"Pak slaag" in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 apr 2003 11:05

Pieter schreef:
Ik kan me voorstellen dat je in een heel moeilijke situatie zit. Denk goed na welke keuze je maakt. Beter nu ten halve gekeerd dan straks ten hele gedwaald (zeg ik dat goed?). Ik bedoel, je kunt beter nu besluiten een relatie te verbreken omdat je het niet eens wordt over het te kiezen kerkverband, dan dat je later (wellicht in een huwelijk) daar grote problemen over krijgt.
Dit klinkt natuurlijk erg makkelijk, maar ik hoop dat je me begrijpt. Ik wens je sterkte!

Daarom loop ik nu dus ook heftig te "schoppen". Ik wil als 1 vlees en 1 lichaam het huwelijk ingaan. Het zou voor mij gemakkelijker zijn om dit allemaal maar te nemen. En de relatie verbreken? Dat kan ik echt niet. Mijn vriendin is een deel van mij ziel geworden.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 10 apr 2003 11:06

Ik weet alleen niet exact wat er mis mee is.

Ik zal je helpen. Wat is de gedachte?
- je moet eerst wedergeboren zijn, en dan kun je pas geloven. Dit wordt uitgewerkt, waaruit volgt dat je eerst de kenmerken van een wedergeborene bezitten (boetvaardigheid, ellendekennis, etc.) voordat je mag geloven.
- het aanbod van genade in het Evangelie aan alle mensen is gemakkelijk te misbruiken door een huichelaar. Men is vuurbang dat mensen zich met een waangeloof gerust stellen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 apr 2003 11:09

Ikke21 schreef:Je zegt laat ze maar eens nadenken enz enz...dus je zou in de ger.gem. aan het avondmaal gaan om hen te prikkelen en in je eigen kerk op de manier die je schrijf.

Ik bedoel daarmee niet dat ik de gemeente daarmee een schop wil geven. Ik bedoel dat ik ondanks dat men het misschien niet tof vind en zich aan mij irriteert toch aan het avondmaal hoor, en aan het avondmaal wil gaan. Het kan toch niet zo zijn dat ik daar eerst maar eens 10 jaar moet wachten met mijn avondmaalgang, terwijl ik het normaal in een andere kerk wel zou doen, omdat de mensen anders zich aan mij irriteren?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 apr 2003 11:21

kootje schreef:
Ik weet alleen niet exact wat er mis mee is.

Ik zal je helpen. Wat is de gedachte?
- je moet eerst wedergeboren zijn, en dan kun je pas geloven. Dit wordt uitgewerkt, waaruit volgt dat je eerst de kenmerken van een wedergeborene bezitten (boetvaardigheid, ellendekennis, etc.) voordat je mag geloven.
- het aanbod van genade in het Evangelie aan alle mensen is gemakkelijk te misbruiken door een huichelaar. Men is vuurbang dat mensen zich met een waangeloof gerust stellen.

Dank je... Zo voel ik dat dus ook. Hoe kun je nou spijt hebben van je zonden zonder het (*absoluut blijde!*)evangelie van God die je niet wilt aannemen omdat je denkt dat je die nog niet mag aannemen omdat je nog geen spijt heb van je zonden. Alleen de eenvoudige en kinderlijke aanname van Gods beloften zal een oprechte ellendekennis terweeg brengen. Je kunt niet je totale ellende onder het oog krijgen als de schellen van het ongeloof niet van je ogen zijn gevallen. Pas als je door de bril van de Heilige Geest kijkt zie je pas helder en kun je ook liefde voelen voor alles wat God voor je gedaan heeft.
Probeer het maar eens! Ga eens hiervoor bidden en toets dan eens je geloof! Je zult verbaast staan!

Ikke21: Meer over mijn "bevinding" in het avondmaal is te vinden in de thread "ware gelovige of huigelaar?" in de laatste pagina's.

joris

Berichtdoor joris » 10 apr 2003 11:30

Kaw,
ik wil je ontzettend veel sterkte wensen, werkelijk waar. Maar pas op dat je jezelf niet tot martelaar gaat verheffen onbewust door te blijven lijden. Bitterheid is niet ene vrucht van de Geest, dus laat dat niet toe in je leven!
Goed dat je als samen sterk het huwelij kwilt ingaan en ook in je geloofsleven dezelfde God wilt dienen. Zorg wel dat je het samen daarover eens wordt, anders wordt het moeilijk hoor! Dat je het over dezelfde God hebt, anders blijf je je hele huwelijk hier tegen aan lopen lijkt mij.
En ga niet lid worden in de gergem omdat dat de gemeente van je vrouw is, je hebt er nu al problemen mee. Dat wordt een lijdend leven en zo wordt je een storende factor in die gemeente. Ik merk wel dat je niet iemand bent die zijn mond kan houden over iets waar hij niet mee eens is.

Ik zou echt zeggen, aanvullend op wat ik eerder schreef: neem samen met je vriendin een time-out: ga alleboekenwinkels af en neem drie maand of drie jaar de tijd om te zoeken naar wat God wil met je leven! Effe een time-out van alle menselijke toestanden in de kerk, ga naar de gemeente als je écht zin hebt, ga naar een andere gemeente kijken als je denkt dat je dat moet doen. Het is jou leven en doe daarmee wat je fijn vindt!
Het is niet de bedoeling dat we lijden in deze wereld aan de kerk. We zullen wel moetne lijden om het kruis, maar niet om de kerk.

joepie

Berichtdoor joepie » 10 apr 2003 11:39

Nu die ervaring deel ik dus helemaal niet met je. Er is bij ons (in dordrecht) gepreekt over onze ellende. En dat is eigenlijk vaak aan de orde. Ik weet niet waar jij kerkt, maar ik zie onze kerk dus niet zoals jij.
Ik heb al geschreven hoe het bij ons gaat, en dat is dus duidelijk anders dan bij jouw. En dat vind ik tegenwoordig wel erg jammer, dat we de eenheid gaan missen.
Maar goed. Als we op zoek gaan naar de volmaakte kerk kunnen we lang zoeken. Want die zal er op deze aarde nooit komen.
Maar de kerk die voldoet aan de drie kenmerken van de ware kerk toch wel. Al is alles wat we hier doen dus ook met zonde bevlekt. Net zoals het bij jezelf zondig is is dat natuurlijk ook in de kerk zo.
Want daar zitten dus ook zondige mensen.
En toch heeft God ze in genade aangenomen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 apr 2003 11:40

is er misschien geen alternatief te bedenken, een kerkverband waar jullie je allebei min of meer in thuisvoelen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 apr 2003 11:55

joepie schreef:Nu die ervaring deel ik dus helemaal niet met je. Er is bij ons (in dordrecht) gepreekt over onze ellende. En dat is eigenlijk vaak aan de orde. Ik weet niet waar jij kerkt, maar ik zie onze kerk dus niet zoals jij.
Ik heb al geschreven hoe het bij ons gaat, en dat is dus duidelijk anders dan bij jouw. En dat vind ik tegenwoordig wel erg jammer, dat we de eenheid gaan missen.
Maar goed. Als we op zoek gaan naar de volmaakte kerk kunnen we lang zoeken. Want die zal er op deze aarde nooit komen.
Maar de kerk die voldoet aan de drie kenmerken van de ware kerk toch wel. Al is alles wat we hier doen dus ook met zonde bevlekt. Net zoals het bij jezelf zondig is is dat natuurlijk ook in de kerk zo.
Want daar zitten dus ook zondige mensen.
En toch heeft God ze in genade aangenomen.

Het is verdrietig, maar het maakt inderdaad uit in welke kerk je kerk en welke dominee je hebt. In Ureterp is het dus ook prima en niets mis met de ger. vrijgem. kerk. Maar in Zwolle, Grongingen en Hardenberg kun je dus ENORM de verschillen in onze kerk ervaren (meerdere gemeenten en meerdere opvattingen). Emmeloord ligt daar ergens tussen in.

Maar we moeten dus wel streven naar de volmaakte kerk, want de kerk is een gemeenschap der Heiligen. Jouwn opmerking kreeg ik dus ook te horen van mijn predikant. Volgens hem was ik bezig met het streven naar een perfecte kerk en dat was volgens hem fout. Net alsof dat erg is om een perfecte kerk te hebben. Volgens mij is dat prima.

En mijn vriendin wil dus bij de ger. gem. blijven. De ger. bond uit de herv. kerk was een optie, maar daar dreigt een geforceerde opname in het samen-op-wegverband en dat zien mijn vriendin en ik niet zitten.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 apr 2003 11:59

joris schreef:Kaw,
ik wil je ontzettend veel sterkte wensen, werkelijk waar. Maar pas op dat je jezelf niet tot martelaar gaat verheffen onbewust door te blijven lijden. Bitterheid is niet ene vrucht van de Geest, dus laat dat niet toe in je leven!
Goed dat je als samen sterk het huwelij kwilt ingaan en ook in je geloofsleven dezelfde God wilt dienen. Zorg wel dat je het samen daarover eens wordt, anders wordt het moeilijk hoor! Dat je het over dezelfde God hebt, anders blijf je je hele huwelijk hier tegen aan lopen lijkt mij.
En ga niet lid worden in de gergem omdat dat de gemeente van je vrouw is, je hebt er nu al problemen mee. Dat wordt een lijdend leven en zo wordt je een storende factor in die gemeente. Ik merk wel dat je niet iemand bent die zijn mond kan houden over iets waar hij niet mee eens is.

Ik zou echt zeggen, aanvullend op wat ik eerder schreef: neem samen met je vriendin een time-out: ga alleboekenwinkels af en neem drie maand of drie jaar de tijd om te zoeken naar wat God wil met je leven! Effe een time-out van alle menselijke toestanden in de kerk, ga naar de gemeente als je écht zin hebt, ga naar een andere gemeente kijken als je denkt dat je dat moet doen. Het is jou leven en doe daarmee wat je fijn vindt!
Het is niet de bedoeling dat we lijden in deze wereld aan de kerk. We zullen wel moetne lijden om het kruis, maar niet om de kerk.

Ik zie mezelf niet als martelaar, maar iemand waar God iets heel moois mee van plan is. Ik zoek ook geen kerk waarin ik mijn zin krijg en waar ik me nou zo speciaal in thuis voel. Ik zoek de weg van God. (Al zeg ik het zelf)

joepie

Berichtdoor joepie » 10 apr 2003 12:09

Nou als je denkt dat je geref. bond een optie vind, dan heb je denk ik nog niet door wat de leer daar inhoud. Want die verschilt in weinig met de ger gem.
En streven naar de volmaakte kerk op aarde is geen rekening houden met de zonde die er nu eenmaal is. daarin spreek jij je dus weer tegen, door wel te willen dat ieder ellende kennis krijgt, en weet dat we steeds weer opnieuw zonde doen, maar in een kerk mag dat niet gebeuren.
Daar zitten dan zeker geen zondige mensen in?
Het is goed om te zorgen dat als er dwalingen komen die bestreden worden en weerlegt. Maar dan wel via de kerkelijke weg.
Je kunt niet verwachten dat er een perfecte kerk is terwijl je zelf niet perfect bent. Dat is dus gans onmogelijk.

joepie

Berichtdoor joepie » 10 apr 2003 12:10

Hoe weet je dat God met jouw iets moois van plan is? Heeft Hij dat tegen je gezegt?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 10 apr 2003 12:13

joepie schreef:Hoe weet je dat God met jouw iets moois van plan is? Heeft Hij dat tegen je gezegt?

God is met ieder van Zijn kinderen iets moois van plan, lijkt me. dat hoeft dan niet specifiek verteld te worden.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 10 apr 2003 12:14

Napoleon schreef:
joepie schreef:Hoe weet je dat God met jouw iets moois van plan is? Heeft Hij dat tegen je gezegt?

God is met ieder van Zijn kinderen iets moois van plan, lijkt me. dat hoeft dan niet specifiek verteld te worden.

Maar je weet niet of jij Zijn kind wordt!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 apr 2003 12:20

joepie schreef:Nou als je denkt dat je geref. bond een optie vind, dan heb je denk ik nog niet door wat de leer daar inhoud. Want die verschilt in weinig met de ger gem.
En streven naar de volmaakte kerk op aarde is geen rekening houden met de zonde die er nu eenmaal is. daarin spreek jij je dus weer tegen, door wel te willen dat ieder ellende kennis krijgt, en weet dat we steeds weer opnieuw zonde doen, maar in een kerk mag dat niet gebeuren.
Daar zitten dan zeker geen zondige mensen in?
Het is goed om te zorgen dat als er dwalingen komen die bestreden worden en weerlegt. Maar dan wel via de kerkelijke weg.
Je kunt niet verwachten dat er een perfecte kerk is terwijl je zelf niet perfect bent. Dat is dus gans onmogelijk.

De ger. bond verschilt enorm met de ger. gem. Misschien niet op (ger. vrijgem.) boekjesniveau maar wel in de praktijk. Daar is het aanbod van genade nog waarachtig en is er een hele goede balans tussen ellende-verlossing en dankbaarheid.

En wij moeten streven naar een perfecte kerk. Waarom hebben we anders bijv. de tucht of avondmaalszelfbeproeving?

En ikke21: Misschien is dit juist jouwn eigen probleem.

joris

Berichtdoor joris » 10 apr 2003 12:20

Ikke21 schreef:
Napoleon schreef:

Maar je weet niet of jij Zijn kind wordt!!

haha, het lijkt mij duidelijk dat kaw een kind van God is.

Terug naar “Archief”