Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Mwah... het gaat niet vooral om het verschil tussen de twee manieren van zeggen, maar vooral wat je erbij zegt. Maar toch is het wel een wezenlijk verschil. Het met God eens worden dat je naar de hel gaat klinkt alsof God dat wil... en jij dat ook nog ff moet accepteren... Maar goed wil je redden, Hij is het er juist NIET mee eens dat je naar de hel gaat, daarom strafte Hij zijn Zoon. Het is een halve waarheid en dus een hele leugen als je alleen dit zegt.... Als je het tweede deeel, van verlossing erbij noemt is het al beter maar om misverstanden te voorkomen lijkt het me belangrijk om wat zorgvuldiger dit te formuleren..... en het niet te hebben over het met God eens moeten worden dat je naar de hel gaat.... Sowieso, sinds wanneer moet een veroordeelde het eens worden met de rechter? Je moet erkennen (en dat is wat anders dan het eens worden met Hem) dat je straf verdient tegenover de rechter.... en ontdekken dat God je die straf om Christus wil wil vergevene, kwijtschelden.
hans_is_eigenwijs schreef:Ik zou wel eens een hartig woordje met die dominee willen hebben.goofy1978 schreef:Jezus zei: tenzij iemand wederomgeboren word, kan hij het koninkrijk Gods niet ingaan.
nu verteld onze dominee, dat wedergeboorte inhoud dat je het met God eens moet worden naar de hel te gaan.
Marnix schreef:Lees mijn stukje nog eens door.... dan zie je dat ik dat ook zeg. Je moet het ermee eens zijn dat je schuld verdient. Je moet het er niet mee eens zijn dat God je die straf ook geeft want dat is juist het evangelie, dat je niet krijgt wat je verdient.
goofy1978 schreef:een mens kan geen ding aannemen tenzij het hem uit de hemel gegeven is.
maar de meesten nemen zelf Jezus maar aan en hebben God voor de rest helemaal niet nodig geloven kunnen ze zelf wel.
en het kan ver gaan hoor in Jezus naam profeteren en duivelen uitwerpen en toch te horen krijgen gaat weg van Mij vervloekte Ik heb u nooit gekend
de duivelen geloven ook en ze sidderen,dan zijn ze slimmer dan wij.
Chutzpah schreef:Wedergeboorte.
Het lijkt er sterk op dat men geen idee heeft wat hoe men wordt wedergeboren enerzijds en wat wedergeboorte inhoudt anderzijds.
Men wordt wedergeboren door het Woord:Naar Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord der waarheid, opdat wij zouden zijn als eerstelingen Zijner schepselen. Jakobus 1:18
De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven. Johannes 6:63
Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. 1 Johannes 3:9
Dit is nu de gelijkenis: Het zaad is het Woord Gods. Lukas 8:11
Het Woord zou men aannemen en bewaren, ontvangen in een zacht gemoed.Maar Hij zeide: Ja, zalig zijn degenen, die het Woord Gods horen, en hetzelve bewaren. Lukas 11:28
Nu dan, de wedergeboorte: daarvan merk je helemaal niets. Het staat niet in de Bijbel dat men iets zou voelen en de veronderstelling dat het wel zo zou zijn is menselijke, en dus ijdele, filosofie.
En dat in de goede aarde valt, zijn dezen, die, het Woord gehoord hebbende, hetzelve in een eerlijk en goed hart bewaren, en in volstandigheid vruchten voortbrengen. Lukas 8:15
Voorts, broeders, ik maak u bekend het Evangelie, dat ik u verkondigd heb, hetwelk gij ook aangenomen hebt, in hetwelk gij ook staat; 1 Corinthe 15:1
Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem; Kolossensen 2:6
Net zomin als een kind zich bewust is van zijn geboorte, is iemand zich bewust van de wedergeboorte. Dat men zich er achteraf over verheugd is tot daar aan toe, maar eventuele emotionele uitspattingen zijn gedurende de wedergeboorte niet aan de orde.
Wanneer iemand is wedergeboren, is diegene een zuigeling. Een zuigeling verlangt naar melk (1Ko 3:2, Hb 5:12, Hb 5:13, 1Pt 2:2). Een volwassene verlangt naar vast voedsel (Hb 5:12, 14).
Boetvaardigheid voorafgaand aan het geloof en dus wedergeboorte is onbijbels. De mens is namelijk nóóit boetvaardig, wat in werkelijkheid vaardigheid te boeten betekent, voor hetgeen hij doet en heeft gedaan. Het is juist daarom dat de Heere Jezus Christus voor de gelovigen opstond na te hebben geboet voor onze zonden. Uitsluitend en alleen de Heere Jezus was boetvaardig. Het is per definitie hoogmoed van de mens om te denken dan hij boetvaardig zou kúnnen zijn – ook al definieer je boetvaardigheid anders. Maar uiteindelijk is alle religie menselijke hoogmoed.
Je gelooft. God rechtvaardigt je op grond daarvan. Je bent wedergeboren.
Here we go again.goofy1978 schreef:nee hoor paulus merkte er haast niets van.
hij was alleen maar 3 dagen blind en heeft onafgebroken gebeden om genade.
Machiavelli schreef:Here we go again.goofy1978 schreef:nee hoor paulus merkte er haast niets van.
hij was alleen maar 3 dagen blind en heeft onafgebroken gebeden om genade.![]()
Ik ben Paulus niet. Jij ook niet. Hmm, niemand buiten Paulus eigenlijk. Waaruit meen jij te kunnen concluderen dat wij allen aan Paulus gelijk zouden moeten zijn?
goofy1978 schreef:nee hoor paulus merkte er haast niets van.
hij was alleen maar 3 dagen blind en heeft onafgebroken gebeden om genade.
Marnix schreef:De omschrijving van de dominee over het eens worden met God geeft me een idee van een soort berusting. Alsof je er vrede mee moet zien te krijgen dat je eeuwig verloren gaat. Die berusting is gevaarlijk... Je moet je er juist niet bij neerleggen....
En dan is het evangelie zo heerlijk simpel... en tegelijk zo diep. Jij wil niet eeuwig verloren gaan hoewel je weet dat je het verdient. God wil niet dat je eeuwig verloren gaat, hoewel hij weet dat je het verdient. En via Jezus Christus is dat mogelijk.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten