wedergeboorte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2006 13:20

Mwah... het gaat niet vooral om het verschil tussen de twee manieren van zeggen, maar vooral wat je erbij zegt. Maar toch is het wel een wezenlijk verschil. Het met God eens worden dat je naar de hel gaat klinkt alsof God dat wil... en jij dat ook nog ff moet accepteren... Maar goed wil je redden, Hij is het er juist NIET mee eens dat je naar de hel gaat, daarom strafte Hij zijn Zoon. Het is een halve waarheid en dus een hele leugen als je alleen dit zegt.... Als je het tweede deeel, van verlossing erbij noemt is het al beter maar om misverstanden te voorkomen lijkt het me belangrijk om wat zorgvuldiger dit te formuleren..... en het niet te hebben over het met God eens moeten worden dat je naar de hel gaat.... Sowieso, sinds wanneer moet een veroordeelde het eens worden met de rechter? Je moet erkennen (en dat is wat anders dan het eens worden met Hem) dat je straf verdient tegenover de rechter.... en ontdekken dat God je die straf om Christus wil wil vergevene, kwijtschelden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 25 aug 2006 16:14

Marnix schreef:Mwah... het gaat niet vooral om het verschil tussen de twee manieren van zeggen, maar vooral wat je erbij zegt. Maar toch is het wel een wezenlijk verschil. Het met God eens worden dat je naar de hel gaat klinkt alsof God dat wil... en jij dat ook nog ff moet accepteren... Maar goed wil je redden, Hij is het er juist NIET mee eens dat je naar de hel gaat, daarom strafte Hij zijn Zoon. Het is een halve waarheid en dus een hele leugen als je alleen dit zegt.... Als je het tweede deeel, van verlossing erbij noemt is het al beter maar om misverstanden te voorkomen lijkt het me belangrijk om wat zorgvuldiger dit te formuleren..... en het niet te hebben over het met God eens moeten worden dat je naar de hel gaat.... Sowieso, sinds wanneer moet een veroordeelde het eens worden met de rechter? Je moet erkennen (en dat is wat anders dan het eens worden met Hem) dat je straf verdient tegenover de rechter.... en ontdekken dat God je die straf om Christus wil wil vergevene, kwijtschelden.

ik vind het wel goed van God dat hij het zo met een mens doet.
ik heb een motor,stel dat ik 40 km te hard rijd en een agent ziet dat.
en hij zou vragen ben je het er mee eens een boete te krijgen?
en ik zou ja zeggen, das terecht.
dat de agent me dan alles kwijtscheld dat zou heel aardig zijn vind ik
God doet het op dezelfde manier.
eerst zondaar voor God worden en dan pas is er vergeving.
wat moet je met Jezus als er geen schuld is?
je hebt Hem niet nodig, pas als de Heilige Geest je gaat overtuigen van zonde en oordeel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2006 16:51

Lees mijn stukje nog eens door.... dan zie je dat ik dat ook zeg. Je moet het ermee eens zijn dat je schuld verdient. Je moet het er niet mee eens zijn dat God je die straf ook geeft want dat is juist het evangelie, dat je niet krijgt wat je verdient.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Re: wedergeboorte

Berichtdoor goofy1978 » 25 aug 2006 16:58

hans_is_eigenwijs schreef:
goofy1978 schreef:Jezus zei: tenzij iemand wederomgeboren word, kan hij het koninkrijk Gods niet ingaan.
nu verteld onze dominee, dat wedergeboorte inhoud dat je het met God eens moet worden naar de hel te gaan.
Ik zou wel eens een hartig woordje met die dominee willen hebben.

hij zou precies hetzelfde zeggen als ik.
maar hij heeft het meegemaakt en nog meer bekeerde mensen.
wat ga jij tegen hem zeggen dat hij het liegt ofzo?
een mens kan geen ding aannemen tenzij het hem uit de hemel gegeven is.
maar de meesten nemen zelf Jezus maar aan en hebben God voor de rest helemaal niet nodig geloven kunnen ze zelf wel.
en het kan ver gaan hoor in Jezus naam profeteren en duivelen uitwerpen en toch te horen krijgen gaat weg van Mij vervloekte Ik heb u nooit gekend
de duivelen geloven ook en ze sidderen,dan zijn ze slimmer dan wij.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 25 aug 2006 17:05

Marnix schreef:Lees mijn stukje nog eens door.... dan zie je dat ik dat ook zeg. Je moet het ermee eens zijn dat je schuld verdient. Je moet het er niet mee eens zijn dat God je die straf ook geeft want dat is juist het evangelie, dat je niet krijgt wat je verdient.

als jij het er mee eens bent dat je schuld verdient ben je verder dan ik.
maar geen enkel mens kan van nature zijn schuld eigenen daar is werking van de Geest voor nodig.

Menucha
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 25 aug 2006 17:50

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Laatst gewijzigd door Menucha op 25 aug 2006 18:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 aug 2006 17:57

goofy1978 schreef:een mens kan geen ding aannemen tenzij het hem uit de hemel gegeven is.
maar de meesten nemen zelf Jezus maar aan en hebben God voor de rest helemaal niet nodig geloven kunnen ze zelf wel.
en het kan ver gaan hoor in Jezus naam profeteren en duivelen uitwerpen en toch te horen krijgen gaat weg van Mij vervloekte Ik heb u nooit gekend
de duivelen geloven ook en ze sidderen,dan zijn ze slimmer dan wij.

Je refereert aan Mattheüs 7:13-23. Is het je al eens opgevallen waarom zij het Koninkrijk der hemelen niet in kunnen gaan? Ik heb het al genoemd.
De bergrede is het bijbelgedeelte waarin Jezus de Torah onderwijst, met het oog op de tijd van het Nieuwe Verbond. Gewoon een stuk Torah dus. En zij, die daar niet mogen ingaan, zijn misschien wel heel religieus, maar hebben zich niet aan de Torah gehouden. Zij schoven in hun levenswandel Gods geboden aan de kant, om het eens anders te zeggen.

"En die meesten, die maar aannemen...", ach, ik weet dat allemaal niet zo. Ik onthoud mij daarin liever van oordelen, want dat wordt zo snel hoogmoedig. Bovendien ben je als mens altijd bijzonder slecht op de hoogte van wat er in de harten van anderen omgaat. Reden te meer om het maar niet voor een ander te weten wat hij denkt.

"een mens kan geen ding aannemen..." wordt nogal eens misbruikt om de Heilige Geest maar op afstand te houden, en om in ongeloof te kunnen voortleven. Dan is het een klap in het gezicht van God.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 25 aug 2006 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chutzpah » 25 aug 2006 18:39

Wedergeboorte.

Het lijkt er sterk op dat men geen idee heeft wat hoe men wordt wedergeboren enerzijds en wat wedergeboorte inhoudt anderzijds.

Men wordt wedergeboren door het Woord:

Naar Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord der waarheid, opdat wij zouden zijn als eerstelingen Zijner schepselen. Jakobus 1:18

De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven. Johannes 6:63

Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. 1 Johannes 3:9

Dit is nu de gelijkenis: Het zaad is het Woord Gods. Lukas 8:11

Het Woord zou men aannemen en bewaren, ontvangen in een zacht gemoed.

Maar Hij zeide: Ja, zalig zijn degenen, die het Woord Gods horen, en hetzelve bewaren. Lukas 11:28

En dat in de goede aarde valt, zijn dezen, die, het Woord gehoord hebbende, hetzelve in een eerlijk en goed hart bewaren, en in volstandigheid vruchten voortbrengen. Lukas 8:15

Voorts, broeders, ik maak u bekend het Evangelie, dat ik u verkondigd heb, hetwelk gij ook aangenomen hebt, in hetwelk gij ook staat; 1 Corinthe 15:1

Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem; Kolossensen 2:6

Nu dan, de wedergeboorte: daarvan merk je helemaal niets. Het staat niet in de Bijbel dat men iets zou voelen en de veronderstelling dat het wel zo zou zijn is menselijke, en dus ijdele, filosofie.

Net zomin als een kind zich bewust is van zijn geboorte, is iemand zich bewust van de wedergeboorte. Dat men zich er achteraf over verheugd is tot daar aan toe, maar eventuele emotionele uitspattingen zijn gedurende de wedergeboorte niet aan de orde.

Wanneer iemand is wedergeboren, is diegene een zuigeling. Een zuigeling verlangt naar melk (1Ko 3:2, Hb 5:12, Hb 5:13, 1Pt 2:2). Een volwassene verlangt naar vast voedsel (Hb 5:12, 14).

Boetvaardigheid voorafgaand aan het geloof en dus wedergeboorte is onbijbels. De mens is namelijk nóóit boetvaardig, wat in werkelijkheid vaardigheid te boeten betekent, voor hetgeen hij doet en heeft gedaan. Het is juist daarom dat de Heere Jezus Christus voor de gelovigen opstond na te hebben geboet voor onze zonden. Uitsluitend en alleen de Heere Jezus was boetvaardig. Het is per definitie hoogmoed van de mens om te denken dan hij boetvaardig zou kúnnen zijn – ook al definieer je boetvaardigheid anders. Maar uiteindelijk is alle religie menselijke hoogmoed.

Je gelooft. God rechtvaardigt je op grond daarvan. Je bent wedergeboren.
Want het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin (Fp1:21)

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 25 aug 2006 19:23

Chutzpah schreef:Wedergeboorte.

Het lijkt er sterk op dat men geen idee heeft wat hoe men wordt wedergeboren enerzijds en wat wedergeboorte inhoudt anderzijds.

Men wordt wedergeboren door het Woord:

Naar Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord der waarheid, opdat wij zouden zijn als eerstelingen Zijner schepselen. Jakobus 1:18

De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven. Johannes 6:63

Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. 1 Johannes 3:9

Dit is nu de gelijkenis: Het zaad is het Woord Gods. Lukas 8:11

Het Woord zou men aannemen en bewaren, ontvangen in een zacht gemoed.

Maar Hij zeide: Ja, zalig zijn degenen, die het Woord Gods horen, en hetzelve bewaren. Lukas 11:28

En dat in de goede aarde valt, zijn dezen, die, het Woord gehoord hebbende, hetzelve in een eerlijk en goed hart bewaren, en in volstandigheid vruchten voortbrengen. Lukas 8:15

Voorts, broeders, ik maak u bekend het Evangelie, dat ik u verkondigd heb, hetwelk gij ook aangenomen hebt, in hetwelk gij ook staat; 1 Corinthe 15:1

Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem; Kolossensen 2:6
Nu dan, de wedergeboorte: daarvan merk je helemaal niets. Het staat niet in de Bijbel dat men iets zou voelen en de veronderstelling dat het wel zo zou zijn is menselijke, en dus ijdele, filosofie.

Net zomin als een kind zich bewust is van zijn geboorte, is iemand zich bewust van de wedergeboorte. Dat men zich er achteraf over verheugd is tot daar aan toe, maar eventuele emotionele uitspattingen zijn gedurende de wedergeboorte niet aan de orde.

Wanneer iemand is wedergeboren, is diegene een zuigeling. Een zuigeling verlangt naar melk (1Ko 3:2, Hb 5:12, Hb 5:13, 1Pt 2:2). Een volwassene verlangt naar vast voedsel (Hb 5:12, 14).

Boetvaardigheid voorafgaand aan het geloof en dus wedergeboorte is onbijbels. De mens is namelijk nóóit boetvaardig, wat in werkelijkheid vaardigheid te boeten betekent, voor hetgeen hij doet en heeft gedaan. Het is juist daarom dat de Heere Jezus Christus voor de gelovigen opstond na te hebben geboet voor onze zonden. Uitsluitend en alleen de Heere Jezus was boetvaardig. Het is per definitie hoogmoed van de mens om te denken dan hij boetvaardig zou kúnnen zijn – ook al definieer je boetvaardigheid anders. Maar uiteindelijk is alle religie menselijke hoogmoed.

Je gelooft. God rechtvaardigt je op grond daarvan. Je bent wedergeboren.

nee hoor paulus merkte er haast niets van.
hij was alleen maar 3 dagen blind en heeft onafgebroken gebeden om genade.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 25 aug 2006 19:38

goofy1978 schreef:nee hoor paulus merkte er haast niets van.
Here we go again. :roll:

Ik ben Paulus niet. Jij ook niet. Hmm, niemand buiten Paulus eigenlijk. Waaruit meen jij te kunnen concluderen dat wij allen aan Paulus gelijk zouden moeten zijn?

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 25 aug 2006 19:52

Machiavelli schreef:
Here we go again. :roll:

Ik ben Paulus niet. Jij ook niet. Hmm, niemand buiten Paulus eigenlijk. Waaruit meen jij te kunnen concluderen dat wij allen aan Paulus gelijk zouden moeten zijn?

ik bedoel te zeggen dat er in het leven van een christen wel een wedergeboorte plaats moet vinden zoals ik hem beschreven heb.
maar bij de een gaat het dieper als bij de andere.
niet iedereen die God bekeerd is blind geweest idd.

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chutzpah » 25 aug 2006 19:54

....en een pasgeboren kind is ook drie dagen blind en bid onafgebroken om genade.
Want het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin (Fp1:21)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 aug 2006 21:31

Dus dan was hij het blijkbaar toch niet met God eens om naar de hel te gaan. Waarom bad hij anders om genade? ('k Zou het bijbelgedeelte even moeten nakijken in hoeverre dat waar is. Maar goed, voor het gemak geef ik je hierin even het voordeel van de twijfel.)
Als een mens zo diep van zijn zonden en ellenden overtuigd is, als hij zijn walgelijkheid ziet, dan valt het echt niet mee om nog iets voor jezelf te vragen. Dan wil dat niet meer, zoals ik al heb aangegeven.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2006 09:38

Juist Boekenlezer! Die eerste twee zinnen verwoord waar ik moeite mee heb... Even tussendoor, er staat nergens dat Paulus continu smeekte om genade Goofy... Er staan wel deze twee dingen: Paulus at en dronk 3 dagen en nachten niet. En hij heeft er wel gebeden: 11 Daarop zei de Heer: ‘Ga naar de Rechte Straat en vraag daar in het huis van Judas naar iemand uit Tarsus die Saulus heet. Hij is aan het bidden, .

Goed, de moeite die ik heb snapte ik na wat Boekenlezer zegt:

[qoute]Dus dan was hij het blijkbaar toch niet met God eens om naar de hel te gaan. Waarom bad hij anders om genade[/quote]

De omschrijving van de dominee over het eens worden met God geeft me een idee van een soort berusting. Alsof je er vrede mee moet zien te krijgen dat je eeuwig verloren gaat. Die berusting is gevaarlijk... Je moet je er juist niet bij neerleggen....

En dan is het evangelie zo heerlijk simpel... en tegelijk zo diep. Jij wil niet eeuwig verloren gaan hoewel je weet dat je het verdient. God wil niet dat je eeuwig verloren gaat, hoewel hij weet dat je het verdient. En via Jezus Christus is dat mogelijk.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 26 aug 2006 10:01

Marnix schreef:De omschrijving van de dominee over het eens worden met God geeft me een idee van een soort berusting. Alsof je er vrede mee moet zien te krijgen dat je eeuwig verloren gaat. Die berusting is gevaarlijk... Je moet je er juist niet bij neerleggen....

En dan is het evangelie zo heerlijk simpel... en tegelijk zo diep. Jij wil niet eeuwig verloren gaan hoewel je weet dat je het verdient. God wil niet dat je eeuwig verloren gaat, hoewel hij weet dat je het verdient. En via Jezus Christus is dat mogelijk.

Dat het een berusten is, is een intepretatie geheel van jou Marnix. Als een mens aan zichzelf ontdekt wordt, en God laat hem zien wie hij is tegenover God, maar ook wie God is tegenover hem, wordt die mens klein. ozo klein. Er blijft niets te roemen over. Dan wordt die mens het met God eens voor eeuwig verloren te liggen.
Maar die mens zal daar niet in berusten. Die mens wil weer met God verzoend worden. Het is hem om God te doen, en niet om de eeuwigheid. God moet verheerlijkt worden, God moet de eer krijgen. En al is er dan geen hel tot straf en hemel tot beloning, die mens wil alleen God gaan behagen en God gaan bedoelen. Waarom? Omdat hij zo diep gevallen is, God zo lang mishaagd heeft.
Dát is geen berusten. Die mens wordt ijverig gemaakt voor God, en gaat Hem nalopen. In zichzelf niets anders dan slechtigheid kunnen vinden, maar heilig willen gaan leven voor God.
Het is de eerste liefde waar Johannes over schrijft in de Openbaring in de brief aan Efeze. Die liefde die alleen God op het oog heeft, en de eeuwigheid buitenspel zet. Waar die mens alleen nog maar verwacht voor eeuwig weggedaan te worden, maar waar God hem ook bekendmaakt dat hem een beter lot is toebereid.

Dus Marnix, het gaat niet om het niet willen verloren gaan, het is om God te doen en om Zijn heerlijkheid, roem en eer.

Terug naar “Archief”