Meerdere wegen tot Christus.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 apr 2003 15:18

wie tot mij komt heeft het eeuwegen leven
maar wie niet tot jezus komt heeft niet het eeuwege leven
dus alleen tot jezus komen is de eenigsteweg
er is geen anderen weg
De Weg van Christus is de weg van Liefde en Waarheid. Geloven = deze dingen nastreven. Wie deze dingen doet schaart zich achter Christus:

Joh. 15:
12 Dit is Mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijkerwijs Ik u liefgehad heb.
13 Niemand heeft meerder liefde dan deze, dat iemand zijn leven zette voor zijn vrienden.
14 Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebiede.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 10 apr 2003 15:19

De Bijbel geeft een boodschap door. Hoe God ervaren is door mensen. Letterlijke onfeilbaarheid kun je vergeten, je kunt het wel willen maar het is niet vol te houden. Het is ook niet belangrijk. De boodschap is het belangrijkste.

Dus niet Gods Woord, maar een mensenverhaal? Hoe ongeloofwaardig! Het Woord van God is geïnspireerd door de Heilige Geest. Onfeilbaar, onwankelbaar, de enige Waarheid!!

Ik heb wel eens gezegd dat de Bijbel in theorie eigenlijk nooit afgeschreven is. Er horen nog ontelbare boeken bij van andere kinderen van God en hoe zij hun geloof beleefd hebben. De Bijbel is een selectie. Er staan heel veel dingen in de Bijbel, maar er zijn ook heel veel dingen die er niet in staan.

Wat doe je hiermee een eeuwigheid tekort aan het werk van de Heilige Geest. Gods Woord niet af, verbeeld je! Wat een troosteloze boodschap zou het dan zijn voor al Zijn kinderen!
Ik hoop dat je ogen geopend mogen worden voor de enige waarheid. En dat is Zijn Woord alleen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 apr 2003 15:21

Dit laatste kan ook een tekst van de duivel zijn. Deze tekst brengt geen mens tot de ware verlossing dus die kans is heel groot.
Dan lijkt het erop dat de duivel zich bekeert heeft...Dat vertoont overeenkomsten met de volgende situatie:

Mark. 9:
38 En Johannes antwoordde Hem, zeggende: Meester! wij hebben een gezien, die de duivelen uitwierp in Uw Naam, welke ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt.
39 Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand, die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken.
40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 apr 2003 15:27

surfer schreef:
Dit laatste kan ook een tekst van de duivel zijn. Deze tekst brengt geen mens tot de ware verlossing dus die kans is heel groot.
Dan lijkt het erop dat de duivel zich bekeert heeft...Dat vertoont overeenkomsten met de volgende situatie:

Mark. 9:
38 En Johannes antwoordde Hem, zeggende: Meester! wij hebben een gezien, die de duivelen uitwierp in Uw Naam, welke ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt.
39 Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand, die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken.
40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.

Ik snap werkelijk niet wat je bedoelt!? Brengt deze tekst ons tot Jezus? Laat deze tekst een feit zien? Is de dood een helper van God? De dood was een vijand voor Jezus. Jezus' werk is deze dat Hij de dood heeft overwonnen!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 apr 2003 15:30

Quote:
De Bijbel geeft een boodschap door. Hoe God ervaren is door mensen. Letterlijke onfeilbaarheid kun je vergeten, je kunt het wel willen maar het is niet vol te houden. Het is ook niet belangrijk. De boodschap is het belangrijkste.

Dus niet Gods Woord, maar een mensenverhaal? Hoe ongeloofwaardig! Het Woord van God is geïnspireerd door de Heilige Geest. Onfeilbaar, onwankelbaar, de enige Waarheid!!
Quote:
Ik heb wel eens gezegd dat de Bijbel in theorie eigenlijk nooit afgeschreven is. Er horen nog ontelbare boeken bij van andere kinderen van God en hoe zij hun geloof beleefd hebben. De Bijbel is een selectie. Er staan heel veel dingen in de Bijbel, maar er zijn ook heel veel dingen die er niet in staan.

Wat doe je hiermee een eeuwigheid tekort aan het werk van de Heilige Geest. Gods Woord niet af, verbeeld je! Wat een troosteloze boodschap zou het dan zijn voor al Zijn kinderen!
Ik hoop dat je ogen geopend mogen worden voor de enige waarheid. En dat is Zijn Woord alleen.
een typische gereformeerde reactie, Pieter, die ik ook helemaal begrijp. Maar het punt is juist dat mij de ogen geopend zijn...

De wet van Mozes is door God zelf geschreven op de stenen tafelen; de andere bijbelboeken zijn door mensen opgeschreven.

De inspiratie van de Heilige Geest werkt door de mensen die deze dingen opgeschreven hebben. Maar het waren en bleven mensen.

Kijk eens naar de brieven van Paulus. Die schreef hij aan de diverse gemeenten en deze zijn vervolgens opgenomen in de Bijbel.

Er zijn door de vertalers (met goede argumenten) ook boeken en brieven weggelaten.

Als je aanneemt dat de Bijbel het enige Woord van God is, dan geef je daarmee eigenlijk aan dat er de laatste 2000 jaar niets meer geopenbaar is aan de mensheid :shock:

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 apr 2003 15:33

Ik snap werkelijk niet wat je bedoelt!? Brengt deze tekst ons tot Jezus? Laat deze tekst een feit zien? Is de dood een helper van God? De dood was een vijand voor Jezus. Jezus' werk is deze dat Hij de dood heeft overwonnen!
Als de duivel gaat prediken dat wel elkaar oprecht lief moeten hebben, niet hoogmoedig moeten zijn e.d., dan is de duivel de duivel niet meer maar zou hij zich bekeerd hebben :!: Wat overigens onmogelijk is, want hij heeft de waarheid gezien en veracht.

Maar ik laat deze discussie verder rusten, want iets zegt mij dat jullie er nog lang niet aan toe zijn.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 apr 2003 15:37

surfer schreef:Als je aanneemt dat de Bijbel het enige Woord van God is, dan geef je daarmee eigenlijk aan dat er de laatste 2000 jaar niets meer geopenbaar is aan de mensheid :shock:

:shock: Ja, dat je het daar mee moet doen! :shock: Niet te geloven he? Nou, door mij wel dus...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 apr 2003 15:41

Ja, dat je het daar mee moet doen! Niet te geloven he? Nou, door mij wel dus...
misschien kun je beter eerst erover nadenken, voordat je zo snel reageert...

De joden doen dit namelijk ook, die houden het OT (of Pentateuch, ik ben daar niet zo bekend mee) voor het Woord van God. Alles wat daarna komt vinden ze irrelevant. Dus in jouw woorden: die 'moeten het doen' zonder de openbaring van Christus.....

Ik geloof dat God ons nog heel veel aanvullingen en verdiepingen geven wil (dat zal immers ook na de dood gebeuren?), en die geeft Hij door via mensen die in Hem geloven.

Maar finito.
Laatst gewijzigd door surfer op 10 apr 2003 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 apr 2003 15:44

surfer schreef:Als de duivel gaat prediken dat wel elkaar oprecht lief moeten hebben, niet hoogmoedig moeten zijn e.d., dan is de duivel de duivel niet meer maar zou hij zich bekeerd hebben :!: Wat overigens onmogelijk is, want hij heeft de waarheid gezien en veracht.

Maar ik laat deze discussie verder rusten, want iets zegt mij dat jullie er nog lang niet aan toe zijn.

In die tekst is niets te vinden over dat we elkaar lief moeten hebben enzo. Een ongelovige kan dat toch ook schrijven? Wie zegt dat dit waarheid is dan? De duivel kan toch mooie woorden spreken over algemeen aanvaarde dingen zoals elkaar lief hebben? Dat doen de heidenen ook? Maar doet de duivel die mooie dingen? Het is de vader van de leugen. Kijk eens naar zijn mooie woorden tegen Jezus toen Hij verzocht werd in de woestijn, of toen ie sprak tegen Adam en Eva.

Het Evangelie is iets wat nooit spontaan in iemands gedachte kan ontspruiten, want het is compleet tegenmenselijk.

En ik ben er niet aan toe; ik ben er geweest en God heeft mij terug gebracht tot de Waarheid.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 apr 2003 15:46

surfer schreef:
Ja, dat je het daar mee moet doen! Niet te geloven he? Nou, door mij wel dus...
misschien kun je beter eerst erover nadenken, voordat je zo snel reageert...

De joden doen dit namelijk ook, die houden het OT (of Pentateuch, ik ben daar niet zo bekend mee) voor het Woord van God. Alles wat daarna komt vinden ze irrelevant. Dus in jouw woorden: die 'moeten het doen' zonder de openbaring van Christus.....

Ik geloof dat God ons nog heel veel aanvullingen en verdiepingen geven wil (dat zal immers ook na de dood gebeuren?), en die geeft Hij door via mensen die in Hem geloven.

Maar finito.

Wat komt er na Christus dat wij zouden moeten weten tot ons behoud?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 10 apr 2003 15:46

een typische gereformeerde reactie, Pieter, die ik ook helemaal begrijp.

Fijn dat je mij in dit hokje plaatst :|

Maar het punt is juist dat mij de ogen geopend zijn...

Wow, een overtuigd mens! Die komen we niet zo vaak tegen in onze tijd :wink:

Als je aanneemt dat de Bijbel het enige Woord van God is, dan geef je daarmee eigenlijk aan dat er de laatste 2000 jaar niets meer geopenbaar is aan de mensheid

Oeps, dit is weer zo'n kort-door-de-bocht reactie... Vanuit jouw standpunt dat de Schrift niet volledig is, kan ik het begrijpen. Maar dat standpunt klopt niet. Het Woord is af, punt.
Enne, wat dacht je van persoonlijke openbaringen??

Verder:
“Al de Schrift is van God ingegeven en is nuttig tot lering…” (2 Timótheüs 3 : 16)

"Al de schrift" - wijst de volledigheid van Gods Woord aan.
"is van God ingegeven" - uiteindelijk geen mensenwerk, maar Gods werk.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 apr 2003 15:48

we lezen de persoonlijke openbaringen aan Paulus, de persoonlijke openbaringen aan Johannes :!: Vervolgens noemen we dat Bijbelboek.

Wow, een overtuigd mens! Die komen we niet zo vaak tegen in onze tijd
en ik ben er vreselijk dankbaar voor! Want ik zie wat de gevolgen in mijn leven zijn!
Laatst gewijzigd door surfer op 10 apr 2003 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 10 apr 2003 15:49

En de openbaringen aan de rest van Zijn kinderen doen niet terzake??

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 apr 2003 15:50

En de openbaringen aan de rest van Zijn kinderen doen niet terzake??
Dat is nu net wat jij eigenlijk beweert! :)
De Bijbel is een verzameling van openbaringen aan Gods kinderen. En die zijn bij elkaar gebracht in een Boek.
Laatst gewijzigd door surfer op 10 apr 2003 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 apr 2003 15:52

surfer schreef:
we lezen de persoonlijke openbaringen aan Paulus, de persoonlijke openbaringen aan Johannes :!: Vervolgens noemen we dat Bijbelboek.

Ja. Omdat ze stroken met de rest van de bijbel en dat ze een zeer goede aanvulling zijn in de bijbel. Dat ze een deel van de bijbel zijn kan je alleen aannemen uit geloof.

Maar vertel me eens? Welke geschriften zouden de bijbel goed kunnen "aanvullen" zonder dat ze het tegenspreken?

Terug naar “Archief”