Kheb zo dit onderwerp eens doorgelezen en vraag mij nu af hoe het inmiddels met Bloemenkind gaat.
Zelf zit ik ook wel met dat acceptatie gedoe.
Maar meer dan in de zin van is het voor mij nou wel of niet nodig dat ik hulp zoek.
Ben ik gewoon wat somber of echt depri...
De stap naar hulp is voor mij nog veelste hoog, zeker nu ik zelf nog niet echt toegeef dat het nodig is.
Ik zie mijn vriend er eigenlijk meer aan onderdoor gaan dan ik.
Pas hadden wij een dienst over het lijden en het waarom ervan.
Een echt antwoord op het waarom werd er niet gegeven.
Soms is het beter dat er iemand bij je komt zitten en met je mee huilt dan je uitlegt waarom alles gebeurt.
Job kreeg ook nooit te horen wat God en de duivel hadden besproken, maar God liet hem Zijn grootheid zien en Job viel stil.
Het ging er toen over dat je drie cirkels had die niet met elkaar te rijmen zijn menselijker wijs gezien.
Gods oneindige liefde, Gods almachtigheid en het lijden
Als je Gods liefde schrapt, dan heb je alleen nog maar een wrede God over. Waarom dan zijn zoon?
Als je Gods almacht schrapt kan God er ook niks aan doen dat dit alles je overkomt.
Gods is er wel en Hij lijdt mee, maar kan er niks aan doen.
Zelfs zou Hij ook graag willen dat het anders ging.
Wat heb je dan aan die God? Dan kan je beter geen God hebben. Dan is alles toeval en in menselijke handen.
Dan heb je nog geen antwoord, op je vraag waarom. Nouja, eigenlijk wel: noodlot, puur toeval.
Je kan ook het lijden schrappen. Zo van: Als je maar goed genoeg gelooft zal er geen zonden en lijden meer zijn in de wereld.
Maar dat lijdt alleen maar tot frustratie en hoogmoed.
Dan is het onmogelijk om daaraan te voldoen.
Maar, wat moet je dan?
Geen van drieën schrappen en geloven dat God almachtig is (daar is Hij toch God voor?) en liefdevol (Hij stuurde immers Zijn Zoon) en weten dat Hij weet wat het is om echt te lijden en echt verlaten te zijn, van alles, iedereen en zelfs van God.
Weten dat God wel weet waar Hij mee bezig is en dat alles wel goed komt.
Dit is in het kort, krom en warrig neergezet waar de preek overging.
Misschien iemand die mij snapt en het beter kan verwoorden?
Ik had er wel steun aan. Wij mensen weten het antwoord op de zonden niet altijd, maar als Hij een aarde kon scheppen en ook ons geschapen heeft weet Hij vast wel waar Hij mee bezig is. Hij gaf er Zijn Zoon voor, dus geeft er ook echt om.
En met de evolutietheorie zou ik het echt niet willen doen.
Toeval dat ik zo somber kan zijn? Toeval wat die mensen om mij heen allemaal overkomt?
Nee, dankje.
En dan nog accepteer ik mijzelf niet.
Joh 3:16-17
Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden.