Moe.. *gaapt*

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 11 feb 2007 12:50

Over koffie, als je vaak koffie drinkt gaat de energieopleverende werking verloren is wetenschappelijk bewezen. (heb even geen bron)[/quote]

Heeft iemand een andere tip om wat minder moe te worden met andere "oppeppers" die geen kwaad kunnen? Graag zou ik de bron willen weten als iemand dat weet want ben ik wel benieuwd naar omdat ik zoals ik al eerder heb geschreven "ik loop op koffie..." En krijg al hoofdpijn als ik te weing koffie gedronken heb. Maar ik neem het voor lief... Ik heb het voor de rest best naar mijn zin in mijn dagelijkse dingen doen e.d. :D

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 12 feb 2007 00:41

marierose schreef:
Over koffie, als je vaak koffie drinkt gaat de energieopleverende werking verloren is wetenschappelijk bewezen. (heb even geen bron)

Heeft iemand een andere tip om wat minder moe te worden met andere "oppeppers" die geen kwaad kunnen? Graag zou ik de bron willen weten als iemand dat weet want ben ik wel benieuwd naar omdat ik zoals ik al eerder heb geschreven "ik loop op koffie..." En krijg al hoofdpijn als ik te weing koffie gedronken heb. Maar ik neem het voor lief... Ik heb het voor de rest best naar mijn zin in mijn dagelijkse dingen doen e.d. :D
De hoofdpijn dat zijn ontwenningsverschijnselen. Je bent verslaafd aan de cafeïne. Sowieso zijn er geen oppeppers die goed voor je zijn, behalve een goede nachtrust en goed eten. Als dat niet helpt, is het gewoon heel erg vervelend. (om het zo maar even te zeggen)

Effect van koffie

Koffie (met name de stof cafeïne) zorgt voor een opwekkend effect. Door de koffie worden de bloedvaten minder elastisch. Daardoor werkt het geheugen van iemand die koffie heeft gedronken iets minder goed. Ook veroorzaakt koffie meer stress. Hierdoor ontstaat enigszins een verslavend effect. Door de stress en het minder elastisch zijn van de bloedvaten kan iemand 's ochtends meer vermoeid zijn dan anders, waardoor men koffie nodig heeft om zich wat actiever te voelen.

Bron: Wikipedia.

Dus, als iemand die helemaal geen koffie drinkt heeft smorgens bijvoorbeeld energiepeil 8, en iemand die koffie drinkt energiepeil 6. Door de koffie die hij/zij drinkt, gaat het peil naar 8 en lijkt het alsof je meer energie krijgt. In werkelijkheid is de werking dus verloren gegaan.

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 12 feb 2007 00:46

L'être extraterrestre schreef:
marierose schreef:
Over koffie, als je vaak koffie drinkt gaat de energieopleverende werking verloren is wetenschappelijk bewezen. (heb even geen bron)

De hoofdpijn dat zijn ontwenningsverschijnselen. Je bent verslaafd aan de cafeïne. Sowieso zijn er geen oppeppers die goed voor je zijn, behalve een goede nachtrust en goed eten. Als dat niet helpt, is het gewoon heel erg vervelend. (om het zo maar even te zeggen)

Effect van koffie

Koffie (met name de stof cafeïne) zorgt voor een opwekkend effect. Door de koffie worden de bloedvaten minder elastisch. Daardoor werkt het geheugen van iemand die koffie heeft gedronken iets minder goed. Ook veroorzaakt koffie meer stress. Hierdoor ontstaat enigszins een verslavend effect. Door de stress en het minder elastisch zijn van de bloedvaten kan iemand 's ochtends meer vermoeid zijn dan anders, waardoor men koffie nodig heeft om zich wat actiever te voelen.

Bron: Wikipedia.

Dus, als iemand die helemaal geen koffie drinkt heeft smorgens bijvoorbeeld energiepeil 8, en iemand die koffie drinkt energiepeil 6. Door de koffie die hij/zij drinkt, gaat het peil naar 8 en lijkt het alsof je meer energie krijgt. In werkelijkheid is de werking dus verloren gegaan.

KIJK dat zijn de berichten waar we wat mee kunnen!!!!! :mrgreen:
Dear Jesus, I have a problem, it's me...
Dear Child, I have the answer, it's Me!

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 12 feb 2007 00:50

*gaat acuut over op groene thee, en laat ook de cola links liggen
:shock:
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 12 feb 2007 00:51

Abdijbiertje om 1:00 schreef:*gaat acuut over op groene thee, en laat ook de cola links liggen
:shock:

kijk wat zo'n berichtje al niet kan veroorzaken, weet je waar je dan wel weer goed van slaapt? Warme melk 8)
Dear Jesus, I have a problem, it's me...

Dear Child, I have the answer, it's Me!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 feb 2007 01:37

L'être extraterrestre schreef:Dus, als iemand die helemaal geen koffie drinkt heeft smorgens bijvoorbeeld energiepeil 8, en iemand die koffie drinkt energiepeil 6. Door de koffie die hij/zij drinkt, gaat het peil naar 8 en lijkt het alsof je meer energie krijgt. In werkelijkheid is de werking dus verloren gegaan.

Hetzelfde verhaal als met roken dus: je bevredigt een behoefte die je eerst zelf gecreëerd hebt.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 12 feb 2007 01:49

Aragorn schreef:
L'être extraterrestre schreef:Dus, als iemand die helemaal geen koffie drinkt heeft smorgens bijvoorbeeld energiepeil 8, en iemand die koffie drinkt energiepeil 6. Door de koffie die hij/zij drinkt, gaat het peil naar 8 en lijkt het alsof je meer energie krijgt. In werkelijkheid is de werking dus verloren gegaan.

Hetzelfde verhaal als met roken dus: je bevredigt een behoefte die je eerst zelf gecreëerd hebt.
Met als verschil dat roken geen energie geeft maar zogenaamd rustgevend is. Dat is alleen ook niet zo, roken leverd stress op. Maar dat is nogal offtopic.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 12 feb 2007 09:05

CGK<3 schreef:Ach ja, bij mij hebben ze ook al liters bloed onderzocht. Nooit iets gevonden, nog steeds altijd doodmoe.
Liters, dat zal wel meevallen denk :wink:

Heb jij niet net als GeeruQu CVS? Overigens kunnen verkeerde slaap en eetgewoonten ook chronische vermoeidheid veroorzaken.

Ach ja, 7 buisjes voelt als liters :wink:

Ik denk niet dat ik CVS heb, alhoewel ik wel vaak last heb van mijn lymfeklieren. Verder zijn mijn slaap- en eetpatronen heel normaal.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 12 feb 2007 11:16

CGK<3 schreef:
CGK<3 schreef:Ach ja, bij mij hebben ze ook al liters bloed onderzocht. Nooit iets gevonden, nog steeds altijd doodmoe.
Liters, dat zal wel meevallen denk :wink:

Heb jij niet net als GeeruQu CVS? Overigens kunnen verkeerde slaap en eetgewoonten ook chronische vermoeidheid veroorzaken.

Ach ja, 7 buisjes voelt als liters :wink:

Ik denk niet dat ik CVS heb, alhoewel ik wel vaak last heb van mijn lymfeklieren. Verder zijn mijn slaap- en eetpatronen heel normaal.
Hihi, ik geloof dat er in 1 buisje 3 ml zit. Dus het is echt heel weinig :wink:

En, ik wil niet vervelend doen, maar wat jij gewoon noemt kan een arts/dieëtiste anders noemen...

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 12 feb 2007 17:08

Ik heb zo'n 8 geleden in behoorlijke mate de ziekte van Pheiffer gehad. Sinds die tijd ben ik nooit de persoon meer geweest als voorheen. Ben erg snel moe, heb veel slaap nodig enzo. Daarna zijn er nog enkele keren bloedgeprikt, maar niks komt eruit. Dus dit zal altijd wel zo blijven.

Iedereen veel sterkte met de moeheid, en hopelijk gaat het wat beter met jullie! Mooi weer scheelt ook n stuk, heerlijk in de natuur wandelen samen met de hond! Maarja het is niet dagelijks warm zonnig weer. Maar wachten tot de zomer :wink:!
Laatst gewijzigd door *Annette* op 17 mar 2010 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

dushi
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor dushi » 11 okt 2008 16:44

Ik herken de moeheid zeker wel...Dit komt ook door allerlei problemen en ontzettende drukte. Als ik 's nachts wakker word, ben ik gelijk klaarwakker (doordat ik aan alles tegelijk denk) en voel me ontzettend moe, maar slaap vrijwel niet meer dan...De oplossing?! Psychiater!! (tenminste dat hoop ik)

Liesien
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Moe.. *gaapt*

Berichtdoor Liesien » 15 mar 2010 11:32

*kickt dit topic even omhoog*

Zelf ben ik 2 weken geleden naar de internist geweest met als hoofdklacht: Vermoeidheid.
In november 2006 Pfeiffer gehad, moeheid is niet meer weggegaan.
Inmiddels heb ik sinds 1 á 2 jaar allemaal bijverschijnselen als: Continu spierpijn (ik weet niet meer hoe het voelt om geen spierpijn in nek, schouders, rug en benen te hebben), vaak zomaar koorts krijgen, zomaar hartkloppingen, weg/flauwvallen, vaak duizelig.

Bij de internist weer hetzelfde verhaal gedaan als bij de huisarts, bloedprikken, urine-onderzoek, echo van de buik. Verder ben ik doorverwezen naar de cardioloog.
Al met al zit ik weer helemaal in de medische molen, wat me enorm frustreert. Verder heeft mijn stage vandaag aangegeven me niet meer te willen hebben omdat ik te vaak ziek ben. (Ben er eind januari een keer niet geweest en afgelopen vrijdag). En zonder stage mag ik niet door met mijn studie, dus ik vrees dat ik binnenkort moet stoppen.. (moet nog overlegd worden met mijn coach).

Iemand nog tips/ervaringsverhalen oid? :)
Wacht niet, tot de dag voorbij is...
N'attends pas que le jour se lève...
=)

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 15 mar 2010 15:02

Wat vervelend Liesien! Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat het wel belangrijk is dat je niet teveel wilt en goed naar je lichaam luistert. Dus niet altijd je agenda volplannen maar ook tijd nemen om goed uit te rusten.

Verder heb ik niet echt tips - ik hoop dat er iets uit de onderzoeken komt en dat je niet hoeft te stoppen met je studie! Veel sterkte!
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Liesien
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Liesien » 17 mar 2010 20:33

Ja, dat vind ik het lastige. Ik ga heel makkelijk over m'n grenzen heen, omdat ik dat al 3 jaar doe. Het is heel lastig om te zeggen van: Nu doe ik even niks meer, want ik kan het even niet.

Maar vandaag naar internist en cardioloog geweest. Het enige wat er gevonden is is dat ik te weinig ijzer heb (maar dat vinden ze altijd, dus dat is niets nieuws). Verder staan er nog een ecg-registratie gepland, binnenkort krijg ik dus 24 uur een 'kastje' waarmee ze checken of mn hartritme wel de hele dag gaat zoals t zou moeten. Daarbij ook nog een echo van t hart.

Ze pakken het dit keer wel groots aan, dus dat is wel fijn :) Kheb wel het gevoel dat ze me serieus nemen.
Wacht niet, tot de dag voorbij is...

N'attends pas que le jour se lève...

=)

*Annette*
Majoor
Majoor

Moe.. *gaapt*

Berichtdoor *Annette* » 17 mar 2010 21:02

Wat ontzettend vervelend Liesien! Wel fijn dat je je serieus genomen voelt en ze het goed aanpakken qua onderzoek!
Ook werkt het natuurlijk ontzettend frustrend als ze dan ook nog eens op je stage gaan zeggen dat ze je niet meer willen
hebben, omdat je tevaak ziek bent :shock:, wat drijgt op stoppen met je opleiding... Heb je inmiddels al gesprek met je coach
gehad? Veel sterkte meid!!
Wat de toekomst brengen moge........

Terug naar “Archief”