Sinterklaas

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 23 nov 2006 19:15

Aragorn schreef:Wat versta je dan zoal onder 'goedmoedig liegen'?

Als een 5-jarige vraagt waarom de zon nooit uitgaat kan je 2 dingen doen. Beginnen over de fusie van waterstofkernen naar helium en 4,5 miljard jaar dat dat nog kan, of je maakt een verhaaltje wat een 5-jarig kind wél zal begrijpen. Dat is dan wel meteen het voordeel als je in God gelooft. Kun je altijd eerlijk zeggen: God regelt dat/heeft dat geregeld.

Wie zegt dat God de macht kwijtraakt als kinderen gaan twijfelen aan z'n bestaan? Het is nu eenmaal zo dat hun 'geloof' in grote mate afhankelijk is van wat hun ouders hen vertellen.

Implicaties implicaties...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2006 19:19

MrSokkie schreef:
Aragorn schreef:Wat versta je dan zoal onder 'goedmoedig liegen'?

Als een 5-jarige vraagt waarom de zon nooit uitgaat kan je 2 dingen doen. Beginnen over de fusie van waterstofkernen naar helium en 4,5 miljard jaar dat dat nog kan, of je maakt een verhaaltje wat een 5-jarig kind wél zal begrijpen. Dat is dan wel meteen het voordeel als je in God gelooft. Kun je altijd eerlijk zeggen: God regelt dat/heeft dat geregeld.

Maar dat verhaaltje dat dat kind wel zal begrijpen hoeft de waarheid helemaal geen geweld aan te doen, alleen maar te vereenvoudigen (overigens gaat de zon wél een keer uit, maar dat duurt nog even). En als dat niet lukt/mogelijk isl zou ik liever zeggen dat dat heel ingewikkeld is en ik het zelf ook niet zo goed weet dan eoa bakerpraatje op te dissen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 nov 2006 20:11

Dippie schreef:Tot nu toe hebben we thuis elk jaar Sinterklaas gevierd volgens mij. Kvind het zelf altijd een hele gezellige tijd om naar toe te leven 8)
Op mn werk staat nu alles in het teken van de komst van de Sinte en zn Pieten. 5 december is het zover....dan zal de "heuse" Sint op bezoek komen met enkele van zn Pietjes :lol: Kheb er echt onwijs zin in! Heerlijk om de kinderen zo bezig te zien met die man. Hoe blij ze zijn als ze ene handje hebben mogen geven, enz...is gewoon erg leuk :)
Cadeaus met kerst ben ik principieel op tegen. Kweet niet wie het ooit heeft verzonnen om met kerst cadeautjes te geven....had waarschijnlijk nix beters te doen rond kerst. Kerst heeft namelijk wel belangrijkere dingen dan al die rompslomp.

Kerst lijkt me veel meer reden voor cadeautjes dan Sinterklaas. Sinterklaas bestaat heel niet, JEzus wel! Hij werd geboren, daar horen cadeautjes bij! :)
Een beetje jammer vind ik dan dat het gecombineerd wordt met de kerstman, dat vind ik nergens op slaan, maar als je t goed bekijkt is kerst veeeeel meer een feest dan Sinterklaas....
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 23 nov 2006 20:20

MissF schreef:
Dippie schreef:Tot nu toe hebben we thuis elk jaar Sinterklaas gevierd volgens mij. Kvind het zelf altijd een hele gezellige tijd om naar toe te leven 8)
Op mn werk staat nu alles in het teken van de komst van de Sinte en zn Pieten. 5 december is het zover....dan zal de "heuse" Sint op bezoek komen met enkele van zn Pietjes :lol: Kheb er echt onwijs zin in! Heerlijk om de kinderen zo bezig te zien met die man. Hoe blij ze zijn als ze ene handje hebben mogen geven, enz...is gewoon erg leuk :)
Cadeaus met kerst ben ik principieel op tegen. Kweet niet wie het ooit heeft verzonnen om met kerst cadeautjes te geven....had waarschijnlijk nix beters te doen rond kerst. Kerst heeft namelijk wel belangrijkere dingen dan al die rompslomp.

Kerst lijkt me veel meer reden voor cadeautjes dan Sinterklaas. Sinterklaas bestaat heel niet, JEzus wel! Hij werd geboren, daar horen cadeautjes bij! :)
Een beetje jammer vind ik dan dat het gecombineerd wordt met de kerstman, dat vind ik nergens op slaan, maar als je t goed bekijkt is kerst veeeeel meer een feest dan Sinterklaas....

Jezus is het niet waard dat wij elkaar lekker maken met cadeaus, maar Hij moet de eer krijgen! Niet de mooie cadeaus, de mooie boom, het lekkere eten, maar HIJ!!!
Afbeelding

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 23 nov 2006 20:44

Jo'tje schreef:
japio schreef:
Corine schreef:Zo was er ooit een ventje die tegen me zei: "Juf, er zijn twee mensen die alles van je weten hé.."

Ik: "Wie dan?"

"De Heere God en Sinterklaas....."

Verder vieren wij het nog altijd. Bij mn ouders en bij mn schoonouders. Gewoon lachen met gedichten.

En als je tegen dat ventje op 7 jarige leeftijd zegt dat sinterklaas niet bestaat....wat gebeurd er dan met zijn God's besef.......

Wat heb jij een ontzettend zwak en klein vertrouwen in God als je echt denkt dat Hij door sinterklaas de macht kwijt raakt...

Ik zeg toch ook niet dat God de macht kwijt raakt aan sinterklaas?!?
Het gaat er meer om dat dit volgens mij niet de bedoeling is, dat Sinterklaas en God met elkaar vergeleken worden. Alleen het idee dat het pientere hummeltje met de vraag kan komen of God dat ook niet bestaat? Dit lijkt mij rede genoeg om het kinderlijk vertrouwen van het vriendelijke mannetje niet te beschamen met fabeltjes over een man van 500 jaar uit Spanje.....
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 nov 2006 23:29

Inderdaad!!
Ik weet nog goed dat een klein meisje me vertelde...
Ik was daar aan het oppassen en ze had van een buurmeisje gehoord dat de sint niet bestond...

Zegt ze tegen mij......Dat liegt ze hé...papa en mama zouden noooit tegen mij jokken!!

Dat is voor mij de reden Tegen de fabel te zijn! Niet zozeer om die Sint, maar om die leugen!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 nov 2006 00:54

Dippie schreef:
MissF schreef:

Jezus is het niet waard dat wij elkaar lekker maken met cadeaus, maar Hij moet de eer krijgen! Niet de mooie cadeaus, de mooie boom, het lekkere eten, maar HIJ!!!

Hoe wil je dat invulling geven dan?
Wil je me zeggen dat jij/jullie geen lichtjes enzo hebben, geen lekkere maaltijd?
Waarom zou het niet goed zijn om van zo''n blij iets een feest te maken?
Ik ben blij dat wij twee keer naar de kerk kunnen (1e kerstdag) en gemeente kerstfeest hebben op 2e kerstdag, en dat we daarnaast een kerstboom hebben (onee, dat is niet meer 'in' dus wordt dit jaar geloof ik vervangen door een lichtjeshout ofzo :? ) , lichtjes, een lekkere maaltijd enz.
Toen we jonger waren kregen we ook altijd een Bijbels dagboek van mijn ouders, met kerst, voor het nieuwe jaar. Tegenwoordig is het een familiedag, nu mijn zus getrouwd is en mijn vriend er ook bij hoort. Zonder cadeautjes, omdat we mochten kiezen meestal: sinterklaas of kerst. En ik was in de minderheid ;)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 24 nov 2006 07:06

essieee schreef:Inderdaad!!
Ik weet nog goed dat een klein meisje me vertelde...
Ik was daar aan het oppassen en ze had van een buurmeisje gehoord dat de sint niet bestond...

Zegt ze tegen mij......Dat liegt ze hé...papa en mama zouden noooit tegen mij jokken!!

Dat is voor mij de reden Tegen de fabel te zijn! Niet zozeer om die Sint, maar om die leugen!

Ach ach, hoeveel mensen lijden nou na hun 15e nog onder dat jeugdtraumaatje? De vraag is natuurlijk: wat heb jij toen tegen dat meisje gezegd? :?

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 24 nov 2006 07:29

MrSokkie schreef:Mooi voorbeeld van het integreren van heidense gebruiken in de kerk. Je houdt dezelfde symbolen maar geeft er een andere betekenis aan. Werkt als een speer.
Inderdaad:
In de Heidense tijd, net voor de kerstening (In Nederland 800 na chr.), is Wodan de oppergod, en zijn feest (het Joelfeest) is het belangrijkste gebeuren van het jaar.
Als de Franken in opdracht van de paus het christelijk geloof in de Nederlanden gaan verbreiden, gaat dit met grote problemen gepaard. Vooral de Friezen verzetten zich heftig tegen dit geestelijk en culturele imperialisme. Denk aan het verzet van koning Redbad en van de Saksenleider Wittekind.
Om het christelijk geloof, dat met het zwaard afgedwongen wordt, toch wat gemakkelijker te verbreiden, besluit de paus tot een nieuwe tactiek: het hullen van de oude heidense gebruiken in een christelijk jasje. Voorheen werden de oude gebruiken simpelweg verketterd.
Nu echter werden Heidense-tempels omgevormd tot kerken, en werden de oude goden verwisseld door christelijke heiligen. Eén van de heiligen waardoor Wodan vervangen wordt is een bisschop uit Myra (Turkije). Deze bisschop (Hagios Nikolaos / Sint- Nicolaas) verricht in het Klein-Azië van de vierde eeuw enkele wonderen. Na zijn dood!!! ,op 6 december, wordt de wonderdoener eerst in Griekenland een heilige, vervolgens in Italië en tegen het einde van de tiende eeuw bereikt hij de heiligen status in West-Europa. In 1163 word zijn naam al vermeld in Utrecht. Al vroeg in de geschiedenis bediende de Sint zich van de roe om stoute kinderen te straffen. Het zetten van de schoen wordt al in 1427 gemeld (ook in Utrecht).
Gedurende de hervormingen in de zestiende eeuw wilde de kerk Sinterklaas (Wodan in vermomming) verbieden. Het feest en al zijn gebruiken werden zelfs toen nog "heidense superstitiën" genoemd.
Het lukt de kerk de datum van het Joelfeest en het Sinterklaasfeest van elkaar te scheiden. Toch is het Joelfeest tot in onze dagen bewaard gebleven als het belangrijkste jaarfeest in de vorm van kerstmis en nieuwjaar. Overigens lukte dit scheiden niet bij onze Angelsaksische buren; Santa Claus komt daar op 23 december.
MissF schreef:Kerst lijkt me veel meer reden voor cadeautjes dan Sinterklaas. Sinterklaas bestaat heel niet, JEzus wel! Hij werd geboren, daar horen cadeautjes bij! :)

De Kerstman is in feite een afstammeling van onze Sinterklaas. Nederlanders die zich in 1611 in Nieuw Amsterdam (USA) vestigden, brachten Sint-Nicolaas mee als beschermheilige van het latere New York. Onze statige Sinterklaas veranderde door zijn optreden in allerlei boeken, verhalen en gedichten en toevoeging van elementen uit allerlei culturen, langzaam maar zeker in de goedlachse dikkerd met rendieren en slee zoals we hem nu kennen.
Op deze site van het onderwijs in Vlaanderen meer uitleg over de symboliek van Sinterklaas.
http://www.ond.vlaanderen.be/edison/Arc ... t/Sint.htm

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 nov 2006 10:44

En hoe zit het met kinderen? Kun je kinderen laten "geloven" in Sinterklaas? In elk geval vind ik het altijd erg belachelijk als kinderen bang gemaakt worden voor Sinterklaas of Zwarte Piet, in de zin van "pas op hoor, als je stout bent, nemen ze je mee in de zak", dat kan je een kind gewoon niet aandoen. Maar verder?
Ik denk dat het juist goed is, eigenlijk. Trouwens. Waarom zijn 'zwaar reformatorische' christenen juist hierom tegen Sinterklaas ze maken hun kinderen ook bang voor God, die nog veel ergere dingen doet als 'de zak'..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 nov 2006 11:00

Nou, ik geloof niet dat het goed is om je kind bang te maken. Het is gewoon zielig als je een kind onder te tafel ziet schieten omdat het bang is dat Zwarte Piet hem meeneemt naar een ver land!

Bang maken voor God is helemaal achterlijk. Je kind bewust maken van de realiteit is wat anders.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 24 nov 2006 12:01

Raido schreef: Trouwens. Waarom zijn 'zwaar reformatorische' christenen juist hierom tegen Sinterklaas ze maken hun kinderen ook bang voor God, die nog veel ergere dingen doet als 'de zak'..

Ja.... maar dat is natuurlijk wél echt waar.... :roll:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 nov 2006 14:24

rosalie83 schreef:Nou, ik geloof niet dat het goed is om je kind bang te maken. Het is gewoon zielig als je een kind onder te tafel ziet schieten omdat het bang is dat Zwarte Piet hem meeneemt naar een ver land!

Bang maken voor God is helemaal achterlijk. Je kind bewust maken van de realiteit is wat anders.

Idd, ben ik mee eens! Waarom zou je je kind bang maken? En het gaat niet om de trauma's, het gaat om dat moment.
Ik heb er eens over nagedacht, en het is in principe WEL liegen. Als een kind aan mij vraagt: moet ik dan mee in de zak van SInterklaas (of iets dergelijks) dan zeg ik:' jaha' Lieg lieg lieg!
En aangezien ik een erge hekel aan liegen heb, lijkt het me niet slim om dit aan mijn kinderen te vertellen...

Ik heb geloof ik ooit wel in de Sint geloofd, maar alleen in de cadeautjes. Bij ons werd nooit verteld over de zak enzo, daarvan zeiden mijn ouders dat het helemaal niet waar was. Alleen de cadeautjes werden door de Sint gekocht.

Naja, voor ik kinderen heb die in de SInterklaas leeftijd zitten, maar eens met mn vriend overleggen ;)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 nov 2006 14:41

Exact, kinderen nooit vertellen dat ze meegenomen worden of dat als ze stout zijn ze geen cadeautjes krijgen of weet ik wat. Dan wordt het oko gewoon chantage.

Maar gewoon het spel van sint brengt cadeautjes, heerlijk toch! En als ze er dan achter komen dat het allemaal toch niet helemaal zo kan, dan vinden ze het zo stoer om bij de groten te horen en zelf mee te mogen doen met het surprises maken en zo!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2006 15:50

Dippie schreef:
MissF schreef:

Jezus is dat wel waard hoor... en dan mag je er best een gewoonte van maken om elkaar kado's te geven, als Hij maar centraal staat. Dan kan kerst best ook een gezellig feest zijn. Samen lekker eten, misschien wat kado's doen, prima... dat hoeft niet ten koste van de kern van kerst te gaan.

Sterker nog, je hebt meer reden om dan kado's te geven dan met sinterklaas, wat natuurlijk in wezen niets minder is dan een vervloekte paapsche afgoderij :mrgreen:
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”