaard. Vooral de Friezen verzetten zich heftig tegen dit geestelijk en culturele imperialisme. Denk aan het verzet van koning Redbad en van de Saksenleider Wittekind.
Om het christelijk geloof, dat met het zwaard afgedwongen wordt, toch wat gemakkelijker te verbreiden, besluit de paus tot een nieuwe tactiek: het hullen van de oude heidense gebruiken in een christelijk jasje. Voorheen werden de oude gebruiken simpelweg verketterd.
Nu echter werden Heidense-tempels omgevormd tot kerken, en werden de oude goden verwisseld door christelijke heiligen. Eén van de heiligen waardoor Wodan vervangen wordt is een bisschop uit Myra (Turkije). Deze bisschop (Hagios Nikolaos / Sint- Nicolaas) verricht in het Klein-Azië van de vierde eeuw enkele wonderen. Na zijn dood!!! ,op 6 december, wordt de wonderdoener eerst in Griekenland een heilige, vervolgens in Italië en tegen het einde van de tiende eeuw bereikt hij de heiligen status in West-Europa. In 1163 word zijn naam al vermeld in Utrecht. Al vroeg in de geschiedenis bediende de Sint zich van de roe om stoute kinderen te straffen. Het zetten van de schoen wordt al in 1427 gemeld (ook in Utrecht).
Gedurende de hervormingen in de zestiende eeuw wilde de kerk Sinterklaas (Wodan in vermomming) verbieden. Het feest en al zijn gebruiken werden zelfs toen nog "heidense superstitiën" genoemd.
Het lukt de kerk de datum van het Joelfeest en het Sinterklaasfeest van elkaar te scheiden. Toch is het Joelfeest tot in onze dagen bewaard gebleven als het belangrijkste jaarfeest in de vorm van kerstmis en nieuwjaar. Overigens lukte dit scheiden niet bij onze Angelsaksische buren; Santa Claus komt daar op 23 december.
MissF schreef:Kerst lijkt me veel meer reden voor cadeautjes dan Sinterklaas. Sinterklaas bestaat heel niet, JEzus wel! Hij werd geboren, daar horen cadeautjes bij!

Een beetje jammer vind ik dan dat het gecombineerd wordt met de kerstman, dat vind ik nergens op slaan, maar als je t goed bekijkt is kerst veeeeel meer een feest dan Sinterklaas....
De Kerstman is in feite een afstammeling van onze Sinterklaas. Nederlanders die zich in 1611 in Nieuw Amsterdam (USA) vestigden, brachten Sint-Nicolaas mee als beschermheilige van het latere New York. Onze statige Sinterklaas veranderde door zijn optreden in allerlei boeken, verhalen en gedichten en toevoeging van elementen uit allerlei culturen, langzaam maar zeker in de goedlachse dikkerd met rendieren en slee zoals we hem nu kennen.
Op deze site van het onderwijs in Vlaanderen meer uitleg over de symboliek van Sinterklaas.
http://www.ond.vlaanderen.be/edison/Arc ... t/Sint.htm