joepie schreef:Nu die ervaring deel ik dus helemaal niet met je. Er is bij ons (in dordrecht) gepreekt over onze ellende. En dat is eigenlijk vaak aan de orde. Ik weet niet waar jij kerkt, maar ik zie onze kerk dus niet zoals jij.
Ik heb al geschreven hoe het bij ons gaat, en dat is dus duidelijk anders dan bij jouw. En dat vind ik tegenwoordig wel erg jammer, dat we de eenheid gaan missen.
Maar goed. Als we op zoek gaan naar de volmaakte kerk kunnen we lang zoeken. Want die zal er op deze aarde nooit komen.
Maar de kerk die voldoet aan de drie kenmerken van de ware kerk toch wel. Al is alles wat we hier doen dus ook met zonde bevlekt. Net zoals het bij jezelf zondig is is dat natuurlijk ook in de kerk zo.
Want daar zitten dus ook zondige mensen.
En toch heeft God ze in genade aangenomen.
Het is verdrietig, maar het maakt inderdaad uit in welke kerk je kerk en welke dominee je hebt. In Ureterp is het dus ook prima en niets mis met de ger. vrijgem. kerk. Maar in Zwolle, Grongingen en Hardenberg kun je dus ENORM de verschillen in onze kerk ervaren (meerdere gemeenten en meerdere opvattingen). Emmeloord ligt daar ergens tussen in.
Maar we moeten dus wel streven naar de volmaakte kerk, want de kerk is een gemeenschap der Heiligen. Jouwn opmerking kreeg ik dus ook te horen van mijn predikant. Volgens hem was ik bezig met het streven naar een perfecte kerk en dat was volgens hem fout. Net alsof dat erg is om een perfecte kerk te hebben. Volgens mij is dat prima.
En mijn vriendin wil dus bij de ger. gem. blijven. De ger. bond uit de herv. kerk was een optie, maar daar dreigt een geforceerde opname in het samen-op-wegverband en dat zien mijn vriendin en ik niet zitten.